"Tyvärr, jag får inte sälja växelhölje"

Erkan

Medlem
Var inne i en lokal (seriös) cykelaffär här i city och tänkte köpa lite vajerhölje till mitt vinterprojekt så man kan testa cykeln i helgen.

Fick dock svaret ”-Jag får inte sälja det” när jag la en förfrågan om att få köpa en bit.

Nä nu är det bara e-shoppar som gäller för mig i framtiden.

Que?

Är Shimano-löpmeter bara för OEM eller bara för de som lämnar in på service? Jag har aldrig blivit nekad att shoppa lösmeter fast de brukar ta rätt bra betalt.

Det var affären mitt emot Hard Rock Cafe. Dom hade vajer och höje i färdiga plastpåsar att köpa men jag ville bara ha höljet. Blev hänvisad till en verkstad några hus bort men bestämde mig för att återanvända 15 år gamla höljen från vinden istället.

Fick ingen riktig motivering men blev dock informerad att det är "SIS du ska ha".

Vet inte vad den heter, men det är en bra affär faktiskt, ingen Cykelringen eller mack-hoj affär. Dom kunde ta in Bontrager komponenter där för några år sen.

Hade du gått upp till verkstan på Surbrunnsgatan hade nog problemet löst sig, jag har bara bra erfarenheter därifrån (innan jag lärde mig mecka själv).

Kan det varit cykelbjörk på Odengatan du var till först?

Erkan skrev:
-------------------------------------------------------
> Japp, dom är inte dåliga.

och hur klassar du en dålig affär?
Om man inte får köpa hölje trots att de har på lösmeter är ju en liten indikation på att allt inte står rätt till...

När vi var i Verbier så gick en eker i Pelles hjul av. Cykelhandlaren i byn hade ekrar, men vägrade sälja dem om han inte fick göra själva ekerbytesjobbet. Det kändes också seriöst. Långsiktiga kundrelationer var inte skidortsmannens gebit.

Killen har uppenbärligen aldrig varit på besök hos Juho, Cykelmästaren...

Erkan skrev:
-------------------------------------------------------
> Japp, dom är inte dåliga.

Alltså det finns skit som cykelringen (om det fortfarande är klassat som skit? jag har inte hållt på med MTB på 10 år), sen finns det seriösa ställen. OK, att deras standardsvar är att han inte får sälja höljena men om det nu var Cykelbjörk jag var inne i idag, (tror det är det) så är det ju en seriös affär. Jag har ju varit inne i den affären sen 80-talet.

Har för mig att den låg vid bion Zita på 80-talet, sen flyttade dom affären nära Ingemarsgatan.

Ok, kommer iofs ihåg en gång på 80-talet när jag var inne där och ville köpa ett verktyg så att jag kunde dra åt vevarmarna på min Kona Firemountain. Då fick jag svaret av en skäggig gamal gubbe att det inte finns såna verktyg och att man tar en hylsnyckel så svarvar man den så den går in i vevarmen.

Trots det måttligt oproffsiga svaret som jag återgav ovan så gick det utmärkt att meka hos dom och låna verktyg när de hade flyttat bort i utkanten av stan, så där tog dom ut sig själva.

Eller så är det olika affärer och jag har glömt allting. Hur som hellst har jag glömt historien om vajerhöljena som man inte fick köpa nu och jag har gått vidare med bygget av cykeln.

Alltså det är skillnad på att vara dålig och att vara sämst. Jag har aldrig sagt att det inte finns affärer som är sämre...
Jag tycker att ditt exempel med vajerhöljena indikerar att affären har dålig service.
De må vara kunniga på cyklar (även om jag tror att många affärer i stan med största sannolikhet har bra mycket större koll. Cykelcity, Jarla, Pedalogerna och Dr Spoke för att nämna några) men en bra affär är det inte om man blir behandlad på det sättet...

Det finns andra sätt att mäta om en affär är bra eller inte. Man kan tillexempel stoppa upp en oljesticka i röven på expediten.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp