Ultegra di2

Sirbenton

Ny medlem
Ultegra di2
Någon som har testat Ultegra di2. Är det värt den högre kostnaden eller ska man satsa på mekansik ultegra och lägga mer krut på ram och andra komponenter. Jag har tittat på Canyons Ultimate AL 9.0 modeller. det skiljer ca 4000 i pris. Är det värt det.
Johan

Ultegra di2
JA! Shimano Ultegra mekaniska 6700 kan väl vara den sämsta gruppen de tillverkat. Trögare reglage som är känsligare för trög vajer får du leta efter. Båda 105 och Dura-Ace är bättre där. Med Ultegra Di2 så slipper du allt sådant och får kanske de skönaste reglagen att hålla i som finns på marknaden enligt mig.

Ultegra di2
Ett klick - en växling. Samma som för en korrekt justerad mekanisk växel i gott skick alltdå. Problemet för mig har varit att mina växlar (105 och Ultegra) har aldrig funkat så perfekt. Med di2 har jag aldrig missat en enda växling eller haft ett enda rassel. Störst skillnad är det fram där det går att växla med högt tryck på pedalerna tex när du står och bryter i en uppförsbacke.

Senast ändrad:
Ultegra di2
Lånar tråden lite. Finns det 36 eller 38-klinga till di2 Compact? Eller någon annan som passar? Testade med en Stronglite men avståndet till storklingan blev för stort och den växlade sopigt.

Ultegra di2
Jag känner inte den påstådda trögheten i nyare Ultegra-gruppen jämfört med den gamla som jag själv använder. Tjejens racer med internt dragna vajrar glider lätt om inte lättare. Bytte till Gore-vajrar på gamla Ultegra-utrustade cykeln, men ändå känns inte Ultegra 6700 trögare i växlingen än gammel-ultegran utrustad med nya vajrar och höljen.

Vill så väldigt gärna tro att mina gamla växlar ska ha lite fördel på något sätt, men nya kvastar sopar bäst.

Ultegra di2
Har heller inte känt något dåligt med mina 6700, kan vara olika batcher?
Men att betala extra för elektrisk ultegra...nej inte med den viktökningen och det priset.

Ultegra di2
Den väger väl bara 80gr mer än mekaniska Ultegra eller nåt sånt. Känns inte som något avgörande. Vill man ha en riktigt lätt hoj så är det väl SRAM som ger lättast grupp för pengarna?

Ultegra di2
Ni som säger att det inte är värt med elektriska växlar kan inte ha testat ordentligt! Jag kör sedan 2 år med Dura Ace Di2 och skillnaden mot de mekaniska system jag testat är himmelsvid! Jag tycker att förutom dom perfekta växlingarna bak som redan nämnts så känns framväxeln aktion tusenfalt bättre med elektriskt system. Fram hade jag av och till problem med att kedjan inte växlade ordentligt om man inte var noggran med att verkligen föra reglaget hela vägen utan den hoppade tillbaka ner till den lilla klingan igen. Ibland kändes det som om fingrarna inte räckte till för att alltid vara säker på att uppväxlingen fram skulle ske säkert. Med den elektriska framväxeln sitter varje växling perfekt. Jag upplever också att man kan ha mycket mer tryck på pedalerna när man växlar med elektriskt.

Om du frågar mig ifall elektriska Dura Ace är värt extrakostnaden är jag tveksam, men att ge 4000:- extra för Ultegra Di2 är i min värld en "no brainer". Gör det, du kommer inte att bli besviken!

Ultegra di2
Så för att sammanfatta:

Om man har taskigt inställda/justerade mekaniska växlar så är elektroniska växlar ett jättelyft. KÖP!

Om man har bra inställda/justerade mekaniska växlar så ger elektroniska växlar en marginell förbättring (men man kan om man vill växla där fram med fullt tryck på pedalerna om man tycker det är kul).

