[UÄ] Coronatråden 4

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[UÄ] Coronatråden 4
När var detta? Nånstans runt 9-10 mars konstaterade de väl samhällsspridning i Sthlm och övergav smittspårning, fr.o.m. då testades bara de som lades in på sjukhus.

En kollegas familj fick symptom helgen 7-8 mars, och de fick åka in på test på måndagen eftersom barnen hade varit i kontakt med en klasskamrat som bekräftats smittad på fredagen (klasskamraten hade varit i Italien på sportlovet veckan innan). Men nån dag senare, tisdag eller onsdag, konstaterades samhällspridning och det var slut med provtagning annat än på de som lades in på sjukhus.
Jag minns inte exakt men runt sportlovsslutet i Stockholm. Några kom hem småsjuka, och några insjuknade några dagar efter.

[UÄ] Coronatråden 4
Jag minns inte exakt men runt sportlovsslutet i Stockholm. Några kom hem småsjuka, och några insjuknade några dagar efter.
Ja, då låter det lite konstigt. Men det var nog hårt tryck, kollegan m familj fick åka på drive-in test i Huddinge, trots att de bor i Sollentuna och således har närmare till både Solna och Danderyd. Men det var bara i Huddinge det fanns tid.

[UÄ] Coronatråden 4
Tycker ändå denna artikel säger lite om att det inte är så lätt att jämföra mellan länder och att problemet i Sverige dels kan skyllas på en viss del slump och dels pga av ett systemfel eller misskötsel av systemet sedan mycket länge. Vilket vi får betala dyrt för nu.

• Gilla
Reactions: BFS
[UÄ] Coronatråden 4
Tycker ändå denna artikel säger lite om att det inte är så lätt att jämföra mellan länder och att problemet i Sverige dels kan skyllas på en viss del slump och dels pga av ett systemfel eller misskötsel av systemet sedan mycket länge. Vilket vi får betala dyrt för nu.
Det är helt klart att Norge har en bättre smittskyddsstruktur på plats (en ansvarig smittskyddsläkare i varje kommun, istf en i varje region som i Sverige), dessutom med större befogenheter. Det har säkert bidragit till att de klarat sig bättre än i Sverige. Ändå är det så att relativt sett har de lika stor, eller t.o.m. större, andel av sina döda bland de äldre.

Sedan är det så klart brister i äldrevården i Sverige, men att skylla de höga dödstalen bara på det blir ju skevt. Jag tror vi har fler döda i åldersgruppen 50-59 än vad Norge, Finland och Danmark tillsammans har i gruppen över 70 (om jag minns rätt). Jag har även sett nånstans att FHM säger att de länge (10+ år) påtalat stora brister i äldreomsorgen i Sverige. Om det stämmer, dvs att de känt till dessa brister, ställer man dig ju ännu mer frågande till hur de kan välja en strategi som så mycket bygger på "skydda de äldre" istf att trycka tillbaka smittan så mycket det går.

Men men, skadan är redan skedd, nu verkar de ju ändå ha svängt om och trycker på för storskalig testning, smittspårning, och att pressa tillbaka smittan. Det är bara att hoppas att det fria resandet inte totalt saboterar det.

[UÄ] Coronatråden 4
Har f.ö. kommit nya rön om munskydd på populationsnivå, som ytterligare stödjer den stora metastudien i The Lancet som publicerades för nån vecka sedan.

Och 23 forskare är inte sena att haka på ?

[UÄ] Coronatråden 4
Det är helt klart att Norge har en bättre smittskyddsstruktur på plats (en ansvarig smittskyddsläkare i varje kommun, istf en i varje region som i Sverige), dessutom med större befogenheter. Det har säkert bidragit till att de klarat sig bättre än i Sverige. Ändå är det så att relativt sett har de lika stor, eller t.o.m. större, andel av sina döda bland de äldre.

Sedan är det så klart brister i äldrevården i Sverige, men att skylla de höga dödstalen bara på det blir ju skevt. Jag tror vi har fler döda i åldersgruppen 50-59 än vad Norge, Finland och Danmark tillsammans har i gruppen över 70 (om jag minns rätt). Jag har även sett nånstans att FHM säger att de länge (10+ år) påtalat stora brister i äldreomsorgen i Sverige. Om det stämmer, dvs att de känt till dessa brister, ställer man dig ju ännu mer frågande till hur de kan välja en strategi som så mycket bygger på "skydda de äldre" istf att trycka tillbaka smittan så mycket det går.

Men men, skadan är redan skedd, nu verkar de ju ändå ha svängt om och trycker på för storskalig testning, smittspårning, och att pressa tillbaka smittan. Det är bara att hoppas att det fria resandet inte totalt saboterar det.

Ingen har väll sagt att det enbart är det. Men det är ju en starkt bidragande orsak. Som de skriver i slutet, har man väl fått in det är det typ kört. Var det inte 70-80% av de som dött i Sverige som varit 70 år eller äldre?

svaret heter väll resurser? I Sverige har det varit eftersatt. Vilket ju tyvärr inte är en nyhet för någon.
Menar bara att det är sjukt lätt att stå o peka finger åt tegnell och fhm när problemet till stor del är djupare rotat. Tyvärr.

• Gilla
[UÄ] Coronatråden 4
Svenska Dagbladet har söktFolkhälsomyndigheten för att ge myndigheten möjlighet att bemöta kritiken. Myndigheten har dock inte velat kommentera saken.
Nu är det förvisso helg, men det är just oviljan att bemöta kritik eller ta debatt som irriterat även tidigare. De inlägg som FHM gjort i debatten har mest varit irriterat klankande på meningsmotståndarna, oavsett dessas meriter eller kompetens.

[UÄ] Coronatråden 4
Känns rätt skönt att Giesecke knappt syns i TV längre, nu när det börjar komma fram oredovisade intressekonflikter och annat. Kompiskorruptionen gubbarna emellan stinker, finns nog mer att gräva upp här. Det här är riktigt allvarligt.

[UÄ] Coronatråden 4
Är det inte ganska vanligt att det ofta blir så för många? Kanske även för dig ibland?
Eller? :)
Jo, ibland. :) Men så är jag privatperson som diskuterar med dito på ett internetforum.
En myndighet däremot ska ha en helt annan tröskel för både retorik och bemötande. Framförallt ska man ta diskussionen på allvar.

Jag tror ingen kritiserat Tegnell som privatperson, utan som offentlig myndighetsrepresentant. Det får han ta då det kommer med uppdraget.

[UÄ] Coronatråden 4
Jo, ibland. :) Men så är jag privatperson som diskuterar med dito på ett internetforum.
En myndighet däremot ska ha en helt annan tröskel för både retorik och bemötande. Framförallt ska man ta diskussionen på allvar.

Jag tror ingen kritiserat Tegnell som privatperson, utan som offentlig myndighetsrepresentant. Det får han ta då det kommer med uppdraget.

Kan väl tycka att du har rätt här även om jag tycker att man även som privatperson på ett internetforum själv kan försöka att agera som man vill att andra ska agera.
Men bra att självinsikten verkar finnas hos dig :)

[UÄ] Coronatråden 4
Känns rätt skönt att Giesecke knappt syns i TV längre, nu när det börjar komma fram oredovisade intressekonflikter och annat. Kompiskorruptionen gubbarna emellan stinker, finns nog mer att gräva upp här. Det här är riktigt allvarligt.

Jag tycker att det är allvarligt att du inte redovisat dina egna kopplingar till stadsfientliga organisationer.

[UÄ] Coronatråden 4
Kan väl tycka att du har rätt här även om jag tycker att man även som privatperson på ett internetforum själv kan försöka att agera som man vill att andra ska agera.
Men bra att självinsikten verkar finnas hos dig :)
Självinsikten är rätt god.;) Till saken hör ju att jag debatterar för underhållningens skull. Då tar man sig en del friheter som professionella aktörer inte bör befatta sig med. :)

[UÄ] Coronatråden 4
Jag tycker Tegnell borde tilldelas en roll i nästa James Bond-film. Som någon mystisk vetenskapsman eller virusvapenutrotare. ?

[UÄ] Coronatråden 4
Sprängstoffet framgår inte i den där artikeln, dvs att det enl ARN är ok att behålla 50% av anmälningsavgiften om man haft det med i anmälningsvillkoren som godkänns vid anmälan.

[UÄ] Coronatråden 4
Strategier hit och politiker dit. Det här är nog tyvärr ett ganska tydligt exempel på hur saker i Sverige fungerar. Då spelar det ingen roll vem som är statsminister eller om statsepidemiologen heter Tegnell eller något annat.

[UÄ] Coronatråden 4
I SR P1 vetenskapsnyheter intervjuades en Happyprofil angående en brittisk studie om coronaspridning.

[UÄ] Coronatråden 4
En medicin med signifikant verkan mot Covid19:

[UÄ] Coronatråden 4
nav.jpg

Om någon undrade vart oljepengarna tar vägen. Stötteordningar från NAV utgjorde 15,5% av BNP i 2018, förmodligen lite mer i år.
Vid 100% permittering går NAV in och betalar full lön i 17 arbetsdagar, därefter ~64% av 6 basbelopp (omkring 600k).
Hur ser liknande tal ut i Sverige? Har intryck av att ordningarna här är generösare än i Sverige, men jag kan ta fel.

[UÄ] Coronatråden 4
Strategier hit och politiker dit. Det här är nog tyvärr ett ganska tydligt exempel på hur saker i Sverige fungerar. Då spelar det ingen roll vem som är statsminister eller om statsepidemiologen heter Tegnell eller något annat.

Betalvägg. Vill någon vänlig själ sammanfatta kort? Var problemet att ingen ville testa barnet?

