Ultimata vattenslangen för cykeltvätt vintertid

N_sandstrom

Aktiv medlem
Igår kom jag hem från ett lerigt Flottsbro och insåg att vår trådgårdsslang börjat läcka.

Antagligen frosten i veckan som tog den.

Det är en expanderbar slang som egentligen inte får vara ute på vintern, men som nu överlevt två år, och den köptes med premissen "håller den ett år så blir jag nöjd".

Så nu väl frågan om man bara ska skaffa en ny, och byta vart eller varannat år, eller om det finns något som faktiskt håller?

Kravet är ett det måste gå jäkligt smidigt att plocka fram och bort, därför är jag stort fan av dom expanderbara/självtömmande.

Lösningen heter tryckspruta. Billigt och den plockar du lätt med dig in när du är klar. Andra fördelar är att man kan tvätta vid bilen direkt efter cyklingen. De flesta har så man kan plocka bort munstycket som ger en dimma vilket gör att det blir rätt bra tryck i strålen. Kräver kanske lite mer gnuggande än med vattenslang men då fryser inget sönder iallafall ? Jag hade köpt en sån här: https://www.gardena.com/se/produkte...ruta/comfort-backpack-sprayer-12-l/900869801/

Jag har kapat till en 3m bit med fast munstycke som jag har på vintern och tar med in när jag tvättat cykeln då sliper man släpa hela rullen/ slangen ut och in.

Lösningen heter tryckspruta. Billigt och den plockar du lätt med dig in när du är klar. Andra fördelar är att man kan tvätta vid bilen direkt efter cyklingen. De flesta har så man kan plocka bort munstycket som ger en dimma vilket gör att det blir rätt bra tryck i strålen. Kräver kanske lite mer gnuggande än med vattenslang men då fryser inget sönder iallafall ? Jag hade köpt en sån här: https://www.gardena.com/se/produkte...ruta/comfort-backpack-sprayer-12-l/900869801/
Har du cyklat MTB?
Mellan Oktober-April?
I Sverige?

Och har du isåfall någon gång under den perioden haft en ren cykel?

En sån där tryckspruta är ju helt värdelös om man hojar MTB. Imponerande ändå att slangen överlevt i 2 år :P
Att förvara dem varmt/inomhus är nog enda vettiga alternativet som nämnt ovan.

Har du cyklat MTB?
Mellan Oktober-April?
I Sverige?

kan komplettera med att tryckspruta plus borste klarar jobbet riktigt bra. det är för den delen meningdlöst göra cykeln riktigt ren under vintersäsongen.

när det gäller slang duger billigaste trädgårdsslangen. en rullvagn att sno upp den på underlättar. oavsett slang är det dumt att låta den frysa, för då släpper den inte fram vatten

Framgick kanske inte supertydligt, men jag bort Stockholm, vi pendlar upp/ner över isgränsen ca 2000 gånger per åt.

Slangen frös sönder i förra veckan, och nu i helgen var det 14 grader ute, så kommer det hålla på ett tag :p
Var ngnstans i Sthlm är det du bor,. där det under senaste veckan (v41) har varit såpass kallt såpass länge att en utomhusslang har frusit sönder?
Även jag bor i Sthlm, Söderort, och här hos mig har det ännu inte varit kallt nog tillräckligt länge för det.

kan komplettera med att tryckspruta plus borste klarar jobbet riktigt bra. det är för den delen meningdlöst göra cykeln riktigt ren under vintersäsongen.

när det gäller slang duger billigaste trädgårdsslangen. en rullvagn att sno upp den på underlättar. oavsett slang är det dumt att låta den frysa, för då släpper den inte fram vatten
Innan tvätten igår så hade jag "tvättat" på plats i Flottsbrobacken, med en slang som hade rätt dåligt vattentryck, men ändå betydligt mer än en tryckspruta. Det blev rent nog för att välja lasta hojen på bilen, men inte riktigt för att vilja ta in cykeln hemma, så det blir tvätt "på riktigt".
Jag håller med om att borste är ett måste för att saker ska bli rena på riktigt. Men innan dom gör nytta så måste den största mängden lera bort, och det får man inte med sprutan.

Framförallt däcken. Det tar ca 5 sek per hjul med en vattenslang, jämfört med en evighet av skrubbande och sköljande.

Var ngnstans i Sthlm är det du bor,. där det under senaste veckan (v41) har varit såpass kallt såpass länge att en utomhusslang har frusit sönder?
Även jag bor i Sthlm, Söderort, och här hos mig har det ännu inte varit kallt nog tillräckligt länge för det.
I Upplands Väsby, så många hade tveklöst klassade det som Norrland :p

Men vi har bara haft en frostnatt. Vet inte om det faktiskt var kallt nog för att döda en slang, så det kan också ha vart en märklig slump.

Har du cyklat MTB?
Mellan Oktober-April?
I Sverige?

Alltid ren cykel. På vintern tvättar jag med varmvatten i slangen i garaget ?

Vad gör dig så skeptisk mot en tryckspruta? Ska man vara få bort det värsta så är en sån riktigt bra.

Vad gör dig så skeptisk mot en tryckspruta? Ska man vara få bort det värsta så är en sån riktigt bra.
Jag är verkligen inte skeptisk, dom är bra på massor, bara inte att få saker rena.

Igår fick den åka fram för att reservslangen har så kasst vattentryck, men ångrar nog det valet i efterhand.
10 min ute i regnet och det ser ändå ut såhär när man kommer in i ljuset, man måste verkligen gå över varenda kvadratcentimeter.

Visst, hojen överlever, men jag har en del städande att göra ikväll..

Bilagor

• 20221017_210815.jpg
    20221017_210815.jpg
    501.1 KB · Besök: 62
Har en sån här i carporten.

1666082121035.png

Den tömmer sig själv när man kopplar ur anslutningsslangen, så den inte fryser sönder under vintern.
Glömmer man däremot att koppla ur anslutningen, så fryser vattenutkastaren sönder. *har jag märkt*

Sedan funkar den förstås dåligt vid frost, men då brukar jag inte vilja spola vatten utomhus ändå.

Edit: Man kan lyfta av den från väggfästet och ta in den om man inte använder den så ofta på vintern.

Senast ändrad:
Har en sån här i carporten.

Visa bilaga 587987

Den tömmer sig själv när man kopplar ur anslutningsslangen, så den inte fryser sönder under vintern.
Glömmer man däremot att koppla ur anslutningen, så fryser vattenutkastaren sönder. *har jag märkt*

Sedan funkar den förstås dåligt vid frost, men då brukar jag inte vilja spola vatten utomhus ändå.

Edit: Man kan lyfta av den från väggfästet och ta in den om man inte använder den så ofta på vintern.
Måste väl bli kvar massa vatten i slangen som blir ispropp om det är kallt, även om själva slangen klarar frysning?

Jag kopplar bort slangen från vattenutkastet,blåser ur slangen med tryckluft och sätter tillbaka....sitter där hela vintern i alla temperaturer.?

Är det inte enklast att åka förbi glimra eller liknande självtvätt för bilen? Blåsa av cykeln på 3min och sedan vidare hem?

Är det inte enklast att åka förbi glimra eller liknande självtvätt för bilen? Blåsa av cykeln på 3min och sedan vidare hem?
Liten OT-puck kanske, men jag har spanat efter sådana i närheten (Väsby) för bilens skull, men tror fan inte att vi har annat än inomhushallar. Rätta mig gärna!

Speciellt svårt är det ju inte att ta in slangen mellan gångerna, som sagts tidigare hjälper det ju inte om slangen tål frysning eller inte om man tänkt använda den nästa gång. Men som vanligt ska allt göras så j...a krångligt här..

Speciellt svårt är det ju inte att ta in slangen mellan gångerna, som sagts tidigare hjälper det ju inte om slangen tål frysning eller inte om man tänkt använda den nästa gång. Men som vanligt ska allt göras så j...a krångligt här..
Jag tycker tvärtom, jag vill göra det enkelt för mig.

Enkelt när jag kommer hem sent på kvällen, blöt, kall, svettig, det regnar, vill bara duscha och få i mig middag och klockan tickar mot läggdags.

Jag vill bara lägga så få minuter som möjligt på att få hojen rumsren.

Jag vill inte springa och hämta massa saker, fylla hinkar, skura med tandborste, bära 10m slang till kompressorn.

Jag vet att vissa cyklar MTB för att dom gillar lera och misär. Jag är inte en av dom.

Det här var inte tänkt som en tråd om "Hej Happy, får jag tillstånd att bruka Vattenslang"
Tack för den vettiga input jag fått, från och med nu ignorerar jag alla inlägg som har med blomsprutor och jävlaranamma att göra.

En färdigtankad OC3 plus som du bara hämtar och spolar av med när du kommer hem?
Bättre tryck och högre flöde än de föreslagna trycksprutorna.
Jag bor i lägenhet och och tycker den är toppen, men önskar att ja hade haft plusmodellen med större tank.

En färdigtankad OC3 plus som du bara hämtar och spolar av med när du kommer hem?
Bättre tryck och högre flöde än de föreslagna trycksprutorna.
Jag bor i lägenhet och och tycker den är toppen, men önskar att ja hade haft plusmodellen med större tank.
Altså nu måste väl anti-vattenslangs-retoriken ha peakat, hoppas jag :o

Jag är verkligen inte skeptisk, dom är bra på massor, bara inte att få saker rena.

Igår fick den åka fram för att reservslangen har så kasst vattentryck, men ångrar nog det valet i efterhand.
10 min ute i regnet och det ser ändå ut såhär när man kommer in i ljuset, man måste verkligen gå över varenda kvadratcentimeter.

Visst, hojen överlever, men jag har en del städande att göra ikväll..
Förvisso sant, Kärcher oc3 borde ge bättre resultat men som alla "snåltryckstvättar" får man nog ändå vattna ett tag innan gegga försvinner...

Min slang är nån sån där som expanderar,klarar att frysa. Överlevt 2 vintrar och glömt att blåsa ur den några ggr.
Jag blåser ur min,(drar ut tryckluftslangen till vattenutkastet) och blåser ut....tar max 2 min hela proceduren.

Blåser ur inte för att rädda slangen,utan även om jag självtömmer den,blir det alltid vatten stående nere när den linas upp....ispropp direkt och tvärstopp nästa gång den ska användas.
Ta in den är säkrast,men för mej är urblås ing enkel procedur och lika "isproppsäker" som att ta in den.

Altså nu måste väl anti-vattenslangs-retoriken ha peakat, hoppas jag :o

Problemet löst

Förvisso sant, Kärcher oc3 borde ge bättre resultat men som alla "snåltryckstvättar" får man nog ändå vattna ett tag innan gegga försvinner...

Ända vettiga jag sett som är batteridriven och funkar både med egen tank eller dunk etc. är Makita DHW080ZK.
Max 80 bar samt strax över 6l/min.

Litet sidospår men har du ekonomin för det så hade jag helt klart kört på det än stå med slang ute när det börjar bli kyligt.
Annars har ju bl.a. Gardena tygslang som är behändigare i kylan.
Dom heter Liano, bör säkert gå att hitta på Bauhaus om du kikar med dom för klämma o känna lite annars.

Jag gissar på att sen sådan även behöver tömmas för att inte frysa sönder?

Verkar säljas i som minst 25m. Är den "vanlig" nog för att kunna kapas ner?
Slangen tål att frysa men ev munstycken o utkastare gör det inte!
Lätt att kapa, funkar ned diverse gardena-typ tillbehör.

Förlåt Happy, kunde inte hålla mig..
Borde såklart skaffat en portabel atomdriven blomspruta med inbyggd kompressor, men nu blev det ett stycke vanlig Biltemaslang istället.
Riktigt stel och bråkig att hantera, men är iallafall nedkapad till exakt dom 8.6 meter jag minst behöver (tack Sir W för enkelt och pragmatiskt tips).

Behövde bara några få minuter ute i regnet igår, så värt!

Bilagor

• 20221024_211107_016-01.jpeg
    20221024_211107_016-01.jpeg
    1,022.1 KB · Besök: 49
Tillbaka
Topp