Ultegra bakväxelkrångel

Ultegra bakväxelkrångel
Hej!
Det skedde plötsligt, från att min Ultegra bakväxel skött sitt jobb prickfritt så blev det väldigt svårt att hitta rätt växel utan en massa rassel och oavsiktliga hopp mellan växlarna.
Bakväxeln är 5 år gammal, ca 2000 mil och sitter på en cylocross. Har bytt växelöra, vajrar och justerat efter konstens alla regler. Felet är intermittent. Emellanåt funkar växlarna som de ska, dvs perfekt indexering och ändlägen. Men under varje runda får bakväxeln fritt spel vid åtminstone ett par tillfällen. Generellt mer problem med bakväxeln när jag kör på lilla klingan fram. Precis när jag växlar från stora till lilla klingan tycks också var ett kritiskt läge då bakväxeln börjar hoppa mellan växlarna (utan att jag rört reglaget till bakväxeln).

En ny bakväxel kostar en tusenlapp. Men innan jag köper mig ur problemet är jag nyfiken på om forumet har några ideér?

Ultegra bakväxelkrångel
Hur är det med kedjan och kassetten, hur nya eller sledna är de? Om du tar loss vajern från bakväxeln och känner hur den drar medans du växlar, känns det som om den drar jämt eller som om den inte greppar ibland uppe i reglaget?

Ultegra bakväxelkrångel
Tack för alla svar. Felet är troligtvis lokaliserat.
När jag växlar från stora till lilla klingan fram så rör sig även bakväxeln några mm ?.
Hur kan det komma sig? Troligtvis pga av att Sportson lyckas korsa vajrarna inuti ramen när jag hade cykeln inlämnad där för just vajerbyte.
Litet extra wow till cykelcity som prickade problemet bara av att jag beskrev symtomen…och vid en närmare titt blev det uppenbart.

Ultegra bakväxelkrångel
Att man korsa vajrarna är i sig inget konstigt, vissa ramar är tänkta att man gör så.Förr var väl argumentet ofta att man skulle mjukare böjar i första sektionen av höljet men då gick vajern i regel externt. Finns också på äldre med integrerade vajrar dock.

Hur bra det funkar beror på, kanske inte optimalt på din ram / eller hur de nu har dragit.

Ultegra bakväxelkrångel
Att korsa vajrarna i underröret kan inte ge upphov till det problemet om vajrarna är rätt monterade.
är ganska lätt o göra missen att rotera vajrarna runt varandra i vissa typer av underrör men är man vaken då man ställer växlarna så märker man de direkt

själv lyckats med de ett par ggr då man vart stressad på jobbet men dock alltid märkt de direkt just för den skuggväxlar samt man känner/märker att den svampar i växlingen om man råkat rotera vajrarna

men e man ovan eller aldrig råkat på de så är de lätt missat

Tillbaka
Topp