Umeå-tråden

Umeå-tråden
bubergetka1_small.jpg ht=235
men helsike va nice :D skulle va skit kul med lite mer folk med samma intresse här :P det är ju bara att komma förbi nöu under vinter tid och kolla läget på hur det ser ut :) och när det gäller byggande så hade jag tänkt mig att man får göra lite vad man vill bara det inte skadar backen typ inne i skogarna mest som sagt kom gärna med era ideer så blir nog kanske nått av det här :)

liften jag funderarde på är famlijebackens lift alpina liften är så jäkla brant så det skulle nig bara bli jobbigt där

Senast redigerad av en moderator:
Umeå-tråden
Tja!

Vilka lever?

Jag och bosse var ute och körde lite på bräntis ikväll (med betoning på lite, rekade mest) och på mariehem. Funkade bra.

Hittade ett sjukt roligt roadgap (tja, cykelvägsgap?) på mariehemsängarna. Ni vet den där lilla ankdammen på ängarna där, längst cykelvägen 100-200 meter mot berghem (skogen) finns en liten gräskulle vid vägen, någon hade byggt ett 1½ meter högt hopp där, som man tog sig över vägen med. Både bosse och jag körde. Han kom över vägen helt, jag landade på kanten lite men det funkade bra. Sjukt skojj i alla fall, trots att det blåste en del.

Blir eventuellt cykel på bräntis imorgon innan liftarna öppnat, om någon är vaken? Lutar åt att vi skippar det just nu, men om några andra är på så kanske det blir av..
Vad sägs, någon på?

Umeå-tråden
Snackade just med bosse och Johan. Ingen av dom kan på morgonen imorgon : / Så frågan är om man ska upp och cykla tidigt och kanske skita i skidåkningen sen, eller tvärtom.. GAH.

Umeå-tråden
Jaha, ska man börja ta ställning till cyklande nu igen? Suget har iofs börjat komma tillbaka efter att ha varit lite mättat sen mitt högtidscyklande i solen. Visst tjoar ni till på forumet när ni är på väg ut?

En sak till, mina nobby nics är slut och minions går ju inte att cykla runt med, så jag ska köpa nya fat albert från tyskland. Är det någon som behöver handla något och vill dela på frakten? Tänkte handla från http://www.bike-discount.de
Martin, de rear ju ut 10-delade campavevpartier lite varstans nuförtiden, men du kanske inte fått loss det gamla ännu?

Jon.

Umeå-tråden
Tjena Jon, kul att suget börjar komma!
Jag är ute då och då, mest kortisar runt nydala, men jag är öppen för förslag :)
Speciellt nu efter tentorna har jag kanske lite mer tid.
Jag har preliminärt bestämt mig för att leva med FSA även om jag inte är så förtjust i det, fick en ordenlig hylsnyckelsats hemifrån så nu ska jag nog kunna få loss det, ska göra ett försök i dagarna.
Är tyskland verkligen billigast nu med dagens eurokurs? Jag ska spana lite om jag behöver ngt, hör av mig på mailen.

Umeå-tråden
Nej, kanske inte det, men just schwalbe är snordyrt i england och nya fat albert finns inte ens där. Är dock öppen för andra förslag. WTB-rea på wiggle med ex.v. Stout eller Weirwolf är ett alternativ.

Umeå-tråden
Halloj allihop här i Umeå-tråden. Har varit lite dåligt med cyklande på sistone men idag blev det 14 härliga kilometrar runt ikring nydalasjöng. Kul att var på hjulen igen. :) Det bet riktigt bra i spåren med mina Nobby Nic. Blev det någon som for till Bräntis i morse?

Umeå-tråden
Jepp, de stämmer bra de, jag gillar weirwolfen starkt.

På tal om de så har jag en uppsättning timberwolf till övers om nån skulle känna för att vilja köpa dom, helt nya förståss.

