Ultraljustvätt

Aron

Inventarie
Ultraljustvätt
Är det någon som testat att rengöra cyckeldelar i en ultraljudstvätt? Kedja, växlar etc, fungerar det bra?

[Edit: Visst tusan menade jag ultraljud och inte UV. Vill ha grejerna rena inte brunbrända]

/Aron

Senast redigerad av en moderator:
Ultraljustvätt
UV =ultraviolett ljus??? Det tror jag funkar dåligt. =)

Men en ultraljudstvätt funkar bra på många cykelgrejjer. Bromsbeläggen blir kanonrena i vanligt vatten, en kedja får man safta på med lite avfettning men den blir ren och fin tillslut den med.

Dock så skall man se till att ultraljudstvätten har rejält med effekt. 100W är nog ett minmum om man skall göra rent en hel kedja. Den som säljs på Kjell.com har en konstruktion som gör att den fungerar lite sämre om man lastar för tungt i behållaren.

Ultraljustvätt
Menar du inte ultraljudstvätt? Vad jag vet om sån, så funkar det bra på metall iaf. Vet inte hur andra ämnen reagerar. Jag har bara använt sån på rostfritt stål, och då blir det skinande rent! Kedjan borde väl gå att tvätta men det finns säkert fler saker att tvätta, men varför?

Ultraljustvätt
Bästa anledningarna att köra med en ul-tvätt är väl:

*det går fort
*det blir rent på ställen man inte kommer åt annars
*det går åt betydligt mindre miljöfarliga lösningsmedel.
*det ger ett proffsigt intryck åt mekhörnan

Ultraljustvätt
*bump*

Funkar det?
Har ett bromsok (Avid BB5) där skivbromsklossen ärjat fast av allt skit och salt i vinter som behöver rengöras på djupat.

Tillbaka
Topp