Umeå-tråden Del II

Umeå-tråden Del II
Hejsan alla umebor! Nu händer det nåt i Skellefteå i alla fall. Nationaldagssendurot på nationaldagen. Det insomnade Skellefte Bike Rally har bytt namn och datum, men konceptet är det samma. Snabbt, stökigt, brötit, konditionskrävande och skoj.
Info och anmälan finns här. https://simplesignup.se/event/132340-nationaldagsendurot-skellefteaa

Bilagor

• IMG_3008.JPG
    IMG_3008.JPG
    408.3 KB · Besök: 354
Umeå-tråden Del II
Är det någon som har en 26"-gaffel drällande enligt följande spec:
- typ 80 mm travel
- för V-broms
- för QR/9 mm
- max 250 spänn (kanske kan tänjas för något smutt)

Ska kunna plockas upp i Umeå denna vecka, annars löses detta med grejer som jag redan har på annan ort.

PM:a om du känner dig träffad!

Umeå-tråden Del II
xdr sa:
Vi kör vår organiserade stigcykling på tisdagar. Håll koll på facebook eller här för mer info.

https://www.facebook.com/events/234416760689874/

Kul med Umeåaction. Jag kanske dammar av gammelkonan och hakar på (om ni inte kör jättesnabbt eller jättedöds). Får väl skruva på ett flaskställ så den blir lite mer trenduro ;)

/Johan (tillfälligt på plats i Röbäck)

Umeå-tråden Del II
JojjeM sa:
xdr sa:
Vi kör vår organiserade stigcykling på tisdagar. Håll koll på facebook eller här för mer info.

https://www.facebook.com/events/234416760689874/

Kul med Umeåaction. Jag kanske dammar av gammelkonan och hakar på (om ni inte kör jättesnabbt eller jättedöds). Får väl skruva på ett flaskställ så den blir lite mer trenduro ;)

/Johan (tillfälligt på plats i Röbäck)

Det är kommer inte gå jättefort och det finns väl inget jättedöds här i Umeå. Trenduro är bara ett fancy ord för happyride. :D

Umeå-tråden Del II
Hur länge är det cykelbart i Umeå framåt hösten/vintern?
Eftersom det är en omöjlig fråga att svara på undrar jag också över meningen med livet och när 32,5"-däck slår igenom stort?
Min sambo ska börja plugga nu till hösten och jag flyttar också upp något senare. Frågan är om man ska ta med sig stighojjen eller om det mest blir vinterpendling...
Tacksam för alla dumma och tramsiga svar!

Umeå-tråden Del II
victoringemar sa:
Eftersom det är en omöjlig fråga att svara på undrar jag också över meningen med livet och när 32,5"-däck slår igenom stort?
Min sambo ska börja plugga nu till hösten och jag flyttar också upp något senare. Frågan är om man ska ta med sig stighojjen eller om det mest blir vinterpendling...

Klart du ska ta med dig hojen. Vi har dessutom öppet i vår minimala dh-backe fram till det blir för mycket snö.

Dessutom är det fullt cykelbart på ett flertal ställen så fort snön plattats till lite.

Umeå-tråden Del II
xdr sa:
victoringemar sa:

Klart du ska ta med dig hojen. Vi har dessutom öppet i vår minimala dh-backe fram till det blir för mycket snö.

Dessutom är det fullt cykelbart på ett flertal ställen så fort snön plattats till lite.

Exakt det jag ville höra! Smög runt lite på Facebook och såg lite content från denna minimala backe, oj vad det såg härligt ut! Då blir det stora flyttlasset upp med all utrustning :D

Umeå-tråden Del II
victoringemar sa:
xdr sa:
victoringemar sa:

Exakt det jag ville höra! Smög runt lite på Facebook och såg lite content från denna minimala backe, oj vad det såg härligt ut! Då blir det stora flyttlasset upp med all utrustning :D

Det är jäkligt trevligt. Det finns planer på nybyggen och utbyggnad av befintliga leder. Vi kör på onsdagar 18-20.30 iallafall några kvällar till medan vi har ljust, sen lördagar.

Vi kör också trendurokväll på tisdagar, där vi kör de backar som Umeå har att erbjuda. Dessutom kör en av de lokala cykelklubbarna träning på måndagarna.

Skicka ett mess när du kommer upp om du vill ha lite guidning i skogarna.

Umeå-tråden Del II
Hej Umeåborna.
Tyvärr verkar det ju vara låg fart på den här tråden i år men jag drar igång i alla fall. Så här är det.
Vi i Skellefteå ska ha Enduro på nationaldagen. Alla är hjärtligen välkomna, även ni från Umeå eller den som gillar Björlöven ;)

Nationaldagen träffas alla tänkbara cyklister som söker fart, fläkt, stök, flow och utmaningar när vi cyklar. Konceptet är det samma som förra året. Det blir i år 4 olika sträckor där man trampar på allt allt vad man har över stök och bröt, lite uppför och mycket nedför i 3-8 minuter. Hen med bästa sammanlagda tid vinner.

Har du som ambition att vinna bör du ha bra ladd, grym teknik och rätt bra med kondis.
För att ha skoj och träffa trevliga människor så behöver du bara anmäla dig och dyka upp.

Kostnad: 250 kr

Medlemmar i Aik-Cykel får 100 kr rabatt via en rabattkod som skickas ut via mail.

Tävlingen är ett motionslopp och ingen licens behövs.

I år kommer vi att hålla till på området öster om Falkträsket.

TÄVLINGSBANAN

I år körs banorna utan gemensam genomkörning innan tävling. Banorna kommer att bandas och märkas ut tydligt och kartor kommer läggas ut i eventet på klubbens facebook-sida söndagen 2e juni.

https://www.facebook.com/events/612394005904891/

Den sena utlägget för att hemmaåkare inte nödvändigtvis ska ha så mycket försprång mot utsocknes åkare. Då tävlingen inte börjar förrän 12.30 så ges möjlighet att hinna kolla banorna innan tävlingen på tävlingsdagen. De koncentrerade till ett ganska begränsat område.

KLASSER

Enduro Motion (Herrar/Damer anges i nästa steg i anmälan), Enduro Ungdom.

Anmäl dig här:

https://simplesignup.se/event/14801...A_ANjQFTFXq1mCfvBYXiFrM9f_TOgXwNlW244Kki-0S70

Vi träffas vid badplatsen vid Falkträsket 12.30. Därefter blir det genomgång av upplägget, banor och säkerhetsföreskrifter. Startordningen kommer sättas på plats.

Frågor på det?

Umeå-tråden Del II
Jag kommer befinna mig i Umeå i sommar och funderar på att ta med min mtb. Om jag utgår från Västerslätt, var ligger närmaste stigområde och går det att cykla dit?

Umeå-tråden Del II
Lite stravasegment som visar på några bra stigar inte så långt från Västerslätt:
Kullastigen https://www.strava.com/segments/12453254?filter=overall
Kullatrofén https://www.strava.com/segments/18811692?filter=overall
Rödberget XCO https://www.strava.com/segments/20431610?filter=overall
Umeå XCO cup 1:5 2019 https://www.strava.com/segments/20574406?filter=overall
Från oanvända bron till Hampisparkeringen https://www.strava.com/segments/18810688
Hamptjärnshällar https://www.strava.com/segments/13218166?filter=overall

Umeå-tråden Del II
Sudden78 sa:
Denna tråd måste man ju ha koll på! Håll som bäst på att utforska alla spännande stigar i Röbäckskogen.
Tyvärr är tråden här på Happy inte så aktiv längre, Facebook har tagit över. Men det finns många bilder och tips för den som bläddrar igenom denna tråden plus den gamla Umeå-tråden som är länkad i första inlägget. Mountainbike i Umeå är största lokala gruppen på FB plus Gimonäs och Obbolas grupper. För tjejer finns Women by Bike och Umeå MTB mamacitas där det dras ihop gemensamma turer för de som vill ha sällskap eller guidning.

Umeå-tråden Del II
Tack och lite förlåt, till den gula lvg-cyklist som oanmält blev hare åt mig och hunden! Vi hade redan dragit runt sjön, och hakade tacksamt på efter några klunkar friskt parasitvatten.. Bra boost där. :)

Umeå-tråden Del II
Fint helgväder betyder mer trängsel runt Nydala. Skickade iväg hunden mot Anumark och in mot Täfteå-vägen. Insåg att vi gjorde bäst i att vända om där.. På tok för otäck biltrafik, för vår del.
Cykelbanan upp till Anumark var en skön njutning. Slät, greppig snö och inga möten. Svepande böjar och krön.
Vägen över till Täfte-vägen var mer som en tvättbräda. Lagom kul, när ena handen är upptagen med koppel. Vi hann om någon annan cyklist(?) åt ena hållet, och på väg tillbaka fick denne hålla nere hundens fart något. Han måste få se att det också är
20250201_131033.webp
möjligt.. För att inte bränna ut sig.
20250201_131133.webp

Umeå-tråden Del II
Vet att cykelbanor kostar, men nog hade man kunnat belöna med något vackrare i slutet, än Sävar rastplats? Sopcontainer, toaletter och sovande lastbilschaffisar..
Mot Täfteå är det tvättbräda med biltrafik och åt vänster har jag inte testat med hund.. Skymd, halkig bilkurva. Näe, det lockade inte idag.
Spår av breda dubbdäck och stora tassar längs cykelbanan! Ingen trängsel.
20250209_125241.webp

Umeå-tråden Del II
Cykelbanan till Sävar är nu skräp, för hundtassar!
Mycket blottat asfalt, rullgrus, längsgående sprickor/ tjäl-skott, där det inte är is-modd eller förädiskt svaga dikeskanter.
Vi letar alternativ-vägar, var vi ryms..att sträcka ut.

Umeå-tråden Del II
Övertaggad hund. Fick bli lilla lekcykeln till Sävar och åter igen. Vägkanterna låg blottade, att springa mjukare på. :)
Anumark skänkte generöst en brun nyans åt husses ryggtavla..
Fin tur, med totalt två andra cykelburna längs vägen.

Umeå-tråden Del II
Maj-värme och ont om kylsnö i dikena. Istället svan-sjö och tussilagos.Fler livsnjutare längs vår väg..ToR Sävar, ftån Umeå. Skadlig avveckling för denna trafikbullriga masonitstuga, helt intill rinnande vatten.
20250415_115201.webp

Senast ändrad:
Umeå-tråden Del II
Nu kan vi sträckan och tassarna håller. Är helt nöjd, med att bara ha en draghund, säskilt när det svänger bland hormonerna.. Vi slipper veterinärkostnaderna, från de gruff som lätt blir vid löptider. Tre mil var.tredje dag håller honom i skinnet
20250506_142155.webp

Umeå-tråden Del II
Fick anledning att svänga av den beprövade cykelbanan till Sävar, och fara in på vägen till Dåva igår. Startade tidigt på morgonen (med flera vattenflaskor), glad för det svalare vädret under mörka moln. I efterhand kan sägas, att där är allt för lite vatten, för mycket asfalt och oskönt grovgrus intill! (Innan slätpackad grusväg tar vid.)
För hundens del får sträckan gärna invänta vinterföre!
Vi pausade i Åbyn med hundbekanta, före en något varmare hemfärd. Det ynkliga regn som kom, dunstade på vägen ner..
Idag är jag glad att vi inte tog den frestande skogsvägen, över till Bäcksjön. Där råder nämligen algblomning!
Idag blir det gräsmatta, tills skyfallen tar över?
-Tassarna ser faktiskt bra ut (han har hunnit få ett vettigare tempo), men kan gott få vila! Här skall laddas om, med go-saker.
Screenshot_20250728-142714_Maps.webp

Tillbaka
Topp