Ultegra R8050 Di2 bakväxel: kedjeslack!

McAdam

Aktiv medlem
Har ett problem med bakväxeln på min racer, som är en Ultegra Di2 8050.
Problemet är att jag får kedjeslack, dvs kedjan är inte spänd utan ser ut att vara för lång. Det är den dock inte, snarare tvärtom.

När kedjan ligger på lilla klingan fram så slackar den på åtminstone de fyra minsta dreven på kassetten. Samtidigt är det gränsfall att den klarar stora klingan och största drevet, eftersom den förmodligen är två länkar för kort. Dessutom har jag skruvat ut bakväxeln från kassetten med "B-skruven" så den ligger ca 20 mm ifrån, vilket troligtvis är för mycket för att få riktigt bra växlingar. Med korrekt kedjelängd och korrekt avstånd från kassetten så hade problemet blivit mycket värre.

På min tempohoj, som har den tidigare versionen av 11-delad Di2 (6850) så har jag inte samma problem. Den bakväxeln fjädrar bakåt mycket längre och tar på så sätt upp kedjespänningfn i mycket högre utsträckning än vad den nyare växeln på racern gör.

Någon som vet vad felet kan vara?

Lägg upp en bild. Gissar på att bakväxeln är felmonterad.
Det syns inte supertydligt på bilden nedan, men kedjan slackar och bakväxeln pekar ju knappt bakåt öht. Borde den inte göra det för att öka spänningen på kedjan?

Bilagor

• 20230624_194719.jpg
    20230624_194719.jpg
    671.4 KB · Besök: 141
Senast ändrad:
Jag tycker växeln ser ut att sitta korrekt. Hur snurrar trissorna och spänstig känns fjädedrarna i länkarmen?

Jag tycker växeln ser ut att sitta korrekt. Hur snurrar trissorna och spänstig känns fjädedrarna i länkarmen?
Trissorna snurrar bra. Jag tycker alla fjädrar känns spänstiga men jag har inte så mycket att jämföra med.

Som sagt; på min äldre bakväxel (6850) så rör sig den nedre armen (den som håller den nedre trissan) mycket längre bakåt än vad den gör på den här modellen. Det sitter någon slags stoppskruv på insidan på den nya som verka hindra den från att fjädra bakåt.

Ja, den nedre armen på 8050 rör sig inte jättemycket. Bild på min cykel med 8050. Lilla klingan fram och någonstans i mitten/nedre delen av kassetten.
Ungefär samma läge på växelarmen med kedjan på stora klingan fram och lilla bak.

IMG_1817.jpeg

Kikade i Park Tools blå bok, men där fanns inte så mycket hjälp att få. Jag fick bara två tankar efter genomläsning:
1 att den fått en smäll så bakväxel-styrningen gått i "safe mode". I så fall är det till att börja om från början med växelinställningarna. Främre kontrollen används med x och y för att finjustera i så att säga sidled, en växel i taget.
2 att solenoiden är skadad, som jag inte vet vad man kan göra åt.
...Kanske bäst att gå till en cykelverkstad ändå.

På min 11-delade ultegra tyckte jag den växlade lite dåligt och jag tappade ofta kedjan när jag växlade från stora till lilla klingan fram.

På min var det den nedre/främre leden som hade blivit rostig och hängde sig ibland. Det går att ta isär och smörja upp fjädern som sitter där inne, på min gick det även att välja två olika fjäderspänningar.

Tillbaka
Topp