Ultegra Di2, batteriproblem. Kolla enskilda celler?

Pelle Hå

Aktiv medlem
Mitt ultegra Di2 batteri har börjat strula och självurladda på några veckor (eller kanske ännu kortare).
Finns det något sätt att kolla statusen på batteriets enskilda celler (och även ladda enskilt isf) eller är det ett "dumt" seriekopplat batteri?

Det är från 2013 så det kanske har nått sin livslängd helt enkelt, men det vore gött att slippa köpa ett nytt om det går att rädda upp.

Detaljer: Canyon cykel med internt batteri i diagonalröret.

Jag hade liknande problem med mitt batteri av liknande årgång. Jag tog av skalet på mitt batteri och la det på ett lagom varmt ställe och lät det torka någon dag. Sedan testade jag och allt fungerade som det skulle. Tätade batteriet bättre och har inte haft problem på ca 2 år.

Hallå Pelle Hå!

E du säker på att det är batteriet som det är fel på, Går att fel söka med med shimanos uppdaterade Di2 box. Var den "läcker" ström.

Lycka Till /M

patrick356 sa:
Jag hade liknande problem med mitt batteri av liknande årgång. Jag tog av skalet på mitt batteri och la det på ett lagom varmt ställe och lät det torka någon dag. Sedan testade jag och allt fungerade som det skulle. Tätade batteriet bättre och har inte haft problem på ca 2 år.

Misstänkte du att det var blött då av någon anledning? Min hoj står torrt så jag tror inte att det är fuktproblem. Kör sällan när det regnar.

71 sa:
Hallå Pelle Hå!

E du säker på att det är batteriet som det är fel på, Går att fel söka med med shimanos uppdaterade Di2 box. Var den "läcker" ström.

Lycka Till /M

Nej, det vet jag inte säkert. Det kan ju vara något som tjuvdrar också som du säger. Har dock ingen sätt att kolla.

Har den kombinerade laddning- och uppdateringsdosan. Dvs inte den som kan göra felsökning.

Egentligen inte eftersom batteriet var placerat i sadelröret. Visst det kan komma in lite vatten via sadelröret men jag hade inte cyklat speciellt mycket i vått väglag. Men det måste ha läckt och krupit in fukt längs skarven mellan skalet och kontakten på något sätt. Inget syntes när jag öppnade batteriet och jag testade mest för att ha gjort vad jag kunde innan jag köpte nytt.

Tillbaka
Topp