Tyst full-face hjälm?

Evolved

Medlem
Tyst full-face hjälm?
Försöker hitta en bra full-face hjälm, men har inte hittat någon jag riktigt tycker om. Trodde mest på POC Coron Air Spin, dess design, materialval och just att den ska kunna "tappas flera gånger", men MIPS systemet i den låter något oerhört! Det är ett högt friktionsljud, ett gnisslande/vibrerande som gör en helt tokig. Samma gäller vindbruset eller ljudet från allt knastrande grus. De hjälmar jag tittat på och provat har det helt öppet kring öronen och gör att alla ljud enkelt tar sig dit och blir sedan en form av högtalarlåda som skapar ett ekande i hjälmen. Jag vill ha en mer dämpad ljudupplevelse och hitta den hjälm som är tystast möjlig, utan att tumma på kvalitet och säkerhet.

I dagsläget kör jag med en Smith Vantage, den funkar fint så länge det inte är 30 grader ute. Har ännu inte hittat någon hjälm som är tystare än den. Hade gärna fortsatt använda den, men känner att jag verkligen behöver ett rejält hakskydd.

Tyst full-face hjälm?
Jag ser hela tiden "tysk" full-face och tänker omedelbart:
Screenshot_20230227-162306~2.png

Men det är nog tyst i dem....

Tyst full-face hjälm?
Försöker hitta en bra full-face hjälm, men har inte hittat någon jag riktigt tycker om. Trodde mest på POC Coron Air Spin, dess design, materialval och just att den ska kunna "tappas flera gånger", men MIPS systemet i den låter något oerhört! Det är ett högt friktionsljud, ett gnisslande/vibrerande som gör en helt tokig. Samma gäller vindbruset eller ljudet från allt knastrande grus. De hjälmar jag tittat på och provat har det helt öppet kring öronen och gör att alla ljud enkelt tar sig dit och blir sedan en form av högtalarlåda som skapar ett ekande i hjälmen. Jag vill ha en mer dämpad ljudupplevelse och hitta den hjälm som är tystast möjlig, utan att tumma på kvalitet och säkerhet.

I dagsläget kör jag med en Smith Vantage, den funkar fint så länge det inte är 30 grader ute. Har ännu inte hittat någon hjälm som är tystare än den. Hade gärna fortsatt använda den, men känner att jag verkligen behöver ett rejält hakskydd.
Min Coron Air Spin är knäpptyst, har de gjort om dem sen jag köpte min 2019?. Lite vindbrus när det går fort förstås men det stör mig inte så mycket.

Tyst full-face hjälm?
Kan det vara något fel på just din hjälm svårt och tro att den ska låta så mkt. Prova kontakta POC och nämn dina problem dem har kanonbra service

Tyst full-face hjälm?
Leta en Poc coron spin om det finns någon butik som har dom på hyllorna. Tyst och bra och mips-rassel
Det var i butik jag provade, både Mips-versionen, Spin och den utan rotationsteknik. Men alla hjälmarna knakade, knastrade och hade sig. Nu verkar de ersatt Coron med Otocon, men där har den ju ventilationshål precis vid öronen så den går bort direkt..

Senast ändrad:
Tyst full-face hjälm?
Det var i butik jag provade, både Mips-versionen, Spin och den utan rotationsteknik. Men alla hjälmarna knakade, knastrade och hade sig. Nu verkar de ersatt Coron med Otocon, men där har den ju ventilationshål precis vid öronen så den går bort direkt..
Är du lite överkänslig kanske?

Cyklar man så en ff är nödvändig känns lite knak från en hjälm sekundärt. Allt annat låter så mycket mer så det kan knappast urskiljas.

Tyst full-face hjälm?
Den där har så mycket stoppning att det blir som öronproppar. Du hör helt enkelt ingenting.
Så var min Troy Lee D3 som pensionerades förra året. Hopplöst att kommunicera medan man åker park och inte har tid att öppna och kränga av den. Jag skulle gärna ha vadderingen som ligger mot öronen avtagbar separat, då det är rätt skönt på kalla/regniga parkdagar när man inte stannar så mycket...

Tyst full-face hjälm?
Det är min tanke med, men det kanske finns annan antirotationsteknik som är tyst? Dock ingen av de jag provat.
6D har ett system med en massa gummipluppar som ska flexa istället för de två plastytorna som glider mot varandra i Mips.
Bontrager (?) har sitt Wavecell-system som är enligt samma princip som 6D med med gummiremsor.

Tillbaka
Topp