[UÄ] Coronatråden 4

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[UÄ] Coronatråden 4
Jaha, verkar som det här med antikroppstesterna blev en tumme. Drygt 1000 tester har FHM lyckats få ihop över hela landet, och de kommer fr öppenvården (dvs inte befolkningen som helhet).
Och resultaten då? I Stockholm hade 7.3% antikroppar vecka 18 (dvs nästan exakt vad Björn Olsens forskargrupp på UU uppmätte i Sthlm samma vecka).
Men ändå påstås det att det "stämmer väl överens med det som modellerats, men ligger lite under...", och med lite dribblingar fram och tillbaka påstås det att idag har "nog drygt 20% i Sthlm haft smittan".
Dvs en bit under det som modellerna påstod att det skulle vara den 1/5, dvs tre veckor sedan...
Och i övriga landet naturligtvis avsevärt lägre.

• Gilla
Reactions: rln
[UÄ] Coronatråden 4
Jaha, verkar som det här med antikroppstesterna blev en tumme. Drygt 1000 tester har FHM lyckats få ihop över hela landet, och de kommer fr öppenvården (dvs inte befolkningen som helhet).
Och resultaten då? I Stockholm hade 7.3% antikroppar vecka 18 (dvs nästan exakt vad Björn Olsens forskargrupp på UU uppmätte i Sthlm samma vecka).
Men ändå påstås det att det "stämmer väl överens med det som modellerats, men ligger lite under...", och med lite dribblingar fram och tillbaka påstås det att idag har "nog drygt 20% i Sthlm haft smittan".
Dvs en bit under det som modellerna påstod att det skulle vara den 1/5, dvs tre veckor sedan...
Fast det har ju fortsatt att testas sen dess. Hos min arbetsgivare var det 670 personer som blev erbjudna test och även om jag inte vet om det fanns så många test att tillgå så gick alla testtillfällen åt vad det verkade.
Enligt statistiken därifrån var det ungefär 20% som hade eller hade haft covid-19. Detta var förra eller förrförra veckan, minns inte. Eftersom folk med symptom absolut inte fick dyka upp för test så är detta rimligen en siffra i underkant eftersom de uppenbart sjuka stannat hemma.

Edit:Testerna skedde i Werlabs regi och det var enligt uppgift i samarbete med nån myndighet och Karolinska, så troligen seriöst och menat att samla in för statistik. Inte tillräckligt tillförlitligt på individnivå.

[UÄ] Coronatråden 4
Det är ju ändå lite kul när man läser på olika forum. Om man skriver att man planerar att göra någon kul tur på semestern här i Swe istället för att stanna hemma i kjällaren, campa och vandra & paddla tex, så blir det genast en massa elaka och ilskna kommentarer. Intressant att läsa--- Lärorikt !

[UÄ] Coronatråden 4
Fast det har ju fortsatt att testas sen dess. Hos min arbetsgivare var det 670 personer som blev erbjudna test och även om jag inte vet om det fanns så många test att tillgå så gick alla testtillfällen åt vad det verkade.
Enligt statistiken därifrån var det ungefär 20% som hade eller hade haft covid-19. Detta var förra eller förrförra veckan, minns inte. Eftersom folk med symptom absolut inte fick dyka upp för test så är detta rimligen en siffra i underkant eftersom de uppenbart sjuka stannat hemma.

Edit:Testerna skedde i Werlabs regi och det var enligt uppgift i samarbete med nån myndighet och Karolinska, så troligen seriöst och menat att samla in för statistik. Inte tillräckligt tillförlitligt på individnivå.
Jo, siffran 7.3% gällde alla åldersgrupper. De sade också att i den "arbetande" delen av befolkningen 20-64 år var det högre. En intressant fråga ang din arbetsgivare; har ni jobbat hemifrån eller kört på som vanligt med kontorsjobb och pendling?
Det jag tycker är intressant är att de i princip träffar spot-on Björn Olsens resultat, något som ansågs vara åt skogen för lågt när de lades fram... och proven är tagna samma vecka.

[UÄ] Coronatråden 4
En intressant fråga ang din arbetsgivare; har ni jobbat hemifrån eller kört på som vanligt med kontorsjobb och pendling?
Både och. Det är många som jobbar hemma eller är deltidspermitterade, medan jag och många andra jobbar som vanligt.

[UÄ] Coronatråden 4
Det är ju ändå lite kul när man läser på olika forum. Om man skriver att man planerar att göra någon kul tur på semestern här i Swe istället för att stanna hemma i kjällaren, campa och vandra & paddla tex, så blir det genast en massa elaka och ilskna kommentarer. Intressant att läsa--- Lärorikt !
Jag tror de flesta har fattat att du tycker det är viktigare att du får ha kul än att behöva följa myndigheternas rekommendationer och att du anser att de som invänder mot detta är elaka så det är knappast nödvändigt att upprepa det fler gånger.

[UÄ] Coronatråden 4
Nja, det visade att vecka 15 (el tidigare) hade 7,3% i Stockholm haft el bar på smittan. Det tar tid att utveckla antikroppar - så de som testas positiva v18 har haft smittan v 15 el tidigare.

Dubbleringstiden under april låg på uppskattat 6-7 dagar.
Dvs:
v15 ca 172 000 pers varav ca 2,5% (50-60 000) bar på smittan under just den veckan
v16 ca 231 000
v17 ca 290 000
v18 ca 349 000
v19 ca 408 000
v20 ca 467 000
v21 ca 526 000 el 22% (dvs nu)

OBS - ovan är min hobbyräkning - ser gärna exempel fr ngn som vet mer detaljer..

[UÄ] Coronatråden 4
Jag tror de flesta har fattat att du tycker det är viktigare att du får ha kul än att behöva följa myndigheternas rekommendationer och att du anser att de som invänder mot detta är elaka så det är knappast nödvändigt att upprepa det fler gånger.
Yep, men det är mkt viktigare än så, det har nog få personer fattat -- -:) Man måste ha inspiration och drive, en massa planer och något qul att se fram emot, på ett smart sätt. En positiv inställning -- Annars är man en död fisk & trist i förväg -- So get going

[UÄ] Coronatråden 4
Nja, det visade att vecka 15 (el tidigare) hade 7,3% i Stockholm haft el bar på smittan. Det tar tid att utveckla antikroppar - så de som testas positiva v18 har haft smittan v 15 el tidigare.

Dubbleringstiden under april låg på uppskattat 6-7 dagar.
Dvs:
v15 ca 172 000 pers varav ca 2,5% (50-60 000) bar på smittan under just den veckan
v16 ca 231 000
v17 ca 290 000
v18 ca 349 000
v19 ca 408 000
v20 ca 467 000
v21 ca 526 000 el 22% (dvs nu)

OBS - ovan är min hobbyräkning - ser gärna exempel fr ngn som vet mer detaljer..
Ja, jag sade att vecka 18 hade 7.3% antikroppar. Dvs precis samma resultat som Björn Olsen mätte samma vecka. Då hette det att det var alldeles för lågt.
FHM påstod då att 1 maj skulle 26% vara smittade enl deras modeller. Nu påstår de (antagligen med liknande beräkning som din) att idag har lite drygt 20% haft sjukdomen. Dvs 3 veckor senare än när de påstod 26%.
Sedan kan man ju fundera på hur korrekt deras uppskattning av dubbleringstiden är, de har konsekvent överskattat spridningen i sina prognoser hittills. Men nu ska ju nya mätningar komma varje vecka, frågan är dock varför det ska behöva vara 3 veckor delay på dem... Björn Olsen fick ut sina resultat på några dagar.
Dock så var ju även Tegnell tydlig idag, att flockimmunitet är bara en våt dröm, enda sättet att nå dit är med vaccin. Vi kommer behöva leva med viruset tills dess.

• Gilla
[UÄ] Coronatråden 4
Yep, men det är mkt viktigare än så, det har nog få personer fattat -- -:) Man måste ha inspiration och drive, en massa planer och något qul att se fram emot, på ett smart sätt. En positiv inställning -- Annars är man en död fisk & trist i förväg -- So get going
Ja, och de flesta åstadkommer detta utan att bryta mot restriktionerna.

[UÄ] Coronatråden 4
Varför tror du att FHM har en rekommendation om att undvika icke nödvändiga resor? För att förneka dig att ha kul? Eller kan det vara så att de anser att minskat resande har en positiv inverkan och minskar risken att läget blir värre och fler människor får lida? Jag vet vilket jag tror på.

[UÄ] Coronatråden 4
Ja, jag sade att vecka 18 hade 7.3% antikroppar. Dvs precis samma resultat som Björn Olsen mätte samma vecka. Då hette det att det var alldeles för lågt.
FHM påstod då att 1 maj skulle 26% vara smittade enl deras modeller. Nu påstår de (antagligen med liknande beräkning som din) att idag har lite drygt 20% haft sjukdomen. Dvs 3 veckor senare än när de påstod 26%.
Sedan kan man ju fundera på hur korrekt deras uppskattning av dubbleringstiden är, de har konsekvent överskattat spridningen i sina prognoser hittills. Men nu ska ju nya mätningar komma varje vecka, frågan är dock varför det ska behöva vara 3 veckor delay på dem... Björn Olsen fick ut sina resultat på några dagar.
Dock så var ju även Tegnell tydlig idag, att flockimmunitet är bara en våt dröm, enda sättet att nå dit är med vaccin. Vi kommer behöva leva med viruset tills dess.
Björn Olsen - han tillhör väl de där 22 haveristerna?
De har ju inte utmärkt sig att räkna rätt.
En ytterligare snubbe i den gruppen "Prof Rockström" påstod ju tidigare att vi skulle ha typ 97 000 döda i maj...nu ska han tydligen publicera en ny rapport (om det inte redan.är gjort). Varför tror han att han förtjänar fortsatt förtroende?
Samma 22 anhang - som mest verkar sitta på läktarn och gapa - har ju aldrig klart visat på ngn alternativ strategi och konkret hu den ska fungera.
De har alla mkt att bevisa om de ska förtjäna ngt fortsatt förtroende.

[UÄ] Coronatråden 4
Liknande i Sverige, permiteringsbedrägerier. Dålig kontroll innan utbetalning till företag, i regelverket har politikerna möjliggjort att fusk ska vara enkelt.
Som sagt, det är inget bättre i Sverige:

[UÄ] Coronatråden 4
Liknande i Sverige, permiteringsbedrägerier. Dålig kontroll innan utbetalning till företag, i regelverket har politikerna möjliggjort att fusk ska vara enkelt.
Det är nog en rätt delikat avvägning att göra. Att göra noggranna kontroller tar längre tid vilket minskar "svinnet". Å andra gör det att mindre pengar hinner komma ut och fler företag går i konkurs.

[UÄ] Coronatråden 4
Såg Tom Britton i Aktuellt igår, och han var till skillnad fr FHM iaf ärlig och konstaterade att de skattningar han och ex.vis FHM gjort tydligt överskattat smittspridningen och att det nu blir att gå tillbaka till skrivbordet. Hittade artikel i Aftonbladet som sammanfattar intervjun:

• Gilla
[UÄ] Coronatråden 4
Ang Britton så var ju fortfarande diskussionen om tester v 18 , dvs hur smittsituationen var vecka 15. Nu är vi i vecka 21.

Vi får se vad detta tar vägen. Senaste dagarna har jag sett flera olika smittskyddsexperter som hävdar att delar av befolkningen kan vara immun - utan att ha antikroppar. Dvs, antikroppstester kommer inte kunna hitta alla immuna människor i befolkningen. Det finns nog mycket nytt att lära om Covid-19 som vi inte känner till.
Tex, varför blir vissa så oerhört sjuka eller tom dör - medan andra i princip inte märker någonting? Skumt.

[UÄ] Coronatråden 4
Visst är sju procent lågt, men det är högre än 1 procent som danskarna mätte upp.

[UÄ] Coronatråden 4
Allt fler experter börjar nu tro att det inte blir nån andra våg, dvs att detta beter sig annorlunda än influensor. Utan att det mer är en klustersmitta, med kraftiga utbrott bland vissa grupper eller geografiska områden. Belgiska professorn Pierre van Damme sade det i Agenda i söndags, norska statsepidemiologen Frode Forland har sagt det tidigare, förre statsepidemiologen Annika Linde har torgfört liknande teorier i veckan, professor Björn Olsen såg det i sina tester i Sthlm förra månaden och nu även intervjuad i lifesciencesweden:
Den som lever får se hur det blir.

Senast ändrad:
[UÄ] Coronatråden 4
I STHLM har antal i sjukvården och IVA gått ner flera veckor i rad. Trots samma restriltioner och beteende som tidigare. Trängsel i butiker och uteserveringar mm.
Men likväl...talen går tydligt ner.Svårt att se det kan bero på ngt annat än att det blir svårare för smittan att sprida sig eftersom fler o fler blir immuna.

[UÄ] Coronatråden 4
I STHLM har antal i sjukvården och IVA gått ner flera veckor i rad. Trots samma restriltioner och beteende som tidigare. Trängsel i butiker och uteserveringar mm.
Men likväl...talen går tydligt ner.Svårt att se det kan bero på ngt annat än att det blir svårare för smittan att sprida sig eftersom fler o fler blir immuna.
Eller att den slår till kraftigt i vissa kluster, och inte har så lätt att sprida sig däremellan. Ta bort äldreboenden samt Rinkeby/Tensta, hur många döda är det i Sthlm då? Uppsala har en omfattande pendling till Sthlm, ändå har det inte alls slagit så hårt här, och det tog tid.I andra delar, som Sörmland, slog det hårt. Liknande mönster syns i andra länder.
Det är som sagt mycket vi inte vet om det här viruset ännu.

[UÄ] Coronatråden 4
Kul med sådana här diskussioner, ingen vet nåt eller har någon erfarenhet av ämnet, men alla har starka åsikter om hur det skall göras... Lite som politik i allmänhet...

[UÄ] Coronatråden 4
Kul med sådana här diskussioner, ingen vet nåt eller har någon erfarenhet av ämnet, men alla har starka åsikter om hur det skall göras... Lite som politik i allmänhet...
Nu känner inte jag till alla i tråden (ingen utom mig själv om man ska vara noggran), men jag skulle tro att det är några fler än jag själv som har lite koll och erfarenhet faktiskt. Kanske ingen av de mer högröstade dock om jag får gissa?

[UÄ] Coronatråden 4
Jag vet ju inte heller, men gissade att ingen här jobbar med epidemiologi och motsvarande modeller & simuleringar --
Intressanta diskussioner oavsett ---

[UÄ] Coronatråden 4
Handlar nog främst om att vi närmar oss sommaren.
De flesta virus trivs bäst på vintern, dessutom stärks vårt immunförsvar nu när solens strålar träffar vår hud.
D vitamin är A och O när det handlar om luftvägsinfektioner.

[UÄ] Coronatråden 4
De flesta virus trivs bäst på vintern, dessutom stärks vårt immunförsvar nu när solens strålar träffar vår hud.

Att inte bli smittad är nog viktigare än att knarka vitaminpiller.

[UÄ] Coronatråden 4
Jag vet ju inte heller, men gissade att ingen här jobbar med epidemiologi och motsvarande modeller & simuleringar --
Intressanta diskussioner oavsett ---
Lustigt att klaga på andras okunskap men helt utan att ha en aning om vilka som deltar i tråden. Apropå temat ”uttala sig tvärsäkert om sånt man inte känner till”....

[UÄ] Coronatråden 4
Lustigt att klaga på andras okunskap men helt utan att ha en aning om vilka som deltar i tråden. Apropå temat ”uttala sig tvärsäkert om sånt man inte känner till”....
Det är åtminståne konsekvent agerat ?
Själv håller jag med alla som killgissar rätt.

[UÄ] Coronatråden 4

Ah, kul med smarta kommentarer, Vet ju såklart inte vilka som skriver här, men det mesta som skrivs här är tyckande, och inte baserat på forskning el modellering --

[UÄ] Coronatråden 4
Skitvarm vår har vi verkligen haft.

[UÄ] Coronatråden 4
Ah, kul med smarta kommentarer, Vet ju såklart inte vilka som skriver här, men det mesta som skrivs här är tyckande, och inte baserat på forskning el modellering --
Tyvärr(?) lär det vara ont om forskning som stödjer att det viktigaste i dessa tider är att se till att ha kul för egen del så du får nog förlita dig på (usla) killgissningar om du vill ha någon uppbackning.

[UÄ] Coronatråden 4
Så är det givetvis. I de flesta fall framgår det ju också att det är tyckande och åsikter och då är det för mig inte samma sak som underbyggd fakta, men det kan ändå vara intressant och tankeväckande ibland.

Jag tyckte bara det tankemässigt höll ihop rätt dåligt när du skrev ”ingen vet nåt eller har någon erfarenhet av ämnet,” och sedan ”Jag vet ju inte heller, men gissade att ingen här jobbar med epidemiologi och motsvarande modeller & simuleringar --” och lite annat motsägelsefullt.
För övrigt tycker jag att det är rätt irrelevant vad man arbetar med om man argumenterar på ett bra sätt (sannolikheten för att man klarar det i ett visst ämne korrelerar dock ganska starkt med om man arbetar inom just det ämnesområdet).

[UÄ] Coronatråden 4
Såg Tom Britton i Aktuellt igår, och han var till skillnad fr FHM iaf ärlig och konstaterade att de skattningar han och ex.vis FHM gjort tydligt överskattat smittspridningen och att det nu blir att gå tillbaka till skrivbordet. Hittade artikel i Aftonbladet som sammanfattar intervjun:
Ivar Arpi skriver en ledare bla om att Tom Britton och Albers ändrat sig och korrigerat tidigare bedömningar när de visat sig vara fel. Arpi hoppas att det kan vara början på ett nytt debattklimat där även experter kan ändra sig och faktiskt lyssna på varandra istället för att stenhårt vara fast i, och försvara sina gamla övertygelser om de faktiskt visar sig vara fel. Det hoppas jag också!
Jag är lite trött på figurer som Trump, Giesecke, Wold och GW för att nämna några tvärsäkra personer som inte verkar erkänna fel i första taget.
https://www.svd.se/vapenstillestand-i-kulturkriget Betallänk?

[UÄ] Coronatråden 4
Nu har Grekland släppt en lista på vilka som är välkomna dit i sommar.

[UÄ] Coronatråden 4
"Åk inte längre än du kan köra hem på 1-2h."
Gu va synd att jag inte kan åka till Grekland på semestern...

[UÄ] Coronatråden 4
Ivar Arpi skriver en ledare bla om att Tom Britton och Albers ändrat sig och korrigerat tidigare bedömningar när de visat sig vara fel. Arpi hoppas att det kan vara början på ett nytt debattklimat där även experter kan ändra sig och faktiskt lyssna på varandra istället för att stenhårt vara fast i, och försvara sina gamla övertygelser om de faktiskt visar sig vara fel. Det hoppas jag också!
Jag är lite trött på figurer som Trump, Giesecke, Wold och GW för att nämna några tvärsäkra personer som inte verkar erkänna fel i första taget.
https://www.svd.se/vapenstillestand-i-kulturkriget Betallänk?

Ja, det borde vara standard när man jobbar med vetenskap. Man har olika teorier och förutsägelser, men speciellt i ett sånt här fall så finns det för många okända parametrar, och man kan inte veta framtida detaljer i förväg. Då måste alla såklart vara lite prestigelösa, kunna ändra sig, och dessutom sluta hacka på dom som visade sig ha en del fel i sina första förutsägelser.
Edit: Är man en riktig Expert så vet man att man har fel ibland, helt normalt. :cool:

Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp