Ultimata bikeparkcykeln?

Johge

Aktiv medlem
Ultimata bikeparkcykeln?
Har fram tills nyligen cyklat på en Ibis Rimpo 29” med 160/145mm i slag och det är en fantastisk cykel men med tiden har jag märkt att jag väljer dom större å större hoppen istället för att bomba ner för en snirklig enduroslinga!
99% av all min cykling är dessutom liftburen så jag letar efter den ultimata freeridecykeln med 27,5”
Har fått för mig att 180mm i slag fram å bak blir roligast men mer funkar också.
Växlar eller dropper behöver jag inte så det är inget kriterium men jag vill heller inte ha en 18kg tung DH
några kandidater är följande hojar..

Propain spindrift
Yt Capra
Yt tues
Commencal furious

Nån som kör dessa cyklar? finns det fler roliga

Budget drygt 30k

Ultimata bikeparkcykeln?
Kanske en Canyon Torque? 15,6kg, 180mm framgaffel och DH-bromsar. Den kommer iofs med en dropper, men det kan du ju plocka av.

Ultimata bikeparkcykeln?
Propain spindrift kan jag rekommendera.
20200327_140355.jpg

Ultimata bikeparkcykeln?
Provade en Clash förut och den kändes inte rätt.. megan kan vara ett alternativ också.. jag vill inte ta ett för litet kliv bort från Ripmon men inte heller hela vägen till DH Madness. Rose soulfire känns lite out of date och har tyvärr alldeles för lång lev.tid

Ultimata bikeparkcykeln?
Blir ripmon kvar för dina 1 % ej liftassisterat? I såna fall tycker jag att furiosen är en kandidat, men vill du kunna trampa stig då är den ju helt fel, den kör du ju bara liftassisterat.

Ultimata bikeparkcykeln?
Men är inte en full-out enduro rätt i så fall? En uppgafflad mega eller capra?
Pajar man geon totalt om man istället gör tvärtom? Jag tänker mig en nergafflad YT Tues tex...med en Fox 38 på 180 i slag. Just dubbelkrona känns som tungt och overkill för mig men det kanske bara är nåt jag fått för mig..
Propain spindrift kan jag rekommendera. Vad har du cyklat på innan och hur skulle du beskriva spindriften bäst när det går nerför med hopp å lek?
Visa bilaga 411838

Ultimata bikeparkcykeln?
Pajar man geon totalt om man istället gör tvärtom? Jag tänker mig en nergafflad YT Tues tex...med en Fox 38 på 180 i slag. Just dubbelkrona känns som tungt och overkill för mig men det kanske bara är nåt jag fått för mig..
Just en fox38 i 180 tycker jag du tänker helt rätt. Men, med 30k som budget så finns det väl inget som kör med den, än?

En freeride/mini dh hoj med foxen, det är väl det du får vänta på då? Från något direktsäljande märke?

Ultimata bikeparkcykeln?
Just en fox38 i 180 tycker jag du tänker helt rätt. Men, med 30k som budget så finns det väl inget som kör med den, än?

En freeride/mini dh hoj med foxen, det är väl det du får vänta på då? Från något direktsäljande märke?
det hade varit det ultimata men min ADHD och ”vänta på nåt” funkar inte ihop.

Ultimata bikeparkcykeln?
Hur mycket ska den köras? Det sliter ju rätt bra med bike park och det är väl en riktigt dhs största styrka nästan, att tåla det. Särskilt om du ska hoppa högt med risk för att landa tungt.

Man måste ju inte köra den superplush heller utan ställa den lite hårdare så blir det inte lika mycket sänke. Men visst blir det ändå en lite större och tyngre känsla än en uppgafflad enduro.

Ultimata bikeparkcykeln?
20mm? gaffelvinkeln landar väl på ca 64,5 istället för 63,5. Kan man på nåt sätt shimsa upp ramen på gaffeln så bb inte droppar för mycket?
Vinkeln är kanske ingen fara men hela skiten blir väl off. Allting går att shimsa...men först kan man jämföra ac på original 27.5 gaffel och lämplig 29'' enduro gaffel. Om det känns roligt ?. Tror faktiskt det skiljer 20mm på lyrik men har ingen aning om hur ac är på dh. Känns ändå lättare att köpa en 180mm hoj om man vill ha det. Torque är väl 180/180. Sommet 170/170 tror jag. Finns säker många fler.

Edit. Och spindrift är 180/180 ja.

Ultimata bikeparkcykeln?
Missade att du provat Clash.
Propain spindrift.
Raaw Madonna v2.
Stumpjumper Evo med 160-170 gaffel är vasst i bikepark annars .
Annars är la typ vilken dh som bikepark hoj men klart om man vill kunna köra upp med så är det väl någon enduro hoj.

Ultimata bikeparkcykeln?
Madonna v2 är bland dom snyggaste hojar jag sett men way over budget tyvärr.. SJ evon har jag också spanat in.. spindriften ligger högst på listan just nu. Tack för alla tips hitills

Ultimata bikeparkcykeln?
Madonna v2 är bland dom snyggaste hojar jag sett men way over budget tyvärr.. SJ evon har jag också spanat in.. spindriften ligger högst på listan just nu. Tack för alla tips hitills
Polaren har SJ Evo och vi har kört en del på Vallåsen han är sjukt nöjd med hojen där . Den är stabil som få och vill bara ha mer o mer fart hela tiden. Slaget ska man inte lura sig på . Med 160 gaffel så hamnar man på runt 63-63.5 i hög läget bak då.

Ultimata bikeparkcykeln?
Propain spindrift kan jag rekommendera.
Visa bilaga 411838
Vad har du cyklat på innan och hur skulle du beskriva spindriften bäst när det går nerför med hopp å lek?

Har kört en del utför på en Scott Gambler 30. I viss mån också Cube Stereo 140 i bikepark men den är för nervös vid sådan åkning (vilket också gör mig nervös).

Spindrift är precis lagom livlig, men har en stabilitet som gör att man känner sig klart bättre än man är. Hjulbasen är rätt lång och det märks. 180/180 ger mycket felmarginal och dämpningen bak är otroligt smutt med coil. Bra för hopp och lek, otroligt välbalanserad. Tycker den går bättre utför än Gamblern. Det är väl lite som en DH-hoj som man kan cykla upp för egen maskin. Går även utmärkt att köra platt, men man ska väl inte ha några strava-ambitioner kanske.

Ultimata bikeparkcykeln?
Har kört en del utför på en Scott Gambler 30. I viss mån också Cube Stereo 140 i bikepark men den är för nervös vid sådan åkning (vilket också gör mig nervös).

Spindrift är precis lagom livlig, men har en stabilitet som gör att man känner sig klart bättre än man är. Hjulbasen är rätt lång och det märks. 180/180 ger mycket felmarginal och dämpningen bak är otroligt smutt med coil. Bra för hopp och lek, otroligt välbalanserad. Tycker den går bättre utför än Gamblern. Det är väl lite som en DH-hoj som man kan cykla upp för egen maskin. Går även utmärkt att köra platt, men man ska väl inte ha några strava-ambitioner kanske.
Precis sånt här jag ville läsa.. hur lång är du och vilken storlek kör du? Jag är 180cm och väljer jag en medium som enligt propain funkar upp till 182cm så blir den väldigt lekfull

Ultimata bikeparkcykeln?
Kör capran och jag är nöjd , det kanske inte är en så lekfull hoj utan en mera mosa ner hoj , den sväljer allt du ger dig på.

Den är som en mini variant av en dh hoj.

Ultimata bikeparkcykeln?

Blir ju nyfiken på hur bra Gamblern funkade, eller inte funkade, om spindriften går bättre utför. Nog för att spindrift är kompetent men det är ändå skillnad. Min Gambler går ju som ett godståg utför, på gott och ont.

Ultimata bikeparkcykeln?
Förra sommaren hyrde jag följande cyklar när jag var i Åre:
- Propain Rage (en äldre version)
- scott Ransom
- Commencal Furious
Furious var den jag tyckte mest om: en riktig dubbelkronad DH gaffel är överlägsen i bikepark och Ragen kändes lite för kort...
Men jag körde inga hopp så att min åsikt är kanske irrelevant?

Ultimata bikeparkcykeln?
Blir ju nyfiken på hur bra Gamblern funkade, eller inte funkade, om spindriften går bättre utför. Nog för att spindrift är kompetent men det är ändå skillnad. Min Gambler går ju som ett godståg utför, på gott och ont.
gambler är nog en grymt kompetent hoj men jag vill ha nåt mera lekfullt. Hur omodern geometri är det på en voltage fr720 från 2016? En sån ram, en ny coilbakdämpare, Fox nya 38a och några styva hjul så kanske jag landar runt 30-35k?

Ultimata bikeparkcykeln?

Jag kör en gambler 10 och skulle väl säga att den är mer en renodlad racinghoj jämfört med andra cyklar nämnda i tråden

Ultimata bikeparkcykeln?

Spindrift ger mig en stor del av den där trygga/odödliga känslan jag får på gamblern, men i ett mer lättmanövrerat format. Ungefär så. Därför tycker jag spindrift fungerar bättre utför.

Edit: Jag pratar alltså svennebanan-utför i vanlig bikepark med en medelsvensson bakom styret. Inte herrejösses-utför med Brendog bakom spakarna. YMMV. :cool:

Senast ändrad:
Ultimata bikeparkcykeln?
Spindrift ger mig en stor del av den där trygga/odödliga känslan jag får på gamblern, men i ett mer lättmanövrerat format. Ungefär så. Därför tycker jag spindrift fungerar bättre utför.

Edit: Jag pratar alltså svennebanan-utför i vanlig bikepark med en medelsvensson bakom styret. Inte herrejösses-utför med Brendog bakom spakarna. YMMV. :cool:
Haha. Ja den referenspunkten har väl de flesta av oss ?

Jag tror frågan snarare är vad man vill ha ut av cykeln. Jag ville ha en cykel att göra saker jag inte tror att stigcykeln håller för i längden, och för att kunna cykla på ett annorlunda sätt. En riktig dh var därmed givet. Jag tvivlar inte på att en cykel som spindrift är kompetent men den fyller inte riktigt samma nisch som en dj med dubbelkrona för en svennebanan heller.

Ultimata bikeparkcykeln?
gambler är nog en grymt kompetent hoj men jag vill ha nåt mera lekfullt. Hur omodern geometri är det på en voltage fr720 från 2016? En sån ram, en ny coilbakdämpare, Fox nya 38a och några styva hjul så kanske jag landar runt 30-35k?
Jag har aldrig ägt en riktig DH, bara hyrt. Men jag hade en Voltage FR 720 ett tag. Om DH ligger som ett strykjärn kändes Voltagen mer som att den gick att hoppa med på saker. Ramen är vansinnigt stabil, min nuvarande Bird känns som sladdrig i baken i jämförelse. Den är byggd som en tank. Om hopp och lek är syftet skulle jag överväga luftdämpare för mer fjong. Väldigt lågt BB, 165 vevar är bra. En kass sak är att ramen inte rymmer mer än ca 120 mm sadelstolpe, så man kan inte höja och sänka med snabblås om man skulle få för sig att sittrampa en bit

Ultimata bikeparkcykeln?
Haha. Ja den referenspunkten har väl de flesta av oss ?

Jag tror frågan snarare är vad man vill ha ut av cykeln. Jag ville ha en cykel att göra saker jag inte tror att stigcykeln håller för i längden, och för att kunna cykla på ett annorlunda sätt. En riktig dh var därmed givet. Jag tvivlar inte på att en cykel som spindrift är kompetent men den fyller inte riktigt samma nisch som en dj med dubbelkrona för en svennebanan heller.
Sant! Om jag, som TS, körde 99% liftburet hade jag aldrig sneglat åt enduro-hållet. Jag hade gått åt freeride/DH-hållet hela dagen. Om du gillar jump-lines mer än riktigt dh-stök så kör på en lekfull freeride-hoj. Kanske med en enkelkronad 180mm gaffel. Jag hade själv en Rose Beefcake med en 180mm Totem-gaffel för några år sedan och den var perfekt i svenska bikeparks för hopp o lek.

Ultimata bikeparkcykeln?
Min enda erfarenhet av DHcyklar är en NS fuzz hyrcykel i Järvsö för två år sedan. Den kändes lite för godståg/bulldozeraktig.. ovanstående kommentar om freeridehoj är precis det jag är ute efter.

Ultimata bikeparkcykeln?
Sant! Om jag, som TS, körde 99% liftburet hade jag aldrig sneglat åt enduro-hållet. Jag hade gått åt freeride/DH-hållet hela dagen. Om du gillar jump-lines mer än riktigt dh-stök så kör på en lekfull freeride-hoj. Kanske med en enkelkronad 180mm gaffel. Jag hade själv en Rose Beefcake med en 180mm Totem-gaffel för några år sedan och den var perfekt i svenska bikeparks för hopp o lek.
Jag kör ju själv inte så många liftdagar men då är det bara dh-stök som körs i princip så valet av cykel är ganska givet för mig till det. Till mer normal cykling och cykling i alper och annat har jag ju en mer vanlig MTB.

Tillbaka
Topp