UCI Road World Championships 2013

Speedskejtarn

Aktiv medlem
Den 22 - 29 september smäller det. Cykel-VM i Italien med herrarnas linjelopp över 272 km som avslutning.

Vem vinner? Vad blir de olika ländernas taktik. Vem skall dra Froome uppför backarna? Har Nibali återfått formen från Girot? Kommer Sagan ha något krut kvar till spurten?

Låt spekulationerna börja!

Hmmmm, kan man köra det där cykel-VM som cyclo sportive kanske? En massa sprättiga medelålders gubbar som riskerar livet för regnbågsfärgerna fast inte riktigt på riktigt.

JKolmo skrev:
-------------------------------------------------------
> Hmmmm, kan man köra det där cykel-VM som cyclo
> sportive kanske? En massa sprättiga medelålders
> gubbar som riskerar livet för regnbågsfärgerna
> fast inte riktigt på riktigt.

Vättern runt alltså?

Hur blir det förresten om en ryss vinner VM? Kan han åka hem i regnbågströjan eller blir han arresterad då?

DT skrev:
> Hur blir det förresten om en ryss vinner VM? Kan
> han åka hem i regnbågströjan eller blir han
> arresterad då?

Isinbajeva ger honom det onda ögat...
article-2394534-1B500F3A000005DC-703_634x422.jpg

Speedskejtarn skrev:
> Vem vinner? Vad blir de olika ländernas taktik.
> Vem skall dra Froome uppför backarna? Har Nibali
> återfått formen från Girot? Kommer Sagan ha
> något krut kvar till spurten?

Jag tror att banan är för tuff för Sagan och att såväl Froome som Nibali måste jobba en del för att hitta formen igen. Kanske något för Valverde?

AxelSthlm skrev:
> Stod inte (gamla) Spartacus över touren för att
> satsa på WM och då inte tempot för det har han
> ju vunnit....

Känns väl spontant som att banprofilen på detta VM mer liknar en Ardennerklassiker än sådana lopp som han regelbundet brukar vinna... :-)

DT skrev:
> Känns väl spontant som att banprofilen på detta
> VM mer liknar en Ardennerklassiker än sådana
> lopp som han regelbundet brukar vinna... :-)

Då hoppas jag att du ställer upp...

Johan A skrev:
> DT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Känns väl spontant som att banprofilen på
> detta
> > VM mer liknar en Ardennerklassiker än sådana
> > lopp som han regelbundet brukar vinna... :-)
>
> Då hoppas jag att du ställer upp...

Jag bommade tyvärr True Champion or Cheat-testet så jag fick ingen licens. :-(

DT skrev:

> Jag bommade tyvärr True Champion or Cheat-testet
> så jag fick ingen licens. :-(

Skönt att UCI lyckas filtrera bort sånnadäringa dopingkramare. Pat for UCI president!

gabbeon skrev:
> DT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Jag bommade tyvärr True Champion or
> Cheat-testet
> > så jag fick ingen licens. :-(
>
> Skönt att UCI lyckas filtrera bort sånnadäringa
> dopingkramare. Pat for UCI president!

+1, vi slipper vända blad

Vacchi nämnde det i någon sändning tror jag, och på ett annat ställe läste jag att Viasat hade köpt rättigheterna. Vågar dock inte ta gift på det.

AxelSthlm skrev:
> Viasat......jamen bajskorv då, då har man
> plötsligt satsat på fel häst igen......Ahhrgh,
> tänk om dem köper upp fler lopp......

Det är nog ingen risk. Cykel är ju en tämligen marginell sport i Sverige så det lär inte finnas någon förmögenhet i reklampengar eller pay per view-intäkter att hämta...

Fast det var på F****back jag läste det om Viasat, så jag vet inte hur tillförlitligt det är... ;-)

Samtidigt så har det sänts så oerhört mycket cykel på ES i år att man nästan blivit lite mätt. Fast det är klart, VM vill man ju se. Speciellt med den bansträckningen...

Shit! Fan vad trist! Jag får hoppas på någon Tysk kanal. Tyvärr sänder de inte mycket cykel sedan telekomskandalen... :-(

Men om det nu är så som det sägs i Flashback-tråden att Viasat har köpt rättigheterna för Norden så kommer det väl att sändas i NÅGON kanal. Frågan är bara om det blir i en sån där fjantig specialkanal eller en normal kanal som man själv har. :-/

När Viasat visade cykel senast (7-8 år sen kanske) var det Michel Lafis som kommenterade.

Edit:

Mailade inrng som brukar ha koll på sådan här grejer. Fick detta svar:

"Hi clnr, sorry I don't know.

The rights are now being managed by a new company (run by the son of Sep Blatter I believe!) http://www.infrontsports.com/mediarights/cycling/uci-world-championships/ and you can try asking them if it helps."

Så rättigheterna hanteras av nytt bolag så ES ville väl inte betala vad de begärde. Cykel har blivit så mainstream så att det börjar spekuleras i rättigheterna precis som i fotboll och hockey.

På länken ovan kan man läsa detta intressanta:

"Rights opportunities
The International Cycling Union (UCI) has appointed Infront as its media rights partner for the UCI Road, Track, Mountain Bike and BMX World Championships as well as the UCI Track Cycling World Cup from 2013 onwards. Infront handles all forms of media rights globally, with the exception of the USA and Japan."

och detta:

"The UCI is delighted to have this new and dynamic partner which has significant
worldwide sales power. Infront Sports & Media has a large network worldwide which is totally
in line with the UCI’s goal to universalize cycling. Cycling is going through a boom as seen
at the recent London Olympics. Our aim is to work together to continue to reinforce the
development of cycling across the globe.”
Pat McQuaid, UCI President

Så det är mao UCIs fel!

Senast ändrad:
clnr skrev:
> Så det är mao UCIs fel!

Eller hur! Utan UCI - inget VM, utan VM - inget problem med vem som visar det.

Om man vill se det positivt kanske detta innebär att inte bara LVG får mer sändningstid utan även andra discipliner. Men fan trot.

DT skrev:
> Hur blir det förresten om en ryss vinner VM? Kan
> han åka hem i regnbågströjan eller blir han
> arresterad då?

Så länge som han inte sprider homosexuell propaganda riktat till barn så är det ingen fara alls.
Sverige är ett helt otroligt land egentligen, ingen annanstans bryr man sig om andra staters inre angelägenheter som här.
Att peka pekfinger åt andra länder är vår egen specialitet, själv skäms jag som svensk medborgare.
Det finns hur många länder som helst som har långt värre lagar än Ryssland (och då även gentemot homosexuella) och skulle man ändock gnälla, rikta in er på de muslimska staterna istället.

Det intressanta är väl vad priset är för rättigheterna och hur stort intresset är att buda på dem. Jag gissar att de ville ha för mycket betalt för att ES skulle betala och att ES hoppas på att priset ska gå ner nästa år. I Belgien, Italien och Frankrike är det nog inga problem att få det pris Infrontsports vill ha, men i resten av Europa är kanske intresset mer ljummet så priset sjunker framöver.

a.svensson: Så det är OK om ett land förtrycker personer pga deras sexuella läggning eftersom andra länder är värre?

Alrajt, håller oss till ämnet. Tempobanorna verkar fint platta, är det nån som vågar tippa vinnarna där (lag, herr & dam)?

DT skrev:
> OK, nu behöver vi inte göra en chipstråd av det
> här...

fan, här var jag på vippen att posta värsta inlägget.

konstaterar istället att a.svensson inte förnekar sig i att posta idiotiska och inskränkta inlägg om saker hen inte har en aning om. slut på meddelandet.

NLC skrev:
> Tempobanorna verkar fint platta, är det nån som vågar
> tippa vinnarna där (lag, herr & dam)?

Om både Wiggins och Froome skulle ställa upp för Sky blir de nog svårslagna. Annars tippar jag att OPQS vinner igen, de har ju tempohästarna Martin och Chavanel samt en massa andra starka åkare.

Även i den individuella tävling tror jag det står mellan Wiggins och Martin. Cancellara skulle ju som sagt satsa på linjeloppet i år, och det tror jag även Froome lär göra om han går in hårt för något.

Tillbaka
Topp