Ultimata AM-bromsen?

Ultimata AM-bromsen?
180 fram och bak, försökte med 160 bak men det fick inte plats, oket fungerade inte på ramen då. Så, fick bli 180 skiva och "adapter" för oket.

Ultimata AM-bromsen?
Ja, det lutar åt 180 fram och 160 bak för min del oxå. Jag är dock lite orolig att 160 bak kommer bli otroligt varm när det går utför. Jag bor i North Vancouver så det blir ju mest att klättra upp för att åka utför.

Någon som har kört 160 bak i alperna tex?

Ultimata AM-bromsen?
203 fram o bak, inga problem på min Reign i alla fall. =)
(Fast nu skulle jag vilja ha klart mindre då den inte ska köras i berg)

Ultimata AM-bromsen?
203 fram och bak, finns ingen anledning att köra mindre. Har kört med 180/180 i alperna(Verbier), det gick men det var på gränsen - då med Hope Mono M4.

/Leo

Ultimata AM-bromsen?
mtbkr skrev:
-------------------------------------------------------
> Någon som har kört 160 bak i alperna tex?

Mestadels utför på snirkliga asfal- och grusvägar. Efter en timme sådant var bromsarna (160/160) ganska varma, men ändå med bra bromsverkan. Men skulle jag köra mer stig utför hade jag nog valt 180/160.

Ultimata AM-bromsen?
Jag har böjt en frambromsskiva på åtta år och det var när jag körde av en spång. Maximal otur kan man ha oavsett skivstorlek och smälla i en sten/klippa, men det är inget man ska oroa sig för vid val av skivstorlek.

En gammal anekdot är ju Steve Peat som länge körde med Hope Mini bromsar när han tävlade. Dock kör Steve bra mycket fortare än någon här på happy och bromsar således inte mycket... :-) Att man klarar av världscup-åk med små skivor är ingen bra referens för dig som ska köra AM med cykeln. Satsa på något som tål värmeutvecklingen under långa utförsåk, oavsett branthet. Det är mitt tips fortfarande.

/Leo

ps. Mina gamla Hope Mini 180/160 byttes raskt ut efter en vecka i Verbier 2003...gick på niten att lita på Peaty den gången. ;-)

Ultimata AM-bromsen?
Jag kör 185/185 på min Scott Ransom. På stigarna hemma är det overkill, i Åre är det lite för litet ibland (jag fegbromsar nog en del).
Det beror alltså helt på vad du ska ha den till, och hur du kör.

Ultimata AM-bromsen?
En annan faktor som spelar roll är cyklistens vikt. Eftersom det är ovanligt med skivor över 203mm så borde 203/203 förhoppningsvis ge tillräcklig bromskraft för en cyklist runt 90-100 kg. Därför har jag svårt att tro att någon runt 60 kg har samma behov för stora skivor. Så från min synvinkel så hade det varit intressant att även se vikt ihop med vilken skivstorlek man använder.

Ultimata AM-bromsen?
Jag + cykel + ryggsäck landar på 115 kg så jag uppgraderade från 160 till 203 fram lämnade kvar 160 mm skivan bak. Funkar bra men jag fegkör ju alltid och håller mig långt i från branta berg!

/Per

Ultimata AM-bromsen?
Jo, det beror på hur tung du är, hur fort du vågar köra och hur långa nedfarter du ska köra. :)

203/185 är en väl tilltagen kombo, de flesta klarar sig dock med 185/160 för AM numera när bromsarna blivit lite bättre!

Ultimata AM-bromsen?
För alpina happysvetton tror jag inte det är fel med 203mm. Jag har varit med om att tappa bromsverkan med 185mm Hope Mini i alperna och det är inte roligt.

Ultimata AM-bromsen?
203,180 på enduroavalanchealpeduhuzamfrhojen

Mindre skivor är lättare och riskerar inte slå i lika mycket men det ser bättre ut med stora skivor imho

Ultimata AM-bromsen?
Jag spinner vidare på ämnet.

Jag har kört med gamla saint-bromsarna i cirka 6 år och kan inte säga annat än att dom är helt fantastiska. Jag tror jag har luftat dom en gång, kanske två och dom bara funkar. Nu börjar dom dock bli lite trötta och tyvärr snart dags för pension.

