Ultralätta knäskydd för en lång fatbikeraftäventyr

Yonna

Aktiv medlem
Hoppas ni kan hjälpa för jag har ingen alls knäskyddkunskap. Vill gärna ha dem med mig på en en lång bikeraftresa typ några månader (med tält och hela skiten). Har många krav så hoppas de finns. De får vara ultralätt, smidigt, bekväm, 100% ventilation, huden får andas (har ingen lust i hudproblem på en så lång resa), vill ha de under byxorna (cykeltights) och därför får de gärna vara havsvattenproof (vill inte ta av/pa byxorna varje gång jag hoppar in/ut raften), de måste torka snabbt efter regn eller ofrivilla simturer, helst vinterproof (typ 20 minusgrader) och skydda knän mot allt som kan hända på en lång fatbike & packraftresa. Vet inte om de finns (kan iaf inte hitta dem) så om någon har tips, tackar! ?

Vet inte om de tickar av alla dina boxar men jag kör Trailskins. Lätta, smidiga och bekväma. Skulle inte köra dehå med dem men det ska väl inte du heller göra?

Oj, de ser jättestora ut, tror inte det skulle gå. Glömde berätta att det blir en bikepackingresa, alltså inte med stora tourväskor men med små bikepackingväskor. Så därför måste knäskydd vara ultralätt och så liten som möjligt.
Ska cykla i skog, berg, på mtb-leder mm och om det är för brant då blir det pushbiking så ingen downhill os. Kanske dem behövs inte men har ingen lust att ramla på knän igen, kan vara skitjobbigt att få knäskada på en lång resa, framförallt utomlands. Så tänkte därför skydda de lite.
Tack för hjälpen :)

Jag kanske bara svamlar om saker jag inte vet ngt om men G-form brukar nämnas i sammanhanget "lätta knäskydd". Om dom nu andas o s v har jag ingen aning om, har bara vanliga POC o Nukeproof själv.

hade satsat på armbågsskydd före knäskydd. ger enligt mig bättre verkan vid luftburna fall.

även höftpadding tycks värdefullare än knäskydd.

hade satsat på armbågsskydd före knäskydd. ger enligt mig bättre verkan vid luftburna fall.

även höftpadding tycks värdefullare än knäskydd.
Poängen är väl att det är lättare att cykla med ont i armbågen än med ont i knät.

Jag har ingen koll på ultratunna knäskydd, men Ixs flow är ganska tunna, har väldigt tunt tyg, ffa på baksidan, och har ventilationshål i kuddarna.
Det finns betydligt tunnare, men frågan är också när de slutar vara krockskydd och bara blir skrapskydd.

Hörde från ngn läkare att just knän ska man vara rädd om. Går knäskålen i bitar så slutar det inte sällan i livslångt lidande, det går helt enkelt inte att laga på ett bra sätt. Även tunna knäskydd är bättre än inget alls. Helst sådana med s k "icke-newtonska" egenskaper som t ex D3O, de kan ju göras tunna.

Hade inte tänkt tanken att ta med knäskydden på långresa, men sen har jag noll erfarenhet av det också. Däremot så har jag ett par nätta knäskydd när jag kör XC, ett par Poc VPD Air. De är som ett par knävärmare med skydd framtill. Jag märker inte av dom vid cykling, men jag tror att de upplevs som ganska täta och man blir förmodligen mer svettig på benen med skydden än utan.

Ett litet inspel till vad som finns iallafall!

F0B853E6-331E-4FF1-B8EC-9F0DC5211B96.jpeg

är för min del ungefär lika rädd om armbågarna som knäna.

men det är inte poängen:

den är att armbågsskydd hjälper till på ett helt annat sätt att få till en bra rullande stuntlandning när du kommer flygande där över styret. lätt 10 på 1 när det gäller den funktionen.

been there done that.

Jag kör också dainese trailskins. De är några år gamla och jag vet att det ska finnas en ännu lättare variant som bland annat inte har en hel baksida i mesh. Jag kan inte förstå hur man skulle kunna ha mindre knäskydd är trailskins.

Tack alla för hjälpen, ska kolla dem omedelbart!

Hittade själv också några som kanske duger, vad tycker ni för jag blir bara ännu mer förvirrat :unsure:

Den här är kanske den lättaste: MET Skinny D30. 150gram med mycket mesh.
https://www.met-helmets.com/en/shop/gravity/bluegrass-protections/skinny-d3o-knee-pads/

7iDP Transition Knee Pads är tyngre, nämligen 272 gram (nästan dubbelt så mycket som Skinny D30) men har level 2 protection (ingen aning vad det betyder men det låter bättre än level 1): https://www.singletracks.com/mtb-gear/7idp-transition-knee-pads-review/

Fox Enduro Knee Guards: ”lightweight and breathable for maximum comfort”, Level 1 men hittar ingen vikt. https://www.foxracing.com/product/e...dwvar_23228_size=S&cgid=mens-moto-gear-guards

Fox Endure Pro Racing är kanske lättare men hittar inte heller vikt: https://www.bikester.se/fox-enduro-pro-knee-guards-men-M1004022.html

Alpinestars Paragon Lite Knee: https://www.alpinestars.com/products/paragon-lite-knee

Och då två Endura, nämligen Singletrack Lite II:
https://us.endurasport.com/singletrack-lite-knee-pads-ii-black/12928548.html

och Endura MT500 D30 Ghost, som är enligt Endura själv de lättaste knäskydd de har: https://us.endurasport.com/mt500-d3o-ghost-knee-pads-black/12928334.html

Har själv ingen aning vilken är bäst så hoppas nu kommer med råd.

vägde just mina G-form, 150g paret dem med. inget mesh men blir väldigt små när man viker ihop dem

Din frågeställning är nog för snäv för happy faktiskt då du själv är bikepackinggurun här ?

Försök leta internationellt, bikepacking-forum eller -facebookgrupper, efter folk som har just specifikt cyklat jättelångt med knäskydd. Lycka till?

Köp inte G-form, enligt min erfarenhet är kvalitén urdålig, mina började släppa I sömmarna efter ett par veckor bara.

+1 för G-form. De visade sig dämpa förvånansvärt bra med tanke på att de är så tunna när jag labbtestade dem för några år sedan.

Tack för tips/råd igen. ?

vägde just mina G-form, 150g paret dem med. inget mesh men blir väldigt små när man viker ihop dem
Tack för vikten, den är inte alls dåligt!
Men jag hittar själv ingen lätt och smidigt G-Form knäskydd, de ser för stora ut så tror inte att det skulle gå att ta med (måste ha riktigt små packmått). Men ska leta vidare, kanske jag är lite googleblind.

Din frågeställning är nog för snäv för happy faktiskt då du själv är bikepackinggurun här ?

Försök leta internationellt, bikepacking-forum eller -facebookgrupper, efter folk som har just specifikt cyklat jättelångt med knäskydd. Lycka till?
Haha! Nej du, jag är bara en tjej med en för tjock cykel och en för liten gummibåt ?

Kollade några bikepackingsites men det är inte lätt att hitta info. De flesta knäskydd är för stora att ta med och framförallt är de inte alls bekväma att cykla mil efter mil, dag efter dag och i alla väder. Så hittills har jag inte hittat nåt. Jo, det finns några bikepackers som använder dem men de cyklar bara några dagar, typ en lång helg och då är dem hem igen var det finns tvättmaskin, dusch och rena kläder. Jag vet inte exakt hur många mil/dagar resan blir, men planen är Sverige-Turkiet och då inte kortaste cykelväg så det är iaf liiiiite längre än en långhelg ;) Så de måste vara riktigt bra. Men egentligen tror jag att de inte finns.
Synd att jag inte kan köpa och testa några knäskydd innan resan, för de är inte alls billiga.

Hittade de här knäskydd från Racer: Mountain Knee 2 med lycra knä och D30 pad, för "trail och all-mountain riding" men dem ser lite ut som knävärmare så tvivlar om dem skulle skydda. https://www.racergloves.com/en/adul...e-2-lycra-knee-pad-d3o.html#estimateddelivery

+1 för G-form. De visade sig dämpa förvånansvärt bra med tanke på att de är så tunna när jag labbtestade dem för några år sedan.