Själv inväntar jag automatväxlar som växlar på eget initiativ när jag går utanför kadensintervallet 90-98.

;-)

Ultegra di2
Skulle vara kul att testa men frågan är om jag inte skulle sakna funktionen att rassla i tre lättare växlar på ett tryck. Fast det är väl en vanesak det med.

Ultegra di2
Johan A skrev:
-------------------------------------------------------
> Skulle vara kul att testa men frågan är om jag
> inte skulle sakna funktionen att rassla i tre
> lättare växlar på ett tryck. Fast det är väl
> en vanesak det med.

Går det inte att skriva ett macro?

Ultegra di2
DT skrev:
> Så för att sammanfatta:
>
> Om man har taskigt inställda/justerade mekaniska
> växlar så är elektroniska växlar ett
> jättelyft. KÖP!
>
> Om man har bra inställda/justerade mekaniska
> växlar så ger elektroniska växlar en marginell
> förbättring (men man kan om man vill växla där
> fram med fullt tryck på pedalerna om man tycker
> det är kul).

sSom sagt, Try it, you'll like it!

Ultegra di2
Som sagt var, di2 växlar perfekt även med fullt tryck på pedaerna. Stor skillnad när man växlar ner i en uppförsbacke, med mekanisk växel lättar man på trycket ett par pedalvarv. Kanske inte alla som tänker på det men man gör det automatiskt. Men när man kör elektriskt är det bara att trampa på som vanligt samtidigt som växlarna smäller i och när man vant sig och byter tillbaka så märker man stor skillnad.

Men jag tror det finns utrymme för ytterligare förbättringar. Om systemet automatiskt triggade växlingen optimalt i pedalvarvet (dödläget) skulle växlingarna kanske bli ännu mjukare? Och så skulle den autöomatiskt kunna "kompensionsväxla" bak ett eller två steg när man växlar fram. Eller i alla fall hs det som en valbar funktion.

Ultegra di2
Supertramp skrev:
> Men jag tror det finns utrymme för ytterligare
> förbättringar. Om systemet automatiskt triggade
> växlingen optimalt i pedalvarvet (dödläget)
> skulle växlingarna kanske bli ännu mjukare? Och
> så skulle den autöomatiskt kunna
> "kompensionsväxla" bak ett eller två steg när
> man växlar fram. Eller i alla fall hs det som en
> valbar funktion.

Eller så skaffar man en elcykel så hjälper systemet till att trampa också? ;-)

Ultegra di2
Johan A skrev:
> en vanesak det med.

Testa DA Di2 '13. Det går att ställa in så att det fungerar precis som du efterfrågar.

Ultegra di2
DT skrev:
>
> Själv inväntar jag automatväxlar som växlar
> på eget initiativ när jag går utanför
> kadensintervallet 90-98.
>
> ;-)

Finns redan. Nuvinci Harmony. Elektronisk steglös växling ställbar i kadensintervall.

;-)

Ultegra di2
prahna skrev:
> Har heller inte känt något dåligt med mina
> 6700, kan vara olika batcher?
> Men att betala extra för elektrisk ultegra...nej
> inte med den viktökningen och det priset.

troligen olika batcher jag provat med, många olika cyklar och inget blir så lätt trögt som nya Ultegra 6700. Anledning tror jag är den lite böjda vajerföringen i reglagen som inte 105 eller Dura-Ace har på samma sätt.

Ultegra di2
Har en BeOne med mekanisk Ultegra perfekt inställt, samt en sprillans Canyon Aeroad med Ultegra DI2, största skillnaden är växling i uppförslut samt samt att ingen fingerkraft krävs vid uppväxling på främre klingorna.
Behöver inte heller lätta på kraften i backar vid en snabb nerväxling med Di2 som med mekaniskt system.
Värt 4000:- ja!

Ultegra di2
Det verkar som att det är värd den extra kostnaden. Man får ju bra saker överlag på en alucykel i den prisklassen så man behöcver inte uppgradera direkt. happymtb verkar ju också tycka om den när de testade och den har ju sjunkit en del i pris sen dess. lite segt att man inte kan köpa i butik så man kan testa in storleken ordenligt men det får man ta. Är Canyons storleksguide något att lita på. Köpa en lika bra cykel i butik är det inte tal på.

Ultegra di2
Selast skrev:
> Ni som säger att det inte är värt med
> elektriska växlar kan inte ha testat ordentligt!
> Jag kör sedan 2 år med Dura Ace Di2 och
> skillnaden mot de mekaniska system jag testat är
> himmelsvid! Jag tycker att förutom dom perfekta
> växlingarna bak som redan nämnts så känns
> framväxeln aktion tusenfalt bättre med
> elektriskt system. Fram hade jag av och till
> problem med att kedjan inte växlade ordentligt om
> man inte var noggran med att verkligen föra
> reglaget hela vägen utan den hoppade tillbaka ner
> till den lilla klingan igen. Ibland kändes det
> som om fingrarna inte räckte till för att alltid
> vara säker på att uppväxlingen fram skulle ske
> säkert. Med den elektriska framväxeln sitter
> varje växling perfekt. Jag upplever också att
> man kan ha mycket mer tryck på pedalerna när man
> växlar med elektriskt.
>
> Om du frågar mig ifall elektriska Dura Ace är
> värt extrakostnaden är jag tveksam, men att ge
> 4000:- extra för Ultegra Di2 är i min värld en
> "no brainer". Gör det, du kommer inte att bli
> besviken!

det kan inte vara så att smaken är som baken, delad? körde ett år med DA di2, visst äre bra, men SÅ himmelskt mycket bättre som du säger att det är, det tycker då inte jag. framväxeln ja. Men hur ofta växlar ni upp o ner fram? Bak tycker jag inte det var nå himmelsk skillnad, saknade snarare feedbacken i reglagen + att den växlar så silkeslent bak att man knappt känner det, jag vill att det känns, men det är ju min högst subjektiva åsikt.

DT skrev:
>
> jättelyft. KÖP!
>
> det är kul).
>

Typ så jag ser på det :D med tillägget att man förlorar känsla i reglagen.

Johan A skrev:
> en vanesak det med.

Kan man väll ställa in me nya DA? o kommer väll gå att programera in i nuvarande Ultegra di2, om jag inte fattat det fel.

Supertramp skrev:
> Som sagt var, di2 växlar perfekt även med fullt
> tryck på pedaerna. Stor skillnad när man växlar
> ner i en uppförsbacke, med mekanisk växel
> lättar man på trycket ett par pedalvarv. Kanske
> inte alla som tänker på det men man gör det
> automatiskt. Men när man kör elektriskt är det
> bara att trampa på som vanligt samtidigt som
> växlarna smäller i och när man vant sig och
> byter tillbaka så märker man stor skillnad.

menar du bak eller fram? bak kan man ju växla till tyngre under fullt tryck. men med ner menar du kanske till lättare växel? har du kört mycket på di2 och nu bytt tillbaka?

>
> Men jag tror det finns utrymme för ytterligare
> förbättringar. Om systemet automatiskt triggade
> växlingen optimalt i pedalvarvet (dödläget)
> skulle växlingarna kanske bli ännu mjukare? Och
> så skulle den autöomatiskt kunna
> "kompensionsväxla" bak ett eller två steg när
> man växlar fram. Eller i alla fall hs det som en
> valbar funktion.

frågan ä vad UCI säger om det. Känns ju som om shimano annars skulle kunnat gjort det från början. Finns en amerikan som gjort en ny "hjärna" till DA di2 som eliminerar reglaget till framväxeln, så den sköter den själv.

Till tråskaparen, i fallet med den hoj du tänker på, så är den så pass prisvärd att den ändå är ett mycket bra val. Ville bara me mitt inlägg ge en blick från andra sidan, att allt inte ä så svart eller vitt som en del vill få det till. Det är inte självklart att man gillar det.

