Ulnarisnerven fucked up?

Rudan

Ny medlem
Ulnarisnerven fucked up?
Alla har vi haft våra bortdomnade lillfingrar och ringfingrar men nu börjar jag bli trött på hur det sticker och "sover" dag efter dag.

Mina stenhårda smala mtb-handtag var kanske inte bästa varianten att toura med och jag hade riktigt jobbigt med att hålla i styret framför allt med vänstra handen (den som besvärar nu) under resan. Fortfarande tre dagar efter hemkomst känns det besvärande och lika mycket som det gjorde i onsdags. Äsch, de där handtagen har varit goa i skogen tänkte jag och några bar ends pallade jag inte sätta på - pajjar ju handtagens ände dessutom.

Finns det någon huskur eller ska man kapa handen eller alternativt gå till farbror doktor för att låta han kapa åt mig?

Mitt tips; bit i fingret så känns det normalt i 10 sekunder.

Senast redigerad av en moderator:
Ulnarisnerven fucked up?
ipren för att få ner eventuell svullnad, alternativt diklofenak/voltaren
hålla lösare i handtagen
linda handleden nattetid (blir mer blod i händerna och trängre för nerverna när man ligger ner)
mer ergonomiskt utformade handtag
bra handskar med gelpadding
rätt sittställning och ram på cykeln
rätt sadelvinkel
rätt styrhöjd
rätt styre (inåtvänd/utåtvänd vinkel, kolfiber säger någon, raiser säger någon annan, annan styrstam säger en tredje)
vila och aktiv vila (betyder dock ej cykling utan snarare att klämma på en boll eller liknande variant som Erik77 postade länk till)

förvisso finns det även operationer.

typ. eller så har jag fattat det, även om jag verkar ha karpaltunnelsyndrom så är det troligen hyffsat liknande behandling. enligt läkare jag pratat med så kan medianusnerv och ulnarisnerv gå lite mot olika fingrar för olika personer (man kan känna det i olika fingrar).

Ulnarisnerven fucked up?
Tack för svar. Jag har lekt med två bollar samt försökt masserat axel-arm då nerven tydligen kan komma i kläm pga spända muskler dessutom. Möjligen hjälpte det lite. Linda handleden ska jag prova.

Normalt har jag mycket små problem på cykeln tack och lov.

Tillbaka
Topp