Umeå-tråden
Jon_F_B skrev:
-------------------------------------------------------
> Jaha, ska man börja ta ställning till cyklande
> nu igen? Suget har iofs börjat komma tillbaka
> efter att ha varit lite mättat sen mitt
> högtidscyklande i solen. Visst tjoar ni till på
> forumet när ni är på väg ut?
>
> En sak till, mina nobby nics är slut och minions
> går ju inte att cykla runt med, så jag ska köpa
> nya fat albert från tyskland. Är det någon som
> behöver handla något och vill dela på frakten?
> Tänkte handla från http://www.bike-discount.de
> Martin, de rear ju ut 10-delade campavevpartier
> lite varstans nuförtiden, men du kanske inte
> fått loss det gamla ännu?
>
> Jon.

tja! Jag behöver en bakdämparfjäder som jag inte verkar få tag på någon annanstans... Vad ligger frakten på om vi delar?

och föressten, klart hojtar man till innan vi drar ut :)

Umeå-tråden
Muntis skrev:
-------------------------------------------------------
> Halloj allihop här i Umeå-tråden. Har varit
> lite dåligt med cyklande på sistone men idag
> blev det 14 härliga kilometrar runt ikring
> nydalasjöng. Kul att var på hjulen igen. :) Det
> bet riktigt bra i spåren med mina Nobby Nic. Blev
> det någon som for till Bräntis i morse?

Sweet!

Martin behövde plugga, jag sov och bosse med.. hehe.. Dock åkte jag och Bosse på såna där träplankor (2 per person) med stålkanter nedför kullen på dagen..

Umeå-tråden
Det var ett tag sen jag var ner till Grössjön, fortsätter det snöa tror jag att jag knallar ner dit imorgon och testar snöskorna lite.
Sist jag var där när det snöat var det grymt tungt, inte alls lika upptrampat som runt Nydala, dessutom med en massa förhatliga skidspår där man är van att cykla. Återkommer förhoppningsvis med mer info imorgon

Umeå-tråden
Var vid Grössjön/Gimonässpåret i helgen, med skidor under fötterna. Please, icke cykla sönder skidspåren. =)
Tror förresten det är för mycket snö för cykling, åtminstone där det är lite öppnare skog och myrmark. Fanns skoterspår längs kraftledningen, men det lär vara översnöat nu, eller snart åtminstone.

Umeå-tråden
Muntis:
Vilka stigar är det du kör på, är det längs cykelvägen på västra sidan sjön?
Det finns ju en del däromkring, men jag har inte hittat något bra på andra sidan, känner du till ngt?
Kanske dags för en vinter-rajd någon dag?

Umeå-tråden
20090119002.jpg ht=544

Tjena på er!
Så där såg det ur för en timme sedan i Gammliaskogen. Jag åkte skidor där förra veckan och fick syn på ett skoterspår som gick kors och tvärs genom skogen, perfekt för cykling tänkte jag - och mycket riktigt så var det en underbar cykelslinga. Utmärkt bärighet och grepp, trots att jag bara har ett billigt Nokian-dubbis fram och odubbat bak (bilden ovan visar en smal passage, 95% av slingan var skoterspårsbred).
Jag hittade en riktigt fin utförslöpa a'la rodelbana som gick från toppen och hela vägen ner mot den där fårhagen som ligger mellan bräntis och Berghem, totalt 800m. Några snabba blickar på speedometern visade mellan 18 och 24km/h bland granbarrn(!) ;)

Obs: Man bör nog se till att cykla där sen kvällstid, för att undvika gångare som annars lätt kan bli skrämda. Annars ser jag inget hinder att cykla där!

Jon: Jag skulle behöva massor av delar! Tyvärr vet jag inte riktigt vad jag behöver... =) Jag fick tag i en Marin-ram som jag tänkte plocka ihop till en cykel så småningom. Men jag har inte haft tid att kolla igenom vad jag behöver ännu... när tänker du beställa?
Det är en likadan ram som JojjeM's, en Eldridge Grade. Jag tänkte ha den som pendlarök men vet inte riktigt hur många växlar den ska ha... Vad finns det för billiga och enkla lösningar?
Är det någon som har delar ni vill bli av med så har jag ju en ram att skruva fast dom på. =)

Edit: Samma sak fast i bloggformat: http://blog.kurry.se/2009/01/ljushuvud.html

Umeå-tråden
Nice nice! Jag måste ut i skogen där och testa. Blir man mördad om man cyklar på skidpåren? Troligtvis ja?

Föressten! "Rodelbanan", om det är den stig jag tror du menar, är favoritspåret där i skogen för åtminstone mig, bosse, Johan och någon till cyklist vi träffat på där :) Är väl så sökigt flowigt och fint det blir på sommaren i Umeå...

Umeå-tråden
Jag har styrstam, e. styre och sadelstolpe om du inte behöver en jättelång, för fikapengar, inga fina grejer, men det funkar

Kvällstid betyder att man behöver pannlampa, det är jag utan :(
får kanske fara dit och kolla hur det ser ut någon dag

Umeå-tråden
Jag har en styrstam+ ett styre från Pro. Hyfsat lätta i alla fall. 70 cm brett styre, styrstammen är på 50 eller 70 mm. Kan kolla upp det.. Hojta till om du vill att jag ska kolla om jag har fler småsaker liggandes (finns "en del" grejjer här hemma) : >

Umeå-tråden
*haha* Som tur är så behöver man bara korsa skidspåren på några ställen, aldrig cykla längs efter dom. Vill man vara riktigt tillmötesgående så kan man ju bunnyhoppa över spåren.
marran: Om du käkat mycket morötter så KAN det gå att cyklar där utan pannlampa, stadens sken lyser upp rätt bra nu när snön ligger vit. Men lampa är att rekommendera. =)
Rayy: Rodelbanan, jo vi menar nog samma. Den slutar där jag mötte dig och Bosse i somras, när din patenterad kedjeförare hade kapitulerat. =)

Jag har sadel+stolpe, styre, stam, gaffel, v-bromsar, vevlager, hjulset, reglage och främre växelförare. Har också vevar där storklingan är nitat och övriga löstagbara. Det är alltså inte sååå mycket som fattas, men jag måste hitta en bra lösning för drivlinan...
Funkar det med ett drev fram och niodelat bak?! Hur knasigt skulle det vara med fixie med v-bromsar? =) *brainstorm*...
Mellan hemmet och jobbet finns inte en enda backe, så jag tar hellre en simpel underhållsfri lösning än en lösning med finesser.

Umeå-tråden
Hehe, rodelbanan var det nya officiella namnet alltså. Du stötte inte på några OTB-lerpölar? : > Ett drev fram och niodelat bak funkar väl nice? Så länge kedjan inte hoppar bara så.

Umeå-tråden
Marran:
Jo det är mest på västra sidan jag har cyklat. Tog en sväng upp en bit på hundspåret igår men inet så långt. Man får cykla ganska mkt fram och tillbaka då man är beroende av upptrampade stigar. Det är skön cykling stora delar. :) Styrstammen du har är den kort? Behöver en billig kort till min alltiallocykel som är under 80 mm.

Umeå-tråden
Det körs upp (med skoter) ett litet nät av vinterstigar för gående i Gammliaskogen. Så att tokstollarna slipper knata runt och sabba skidspåren. Att dömma av packningsgraden på stigarna används de flitigt. Som oJsan just beskrivit är de fullständigt grymma att cykla på. Framför allt under perioder med växlande temperatur. Kartor över stignätet finns vid flera av de större stig/skidpårs-infarterna till skogen. Genom att skarva ihop med lite cykelbana här och där skulle jag tro att man kan få ihop ca uppåt en mils cykling utan att köra samma spår.

Eftersom jag även gillar att åka skidor vill jag påstå att det är bunnyhoppplikt vid spårpassager. :) Och att det är hälsnings- och väjningsplikt vid möten med alla typer av människor och djur. Det vore verkligen inte kul om cyklar blev bannlysta i den skogen.
Förrsten, är det någon som kan komma med tillförlitlig information om vad som gäller för cykling i Gammliaskogen? Tillåtet eller förbjudet? Själv är jag osäker och kör därför sparsamt där, trots att det ju är kalasbra cykling både vinter och sommar.

Umeå-tråden
Muntis: Nej det är en lång en, men en kompis kanske får en ful kortis över snart, ska kolla upp det. Är det för 25mm styre?

olli: Hälsa gör man, och ser åt hundar och tanter :)
Visst var det bråk tidigare i år om att folk gick i skidspåren? Helt otroligt om du frågar mig, det måste man ju fatta att man förstör, det förstår ju till och med en sörlänning som jag!
Nu börjar det ju låta riktigt lovande det där med Gammlia, ska nog kollas upp i veckan. Jag prellar torsdag kl 13, om någon annan har tid och är sugen så är det bara roligt!

Umeå-tråden
Ingen som vill köra en pannlampstur där på onsdag eller torsdag kväll?!

Ang. cykling i Gammliaskogen:
Vid Gammliaentrén sitter det en sån här skylt:
pD5+N+EGn.jpg ht=140

Denna skylt talar om att det är en gångbana. Gående ska välja denna väg. Övriga trafikanter får ej använda denna väg, om det inte finns något mer påbudsmärke.

Man får alltså inte cykla på de anlagda gång-stråken. Däremot ser jag inget som helst hinder att cykla på stigarna i skogen. Men man bör ju ändå, som skrivits många gånger förr, visa respekt för djur och annat kreatur man möter, tvåbenta som fyrbenta. =)

Kommunen borde kanske täcka över nuvarande skylt, eller sätta upp en sån här istället:
skidor.png ht=100

Umeå-tråden
finns det inte nå fler som är intresserade om en "bike-park" på buberget i vindeln?
enligt min fader så har kommunen fått in medborgar-förslag om bikepark från en annan person så får man tillåtelse av kommunen så äre bara att börja. mvh mudd

Umeå-tråden
7 eller 11 mil, det är ju ändå så att man måste ha bil. Nog tycker jag att Övik känns lite mer centralt än Vindeln, men så är jag ju från Övik också ;)

Umeå-tråden
Jahapp, hastigt å lustigt fick man lov att fara till ume igår och jobba. Lastbilen våran som gick där uppe behövde en besiktning för att inte få körförbud så jag fick rulla upp med min och köra igår och idag.

Som tur var hittade jag Rockklassiker på 107.0 så man kunde lyssna på lite vettig musik.

Umeå-tråden
oJsan: Hehe ja jo hade jag haft chans så. chefen ringde på torsda fm och undrade om jag kunde fara upp till ume och köra. fick såklart punka så skiftbytet kl 18 ägnades åt däckbyte så jag var inte hemma igen förän en stund efter 20 och då skulle väckaren ringa kl 04:00 för att fara upp igen... så jag hade inte så mycke tid å spela på som man säger ;-)

Men jag fick besöka otroligt exotiska platser som Umeå hamn, Dåva, röbäck och gräsmyr...

Antar att du hade velat ta dig ner till Övik... jag viker av i husum så det är kanske lite långt att gå resten av biten? ;-)

Umeå-tråden
Öviksmicke: Husum var min destination... jag förskönade lite när jag skrev Övik ;)
( Inte för att köra bort dig från Umeå-tråden, men bara en liten undran: Är det inte dags att starta den officiella "Öviks-tråden" och peta in en länk här: http://happymtb.org/forum/read.php/1/978346 ? Då kan vi Umeåbor hälsa på i er tråd och tjuvkika vad ni har på gång... =) )

Nåja, nog off topic... Är det någon i krokarna som behöver prylar från CRC? Jag har aldrig varit närmare en beställning än vad jag är nu... =) Förhoppningen är att beställa mot slutet av veckan.
Brakis: Fortfarande sugen på singlifiering?

Umeå-tråden
Oj,oj,oj! oJsan, klart jag är det! :-)
Satt med en önskelista igår, bara att plocka fram! Vilken tur jag kollade här..
Skall bara hämta artikelnuffer, så PM:ar jag.

Umeå-tråden
oJsan: Jaha där ser man, så de var husum du tänkte ta dig till, sikken osis. Centrala husum?
Jag vet inte... det är inte så många från stan som skrivet nått. Risk att den bara dör ut, vi använder eran istället ;-)

Umeå-tråden
Undrar bara vart oJsan tog vägen?
Har problem med sökfunktionen inatt, så kanske samma gäller PM?
Har beställningen redan gått?

Jag kommer åter, och kollar vad som händer..
Sov så gott!

Tillbaka
Topp