[UÄ] Coronatråden 4
Bra podd som vågar ge lite fakta och lyfta alla märkliga och motsägelsefulla uttalanden som kommit fr makthavarna, och en expert som talar ur skägget :-)
Nyttig lyssning för de som inte hängt med i svängarna!

[UÄ] Coronatråden 4
14% av de som Werlabs testat i Stockholm har antikroppar:
Det är i linje med de 12-13% som Björn Olsen nämner i podden ovan att hans forskningsgrupp sett i en nyligen avslutad studie.

[UÄ] Coronatråden 4
Bra podd som vågar ge lite fakta och lyfta alla märkliga och motsägelsefulla uttalanden som kommit fr makthavarna, och en expert som talar ur skägget :-)
Nyttig lyssning för de som inte hängt med i svängarna!

Den podden är fantastisk om man gillar att lyssna på opinionsbildare som håller med varandra samt bekräfta varandra...
Kul om man själv råkar hålla med, tröttsamt när man inte gör det.

Senast ändrad:
[UÄ] Coronatråden 4
Bump, än är väl inte eländet över?
Verkar ploppa upp i Korea igen, Tyskland fick ett rätt kraftigt bakslag i köttfabriken och Portugal verkar strama åt lite igen efter att ha släppt på restriktionerna. Vi kanske inte är tokfel ute ändå.
Sen skulle det ju vara bra om de vanliga invånarna i vårt land kunde börja tänka lite själva också och inte bara tokrusa för att reserestriktionerna släppts på.

[UÄ] Coronatråden 4
Varning, gnäll kommer:
Det känns (igen) sådär att vara svensk då resten av världen inser att våra politiker och myndigheter verkligen inte förstår vad de pysslar med. Och dessutom alltför ofta inte behärskar engelska. Suck. :)

[UÄ] Coronatråden 4
Den podden är fantastisk om man gillar att lyssna på opinionsbildare som håller med varandra samt bekräfta varandra...
Kul om man själv råkar hålla med, tröttsamt när man inte gör det.

Älskar det tänket, "Han tycker som jag, alltså har han rätt".

[UÄ] Coronatråden 4
Bump, än är väl inte eländet över?
Verkar ploppa upp i Korea igen, Tyskland fick ett rätt kraftigt bakslag i köttfabriken och Portugal verkar strama åt lite igen efter att ha släppt på restriktionerna. Vi kanske inte är tokfel ute ändå.
Sen skulle det ju vara bra om de vanliga invånarna i vårt land kunde börja tänka lite själva också och inte bara tokrusa för att reserestriktionerna släppts på.
Nä, det är ju helt väntat att det kommer poppa upp utbrott då och då. Vi kommer ju också få sådana (har väl redan fått efter diverse studentfestligheter), då antikroppsnivåerna i Sverige fortf är långt fr nån flockimmunitet (tror det var ca 6% FHM presenterade förra veckan). Skillnaden är väl att vi fortf har samhällsspridning, dvs större risk för klusterutbrott och därför måste fortsätta med våra restriktioner medan många andra länder öppnar upp (för varandra).

Jag räknar med fortsatta restriktioner och hemmajobb åtminstone året ut, såvida inget radikalt inträffar, ex.vis ordentlig smittspårning och karantän på de fall man hittar.

[UÄ] Coronatråden 4
Varning, gnäll kommer:
Det känns (igen) sådär att vara svensk då resten av världen inser att våra politiker och myndigheter verkligen inte förstår vad de pysslar med. Och dessutom alltför ofta inte behärskar engelska. Suck. :)
Jag pallade bara se en bit, för det var så pinsamt. Och detta i stort tv-program på en av våra största exportmarknader. Undrar hur mycket det skadade vår ekonomi...

[UÄ] Coronatråden 4
En intressant artikel här. Jag fattar och håller med, och väldigt tråkigt när det jobb man gör plötsligt & oväntat blir attackerat av hela världens media osv, och även av alla idioter på sociala media som inte fattar någonting. Jag tycker att han har hanterat det hela otroligt bra !! :cool: :cool:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tegnell-som-om-varlden-blev-galen

Största lärdomen är väl att förberedelserna inför dylika kriser är under all kritik, och att äldrevården i Swe inte är prioriterat - ? politikerna bryr sig inte innan dom hamnar där själva, och då är det för sent ---

[UÄ] Coronatråden 4
Oj, kors i taket! NU uppdaterar FHM sina rekommendationer till äldrevården till att munskydd och visir ska användas vid all vård där covid-19 misstänks eller är bekräftat!
Det är så dags nu...

[UÄ] Coronatråden 4
Oj, kors i taket! NU uppdaterar FHM sina rekommendationer till äldrevården till att munskydd och visir ska användas vid all vård där covid-19 misstänks eller är bekräftat!
Det är så dags nu...

Men det borde dom väl nästan fattat själva, eller?
Om jag är skitenödig behöver ingen myndighet tala om för mej att jag skall gå på toa utan det fattar jag ändå!
Eller?

• Gilla
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp