[UÄ] Coronatråden 4

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[UÄ] Coronatråden 4
Det jag ville förmedla i mitt tidigare inlägg var ju delvis att Sveriges strategi funkar så tillvida att vården hinner med. Att bara bedömma framgångsfaktorn utifrån antal döda blir grovt förenklat, men så klart emotionellt tilltalande för media att foka på.
Ang IVA kan man säga att både med och utan covid är det alltid fullt på IVA, samtidigt som det alltid finns plats på IVA. De svårast sjuka som bedöms kunna klara IVA vård får alltid det och kommer kunna få det nu också utifrån det vi ser just nu.
Sen har väl, om jag fattat det rätt, antalet intensivvårdsplatser ökats ganska ordentligt under denna epidemi. Utan denna ökning hade det absolut inte gått att ge alla dessa personer intensivvård utan man hade blivit tvungen att sortera bland dessa människor som skulle kunna klara IVA.. Det är en situation som jag tycker vore väldigt otrevlig.

[UÄ] Coronatråden 4
Sen har väl, om jag fattat det rätt, antalet intensivvårdsplatser ökats ganska ordentligt under denna epidemi. Utan denna ökning hade det absolut inte gått att ge alla dessa personer intensivvård utan man hade blivit tvungen att sortera bland dessa människor som skulle kunna klara IVA.. Det är en situation som jag tycker vore väldigt otrevlig.
Som jag har förstått har man drygt fördubblat antalet IVA-platser, det är iaf vad socialstyrelsen säger i tv varje dag. Dessutom flygs det ju runt IVA-patienter dagligen idag eftersom vissa sjukhus ligger väldigt nära gränsen, eller slår i den, även om det på nationell nivå fortfarande finns kapacitet.
Utan detta hade man varit i läget du beskriver. Och utan restriktionerna/rekommendationerna i samhället hade det varit ännu värre.

[UÄ] Coronatråden 4
Sen är det ju svårt att veta hur det hela kommer att utveckla sig när en sån här sak drar igång. Detta i kombination med att olika länder har olika resurser och att man kan tänka sig att det varierar hur riskaversiva de är gör att det som är en bra strategi i ett land inte nödvändigtvis är det i ett annat. Detta bara sagt som ett allmänt resonemang och inte menat som kommentar till huruvida Sverige, Finland eller Nya Zeeland i detta fall haft en bättre eller sämre strategi.
Ja, jag är inte alls säker på att vi efter detta kommer att gå tillbaka till den värld vi är vana vid, och att leva på det sätt vi är vana vid. Globaliseringen kommer definitivt få sig en törn, resandet kommer nog att gå ner rejält de kommande åren, fler länder kommer att ha mer kontroll på sina gränser, osv.
Många länder siktar på att hålla smittan under kontroll tills ett vaccin finns. Smittspårning, social distansering, obligatoriska munskydd, etc, är verktyg för att klara det och samtidigt hålla ekonomin igång.

[UÄ] Coronatråden 4
Helt rätt, vår IVA har nästan 3 gånger fler platser nu, och det är ju endel av strategin, att hinna växla upp vården. Att patienter skickas till andra sjukhus är vanligt även pre-covid, och det är ju också en styrka, att hjälpas åt och se till att tillhandahålla den vård som krävs för de svårast sjuka.

[UÄ] Coronatråden 4
Helt rätt, vår IVA har nästan 3 gånger fler platser nu, och det är ju endel av strategin, att hinna växla upp vården. Att patienter skickas till andra sjukhus är vanligt även pre-covid, och det är ju också en styrka, att hjälpas åt och se till att tillhandahålla den vård som krävs för de svårast sjuka.
Suveränt med lite fakta, och many Thanx !

[UÄ] Coronatråden 4
Fann en artikel från 2017 som sade att en IVA-plats kostade i snitt 40000 per dygn på ett sjukhus i Norrland. Men jag tippar på att skiljer från sjukhus till sjukhus, så säg 30-70kkr per dygn kanske?

[UÄ] Coronatråden 4
Den stora kostnaden är rimligtvis IVA-personalen.

Helt ovetande på Iva, men hur många jobbar på varje respirator samtidigt?
Svårt att tro att det är mer än en-två samtidigt på heltid, 24-48 arbetstimmar per plats.
Blir nog inte 50-60k / dygn

[UÄ] Coronatråden 4
Har för mig att jag läst at en person nu har hand om 2 personer som hen ansvarar över istället för 1 på IVA.
Men att man hjälptes åt o vända patienter osv såklart.

Kan ju minnas fel men om inte skulle det alltså vara hälften så många ur personalen som patienter då kanske på ett ungefär.

[UÄ] Coronatråden 4
Helt ovetande på Iva, men hur många jobbar på varje respirator samtidigt?
Svårt att tro att det är mer än en-två samtidigt på heltid, 24-48 arbetstimmar per plats.
Blir nog inte 50-60k / dygn
I artikeln som knaper nämner där kostnaden är 40k per dygn fanns 7 platser på avdelningen. Bemanningen var 3 undersköterskor, 3 sjuksköterskor, och 2 narkosläkare. Störst kostnad var självklart personalen, därefter läkemedel och förbrukningsmtrl. Hårdvaran är rimligtvis försumbar, har läst nånstans nyligen att en respirator kostar ca 250k, det är inte mycket i sammanhanget.

[UÄ] Coronatråden 4
8 "pers" på 7 platser...
8 pers * 600 kr/tim * 24 tim = 115200 kr/dygn / 7 platser = 16500kr / plats + mtrl.
Vet inte varför jag "tjafsar" om detta men tyckte det lät mkt.

[UÄ] Coronatråden 4
Jag skulle snarare räkna på en snittkostnad på åtminstone 1000kr/tim, och det är nog i underkant det också. Då blir det 25-30k per plats. Men självklart kostar utrustningen en hel del också, men utslaget på dess livslängd blir det per dygn rimligtvis "lite" jmf med personalkostnaden.

[UÄ] Coronatråden 4
8 "pers" på 7 platser...
8 pers * 600 kr/tim * 24 tim = 115200 kr/dygn / 7 platser = 16500kr / plats + mtrl.
Vet inte varför jag "tjafsar" om detta men tyckte det lät mkt.
Om man frågar google... Kan tilläggas att covid-patienterna har långa vårdtider, medelvårdtid runt 18 dagar har jag hört någonstans.
Screenshot_20200428-181137.png

[UÄ] Coronatråden 4
Jo, vi vet vad det kostar redan (se knapers inlägg #2936), diskussionen gäller hur kostnaden är fördelad, dvs vad som kostar.

[UÄ] Coronatråden 4
Jo, vi vet vad det kostar redan (se knapers inlägg #2936), diskussionen gäller hur kostnaden är fördelad, dvs vad som kostar.
"Då blir det 25-30k per plats"... Så vad "ni" vet är ju en tolkninsfråga... Men visst, diskussionen om vad det är som kostar är också underhållande..

[UÄ] Coronatråden 4
Får kanske ta med kostnad för platsen som nyttjas.

Platsen finns väl även om den inte nyttjas?

Josofin, hur många dygn spelar kanske ingen roll här,
vi diskuterar kostnaden per dygn.

Miss Lycka, jag tror läkarna är medräknade, städarna, ja dom städar
nog även om platserna är tomma.

Nu blev detta lite mycket som sidospår pga jag var tveksam till kostnaden,
men jag ger mej naturligtvis (om än fortfarande lite undrande ? )

[UÄ] Coronatråden 4
"Då blir det 25-30k per plats"... Så vad "ni" vet är ju en tolkninsfråga... Men visst, diskussionen om vad det är som kostar är också underhållande..
Ja, i personalkostnad per plats. Då är det 10-15k kvar till läkemedel, förbrukningsmtrl och utrustning/hårdvara. I personalkostnad ingår naturligtvis "allt", dvs lön, sociala avgifter, tjänstepension, försäkringar, vidareutbildning, HR/admin, osv). Har du nån bättre uppskattning om vad det är som kostar?
Här är artikeln vi diskuterar, förresten:

[UÄ] Coronatråden 4
Men kanske når man någon sorts economy of scale med coronapatienter. Som någon ovan sade så kunde en läkare ansvara för två istället för en patient. En normal IVA-patient ligger ju inne kortare tid, under ett som man för anta mer dramatiskt händelseförlopp. Coronapatienter har kanske mindre dramatiska och svårförutsedda förlopp? Kanske frigörs kapacitet på det sättet?

Senast ändrad:
[UÄ] Coronatråden 4

Antal dygn för covid var mitt sidospår, eftersom det nämndes i texten jag kopierade in... Sorry! Jag börjar förstå att det viktigaste är att hålla sig till ämnet ?

[UÄ] Coronatråden 4

tänker mig att det är en del av sjukhuset som är avsedd för IVA. Dom lokalerna kostar så som alla andra lokaler/delar av sjukhuset kostar.

[UÄ] Coronatråden 4
Man kan lyckligtvis konstatera att simuleringen som förutspådde en mycket kraftig tillväxt i både döda och personer som behöver intensivvård än så länge inte har haft rätt.
Jag tror tyvärr ca 2 promille dör i Svrige. Då har vi misslyckats skydda våra äldre älddre. Om skyddandet skulle göras bättre kanske vi kan halvera dödstalen?
Jag tror det är supersvårt att jämföra dödstal mellan olika länder. Det finns massor av parametrar (hur man bor, befolkningstäthet, luftföoreningar, ålderssteuktur, antibiotikaresistens, levnadavanor,...mm) som gör 1:1 jämförelser omöjliga.

[UÄ] Coronatråden 4
Jag tror tyvärr ca 2 promille dör i Svrige. Då har vi misslyckats skydda våra äldre älddre. Om skyddandet skulle göras bättre kanske vi kan halvera dödstalen?
Jag tror det är supersvårt att jämföra dödstal mellan olika länder. Det finns massor av parametrar (hur man bor, befolkningstäthet, luftföoreningar, ålderssteuktur, antibiotikaresistens, levnadavanor,...mm) som gör 1:1 jämförelser omöjliga.
Är det rätt inlägg du citerade? Kopplingen mellan det du skriver och studien är för mig inte helt glasklar.

[UÄ] Coronatråden 4
Man kan lyckligtvis konstatera att simuleringen som förutspådde en mycket kraftig tillväxt i både döda och personer som behöver intensivvård än så länge inte har haft rätt.
Det där var ju en väldigt tidig simulering som spårade ur bara ett par dagar efter hon publicerade det där. Jag tror att hon totalt underskattat effekten i de åtgärder samhället/befolkningen vidtagit. Det kom ju lite senare även simuleringar (som Naucler varit inblandad i) som körts på de svenska superdatorcentrumen, och i den artikeln presenterades de scenarier de satt upp (ökande grad av restriktioner). De hävdade att Sverige använde scenario 1 eller 2, medan min tolkning var att i praktiken befann sig Sverige nånstans mittemellan scenario 4 och 5. De hade inte med effekten av att i praktiken jobbar väldigt många hemifrån, kollektivtrafiken är väldigt gles, väldigt få reser, folk håller sig borta fr stan, osv. Hennes simulering hade troligtvis varit mer nära sanningen om vi kört på samhället helt utan åtgärder, dvs full fart på pendlandet, trängsel i kollektivtrafiken, osv.

[UÄ] Coronatråden 4
Det där var ju en väldigt tidig simulering som spårade ur bara ett par dagar efter hon publicerade det där. Jag tror att hon totalt underskattat effekten i de åtgärder samhället/befolkningen vidtagit. Det kom ju lite senare även simuleringar (som Naucler varit inblandad i) som körts på de svenska superdatorcentrumen, och i den artikeln presenterades de scenarier de satt upp (ökande grad av restriktioner). De hävdade att Sverige använde scenario 1 eller 2, medan min tolkning var att i praktiken befann sig Sverige nånstans mittemellan scenario 4 och 5. De hade inte med effekten av att i praktiken jobbar väldigt många hemifrån, kollektivtrafiken är väldigt gles, väldigt få reser, folk håller sig borta fr stan, osv. Hennes simulering hade troligtvis varit mer nära sanningen om vi kört på samhället helt utan åtgärder, dvs full fart på pendlandet, trängsel i kollektivtrafiken, osv.
Det är superdatorsimuleringen jag länkar till.

[UÄ] Coronatråden 4
Det är superdatorsimuleringen jag länkar till.
Haha, ja där ser man, jag klickade bara snabbt in.
Ja, den hamnade också lite snett. Verkar som att de även uppskattat förloppet för snabbt; kanske är det fördubblingstalet som är boven för dem. Är nog lätt att det blir väldigt fel om det tidigt börjar avvika från vad man antagit.

[UÄ] Coronatråden 4
Varför tror du att det bara blir 2 promille eller inte bara 1, finns det någon tanke bakom den summan?

[UÄ] Coronatråden 4
Varför tror du att det bara blir 2 promille eller inte bara 1, finns det någon tanke bakom den summan?
Jag tänkte Stockholm med +1000 döda och ca 600 000 smittade hittills. Antalet döda kan hållas lägre om vi lär oss bli bättre att skydda de utsatta.

[UÄ] Coronatråden 4
Är det rätt inlägg du citerade? Kopplingen mellan det du skriver och studien är för mig inte helt glasklar.
Rapporten pratade om massor av döda - så min kommentar gällde det.
Sen verkar det uppenbart att olika länder har olika förutsättningar att klara en pandemi som denna.
Frankrike tex har ca 7ggr sveriges folkmängd men minst 10ggr fler döda hittills. De har ändå haft total nedstängning en längre tid....

[UÄ] Coronatråden 4
Frankrike tex har ca 7ggr sveriges folkmängd men minst 10ggr fler döda hittills. De har ändå haft total nedstängning en längre tid....
...och betydligt mer utbyte med norra Italien. Dvs betydligt mer samhällsspridning innan man förstod hur illa det var. Det spelar nog mer roll än vilken typ av nedstängning man vidtagit.

Senast ändrad:
[UÄ] Coronatråden 4
Rapporten pratade om massor av döda - så min kommentar gällde det.
Sen verkar det uppenbart att olika länder har olika förutsättningar att klara en pandemi som denna.
Ok, som jag tolkar det är deras huvudbudskap dock att det kommer att bli en topp i början av maj som vida överstiger kapaciteten. Då det du skrev handlar om något annat blev jag lite förvirrad.

[UÄ] Coronatråden 4
Idag talade faktiskt herr Tegnell om allvaret och omfattningen av det hela, och försökte även pränta in att det här är nåt vi måste lära oss att leva med en lång tid framöver. Det är nog bra så att folk börjar förstå att det inte pang tjong kommer vara tillbaka till vårt pre-covid sätt att leva framåt sommaren/hösten.

[UÄ] Coronatråden 4
Sluta deppa nu, det är ju perfekt för att campa & Bikerafta här hemma, ska bli suveränt, har en massa planer för i sommar !!
.
r72.jpg

[UÄ] Coronatråden 4
Googlade snabbt men hittade inget svar så provar här, säkert ngn som minns.

Det här dokumentet om riktlinjer hur vi prioriterar bort multisjuka eller folk med hög biologisk ålder, visst gällde detta endast när man var tvungen att prioritera mellan andra eventuella patienter vid fullbeläggning? Dvs vi har inte behövt göra några sådana bortprioriteringar av patienter iom att iva inte varit fullbelagt?

[UÄ] Coronatråden 4
Än så länge inte. Fast man lägger inte folk i respirator som man inte kan få upp på benen igen. Det är ingen semesterresa att ligga i respirator.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp