UCI World Tour (och WWT, .Pro osv)

Äh, man kan väl titta tills han kör om jänkaren* i alla fall? Han kanske försöker tajma det till sista milen.

Edit: ... *vilket tog ca 3 minuter.

Måste vara riktigt surt för Remco, inte bara bli avställd av Pogi utan även behöva dra runt klabbet för att kunna bli ”best of the rest”

Om och om igen

Lite dubbla känslor kring de här Pogacar-krossningarna som kommer gång på gång på gång. Visserligen kul att uppleva vad som kan vara världens bästa cyklist någonsin. Men det förtar ju verkligen all spänning. :-/

Får erkänna att jag blev lite överraskad av resultatet. Hade inte trott att Storer skulle vinna loppet om tredjeplatsen.

Hoppas att någon eller några av ungtupparna (del Toro, Seixas, Finn, ...) om några år blivit så pass mycket bättre att de kan vara med och ge Pogi en rejäl match.

Seixas har haft en rätt skaplig säsong för att vara 18/19 år:

12:a i Tour of the Alps
8:a i Criterium du Dauphiné
3:a i franska tempomästerskapen
1:a i Tour de l'Avenir
2:a i VM:s lagtempostafett
13:e i linjeloppet på VM
3:a på linjeloppet i EM
7:a i Il Lombardia

Tittar man på Pogis resultat när han var 18/19 år var de inte i närheten av lika bra. Han hade en 5:e plats i Slovenien runt, men det var det mest prestigefyllda lopp han ens startade i.

Snygg seger av ELB upp till Oropa idag. Är väl inte så vanligt att endagslopp avslutas med en så tuff backe, ffa inte lopp med skapligt starka startfält på damsidan?

1760286184103.webp

Bland herrarna ytterligare en UAE-seger.
1760286263598.webp

Senast ändrad:
Danske Withen Philipsen följde upp andraplatsen i Tre Valle Varesine med en tredjeplats i Paris-Tours. Blir spännande att se hur bra han kommer att vara nästa säsong.

1760286395838.webp

Va i hela friden försiggår här? Jan-Willem van Schip på attack i Holland runt. 35cm lång vinklad styrstam så hoodsen hamnar i lagom tempoposition. Har han hittat ett kryphål i regelverket? Kan va det fulaste jag sett sen Froome satt på ramen o trampade. Sorry för dåliga bilder, skärmdumpade från film.
Screenshot_20251015_175940_YouCut - Video Editor.webp

Screenshot_20251015_180006_YouCut - Video Editor.webp

Film https://www.facebook.com/share/r/1SphjC8ccb/

Senast ändrad:
Va i hela friden försiggår här? Jan-Willem van Schip på attack i Holland runt. 35cm lång vinklad styrstam så hoodsen hamnar i lagom tempoposition. Har han hittat ett kryphål i regelverket? Kan va det fulaste jag sett sen Froome satt på ramen o trampade. Sorry för dåliga bilder, skärmdumpade från film.
Visa bilaga 799049
Visa bilaga 799050

Film https://www.facebook.com/share/r/1SphjC8ccb/
Sådär (och värre) har han väl gjort alltid.

Jag önskar jag hade gratis cyklar för jag hade velat prova ett sådant konstigt bygge. Det ser snabbt ut.

Sådär (och värre) har han väl gjort alltid.

Jag önskar jag hade gratis cyklar för jag hade velat prova ett sådant konstigt bygge. Det ser snabbt ut.

Ok, detta var första gången jag såg honom o hans skapelse.

Det är väl bara att prova valfri tempocykel? Den där bastarden är nog ändå förbjuden inom en inte alltför avlägsen framtid.

16:e segern för året för Merlier (Your of Holland), Megnier (Your of Guangxi) och del Toro (Giro del Veneto) idag. De delar också andraplatsen, om man bara räknar segrar, efter Pogi som har 20.

Vad gäller andraplatser verkar Vingegaard gå mot en säker seger. Har 14 stycken i år. Del Toro verkar vara tvåa med 9.

Andersson 41:a i Kina. Samma tid som etappsegraren van Rooijen och ligger 44:a i sammandraget, 19 sekunder efter van Rooijen som också leder totalt. Måste vara bonussekunder som spelar in här.

Läste andrahandsinfo om att det var ”non compliant bike” och man kan ju anta att det är styret.

För övrigt blir han diskad till höger och vänster när han kör velodrom. En riktig dåre, men en rolig dåre.
Vore det inte bättre att inspektera och diska cyklister _innan_ start än efter ? Annars kommer de kunna påverka loppets utfall (även om de inte vinner / får en framskjuten placering)

Tydligen var det inte styret av nån anledning, utan den bakvända sadelstolpen som fick UCI att gå i taket. Borde blivit diskad två gånger.

Hör väl kanske mer hemma i fula cyklar-tråden 🤢

1760560742246.webp

Senast ändrad:
Tydligen var det inte styret av nån anledning, utan den bakvända sadelstolpen som fick UCI att gå i taket. Borde blivit diskad två gånger.

Hör väl kanske mer hemma i fula cyklar-tråden 🤢

Visa bilaga 799123

Om landsvägscyklar sett ut så där hade jag aldrig börjat cykla. Han borde blivit diskad en tredje gång också pga bristande respekt för sporten.

Tredje raka etappsegern för Magnier i Guangxi. Innebär att han är uppe på 17 segrar i år. Skulle han vinna återstående tre etapper också skulle han tangera Pogis 20 årssegrar. Men viss skillnad i prestige på segrarna förstås.

Senast ändrad:
Det lite lustiga är att det tydligen inte ska varit någon av UCI-kommissarierna på plats som agerat, utan att det skett via direktorder från huvudkontoret i Schweiz.

Kan det ha att göra med att de nitiska UCI-kontrollanterna mer hänger på tävlingar där proffsen tävlar?
Det stämmer inte. De mest nitiska kontrollanterna är alltid de på U6-dagars...

Borde dock vara följande regel van Schip brutit mot:
"The seat post (8) must be able to fit entirely within its own rectangular box of 80 mm width."
1760603689783.webp

Det stämmer inte. De mest nitiska kontrollanterna är alltid de på U6-dagars...

Borde dock vara följande regel van Schip brutit mot:
"The seat post (8) must be able to fit entirely within its own rectangular box of 80 mm width."
Visa bilaga 799150
Där du då alltså inte använde cykeln på bilden ovan? Eller fanns inte aktuell regel då du använde den, i vilket fall det å andra sidan hade varit lite konstigt att dra upp den. 🤔

Andersson 31:a på sista etappen i Kina och 35:a totalt, 0:22 efter vinnaren Knijnenburg som på sista etappen kom loss tillsammans med åtta andra cyklister och via en tredjeplats på etappen tog hem totalsegern, en sekund före en trio åkare. Verkar ha varit en krasch på slutet då resultatlistan ger sken av att 17 cyklister har fått sin tid korrigerad till densamma som huvudklungan (+0:15).

Noterbart, sist i totalen kom italienska bergsgeten Realini, 2:52 efter. Lite svårt att inse varför hon var uttagen till detta pannkaksplatta lopp. Kanske för att fylla upp laget?!

På damsidan är Wiebes helt överlägsen i år vad gäller segrar - 25 stycken och med marginal mer än dubbelt så många som Resusser och Vollering som delar andraplatsen på 11 segrar.

1760626363151.webp

Tillbaka
Topp