Wow, du är fantastisk Aron! ? Ska studera artikeln noga, tack!

Haha! Nej du, jag är bara en tjej med en för tjock cykel och en för liten gummibåt ?
Haha, du kanske bara behöver en större gummibåt, kräver ju iof en ännu fetare cykel, och ännu starkare ben osv, kanske bäst att packa litet ändå...?

Jag har använt Race Face Charge som är lätt och den känner man inte mycket. Jag blir snabbt varm och benen känns lite varmare på sommaren, men dom är bättre än många andra knäskydd. Enda problem för mig var att den glider ner lite efter en halv time och man måste drar upp dom. Jag har stora ben och använde M. Vet inte om S skulle vara tillräckligt för dig.

Liknande, men kanske lite bättre, är 7 Protection 7iDP Transition:

Senast ändrad:
@Yonna vad har du för mått på vad och 10cm ovan knä? kanske har något som passar =) har användt både G-form och POC Air Legs men har numera biffigare knäskydd

tror dessa är deras mest slimmade, men namnen verkar ha ändrads sen jag köpte mina, så lite fundersam blir man ju
Jo, dem är säkert för stora, det går aldrig att ta med. Men tack för hjälpen. ?

Jag har använt Race Face Charge som är lätt och den känner man inte mycket. Jag blir snabbt varm och benen känns lite varmare på sommaren, men dom är bättre än många andra knäskydd. Enda problem för mig var att den glider ner lite efter en halv time och man måste drar upp dom. Jag har stora ben och använde M. Vet inte om S skulle vara tillräckligt för dig.

Liknande, men kanske lite bättre, är 7 Protection 7iDP Transition:

De ser inte alls dåligt ut, kanske lite för tunn men de skulle säkert hjälpa. Tack för tipset!

@Yonna vad har du för mått på vad och 10cm ovan knä? kanske har något som passar =) har användt både G-form och POC Air Legs men har numera biffigare knäskydd
Jaha, nu blir det spännande :)
Har 42cm ovan knän, och 36cm under knä (10cm) och vadens tjockaste del är 38cm. Men har ätit mig fett senaste månaden på jobbet (gratis mat plus mängder Merci-choklad ?) så det blir säkert mindre efter några dagar fatbike,raft och tält. Bästa bantningskuren som finns :)

En lägre skyddsnivå, men tickar i många av dina övriga krav, ger skridsko-knäskydd. Tex från Lundhags. Skyddet för släta ytor är OK, vassa faror - inte så bra.

Har 42cm ovan knän, och 36cm under knä (10cm) och vadens tjockaste del är 38cm. Men har ätit mig fett senaste månaden på jobbet (gratis mat plus mängder Merci-choklad ?) så det blir säkert mindre efter några dagar fatbike,raft och tält.

Då har du riktigt starka (holländska) ben!
Race Face Charge är lite större än tabellen säger, S skulle passa sig bra.
7iDP har korrekt storlekstabell.

Kanske dock en storlek mindre efter fataventurbantning.

Glömde säga att jag köpte Endura SingleTrack Lite Knee Protector II (många ord för bara 225 gram vikt) och det går att köra typ dag efter dag med dem, alltså på långturer.
Det enda är att jag köpte dem mitt i vintern och då var mina ben smalare än nu jag cyklar mycket mer. Visste inte att det kan vara så stor skillnad, trodde egentligen att dem skulle vara tjockare i vintern för då cyklar jag mindre och äter mer. Men nej, det är tvärtom, framförallt vaderna har blivit lite för stora nu och därför sitter knäskyddet för tight där.
Så behöver en större storlek (har S/M men behövs M/L). Hoppas att jag inte tappar för mycket vikt då på långturer, så ska äta som en häst ?

Men är iaf mycket nöjd med dem, känns bra att ha när man är typ långt bort från civilisation. ?

Tack alla för hjälpen!

Tillbaka
Topp