Nu till problemet - vilka bromsar är värdiga att ta över på am-hojen?! Ska man leta upp ett par likadana eller gå på något modernare?

Elixir ser man på var och varannan cykel men läser man recensioner verkar dom inte klockrena utan väldigt upp och ner.

Shimano har ett antal intressanta: SLX (snik?), XT, Nya Saint (overkill?), och XTR Trail (lite dyra kanske?).

Formula ska tydligen vara lite krångliga att serva samt att vissa recensioner menar att de bara slutar fungera efter ett tag.

Vad säger happy-mobben, vilka är era favoriter? Motivera gärna vad som är så bra med era.

Senast redigerad av en moderator:
Ultimata AM-bromsen?
Frostic skrev:
> 203/203 med Formula One. Serva? Byter klossar
> emellanåt, det är allt. :-)

Är det den nya modellen du har?

Ultimata AM-bromsen?
Har också den gamla Saintbromsarna, med 203/203 skivor. Mina vägrar att lägga av så jag kör vidare. Om du tycker de tar sämre, så rekommenderas Goodridge-slangar och metallbelägg(sintered). Skulle jag byta idag, så hade jag tagit nya Saint. Känns inte dumt att de gamla bromsarna bara går och går, väldigt bra kvalité på Shimano.

/Leo

Ultimata AM-bromsen?
Leo skrev:
> Har också den gamla Saintbromsarna, med 203/203
> skivor. Mina vägrar att lägga av så jag kör
> vidare. Om du tycker de tar sämre, så
> rekommenderas Goodridge-slangar och
> metallbelägg(sintered). Skulle jag byta idag, så
> hade jag tagit nya Saint. Känns inte dumt att de
> gamla bromsarna bara går och går, väldigt bra
> kvalité på Shimano.
>
> /Leo

Ja, kanske skulle testa med en helrenovering. Nya saint verkar fina men tror dom blir lite overkill som sagt.

Ultimata AM-bromsen?
Jag kommer att köra 203/203 med Avid code, men det beror mest att 203:orna var billigast på rean på CRC. Hojen byggs även enbart för att leka med i berg och vara kompiscykel ibland.

Ultimata AM-bromsen?
Jag är nöjd med mina Magura Louise. Kör i vanliga fall med 160/160. Om jag kör DH byter jag till 203/180.
Nästa säsong hoppas jag byta hoj när jag kör utför.

/Tobias

Ultimata AM-bromsen?
Det som inte många tänker på är att 160mm slår sig lättare än större vid hög värmeutveckling.

Jag brukar köra stora berg på 180/180

Ultimata AM-bromsen?
Leo skrev:
> En gammal anekdot är ju Steve Peat som länge
> körde med Hope Mini bromsar när han tävlade.
> Dock kör Steve bra mycket fortare än någon här
> på happy och bromsar således inte mycket... :-)
> Att man klarar av världscup-åk med små skivor
> är ingen bra referens för dig som ska köra AM
> med cykeln. Satsa på något som tål
> värmeutvecklingen under långa utförsåk,
> oavsett branthet. Det är mitt tips fortfarande.

Haha, klassiker i LesGets: Ölfet britt som körde Hope Mini's med 160mms ner för Mt Chevy för att han sett Steve Peat köra dessa under världscupen året innan! Gick mindre bra ryktades det. ;)

Ang. bromsar: Planerar du att köra någon som helt typ av "riktiga" berg (se åre/alperna) på en "AM-hoj" så välj i alla fall skivor > 180mm. Generellt så brukar folk som kör AM-hojar på DH-spår få bromsa ganska mycket (undantag finns så klart). Ska du bara köra GBG/STHLMs AM (se XC) så klarar du dig fin fint med 160..

Personligen har jag bytt från Avid Codes till Avid Juciy 7 på DH hojen och har Juicy 5 på skogshojen.
Väldigt nöjd med båda, både på bromskraft, känsla och hållbarhet. Code kändes överkill. Var snuskigt tunga och tog alldeles för bra. var som att köra in i en vägg varje gång man bromsade..

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp