UCI World Tour (och WWT, .Pro osv)

ediryppah

Aktiv medlem
Känner att det behövs en samlingstråd för proffscykling på landsväg.
Vore kul med extra fokus på våra svenska talanger som är ute och tävlar också!

Just nu pågår Katalonien runt, där Pogacar är storfavorit inte bara på totalen men också i princip samtliga etapper. Men han fick se sig slagen av ingen mindre än Nick Schultz igår på etapp 1.

Under veckan har vi Brugge de Panne, E3 och Gent Wevelgem. Första och sista både för herrar och damer.

Följande från Sverige står i dagsläget på startlistan
SvenskarSvenskor
Brugge de PanneJacob Eriksson (Tudor)
Tobias Ludvigsson (Q36.5)
Tilde Hammarström (Doltcini O'Shea)
E3Jacob Eriksson (Tudor)(Inget för damerna)
Gent WevelgemTobias Ludvigsson (Q36.5)Julia Borgström (AG-Soudal)
Wilma Olausson (Uno-X)
Emilia Fahlin (Arkea-B&B)
Hanna Nilsson (Chevalmeire)

Ja, vilken trist utgång det verkar bli på kraschen.
Bla Evenepoel, Roglic och Vingegaard inblandade.
Ser värst ut för vår danske cyklist av dessa tre.
Även en UAE cyklist ser det illa ut för, har dock ej namn på honom.
Hoppas att det går så bra som möjligt för alla inblandade.

Betongdike, "cykelbanestenar", vanligt dike, och Vingegård och Evenepoel verkar ha skadat sig utan att ha fastnat i nån av de fällorna.
Ovanligt många som verkar ha åkt av o skadat sig utan att ha dragits ner av andra.

Ja, vilken trist utgång det verkar bli på kraschen.
Bla Evenepoel, Roglic och Vingegaard inblandade.
Ser värst ut för vår danske cyklist av dessa tre.
Även en UAE cyklist ser det illa ut för, har dock ej namn på honom.
Hoppas att det går så bra som möjligt för alla inblandade.

Är det Remco som glider så jäkla långt där i videon?

Först en av utbrytarna ut i spenaten. En stund senare brakar klungan in och topp 10 går i backen. Känns som banan var dåligt rekad. Inga varningar verkar det som i alla fall.

Ja fyfan det var inte kul att se. Som tur är verkar Rogla klarat sig relativt OK.

Trist med LBL utan Remco, trist med Dauphine utan Vingegaard.

Vi får väl se hur touren blir men man vill ju se Pog, Rog, Remco och Vingegaard fajtas i tre veckor när alla i toppform.

Vem vinner allt nu då? Jag hoppas på Skjelmose så vi slipper UAE hela tiden.

Tobias Lund Andresen har tagit två raka spurtsegrar i Turkiet. Inte jättestark konkurrens -- Welsford är där samt en Cavendish i dålig form -- men intressant är att danskens lagkamrat Fabio Jakobsen också kör.

Härlig resultatlista att se för dagens etapp 3 av Tour de Bretagne!

1714238940569.png

och inte mindre kul GC-ställning

1714238972733.png

Riktigt kul att se.

Undrar ifall de kan hålla ledningen för Jakob till slutet? Det är trots allt många etapper kvar men inga större klättringar eller så, och 35 sekunders ledning får väl ses som rätt mycket?

Undrars när en svensk herre vann ett internationellt etapplopp senast?
Lucas Eriksson har vunnit tre stycken på 2.2 nivån under 2021-2022. Nu i Tudor verkar de inte skicka honom till den nivån, det är .1 och uppåt som gäller - vilket gör det svårare att vinna.

På en högre nivå vann Ludvigsson Besseges 2014. Han kom också tvåa 2019.

Och ärligt talat är det inte mycket bättre på damsidan sedan Emma Johansson slutade.
Rissveds och Fahlin har vunnit Gracia, och Mustonen Tour of Uppsala. Samtliga på 2.2-nivå sedan.

Vilket ju Söderqvists Bretagneseger också var. Men helt klart något mer lovande för framtiden än vad vi haft på ett tag

Groves har inte alls varit i slag i år. Haft knäproblem bla. Men borde väl vara ok nu, annars skulle han väl knappast köra Girot. De har andra alternativ för spurtare i Alpecin så fall, inte på samma nivå, men som väl ändå vore bättre än en Groves ur form.

Senast ändrad:
Groves har inte alls varit i slag i år. Haft knäproblem bla. Men borde väl vara ok nu, annars skulle han väl knappast köra Girot. De har andra alternativ för spurtare i Alpecin så fall, inte på samma nivå, men som väl ändå vore bättre än en Groves ur forn.
Kanske borde nöjt mig med Kooij, Milan och Merlier som exempel :)

Håller med om att Groves har inte visat toppform sedan Vueltan i höstas - men han borde kunna hålla sig fräsch genom tre veckor till skillnad från t.ex. Jakobsen och andra tunga spurtade som kroknar vid första berget.

Kanske borde nöjt mig med Kooij, Milan och Merlier som exempel :)

Håller med om att Groves har inte visat toppform sedan Vueltan i höstas - men han borde kunna hålla sig fräsch genom tre veckor till skillnad från t.ex. Jakobsen och andra tunga spurtade som kroknar vid första berget.
Och jag kan förtydliga att jag medvetet skrev att DSM är "svåra att slå" och inte att de är favoriter.

Två imponerande segrar på raken
Jag trodde du skulle fortsätta med "för Jakob Söderqvist i Flèche du Sud".

Men ja Nys är ju väldigt stark. Jag vet inte vad deras målbild är, ifall det är GC för Geoghegan Hart men jag skulle gissa att det är lite av varje. Nys med sin spurt och klättringsförmåga känns perfekt för utbrytningsdagar.

Jag trodde du skulle fortsätta med "för Jakob Söderqvist i Flèche du Sud".

Men ja Nys är ju väldigt stark. Jag vet inte vad deras målbild är, ifall det är GC för Geoghegan Hart men jag skulle gissa att det är lite av varje. Nys med sin spurt och klättringsförmåga känns perfekt för utbrytningsdagar.
Det hade jag missat. Kul!

Ja, en "se och lära"-plats där han kan försöka sig på utbrytningar känns kanske realistiskt. Man tänker ju att de inte borde lägga mer press än så på en 21-åring, men vem vet med dagens cykelsport?

Det hade jag missat. Kul!

Ja, en "se och lära"-plats där han kan försöka sig på utbrytningar känns kanske realistiskt. Man tänker ju att de inte borde lägga mer press än så på en 21-åring, men vem vet med dagens cykelsport?
Han kan säkert vara med och slåss om "vanliga" etapper också men touren är touren och när Remco, Roglic och Pogacar slåss om bonussekunder blir det inte mycket kvar till vanliga döda.

Wout van Aert gör comeback på Tour of Norway!

Först tänkte jag att Norge inte är så långt bort, då kan jag åka dit och titta på en superstjärna. Sedan insåg jag hur lång tid det tog att åka till Stavanger.

Är väl tre bidragande faktorer. Det är trots allt en bit även fågelvägen. Vägarna är långt ifrån raka. Hastighetsgränserna är inte så höga. Med det sagt är det väldigt fint, så ett besök i den delen av Norge rekommenderas. Dock med tid att hinna göra lite mer än att bara kika på ett cykellopp.

Är väl tre bidragande faktorer. Det är trots allt en bit även fågelvägen. Vägarna är långt ifrån raka. Hastighetsgränserna är inte så höga. Med det sagt är det väldigt fint, så ett besök i den delen av Norge rekommenderas. Dock med tid att hinna göra lite mer än att bara kika på ett cykellopp.
Ja det är ju nu i helgen, så det skulle mest bli åka dit - titta - åka hem.

Synd att de inte tog någon etapp i Oslo, då kunde jag bränt upp på E6:an åtminstone.

Kul för de lokala norrmännen åtminstone!

Tillbaka
Topp