Ulricehamn Bikepark

Ulricehamn Bikepark
Även om man är helt ointresserad av att köra hopp så är det en jäkla bra bikepark de grävt fram. Nära och bra från Göteborg med. Nu hanns bara två besök i år men blir fler till våren. Alla stöklederna är verkligen toppen med kul features.

Klart mer lagom att köra stigcykeln än DH:n nu när jag provat båda.
Ja verkligen svinbra ställe! Har både stök i skog och grävda hoppleder och snabb lift 👍. Nya favoriten!

Ulricehamn Bikepark
Då blir det besök hit till våren, lagom långt bort och lite kanske mer "vuxen" cykling än Isaberg om ni förstår hur jag tänker... 😊

Ulricehamn Bikepark
Nyfiken fråga, har själv aldrig stött på en bikepark som nekar e-bikes.

Finns det?
Ja eller iaf indirekt, jag kommer inte ihåg vilken det var men det finns bikeparks i Alperna där personalen lyfter på cykeln på olika märkliga krokar åt en och då finns ibland en viktgräns. Jag har sett viktgränsen uttryckas som "ej e-bikes" också.

Ser man sig omkring i Alperna är det inte de lätta elcyklarna som är vanliga.

Ulricehamn Bikepark
Det blev stor skandal när Isaberg för några år sen förbjöd dem i liften. De pudlade och skylde på personalens ryggar, nu ska det går om man lyfter själv...om inte hela saken fallit i glömska.

Varför man åker lift upp för att cykla grön flow med emtb på isaberg är en annan fråga som jag inte kan svara på. Finns bättre leder om man tar sig bort från liften.

Ulricehamn Bikepark
Nån av er jag fångade under dagens första gap-sänd?

Still 2024-11-05 210659_1.4.2.jpg

Bilagor

• Still 2024-11-05 210724_1.4.3.jpg
    Still 2024-11-05 210724_1.4.3.jpg
    888.1 KB · Besök: 132
Ulricehamn Bikepark

Bilagor

• IMG_4998.png
    IMG_4998.png
    783.1 KB · Besök: 137
  • IMG_4997.png
    IMG_4997.png
    716.1 KB · Besök: 130
Ulricehamn Bikepark
Någon som vet om det är något nytt i år? Tycker dom borde fräscha till den gröna flowtraken men bättre burms och alternativ spår med enklare hopp. Idag har dom bara den blå som insteg för hoppning och dom hoppen är väldigt höga för många.

Tycker deras aktivitet på sociala medier är lite halvkass. Så svårt att veta vad som händer där.

Ulricehamn Bikepark
Någon som vet om det är något nytt i år? Tycker dom borde fräscha till den gröna flowtraken men bättre burms och alternativ spår med enklare hopp. Idag har dom bara den blå som insteg för hoppning och dom hoppen är väldigt höga för många.

Tycker deras aktivitet på sociala medier är lite halvkass. Så svårt att veta vad som händer där.
Håller med om hoppen överlag. De är branta, det känns mest som att man hoppar rakt upp i himlen och det blir svårt att få flow i åkningen. Finns säkert ngn tjusning med detta som bättre åkare föredrar men jag gillar själv flackare hopp.

Ulricehamn Bikepark

Jag tycker iofs att den blå har många bra småhopp och även på dom lite större så gör det inget om man landar kort, eller så bara rullar man dom.

Dom lägger ut på Instagram stories lite då och då, för några dagar sedan kunde man även ställa frågor där som personalen som jobbar med lederna svarade på.

Dom jobbar för fullt med att fixa till lederna, så det ska nog bli fint.
Hoppas dom får till underlaget på den röda hopplinjen i år, för där var det svårt att hålla uppe farten tillräckligt för att klara vissa hopp.

Ulricehamn Bikepark
Jag tycker iofs att den blå har många bra småhopp och även på dom lite större så gör det inget om man landar kort, eller så bara rullar man dom.

Dom lägger ut på Instagram stories lite då och då, för några dagar sedan kunde man även ställa frågor där som personalen som jobbar med lederna svarade på.