Ultegra di2
DT skrev:
>
> jättelyft. KÖP!
>
> det är kul).
>

Sen finns det väl dåligt inställda elektroniska växlar? Eller hur förklarar man den ultegra di2 som jag provkörde, som inte alltid växlade med bakväxeln och där framväxeln rasslade mot kedjan med lilla fram och liten bak?

Men ni som kör elektriskt, saknar ni inte klicket?

Ultegra di2
railrunner skrev:
> ...alltså planen var att cykla Mälaren runt, men
> jag glömde att ladda min cykel. Den ursäkten.

varje j-a gång ;-)

Ultegra di2
Jensen skrev:

> [...]
> men med ner menar
> du kanske till lättare växel?
> [...]

"Växla ner" är väl alltid till lättare växel (och lägre i nummer om man jämför med tex. en bil)?

Ultegra di2
AndersBackman skrev:
> Testa DA Di2 '13. Det går att ställa in så att
> det fungerar precis som du efterfrågar.

Antar dock att den kostar en femhunka mer än Ultegravarianten?

Ultegra di2
Johan A skrev:
> AndersBackman skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Testa DA Di2 '13. Det går att ställa in så
> att
> > det fungerar precis som du efterfrågar.
>
> Antar dock att den kostar en femhunka mer än
> Ultegravarianten?

Och då snackar vi euros...

Ultegra di2
vader skrev:
> Jensen skrev:
>
> > [...]
> > men med ner menar
> > du kanske till lättare växel?
> > [...]
>
> "Växla ner" är väl alltid till lättare växel
> (och lägre i nummer om man jämför med tex. en
> bil)?

Nja. Jag, och de cyklister jag umgås med, säger "växla upp till 23:an" resp "växla ned till 11:an".

/G

Ultegra di2
Jag säger "växla ner" när jag menar lättare växel. Men tvärt om är mer logiskt om man tänker på kedjans position på kassetten. Jag kanske inte är tillräckligt inbiten cyklist (trots rakade ben)?

Ultegra di2
Little Stereo skrev:
> 2013 version av 11-delad Dura-Ace blir den
> elektriska versionen lättare än de mekaniska,
> antar att samma gäller för Ultegra om
> ytterligare något år... :-) T

Har Shimano blivit så dåliga på mekaniskt?

Ultegra di2
cerro skrev:
> Little Stereo skrev:
> -----
> > 2013 version av 11-delad Dura-Ace blir den
> > elektriska versionen lättare än de mekaniska,
> > antar att samma gäller för Ultegra om
> > ytterligare något år... :-) T
>
> Har Shimano blivit så dåliga på mekaniskt?

Har cerro haft en dålig dag? :)

Man skulle kunna tänka sig att den elektroniska utvecklingen går snabbare än den mekaniska.

Ultegra di2
Jag skall iallafall byta ut mitt ultegra 6700 mot nåt när det nya 11 delade är ute.
Ultegra 6600 var ju som en dröm att växla och betydligt lättare att ställa in perfekt till skillnad från 6700.

Ultegra di2
August skrev:
>
> Sen finns det väl dåligt inställda elektroniska
> växlar? Eller hur förklarar man den ultegra di2
> som jag provkörde, som inte alltid växlade med
> bakväxeln och där framväxeln rasslade mot
> kedjan med lilla fram och liten bak?
>
> Men ni som kör elektriskt, saknar ni inte
> klicket?

Just att aldrig behöva pilla med växeljustering tycker jag är en stor fördel med elväxlar. Växlarna är liksom alltid perfekt inställda.

Mekaniska växlar tappar sin inställning i tid och otid för att mekaniska komponenter (vajjrar...) blir trötta med tiden.

