Umeå-tråden

Umeå-tråden
Haha, rumpkräm! :D
Ska ta å köpa en bur sånt då. Det finnes nog i stan att inhandla, typ intersport eller så. Och sedan gömma i någon låda i lägenheten så ev. dambesök inte ser den :)

Visst var det lite småkämpigt på sina sträckor men jag kan ju inte mäta min kondition och vana med dig :)

Jag har ju cyklat knappt 1 - 1½ månad :)

Senast redigerad av en moderator:
Umeå-tråden
rayy skrev:
-------------------------------------------------------
> Vaselin funkade då på vättern i alla fall. 30
> mil med nästan-läppglans-medel i röven är bra
> för en.

Att hitta läppglans och/eller vaselin i röven, är inte det mer ett tecken på att man har varit på fest med FAB 5, än att man har cyklat vättern? ;o)

Umeå-tråden
En imponerande lång tråd men jag ids inte söka och passar samtidigt på att putta upp Umeå på förstasidan.

Är det någon som kört Tavelsjöleden som startar borta vid Hamptjärnsstugan ungefär.
Något annat schysst tips?

/ Ola

Umeå-tråden
stibbo skrev:
> rayy skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vaselin funkade då på vättern i alla fall.
> 30
> > mil med nästan-läppglans-medel i röven är
> bra
> > för en.
>
> Att hitta läppglans och/eller vaselin i röven,
> är inte det mer ett tecken på att man har varit
> på fest med FAB 5, än att man har cyklat
> vättern? ;o)

Notera: nästan-läppglans-medel i röven! Vaselin var baaara gött! ^^

Umeå-tråden
OlaDanskavägen skrev:
> En imponerande lång tråd men jag ids inte söka
> och passar samtidigt på att putta upp Umeå på
> förstasidan.
>
> Är det någon som kört Tavelsjöleden som
> startar borta vid Hamptjärnsstugan ungefär.
> Något annat schysst tips?
>
> / Ola

Appropå hamptjärnsstugan så är ju i20området totalt outtömligt. Häromdagen hittade jag det gamla endurospåret där, kan beskrivas som en orgie i sand, lera, sand, sand, sand och rejält svårframkomlig terräng. Men kul som attan var det! :)

Det finns allt från det spåret, kan beskriva var det är en annan dag, till grusvägar och bra stigar överallt. Öööööverallt!

Umeå-tråden
rayy skrev:
> stibbo skrev:
> -----
> > rayy skrev:
> >
>
> > -----
> > > Vaselin funkade då på vättern i alla fall.
> > 30
> > > mil med nästan-läppglans-medel i röven är
> > bra
> > > för en.
> >
> > Att hitta läppglans och/eller vaselin i
> röven,
> > är inte det mer ett tecken på att man har
> varit
> > på fest med FAB 5, än att man har cyklat
> > vättern? ;o)
>
>
> Notera: nästan-läppglans-medel i röven! Vaselin
> var baaara gött! ^^

Som jag skrev innan- Jag kunde bara inte låta bli.

Umeå-tråden
Hej,

Jag vill ha lite tips...

Jag tänkte åka på nån slags mtb-weekend med bil och tält till någon trevlig plats för en massa xc/am- cykling nån gång i sommar. Mest naturligt vore förstås att åka till fjällen, men då jag inte hinner vara borta mer än tre dagar och jag dessutom inte har så mycket pengar i bensinkassan skulle jag helst åka lite kortare. Är det nån som har nåt bra tips på nåt ställe inom 20 mils radie från Umeå där man skulle kunna ösa runt en helg och gärna även få njuta av lite vacker natur?

Jag tänkte även cykla upp till Skellefteå och tillbaka snart, men E4:an funkar ju inte med mitträcken och allt. Är det nån som har cyklat den sträckan och har nåt tips på vilken väg man ska ta? Burträskvägen kanske?

Ha det fint.

Jon.

Umeå-tråden
Skall du cykla över Burträsk så kan du nog inte ta din Focus. Körde upp i lördags och det var en hel del vägarbeten efter den vägen. När jag/vi cyklar mellan Umeå-Skellfteå brukar vi använda CX. Jag hade absolut inte valt E4:an.

När du åker hem kan du ta en sväng efter Nasa-leden. Fin/snabb cykling från Krångfors fram till där leden korsar vägen, fortsätt efter vägen mot Brutorp sväng höger mot Boliden, efter några hundra meter korsar Nasa-leden vägen(tydligt skyltat), följ leden på den vänstra/västra sidan. Du har bra/snabb cykling fram till leden korsar en asfaltsväg.
Har inte några särskilda tips om fin cykling inom en 20 mils radie. Fast du kör ju FS och HT så det borde inte vara några problem att hitta något bra ställe. Höga kusten kanske?

Umeå-tråden
Så Umeå-Skellefteå är helt enkelt inte en cyklingsbar sträcka på racer... det var ju synd. Höga Kusten har jag funderat på när det gäller mtb-utflykten. Det är ju vackert om inte annat och nånstans att cykla hittar man alltid.

Umeå-tråden
var nån tråd uppe för ett tag sen där några hade cycklat högakustenleden och de verakde vara riktigt nöjda med den. Har för att det även var med ett gäng bilder och det såg helt klart skoj ut.
Minns tyvär inte vad tråden heter.

Umeå-tråden
Semester är ju skönt förstås... Men jag måste ju bara höra vad ni hittar på i sommar? Det är ju cykelsäsong! (Den utan dubb)
Själv glömde jag den biten ett tag, och umgicks med kompisar. :-O
Naturligtvis hamnade mormor på hjärt-iva i år igen, så det har varit lite splittrat..
Funderar på någon lugn tur ut till en trevlig badsjö? Bor visserligen inom gångavstånd ifrån Nydala! Men det finns ju andra?

Så, nu var tråden bumpad! Uppdraget slutfört.

Umeå-tråden
shuffle skrev:
> jag har för mig att rayy har cyklat höga kusten.
> rätta mig om jag har fel?
>
>
>
> / Jonas.

även till Jaken:

Stämmer bra. Jag har dock kört landsväg, inte mtb. Tråden som var uppe nyligen om dom som körde mtb var kanske http://happymtb.org/forum/read.php/1/628680 ?

Annars såg det ut så här när jag var ute, någon mil innan höga kustenbron:
120506-1405060422.JPG ht=544

Umeå-tråden
röbäcksspåret är fint :)
Finns även rolig cykling på "andra sidan" rödbäck (kolla min blogg så hajjar du)

Själv kom jag just hem från en tur i härjedalsfjällen, vi vandrade upp till Helagsstugan på 1049m.ö.h. och sedan ner igen.
Var inte sådär toppenväder och om vi inte hade varit lite tidspressade och kunnat vänta på bättre väder hade jag definitivt gjort en topptur till ~1800 m.ö.h.
Det var iaf. skoj trots regnet :)

Därefter så har jag äntligen börjat få ordning på min dator efter bytet till ubuntu :) Känns mycket bra att inte behöva Windows längre :) köper kanske en laptop senare och kör båda på den om skolan kräver det.

Umeå-tråden
tjena tjena!
kul att se att Umeå-tråden lever och frodas. hur är stigarna runt Umeå nu? jag har tillbringat våren på Grönland så cykelsäsongen kom igång sent. när jag väl kom hem blev jag sjuk, och det har hållit i sig ända till nu. misstänkt hjärtmuskelinflammation. oerhört frustrerande att inte få cykla, speciellt här i stigparadiset runt Siljan! nu börjar jag äntligen känna mig starkare, och hoppas kunna börja komma igång med träning lagom till terminsstarten. ses!

Bogey: nå, vad tycker du om Ubuntu? själv sitter jag och kör opensuse och är ganska nöjd. men vissa hävdar att ubuntu ska vara ett strå vassare ändå. windows kan du köra i vmware så att du slipper smitta ner datorn med dualboot och grejer.

Umeå-tråden
Jag måste säga att jag är helnöjd med ubuntu... var lite mer att göra än när man installerar windows men nu är allt prima.
Behöver jag får jag väl köra windows genom vmware senare :)
Börjar dock bli lite sugen på att installera beryl men jag får se... det ska tydligen kunna strula till en del saker.

Liten video:

måste ju dock säga att det bästa med ubuntu/linux är "arbetsytor" är så skönt att kunna ha flera arbetsytor :)

Umeå-tråden
Bogey skrev:
> röbäcksspåret är fint :)
> Finns även rolig cykling på "andra sidan"
> rödbäck (kolla min blogg så hajjar du)

Japp. Var en vända ikväll i travbaneskogen. Riktigt trevligt och inte alltför blött i surhålen.

DSC00414.JPG ht=725

DonTommazo: kul att höra av dig igen. Grönland lät häftigt. Mindre kul att vara sjuk.

/Johan

Umeå-tråden
Hej,

då min bil kollapsade för ett tag sedan har Höga Kusten fallit bort som alternativ när det gäller min tänkta mtb-semester. Två alternativ inom vettigt bussavstånd är Isälvsleden (Vindeln) och Vildmarksleden längs Lögdeälven (start i Nordmaling). Isälvsleden verkar cyklingsbar enligt rapporter på Happy, men är det nån som har koll på Vildmarksleden? 8 mil enkel väg och rätt många övernattningsstugor bådar gott för en 2-3 dagars tur, tycker jag.

Jon.

Umeå-tråden
JojjeM: Ja, Grönland var häftigt. Lite reseblogg och bilder ligger på www.nanuq.se

Bogey: jag har testat xgl + compiz lite grann, och det fungerade relativt bra trots att det då fortfarande var i beta-version. är du osäker på ifall du har kompatibel hårdvara så testa någon knoppixversion med beryl.

/ Tomas

Umeå-tråden
Bra å veta tommazo, kanske jag testar det då :)

Tog f.ö. min första tur efter köpet av racer (testade ju en sväng innan också) blev en kortsväng på 1,5mil efter middagen eftersom en polare skulle komma över senare. Var riktigt skönt faktiskt!

Nu har jag också grävt fram alla mina sulor här i huset (ska ta med mig nästan alla vid flytten) och tänkte att jag kunde bju på en bild:
00031.jpg ht=544

Jag blev chockad över hur mycket jag har :D

Sen har jag fått fram lite bilder från fjällresan men tänkte visa bild på den största (och tydligaste) myrstig jag sett i hela mitt liv:
00022.jpg ht=725

Var 35-45cm bred :)

Umeå-tråden
Jon_F_B skrev:
> Nog för att myror och skor har sitt visuella
> värde, men varför inte en bild på nya racern?

Slut batterier :)

Nu är det nya, fulladdade, i den. Här har du en bild:

00001.jpg ht=544

Umeå-tråden
stibbo skrev:
> Riktigt snygg, super snygg ;o) Vilken tröja
> köpte du?

hehe :)
har inte slängt iväg någon beställning än :)

Umeå-tråden
Efter noga övervägande så tror jag att det blir racern som blir tagen upp till luleå denna vändan... det svider men jag kan inte ta 3 cyklar på samma gång i bilen.

Så får jag träna mtb tills jag flyttar permanent :)

Umeå-tråden
Den där hojjen lär du ha kul med. Komplettera med barends så får du bryta ordentligt i backarna ;)

Det blev en fem-å-en-halvmilsrunda för mig och jobbarkompisen på landsvägshojjen idag. Det var varmare ute än jag trodde att det skulle vara, men sol föredras över regn, for sure...

Umeå-tråden
jo jag inhandlade den av sntibbo :)
Riktigt styre får vänta tills senare, nu är det lägenheten som kommer först... är hemma nu sedan en natt i luleå. Handlade grejer för 700kr på biltema igår :) total inhandling igår landade på just över 1100kr och då har jag inte köpt ett knivset än + att jag ska bygga hyllor :)

Umeå-tråden
Fasen, har suttit och tjikat på bejer och k-rauta över några hyllor jag planerat bygga till lägenheten... och fasen vad dyrt allt är.
Man tänker: lite trä, det är ju billigt som fan. Icke då produktionskostnad på ~500kr nu :\
Det svider...

Umeå-tråden
Bogey: Jag har ett gammalt (men fungerande!) racerstyre du kan få köpa för en hundring maaax om du vill.
Att skaffa reglage är väl det som är dyrt. :/

IKEA har billiga grejjer till lägenheten, och deras saker står sig läänge. Dra till Haparanda och handla om du har möjlighet.

Umeå-tråden
Anledningen till att jag ska ha trä är pga att jag ska bygga en egen hylla för snowboard/slalom/längd... så fort jag fått cadprogrammet att funka ska jag posta ritning :)

Styre... jadu det kanske jag kan köpa, ska fundera påt... en sak i taget så att säga :)

Umeå-tråden
Har fått mina nya bibs nu... jag trodde det skulle vara någon form av resår i midjan men bevisligen var det inte så :)
Konstig känsla att ha på sig dem men man vänjer sig nog efter ett åk eller två.

Umeå-tråden
Hehe, akvarium... det var länge sedan :) Hade ett 40L när jag tutade och fan vad fort det blev skitigt.
Men de säger ju att ju större det är desto mindre underhåll krävs :)

Umeå-tråden
När jag var yngre hade vi ett 80-liters akvarium i vardagsrummet. De sprack i ett hörn en natt vilket resulterade i vattenskada under tarkettgolvet samt bakom golvlisterna. Sedan dess har vi inte haft något akvarie. Vi lekte med tanken på att köpa ett nytt större fast med aluminiumlister istället, men det blidde en hund istället :-)

/ Jonas

Tillbaka
Topp