Ultegra 6800, funkar dåöigt i kyla?

Belse

Aktiv medlem
Mina 6800-reglage funkar dåligt i kyla, växla till större drev funkar, men till mindre drev så vill inte reglaget få tag i vajern/mekanismen, det "trampar" typ luft. Är det varmare ute, eller om jag tar ut cykeln från källaren så funkar det bra tills reglaget har kylts ner.
Vad ska man göra, göra rent, smörja, och med vad isf, kladdigt olja lär ju dra åt sig en massa damm o skit, och kall olja lär ju göra reglaget segt också?

Om du har tur räcker det med att spruta i mer flyttande olja. Bättre, såklart, är att tar isär och tar bort gamla, tröga, smörjmedel och smörja med ny olja. Jag vet inte vilken olja som är bäst.
Så har jag gjort på 5800-reglage som hade samma problem. Använde eventuellt Finish Line grön för det var vad jag hade. Har funkat bra sedan dess, men är nog dags för en genomgång igen nu, börjar krångla lite när det blir kallt.

Om du har tur räcker det med att spruta i mer flyttande olja. Bättre, såklart, är att tar isär och tar bort gamla, tröga, smörjmedel och smörja med ny olja. Jag vet inte vilken olja som är bäst.
+1
Mekaniken i STi-reglage är liten och behöver rengöras och smörjas regelbundet för att inte becka ihop. Spraja 5-56 eller annan tunn olja, där du trär in vajern.
Så har man gjort ända sedan Sti-reglagen introducerades för över 30 år sedan (-92)

OBS
Gör det INTE inomhus, risk för att det kommer att droppa svart 'gucka' ur reglagen.

OBS2
Även med välfungerande STi-reglage bör man göra detta ngn/ngra ggr/år.

Byta vajer och hölje?
Vajern är nybytt, är bara en kort snutt med hölje i varsin ände, genom ramen löper vajern fritt, och den växlar felfritt när det är några grader varmare ute, känns i reglaget att det är där som handtaget inte får tag i mekanismen när det blir kallt ute...

+1
Mekaniken i STi-reglage är liten och behöver rengöras och smörjas regelbundet för att inte becka ihop. Spraja 5-56 eller annan tunn olja, där du trär in vajern.
Så har man gjort ända sedan Sti-reglagen introducerades för över 30 år sedan (-92)

OBS
Gör det INTE inomhus, risk för att det kommer att droppa svart 'gucka' ur reglagen.

OBS2
Ok, provar med rengöring och nån bra olja...

Har exakt samma problem och försökt med rengöring och tunn smörja. När det fryser funkar det dåligt. Funderar på elbakväxel för att komma tillrätta med problemet.
🤔

+1

OBS

OBS2
Och vill man vara lite mer noggrann går det att plocka ned reglagen och göra rent. Men som @HåkanC säger, 5-56 eller liknande är oftast tillfyllest. Blås gärna ut reglagen med tryckluft samtidigt.

Tillbaka
Topp