Tyst och bra trainer, Road Machine eller annan?

stefan.

Medlem
Tittar på att skaffa trainer till vintern.

Har tittat på framförallt Kurt Kinetic Road Machine, men även Cycleops Fluid 2 och Elite Qubo Power Fluid.

Ett av de största kraven är att den ska vara TYST. Bor i lägenhet och vill kunna köra lite längre pass i vardagsrummet utan att grannarna ska börja hata mig. Fungerar det? Någon som har någon av de modellerna, eller någon liknande, och vet hur mycket det låter?
Har kollat runt på youtube, men det är ju svårt att avgöra ljudnivån på en video..

Några andra åsiker om de ovan nämda, eller någon annan man borde titta på? Prisnivån är väl ungefär 2500-3500 där de ligger.

Kurt kinetic skall ju vara en av de stillsammare trainers på marknaden, jag har själv en sådan men tyst är den inte.Trainerdäck, mattor och gummiduttar hjälper men i praktiken är det nog så att trainers inte är någon stillsam aktivitet Ligger lägenheten i bottenplanet så är risken att du får klagomål mindre.

Om du sågar till en plywoodskiva i lämplig storlek och sen limmar nåt mjukt under, typ hård skumgummi, så lär du få bort en hel del oljud. Dina egna ljud får du lösa på annat sätt ;)

Kör kurt kinetic i lägenhet och jag håller med om att den inte är tyst. Har dock aldrig fått några klagomål från grannar och jag har aldrig lyckats väcka lillen med den.

Hm, verkar som om det låter mer än jag räknat med. Läst på andra ställen att den ska vara så tyst, ska inte ens behöva höja ljudet på tvn om man sitter och tittar när man trampar osv..

Har givetvis inte förväntat mig knäpptyst, det är klart den måste låta, men hoppas ju inte att det är som om jag startat ett helt gäng dammsugare heller.

Mycketvillhamer skrev:
-------------------------------------------------------
> Kör kurt kinetic i lägenhet och jag håller med
> om att den inte är tyst. Har dock aldrig fått
> några klagomål från grannar och jag har aldrig
> lyckats väcka lillen med den.

Det låter ju lite lovande iaf. :)

Ni som har Road Machine, är det mest vinande ljud, vibbrationer eller annat? Hittade någon video där den ven rätt bra, men någon annan där det mest var kedjeljud från cykeln som hördes.

Binky skrev:
> Ljudnivå i stil med en bættre dammsugare vid en
> output på 300 W stæmmer nog rætt bra faktiskt.

Ja, håller med, låter som en dammsugare, mest vinande, inte särskilt mycket vibrationer. Exet brukade utan problem kunna kolla på TV med hörlurar när jag körde trainer i samma rum och stänger man en dörr emellan så blir det rätt tyst.

Jag har siktet inställt på en Elite Muin. Lite dyrare än din budget och egentligen över min också. Har hittat för ca 460 euro inkl frakt.

Den ska vara tystast på marknaden som jag förstår det.

Laagrrluv skrev:
> Jag har siktet inställt på en Elite Muin. Lite
> dyrare än din budget och egentligen över min
> också. Har hittat för ca 460 euro inkl frakt.
>
> Den ska vara tystast på marknaden som jag
> förstår det.

Har oxå siktet inställt på en Elite Muin från Evanscycles.
http://www.evanscycles.com/products/elite/turbo-muin-fluid-direct-fixing-trainer-ec054781

Ett kort db-test av dcrainmaker

Edit: Har kört en Tacx Flow dom senaste vintrarna. Lite irriterande ljud från den men inte så att grannarna har klagat. Båda fungerar med TrainerRoad.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp