Typ av vevlagergänga på Monark Blå blixten

mmalla

Ny medlem
Har vissa planer på att uppgradera denna hoj om vevlagergängan är av "modern" typ. cykeln är ju från mitten av 50-talet. Skulle kunna bli ett riktigt trvligt retro-projekt med relativt nya campaprylar.

Mao ..har någon koll på typ av vevlagergänga?

Bilagor

• IMG_9510.JPG
    IMG_9510.JPG
    70.3 KB · Besök: 213
  • IMG_9508.JPG
    IMG_9508.JPG
    67.6 KB · Besök: 384
Varför byta delarna? Om de fungerar är den ju grym som den är. Den där framväxeln är riktigt härlig att använda. Bakbromsen ser lite skumt monterad ut. Jag har nog inte sett en felvänd broms på nån sådan cykel, men den kanske ska vara så?

Jag håller med Micke S - att slakta den där cykeln för att sätta på moderna delar är nästan ett helgerån. Låt den vara som den är! :)

Dessutom tror jag inte att den där ramen är avsedd för moderna vevlager/vevpartier utan för helsmidda vevar av sk Fauber-typ.

Sälj den till mig istället och skaffa ett lämpligare objekt! :)

Håller också med! Brukar inte vara främmande för ombyggnad och modernisering, men denna pärla är fantastiskt fin! Bevara !

Snygg!

Jag håller med om att det vore synd att modernisera.

Det där är ett stycke svensk cykelkultur från tiden när det fanns svenska semiproffs och det kördes tävlingar varje helg.
Oranga Crescent mot blåa Monark.
Sedan köptes Monark upp av Crescent och svensk cykelsport förändrades.....

nej stopp dra i handbromsen lite börja bygga om den där är ju nästan helgerån!! köp en billig 80-tals jonne o labba med istället o behåll den där original o kör söndagsturer på den.
själv hade jag nog hängt upp den som tavla i vardagsrummet o använt den nån solig söndag eller liknande........

Tillbaka
Topp