Dom jobbar för fullt med att fixa till lederna, så det ska nog bli fint.
Hoppas dom får till underlaget på den röda hopplinjen i år, för där var det svårt att hålla uppe farten tillräckligt för att klara vissa hopp.
Inte aktiv på Instagram och kollar jag nu finns det inget direkt spännande.
Lite mer aktivitet kan man ju tycka att man ska ha på sociala medier idag.

Ulricehamn Bikepark
Senast ändrad:
Ulricehamn Bikepark
I början av säsongen 2024 hade de uppe ett par kartor som visade en planerad utbyggnad i olika steg. Kartorna åkte ner efter ett tag men planerna finns mest sannolikt kvar. Det är väl en inkörningsperiod för dem att se intresset och hur mycket de mäktar med. Jag tog kort på den som visade dåvarande nuläge (övre bilden) samt den sista (nedre bilden) om jag minns rätt.
PXL_20240511_132906300.webp

PXL_20240511_132941576.webp

Ulricehamn Bikepark
I början av säsongen 2024 hade de uppe ett par kartor som visade en planerad utbyggnad i olika steg. Kartorna åkte ner efter ett tag men planerna finns mest sannolikt kvar. Det är väl en inkörningsperiod för dem att se intresset och hur mycket de mäktar med. Jag tog kort på den som visade dåvarande nuläge (övre bilden) samt den sista (nedre bilden) om jag minns rätt.
Visa bilaga 763267
Visa bilaga 763268
Ser ut att bli mer xc spår. Lite påbyggnad på blåa flow tracken också.

Ulricehamn Bikepark
Synd att det är så tort. Hade tänk åka ditmpå lördag men blev att åka och köpa pool istället 🤷‍♂️ Det skulle ju vara lite nytt för i år. Vad är det som är tillbyggt?
Jag har inte instagram så jag vet inte vad som skrivits där. Det finns en barnbacke (skidor) med lift som bara går en liten bit upp i backen. Där har de grävt en led och ska gräva en till. Så där går liften nu också. Den senaste handgrävda banan som öppnades i höstas har fått en lite annorlunda dragning på halva höjden som det verkar.
Jag åkte bara blåa hoppbanan ett varv. Det låg rätt mycket snustorr finsand i botten på nån av utgångarna av en berm i slutet. Hade lite taskig position på cykeln så framhjulet sjönk ner lite, annars var det lugnt. I de handgrävda lederna så är det kanonskick.

Ulricehamn Bikepark
Visa bilaga 763267
Visa bilaga 763268
Nu börjar de vara färdiga med Simba, spår 9 på nedre länkade bilden. Handgrävd grönblå led som utnyttjar berget riktigt bra, man blir förvånad hur lång den känns. Flowig och sjukt rolig för att vara så tekniskt enkel. Perfekt uppvärmning och avrundning. Lär bli en favorit för många.
PXL_20250620_130813508.webp

Ulricehamn Bikepark
Nu börjar de vara färdiga med Simba, spår 9 på nedre länkade bilden. Handgrävd grönblå led som utnyttjar berget riktigt bra, man blir förvånad hur lång den känns. Flowig och sjukt rolig för att vara så tekniskt enkel. Perfekt uppvärmning och avrundning. Lär bli en favorit för många.
Visa bilaga 775557
Tyckte du den var flowig? Jag tyckte den behövde väldigt mycket jobb och var rätt anti-flow. Men såklart roligt att de utvecklar nytt. Jag tror det kommer krävas en hel del material för att få leden att bli bra.

Ulricehamn Bikepark
Tyckte du den var flowig? Jag tyckte den behövde väldigt mycket jobb och var rätt anti-flow. Men såklart roligt att de utvecklar nytt. Jag tror det kommer krävas en hel del material för att få leden att bli bra.
Jag kanske överdrev lite 😄 Men en del sträckor som går att pumpa för att generera fart tyckte jag nog att det fanns. Mer material krävs det och framför allt att det sätter sig.

Ulricehamn Bikepark
Jag kanske överdrev lite 😄 Men en del sträckor som går att pumpa för att generera fart tyckte jag nog att det fanns. Mer material krävs det och framför allt att det sätter sig.
Fattar 🙂 Leder som t.ex. Lejonklippans första del och denna tycker jag är rätt kasst i bikepark, men det är bra att det finns variation såklart för de som tycker annorlunda!

Tillbaka
Topp