Umefriluftsguide skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej alla Umebor!
>
> Vi håller på att skriva ihop en guidebok om
> friluftsliv i Umeå med omnejd tillsammans med
> bokförlaget Calazo. Boken kommer innehålla det
> bästa turerna Umeå har att erbjuda inom bland
> annat långfärdsskridskor, turskidor, vandring,
> paddling och cykling (mtb). Vi är båda uppvuxna
> här och är vana friluftsmänniskor, men inom
> varje område så finns det såklart alltid
> personer som vet och kan mer än oss.. Därför
> vill vi gärna höra med er, om era favorit
> mtb-leder i Umeåregionen. Geografiskt så
> avgränsar vi oss någonstans vid Lögdeälven i
> söder, Vindeln i väst, Robertsfors i norr och
> Holmön i öst. Ligger leden lite längre bort
> från Umeå måste den ha något speciellt att
> komma med, annars platsar otaliga stigar in på
> våra kriterier..
>
> Dessa turer/områden kommer vi att ta med:
> Isälvsleden
> Tavelsjöleden
> Flottarstigen
> I20-området
> Hässingberget + röbäcksliden
> Grössjön
> Obbola challange
>
> Och dessa är vi lite osäker på hur bra dessa
> egentligen är för mtb? Kan de sållas ut till
> förmån av bättre leder?
> Nydala - Norr om
> Holmsund - lövön
> Bäcksjön
>
> Och dessa har vi inte cyklat ännu, lite längre
> projekt. Någon som vet hur de är?
> Öreälven?
> Lögdeälven?
>
> Så. Vad tror ni. Har vi missar några "måsten"?
> Vilka är era favoriter över lag?
>
> /Petter och Josefin
Hej Petter och Josefin!
Det finns ett flertal beskrivningar av stigarna runt Umeå på diverse bloggar. quid, a.k.a Karin Håberg är kanske allra bäst på att beskriva stigarna. Hennes blogg finns på
http://cyklamedkarin.blogspot.se/. Det finns också en hel del beskrivningar på min (se länk nedan) och marrans (
https://smaertin.wordpress.com/) bloggar.
Kort feedback om de olika leder som ni nämner:
Isälvsleden:
Börja vid Hjuken eller Hällnäs. Det är inte värt att cykla från Vindeln eftersom kalhyggen förstört stigen. Isälvsleden är överlag väldigt snäll och lämpar sig för nybörjare. Det går att beställa taxi från Åmsele och tillbaka till hjuken om man inte vill trampa tillbaka tror jag.
Tavelsjöleden
Från starten på i20 är leden lättcyklad upp till Hamptjärnsstugan. Den här leden är en av Umeå's mest besökta cykelleder och slitaget är därför därefter. Stigen har blivit allt bredare och surhålen allt djupare. Det är dock en fin stig upp till stugan. Från stugan finns det flera fina stigar över hällarna och runt om i skogen. Rekommenderas! De flesta kan cykla, det handlar bara om hur fort man kör.
Vidare mot Tavelsjö blir stigen ganska sandig. Jag har aldrig cyklat hela vägen till Tavelsjö.
I Tavelsjö finns ett flertal stigar på berget som är värda att cykla. Cyklingen här är dock relativt teknisk. Bra träning, men mycket lite flow. Jag gillar verkligen Tavelsjö och var där och kämpade precis när jag började cykla, men vill man ha enkel cykling bör man nog åka någon annanstans.
> Flottarstigen
Har ej cyklat. Kolla med Tand eller quid eller marero.
> I20-området
Kolla med Olomal som snittslat upp en hel del leder. Ganska platt och lättcyklat. Passar för nybörjare.
> Hässingberget + röbäcksliden
Umeå's finest. I Röbäck kan man hitta både flowstig och tekniska partier. Det är dock en fördel att ha med sig en guide på Röbäck, inte helt lätt att hitta de första gångerna (jag cyklar fortfarande vilse i bland). Hässingeberget är stökigt och otroligt kul.
Grössjön och Obbola har jag ingen riktigt bra koll på.
Utöver dessa tycker jag att det finns fina leder i Holmsund. Det är dock inte helt lätt att förklara vad de heter. En av stigarna går från där Holmsund "börjar" och fortsätter via golfbanan hela vägen ut till kroklandet.
Slutligen bör DH-banan på bräntis nämnas. Och Bygdsiljum såklart!