Tystast nav?

Tystast nav?
Tycker Shimanos nav är väldigt tysta. Värdelösa på grusvägar. Hope är bäst ersättning för plinga och dt swiss mitt emellan.
Varför är de värdelösa på grusvägar?

Jag är också ett fan av tysta nav. De behöver inte vara knäpptysta men jag vill ha en kombination av behaglig ljudnivå och ljudkaraktär. Där kvalar t.ex. shimanos nav in.

På min landsvägs/allroadcykel har jag newmen fade. De har också ett trevligt ljud.

Tystast nav?
Varför är de värdelösa på grusvägar?

Jag är också ett fan av tysta nav. De behöver inte vara knäpptysta men jag vill ha en kombination av behaglig ljudnivå och ljudkaraktär. Där kvalar t.ex. shimanos nav in.

På min landsvägs/allroadcykel har jag newmen fade. De har också ett trevligt ljud.
För att det oftast är på gång/grusvägar där man behöver förvarna gångtrafikanter med ljudsignal som man oftast helt slipper med hopenav. På stigar skramlar cykeln tillräckligt ändå.
Och det uppenbara svaret på vilket nav som är tystast är givetvis framnav..

Tystast nav?
För att det oftast är på gång/grusvägar där man behöver förvarna gångtrafikanter med ljudsignal som man oftast helt slipper med hopenav.
Den cyklist som har behov av att förvarna gångtrafikanter med ljudsignal bör göra det med en ringklocka
Det finns även en dold ringklocka som sitter på undersidan av ett out-front-fäste
Hide my Bell/CloseTheGap
med både ringklocka och GoPro-föste för kamera/lampa
hidemybell-regular_2_sl_fc26327f-3559-4d2d-a7b6-ad5df88d6187.jpg

Tystast nav?
Den cyklist som har behov av att förvarna gångtrafikanter med ljudsignal bör göra det med en ringklocka
Det finns även en dold ringklocka som sitter på undersidan av ett out-front-fäste
Hide my Bell/CloseTheGap

Jag har givetvis ringklocka på alla cyklar men det är mycket mer effektivt och säkert för båda parter att gångare hör att man närmar sig och inte blir överraskade av ringklockan och rör sig oförutsägbart åt alla håll när man skall passera.

Tystast nav?
Jag har givetvis ringklocka på alla cyklar men det är mycket mer effektivt och säkert för båda parter att gångare hör att man närmar sig och inte blir överraskade av ringklockan och rör sig oförutsägbart åt alla håll när man skall passera.
Går ju att med hög och tydlig röst tala om för den vinglande fotgängaren åt vilket håll hen bör röra sig; höger eller vänster😊 Men annars har du rätt. I en fjärran framtid blir det kanske ordning på infrastrukturen, tills dess får vi leva med cyklistens ständiga stress.

Ett surrande bakhjul är man ju tvungen att lyssna på alltid. Det har man ju liksom med sig. Tur att de bara surrar när man frihjular.

Tystast nav?
Hide my Bell/CloseTheGap

Det där är väl ändå en kamera och ingen ringklocka?

Tystast nav?
Går ju att med hög och tydlig röst tala om för den vinglande fotgängaren åt vilket håll hen bör röra sig; höger eller vänster😊 Men annars har du rätt. I en fjärran framtid blir det kanske ordning på infrastrukturen, tills dess får vi leva med cyklistens ständiga stress.

Ett surrande bakhjul är man ju tvungen att lyssna på alltid. Det har man ju liksom med sig. Tur att de bara surrar när man frihjular.
Det förutsätter att folk har koll på höger och vänster. Dagens TikTok-generation måste hålla händerna framför sig och tänka i några sekunder, och tar sedan fel håll ändå. Jag tycker det är säkrare att själv göra en snabb analys på riktningen dom går i och ta största säkraste gapet som öppnar sig än att plinga/skrika. För när man plingar är min uppfattning att folk antingen inte bryr sig eller springer åt båda håll som yra höns. Kaos uppstår.

Tystast nav?

Ett hopenav hörs på mycket längre avstånd än jag är beredd att skrika på flanörer. Det är verkligen jättebekvämt att inte behöva skrika på folk och absolut inget jag kommer börja med.

Tystast nav?
Det där är väl ändå en kamera och ingen ringklocka?
Du får zooma in på bilden och/eller klicka på länken så kanske du ser själva ringklockan bättre.

Kanske du ser den bättre här
HideMyBell.webp

Och från ovansidan
CloseTheGap-HideMyBell-Klingel.jpg

Olika modeller, därför olika utseenden

Tystast nav?
Ett hopenav hörs på mycket längre avstånd än jag är beredd att skrika på flanörer. Det är verkligen jättebekvämt att inte behöva skrika på folk och absolut inget jag kommer börja med.
Själv körde jag med en sån här ett tag. Då kunde man förvarna mjukt på kilometerlånga avstånd. ”Bip bip” -> fotgängare vänder sig om för att kolla -> fotgängaren slutar gå i mitten och håller sig till sidan -> jag kan cykla om säkert med god marginal och hastighet.

IMG_3022.webp

Tystast nav?
Själv körde jag med en sån här ett tag. Då kunde man förvarna mjukt på kilometerlånga avstånd. ”Bip bip” -> fotgängare vänder sig om för att kolla -> fotgängaren slutar gå i mitten och håller sig till sidan -> jag kan cykla om säkert med god marginal och hastighet.

Visa bilaga 822285
Finns ju också med förfylld luft så man inte behöver använda sina egna lungor som redan är tomma efter uppförsbacken.

1774859081482.webp

Tystast nav?
Dt-swiss har bytt till tysta nav. Mina hope och hunt låter fortfarande bra, så allt är inte misär.

Men vinterpendling och downhill sker numer i sorgsen tystnad.

Tystast nav?

Helt oanvändbart råd i praktiken eftersom den ständiga förvirring som alltid uppstår i alla liknande sammanhang uppstår:
Några skriker och hör ”(kommer till) höger” medan andra skriker och hör ”(håll) höger”.

Kaoset är ett faktum. Jag är också team frihjul om man vill skapa förutsägbarhet hos gående (även som gående föredrar jag det). Men i övrigt ett fan av tysta hjul.

Tystast nav?
Helt oanvändbart råd i praktiken eftersom den ständiga förvirring som alltid uppstår i alla liknande sammanhang uppstår:
Några skriker och hör ”(kommer till) höger” medan andra skriker och hör ”(håll) höger”.

Kaoset är ett faktum. Jag är också team frihjul om man vill skapa förutsägbarhet hos gående (även som gående föredrar jag det). Men i övrigt ett fan av tysta hjul.
För mig har ett ”håll höger” (inte menat politiskt) funkat alldeles utmärkt på både fötter och hjul om jag närmat mig bakifrån på mera lantligt belägna cykelbanor.
I stadstrafik får man nog anpassa farten och ta det hela lite piano.

Tillbaka
Topp