Udda skivbroms problem

Udda skivbroms problem
Har ett mysko problem med hydrauliska skivbromsarna på pendlarcykeln.

De började gnissla som fasen, samt ta dåligt och vibrera, för ett par veckor sedan, bytte klossar vilket hjälpte föga. Tänkte att hela skiten kanske är utslitet efter vinterns salt och slask så jag bytte till nya skivor - Shimano SLX skivor och Shimano M515 klossar.
Gjorde rent och fint med "break clean", drog centerlockskivor till rätt moment, ingen olja eller annan skit på skivorna.

Bromsarna fungerade super. Men för en vecka sen så började samma fel igen ?"#%%¤/
Vråålskriker från fram och bakbroms, vibrerar och tar dåligt. Hur i helar finska bandylagetsnamn kan detta komma sig?

Bromsarna belastas ganska hårt ibland när dubbelvagnen är påkopplad bak men det har de gamla bromsarna klarat i 2år...
Det läcker ingen bromsvätska vad jag kan se och bromshandtagen känns stumma och fina.

/Marcus

Bilagor

• WP_20160628_06_36_48_Pro.jpg
    WP_20160628_06_36_48_Pro.jpg
    146.1 KB · Besök: 24
  • WP_20160628_06_37_07_Pro.jpg
    WP_20160628_06_37_07_Pro.jpg
    133.6 KB · Besök: 25
Udda skivbroms problem
Inte ett direkt svar, men jag bytte nyligen ut även mina bromsklossar. De gamla gnisslade aldrig vad jag minns, men de nya verkar tendera att låta som syrsor (eller värre) och känns inte lika bra.

En sak jag noterade är att de jag bytte från hade B01S tryckt på baksidan, medan de nya har M05 (har jag för mig). Storleksmässigt verkar de utbytbara, men kanske är detta problemet?

Från shimanodokumentation:

* M02 /M04 /M05 /M07/ M07S : Noise does not occur as readily as with metal pads, but braking force, anti-fade characteristics and durability decrease when wet.

* A01S /B01S: Better modulation, less chance to cause noise.

Man skulle kanske kunna tolka detta som att B01S är bättre, men de verkade inte finnas när jag försökte beställa (wiggle). Någon som kanske vet om det är någon faktisk skillnad?

Udda skivbroms problem
Jag tror jag har lika dana bromsar på pendlaren, med samma problem. Har försökt att göra rent, byta belägg och skiva. Hjälper ett litet tag och sen kommer problemet tillbaka. Enda som har löst det är att byta broms.

Udda skivbroms problem
Jag skulle se till att köra med "organiska" bromsbelägg när det är torrt på våren/sommaren och sen "sintrade" när det är blött framåt hösten/vintern.

Jag har växlat så i ett par år och efter det har dom inte gnisslat och skrikit en gång. Lätt och fixa på Shimano då det står på deras produktbeskrivning.

Hoppas det fixar sig!

//Rille

Tillbaka
Topp