Elektroniska växlar däremot kan aldrig bli annat än perfekt inställda om man en gång ställt in de korrekt från början eftersom det inte finns några mekaniska komponenter som blir trötta med tiden.

Den cykeln du provade var troligtvis aldrig korrekt inställd från början.

Sedan kan ju växlar alltid hamna ur inställning om de t.ex. får en rejäl smäll eller om man byter till ett annat bakhjul med en kassett som inte sitter på samma distans som tidigare. Men det är nog ett faktum som är omöjligt att komma från så länge man kör utanpåliggande.

Ultegra di2
Obed skrev:
> cerro skrev:
> -----
> > Little Stereo skrev:
> >
>
> > -----
> > > 2013 version av 11-delad Dura-Ace blir den
> > > elektriska versionen lättare än de
> mekaniska,
> > > antar att samma gäller för Ultegra om
> > > ytterligare något år... :-) T
> >
> > Har Shimano blivit så dåliga på mekaniskt?
>
> Har cerro haft en dålig dag? :)
>
>
> Man skulle kunna tänka sig att den elektroniska
> utvecklingen går snabbare än den mekaniska.

Ne, men många som haft strul med Ultegra med tröga växlingar som jag fått fixa.

Visst kan den elektriska utvecklingen gå snabbare men fortfarande batterifäste, batteri och en extra enhet uppe vid styret. Plus hela motorn i växlarna då som man inte har i mekaniska. Bara en arm och en fjäder.

Ultegra di2
vader skrev:
> Jensen skrev:
>
> > [...]
> > men med ner menar
> > du kanske till lättare växel?
> > [...]
>
> "Växla ner" är väl alltid till lättare växel
> (och lägre i nummer om man jämför med tex. en
> bil)?

en kugg ner eller en växel ner? är ju två helt olika saker och rätt stor skillnad näre gäller hur växlarna beter sig :D men det verkar ju vara klargjort nu.

Det är ju ofta man vill växla till lättare bak under full belastning, o det inte går, eller kanske inte. Nä jag står fast vid att den stora fördelen ligger i framväxeln, sen hur ofta man använder den är ju rätt individuellt :D

Senast ändrad:
Ultegra di2
Med tanke på att komponenterna kostar en bit över 10.000 kr om man köper dem löst vad det verkar som så känns det ju definitivt som det kan vara värt 4.000. (Risken att man uppgraderar till Di2 känns ju ganska minimal med de priserna som komponenterna tycks ha löst).

Priserna på cyklarna var ju lite högre för ett par månader sedan när jag köpte min Ultimate AL 9.0, idag hade jag nog satsat på Di2 (ca. 3000 kr dyrare än den jag köpte utan Di2).

Ultegra di2
Jag saknar den fina taktila feedbacken i reglagen när man har vantar på sig, och om
mekaniska växlar inte fungerar perfekt så beror det på att något är galet; Vajrar,
höljen, wire-guide, växelöra eller rulltrissor. Eller kanske bara på att man är lat,
då kanske elväxlar är bra?

Edit: stavning

Senast ändrad:
Ultegra di2
ni som prisar DI2 så mycket har ni nån baksida att berätta om DI2 kan ju inte vara den ultimata perfeketa gruppen heller hela tiden.
Vad trasslar mest när det trasslar?

Ultegra di2
Jag har varit med på en runda där en med Di2 fick stopp på bakväxeln. Den slutade växla. Ägaren hittade ingen lösning i fält utan ringde efter nån som hämtade honom. Väl hemma visade det sig vara en kontakt som glidit ur en aning. Det hade han kunnat se ute under rundan, men ovanan gjorde att han missade det.

Ultegra di2
geologen skrev:
> Jag har varit med på en runda där en med Di2
> fick stopp på bakväxeln. Den slutade växla.
> Ägaren hittade ingen lösning i fält utan ringde
> efter nån som hämtade honom.

Slutade elmotorn i vevpartiet att funka samtidigt? ;)

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp