[UÄ] Coronatråden 4

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[UÄ] Coronatråden 4
Fast den fungerar väl inte riktigt? Det är väl just det som är problemet.
Hur relationen mellan produktion och konsumtion ser ut måste vara det enda vettiga sättet att betrakta ekonomin. Allt annat är perverterat och depraverat.
sen guldfoten försvann så är pengar gratis för riksbanker med politikernas goda minne.

[UÄ] Coronatråden 4
Jag hävdade inte att de borde ljuga. Allt jag gjorde var att fundera på om det är så att människor sänker garden när de får höra att toppen är nådd/att man legat på en platå ett tag. Och det helt utan något värderande inslag.

Sen tror jag att det alltid är bra att fråga sig om man kan kommunicera sitt budskap på ett annat sätt om det är så att mottagarna uppenbarligen inte uppfattar det på önskat sätt.

Ett litet sidospår med koppling till hur man kommunicerar: Vad gäller de siffror som presenteras tycker jag t.ex. att det är en förvånande fixering vid siffror för enskilda dagar. Det är alldeles för mkt brus i det för att vara intressant, i synnerhet med tanke på eftersläpning i rapportering. T.ex. borde glidande medelvärde taget över senaste sju dagarna vara ett betydligt bättre mått. I samband med påsken hade det förvisso sannolikt blivit lite snett, men annars bör det plocka bort en del av bruset.
Visst sänker (vissa) människor garden när de normaliserar smittan. Det blir bättre (kurvan planar ut), så varför fortsätta med restriktionerna? Det är de ju medvetna om, och det har de flaggat för.

Jag kan faktiskt inte förstå hur folk kan missuppfatta budskapet. Även om kurvan troligtvis planar ut måste vi fortsätta med restriktionerna för att inte få en ökad spridning igen. Sjukhusen klarar det nu, men belastningen är fortfarande hög.

Jag tycker inte heller att senaste siffrorna är speciellt intressanta. Men det är väl nåt som är greppbart och som kan rubriksättas, jfm "Kurvan ser rätt bra ut, men vi vet inget om dagsläget förrän om nästa vecka då vi fått alla siffror." Saklighet är tråkigt.

[UÄ] Coronatråden 4
Från FHM presskonferens idag. Ny modellering av spridningen av Covid-19 i Stocholms län:
....
"Beräkningarna tyder på att det går ca ett bekräftat fall av covid-19 på 1000 fall totalt".

Det måste vara fel. De måste mena 100.?!

Emanuel Karlsten var den enda journalisten som krävde ett förtydligande här. Övriga framstod helt förvirrade så fort siffror nämndes. Hon med munskydder fr TV4 speciellt.
Varför blir det så här?
Bra det va inte bara jag som märkte att hon från TV4 inte ens fattade själv vad hon frågade. Typ en förstaklassare som lärt sig läsa hade varit lika bra "journalister"

[UÄ] Coronatråden 4
Värt att läsa och begrunda för de som hyllade Alex Schulmann och gjort sig lustig över Lena Einhorn här i tråden:
Viljan (tvånget) att såga andra är stort och det leder sällan till nåt konstruktivt. Trots att det går tretton på dussinet som vill sparka Tegnell så tycker jag det verkar gå helt okej för Sverige. Hans (och andra ansvarigas) brist på tvärsäkerhet tycker jag är bra. Jag har inte läst det Schulman skrev (just för att han lever för att såga). Sånt kan jag klara mig utan.

[UÄ] Coronatråden 4
Från SVT webb och frågedel:
Ni är många som frågar om detta uttalande:

"Beräkningarna tyder på att det finns ungefär 1 bekräftat fall på 1000 fall totalt."

Spolar ni tillbaka till 10.13 i direktsändningen ser ni de siffrorna i skrift från Folkhälsomyndigheten. Det kan röra sig om ett skrivfel – vi jobbar på att ta reda på det.

Haha...det kommer snart en rättning vill jag tro :giggle:
Nu har de fått pudla:

• Gilla
Reactions: DH
[UÄ] Coronatråden 4
Smittskyddsläkaren i Stockholm hotar med restriktioner! Den avtagande takt i antal smittade som de hoppats se har uteblivit. Låter ju lite annorlunda än den platå FHM pratar om...
Hade ju varit intressantare att se någon slags trend snarare än siffror över ackumulerat antal fall. Åtminstone säger det mig inte så mkt om var och hur kraftig ökningen i antal konstaterade fall varit på sistone. F.ö hade jag tyckt det varit bättre om de redovisat antal personer i intensivvård då det väl är där flaskhalsen primärt finns och om man skulle slå i taket för intensivvårdsplatser skulle det bli rejält otrevligt.

[UÄ] Coronatråden 4
Det tror inte jag heller han kommer göra. Men är ju inte ens säkert att han skulle behöva göra det iom att studien fortfarande kan vara korrekt.

[UÄ] Coronatråden 4
Storforsare som inte verkar ha snappat upp det där med att undvika att resa i onödan pga smittspridningsrisken: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/storforspolitiker-akte-till-stockholm-for-att-fa-corona

Han verkar, av kommentarerna att döma, vara nalta eljest.

– Det finns ingen anledning att vara orolig. Det är en hysteri. Det är samma som med klimatet. Det går inte att ändra. Vi kan inte påverka det politisk, säger Urban Persson (Storforsdemokraterna).

[UÄ] Coronatråden 4
Ja, "kul" grej att åka till Stockholm för att försöka få corona och sen hem och jobba med kollegor som hör till en riskgrupp.
Jag vet inte vad som var värst, politikern eller läkaren. Hon åkte ju för att få covid-19 så att hon skulle kunna "jobba obehindrat sedan"...

• Gilla
Reactions: BFS
[UÄ] Coronatråden 4
Jag såg på intervjun med stollen och kan bara förundras över vilka jäkla idioter det finns. Han är helt blåst i grötbaljan. Dessutom har han mage till att Jo-annmäla att han inte fick vara kvar på kommunmötet.
Hoppas att det är han som får en reprimand från JO! Inte för att det spelar någon roll men för att visa vad som är acceptabelt. Att åka till stockholm för att bli smittad och kalla det för "en kul grej" visar bara hur totalt hjärndöd människan är.

[UÄ] Coronatråden 4
Nu står Jan Albert i Aktuellt och ber om ursäkt. Den där undersökningen med 11% hade tysligen mixat upp vissa blodprov.
Helt otroligt hur slappt som data och rutiner har skötts denna dag fr FHM och dess samarbetspartners.

[UÄ] Coronatråden 4
Nu står Jan Albert i Aktuellt och ber om ursäkt. Den där undersökningen med 11% hade tysligen mixat upp vissa blodprov.
Helt otroligt hur slappt som data och rutiner har skötts denna dag fr FHM och dess samarbetspartners.

Att stå i direktsändning dagligen och mer eller mindre liverapportera siffror och teorier som flödar in från när och fjärran är ju som upplag för felaktigheter.
Att dagen efter rätta felen är ju bra att de gör. Denna gång sa han att det skulle göras ett nytt test som han misstänkte skulle ge ett liknande resultat eftersom det av andra som testat visats liknande resultat.
Jag tycker inte att det är "slappt" att göra om testen när man upptäcker att det finns omständigheter som gör att testet kanske inte visar ett korrekt resultat. Slappt hade det varit att strunta i avvikelsen och bara kört vidare utan att göra om, göra rätt.

Men det är ju mitt sätt att se det.
Jag kan förstå om du och andra tycker att det bara är felfria människor som borde få jobba med saker som du tycker är för viktigt för att det ska kunna få bli fel ibland.

[UÄ] Coronatråden 4
Att stå i direktsändning dagligen och mer eller mindre liverapportera siffror och teorier som flödar in från när och fjärran är ju som upplag för felaktigheter.
Att dagen efter rätta felen är ju bra att de gör. Denna gång sa han att det skulle göras ett nytt test som han misstänkte skulle ge ett liknande resultat eftersom det av andra som testat visats liknande resultat.
Jag tycker inte att det är "slappt" att göra om testen när man upptäcker att det finns omständigheter som gör att testet kanske inte visar ett korrekt resultat. Slappt hade det varit att strunta i avvikelsen och bara kört vidare utan att göra om, göra rätt.

Men det är ju mitt sätt att se det.
Jag kan förstå om du och andra tycker att det bara är felfria människor som borde få jobba med saker som du tycker är för viktigt för att det ska kunna få bli fel ibland.
Det är rätt viktiga undersökningar med för tillfället extremt högt medialt fokus. Att då samma dag dels publicera en undersökning där man schabblade bort 100 och 1000 (jag skrek rätt ut när den där powepointen lades upp - den var ju så uppenbart fel!) samt att 11% undersökningen var "behäftad med felaktigheter" - var ....slappt. Konsekvensen blir ju att de tappar i förtroende. Det är inget annat än en katastrof då det är just förtroende man säljer. Det är sas huvudprodukten.
Sen att den samlade joirnalistkåren verkade sifferblinda hela bunten gjorde inte saken bättre. Slappt där oxå. Eller direkt pinsamt.
Nu är det skarot läge och hela väldens ögon är på FHM o Sveige - då finns inget utrymme för sådant här uselt genomförande.

[UÄ] Coronatråden 4
Det ser inte ut som någon större avmattning gällande dödsstatistiken i SCB’s sammanställning tyvärr.

77308DD2-0D7B-463A-B2C2-4D0CB8121DFF.jpeg

[UÄ] Coronatråden 4
Det är rätt viktiga undersökningar med för tillfället extremt högt medialt fokus. Att då samma dag dels publicera en undersökning där man schabblade bort 100 och 1000 (jag skrek rätt ut när den där powepointen lades upp - den var ju så uppenbart fel!) samt att 11% undersökningen var "behäftad med felaktigheter" - var ....slappt. Konsekvensen blir ju att de tappar i förtroende. Det är inget annat än en katastrof då det är just förtroende man säljer. Det är sas huvudprodukten.
Sen att den samlade joirnalistkåren verkade sifferblinda hela bunten gjorde inte saken bättre. Slappt där oxå. Eller direkt pinsamt.
Nu är det skarot läge och hela väldens ögon är på FHM o Sveige - då finns inget utrymme för sådant här uselt genomförande.

Som sagt...
Jag förstår att du och andra har en lägre toleransnivå än mig och har svårare att acceptera folks misstag.
I en perfekt värld hade alla alltid gjort allt rätt. Men så är det tyvärr inte i den värld jag lever i och jag har accepterat att det inte heller kommer att bli så under min livstid.

[UÄ] Coronatråden 4
Som sagt...
Jag förstår att du och andra har en lägre toleransnivå än mig och har svårare att acceptera folks misstag.
I en perfekt värld hade alla alltid gjort allt rätt. Men så är det tyvärr inte i den värld jag lever i och jag har accepterat att det inte heller kommer att bli så under min livstid.
I en vanlig verksamhet och under vanliga förhållanden så görs och finns det utrymme för att göra fel.
Men så är det inte nu.
Nu är det skarpt läge. Katastrofsituation. Eller som i ett krig.
Då är det det frustreerande när FHM o andra klantar sig. (Även om de skött sig bra i mycket)
Sen att journalistkåren i mycket ställer dåliga frågor och inte synar myndigheterna bättre är en annan trist observation.

[UÄ] Coronatråden 4
Tur att de ändrar sig och rättar till den informationen som är fel.
Det finns rätt många som låter det gå prestige i sådana fall.

• Gilla
[UÄ] Coronatråden 4
Som sagt...
Det är just den inställningen som gör att Sverige mer och mer blir ett lallar-land. Ansvar och konsekvenser existerar inte längre. Ni skulle få en chock om ni jobbade i ett utländskt företag, exempelvis.

[UÄ] Coronatråden 4
Det är just den inställningen som gör att Sverige mer och mer blir ett lallar-land. Ansvar och konsekvenser existerar inte längre. Ni skulle få en chock om ni jobbade i ett utländskt företag, exempelvis.
Tyvärr är det min uppfattning oxå.
Det finns stunder då det helt enkelt inte är acceptablet att klanta sig.
(...eller fråga tex en operationsläkare, barnmorska, polis, militär, flygledare, kärnkraftstekniker, pilot eller busschaufför....mm)
Det är många som inte har några egentliga marinaler att vingla sig fram.

[UÄ] Coronatråden 4
Nu vet jag inte hur stark koppling Jan Albert har till FHM (han är väl professor på KI), och jag kan till viss del förstå det misstaget. Vet inte heller om det var han som såg till att siffran ”fick vingar” så att säga, och han ska ha cred att han snabbt går ut och dementerar.

Däremot FHM:s agerande på pressträffen är skitdåligt. För det första att de inte ens rimlighetskollar (det är inget slamkryparfel vi snackar om, det är ett fel som är uppenbart för en lekman) det mtrl de släpper ut (vad mer är det fel på, kan vi ens lita på de siffror de presenterar varje dag?). För det andra att Wallensten inte klarar av att korrigera det när han får det påtalat, utan likt en papegoja upprepar det som står på sliden. Och för det tredje, när de sedan inser att nåt nog är fel så kan inte chefskvinnan direkt inse vad som är fel utan måste hänvisa till sin matematiker...

[UÄ] Coronatråden 4
Man kan ju alltid gå ut med att det är poängen, inte siffrorna, som är det viktiga. Eller?
Nä, siffror spelar ju ingen roll, eller hur?... Ungefär som när de 22 forskarna siffertrixade lite för ihärdigt - även om de kanske hade rätt i sak (påstår inget), så förlorade dom på felaktiga siffror och därmed sin trovärdighet. Poängen förlorad.

[UÄ] Coronatråden 4
Då kan vi slippa råd om inköp, träning och allt möjligt som ni inte har testat eller genomfört?
Vi måste ju veta! Allt annat är gissningar.

[UÄ] Coronatråden 4
Däremot FHM:s agerande på pressträffen är skitdåligt. För det första att de inte ens rimlighetskollar (det är inget slamkryparfel vi snackar om, det är ett fel som är uppenbart för en lekman) det mtrl de släpper ut (vad mer är det fel på, kan vi ens lita på de siffror de presenterar varje dag?). För det andra att Wallensten inte klarar av att korrigera det när han får det påtalat, utan likt en papegoja upprepar det som står på sliden. Och för det tredje, när de sedan inser att nåt nog är fel så kan inte chefskvinnan direkt inse vad som är fel utan måste hänvisa till sin matematiker...
Tveksamt om Wallensten ska få fortsatt förtroende framför TV kamerorna. Han är säkert superbra på epedemiologi - men kunde inte hantera en mkt enkel fråga om statistik.
Det ska bli intressant om de idag pudlar eller på annat sätt ber om ursäkt för den pinsamma fadäsen igår.

[UÄ] Coronatråden 4
Alla kan ha fel ibland men jag reagerade mest på Miss Lyckas "Tur att de ändrar sig och rättar till den informationen som är fel. ". Tur? Som sagt, svårt att komma undan med det där. Men det kanske var ironi från Miss Lyckas sida får man väl hoppas...

[UÄ] Coronatråden 4
Tyvärr är det min uppfattning oxå.
Det finns stunder då det helt enkelt inte är acceptablet att klanta sig.
(...eller fråga tex en operationsläkare, barnmorska, polis, militär, flygledare, kärnkraftstekniker, pilot eller busschaufför....mm)
Det är många som inte har några egentliga marinaler att vingla sig fram.
Min gissning är att den som gjorde den bilden igår inte är med och gör dagens bilder.

[UÄ] Coronatråden 4
Fundera lite på hur mycket prestige det går i rättsfall och annat i rättsväsendet. Detsamma gäller alldeles för ofta i kommunala ärenden och dyligt.

[UÄ] Coronatråden 4
Min gissning är att den som gjorde den bilden igår inte är med och gör dagens bilder.
Nja, det är jag inte säker på. Däremot kommer de nog att lägga lite mer tid på att granska bilderna, och fundera på vad som verkligen står där, får man hoppas.

[UÄ] Coronatråden 4
I en vanlig verksamhet och under vanliga förhållanden så görs och finns det utrymme för att göra fel.
Men så är det inte nu.
Nu är det skarpt läge. Katastrofsituation. Eller som i ett krig.
Då är det det frustreerande när FHM o andra klantar sig. (Även om de skött sig bra i mycket)
Sen att journalistkåren i mycket ställer dåliga frågor och inte synar myndigheterna bättre är en annan trist observation.
Det är ju på grund av det rådande läget som 11%-siffran presenterades, trots att det var en studie som inte hade granskats vetenskapligt ännu. Fritt ur minnet "vi tyckte denna data var så viktig så vi vill snabbt förmedla informationen". Då får vi leva med att vi i liveflödet även får ta del av kritisk vetenskaplig granskning av studierna. Alternativet är att du får data som är en eller två månader gammal. Välj själv.

Att felet upptäcktes snabbt och att de går ut och pudlar ordentligt är i mitt tycke helt rätt agerat. Och även att studien publicerades. Det kanske skyndade på att detta fel upptäcktes.

[UÄ] Coronatråden 4

Har du bred anekdotisk erfarenhet av detta? Eller har du bytt från ett svenskt till ett utländskt, typ?

• Gilla
[UÄ] Coronatråden 4
Nja, det är jag inte säker på. Däremot kommer de nog att lägga lite mer tid på att granska bilderna, och fundera på vad som verkligen står där, får man hoppas.
Fan att du aldrig kan hålla med mig... ?
Fast säker är jag inte heller, därför jag skrev "gissning"

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp