Ultegra DI2 batteriproblem

SvenC

Aktiv medlem
Problem nummer 1
Jag köpte en cykel tidigt i våras med Ultegra DI2 trådlöst. Batteriet har vid flera tillfällen laddats ur sig självt, det har varit uppladdat till ca 100% och när jag ska använda cykeln 2 veckor senare så är det helt tomt. Det händer inte alltid men hittills har det hänt 3-4 gånger. Första gången det hände så trodde jag att jag hade parkerat den så att någon knapp var intryckt. Efter det så har jag varit noggrann med att se till att inget är aktiverat.
Är det någon som har upplevt något liknande och/eller har någon lösning?

Problem nummer 2
Det verkar som att det är glapp i laddkabeln i bland. När jag kikar närmare ser jag att ett av stiften sticker ut lite mer än de övriga, ska det vara så?
Laddkabel DI2.jpg

Nu har jag inte någon erfarenhet av Di2 men några tankar nedan.

#1: Dåligt batteri eller kortis? Testa att plocka bort 1 komponent åt gången och kolla om batterinivå sjunker. Kan ju även vara kortis i någon kabel/junction box.

#2: Gissningsvis jordpin? Vissa pins är ibland längre om man vill att de ska anslutas först.

Nu har jag inte någon erfarenhet av Di2 men några tankar nedan.

#1: Dåligt batteri eller kortis? Testa att plocka bort 1 komponent åt gången och kolla om batterinivå sjunker. Kan ju även vara kortis i någon kabel/junction box.

#2: Gissningsvis jordpin? Vissa pins är ibland längre om man vill att de ska anslutas först.
Det är bara fram och bakväxeln som är kopplade till junktionbox. Det verkar inte vara möjligt att lossa kablarna vid växeln, går de att lossa vid junktionboxen, jag gissar att den sitter i sadelstolpen i hop med batteriet. Det låter som att det får bli ett garantiärende.

Visst gäller det här nya 12-delade Ultegra R8100? De saknar väl normalt junction box, utan istället är fram- och bakväxel kopplade direkt till batteriet. Kablarna ska gå att lossa från växlarna.

Visst gäller det här nya 12-delade Ultegra R8100? De saknar väl normalt junction box, utan istället är fram- och bakväxel kopplade direkt till batteriet. Kablarna ska gå att lossa från växlarna.

Tjena!

Precis så. En del bygger ju med junctionbox iallafall.

För att kontrollera batteridränage så får man felsöka varje komponent för sig.

Ja det stämmer det är 12 delat Ultegra R8100
Efter lite googlande så hittar jag hur man lossa kablarna. Ska prova med det.

Senast ändrad:
Jag har haft mina i snart 7 år (Ultegra 6870) och har haft i princip noll problem. Är faktiskt förvånad, hade ärligt talat räknat med att nåt strul skulle dyka upp. Men icke.

Elektroniska växlar är något jag spontant vill ogilla, men allt tyder ju snarast på att det verkar makalöst bra. Mest förvånad över att man så ytterst sällan hör något dåligt, vilket var vad jag syftade på med mitt inlägg ovan.?

Ja det stämmer det är 12 delat Ultegra R8100
Det sägs att de nya kassetterna har växlingsramper även för växling till mindre klinga. Innebär det att de smäller mindre vid belastning?

Dvs leds kedjan ner på mindre klinga kontrollerat och dumpas inte som 8000 och äldre gör?

Shimanos system har väl haft lite problem på olika sätt? Jag kommer inte riktigt ihåg, men det har ju funnits trådar om att göra reset på olika sätt för att komma ur vissa problem.

Det sägs att de nya kassetterna har växlingsramper även för växling till mindre klinga. Innebär det att de smäller mindre vid belastning?

Dvs leds kedjan ner på mindre klinga kontrollerat och dumpas inte som 8000 och äldre gör?
Nu använder jag inte lilla klingan så mycket, men ja jag upplever att det går smärtfritt och ljudlöst ner från stora.

Nu använder jag inte lilla klingan så mycket, men ja jag upplever att det går smärtfritt och ljudlöst ner från stora.

Tjena!

Fast det var ju kassett han undrade om. Dom har växlingsramper åt bägge håll, jag har dock inte provat tillräckligt för att märka om det gör någon större skillnad.

Tillbaka
Topp