Umeå-tråden

Umeå-tråden
Det såg ju riktigt fint ut!
Jag är öppen för förslag, dagen är fri och jag är cykelsugen. I mänskligt tempo dock, benen är lite trötta sen igår :)

Umeå-tråden
Efter whiskygroggande med grannarna till tre i morse, så kom jag ut på en snabb (nåja..) runda runt nydala, på den avdammade Treken(Ja-aaah, Ludde! Just den. :p ).
Allt kändes knas: Från stor pendlar-Merida med 44t och plattisar, till bortglömd kort nervös Trek med 48t och spd. Plus en ngt. seg kropp med solstingshuvud i värmen....... Varför ääär jag så stollig?
Men det var fint!
Sedan har jag hängt vidare över Tolkien, med solen gassande på axlar och rygg. Nu är jag dock nöjd!

Umeå-tråden
Hur ser det ut inför morgondagen, någon som vill axla guide-manteln?
när kör vi avfärd, är 1800 för tidigt?
Område?
Jag personligen skulle gärna köra tavelsjöleden till Hamptjärnsstugan, härja lite på hällarna och bort på andra berget där, och sen antingen ta leden hem eller om någon kan några andra bra stigar i det området.

Senast redigerad av en moderator:
Umeå-tråden
Nu är Treken trevligare igen! Det satt i skoklossarna.. Bak med dem en hålrad, och det blev en helt annan känsla.. Tada! Höll på att ramma grannens balkong av rena glädjerusningen! :D

Umeå-tråden
Men inte skall man parkera så.

Bilagor

• IMAG0110.jpg
    IMAG0110.jpg
    82.8 KB · Besök: 79
Umeå-tråden
Haha, klockren bild!
En Sunn-kille och sen Sunn-tjej står och myser tillsammans där de inte får mysa. Rebelliskt med kärlek, undrar om det kommer ut en liten Sunn-bmx på några månader?

Umeå-tråden
oJsan skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det någon som har ett vevlagerverktyg för
> Hollowtech 2 för utlåning?
> Har lite förestående problem tror jag:
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/1155325

Jag har. Och dessutom kom jag på att jag har ett oanvänt och komplett XT-parti liggande i garaget. 2007 eller 2008 års modell, är lite osäker. Intresserad?

Umeå-tråden
Hej,

Då jag inte fick napp på Köp&Sälj så frågar jag här istället... Jag hade tänkt pröva köra med lite kortare styrstam på min Gary Fisher och kanske är det någon som har något i sin pryllåda? 70-90mm med infästning för 25.4mm styre, vore fint. Ni kan få pengar eller byta mot något roligt från min pryllåda (typ 60 kvadratmeter stor). När jag ändå håller på... Ett par shimanokompatibla SPD-pedaler till min mtb-pendlare, finns det några sådana till övers, tro?

Jon, som på grund av långdragen pissförkylning inte kan cykla och istället ser över inventarierna.

Umeå-tråden
olli skrev:
> oJsan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Är det någon som har ett vevlagerverktyg för
> > Hollowtech 2 för utlåning?
> > Har lite förestående problem tror jag:
> > http://happymtb.org/forum/read.php/1/1155325
>
>
> Jag har. Och dessutom kom jag på att jag har ett
> oanvänt och komplett XT-parti liggande i garaget.
> 2007 eller 2008 års modell, är lite osäker.
> Intresserad?

Sweet, du har pm!

Umeå-tråden
Det vore schysst, Martin! Vill du förresten åka med mig till Ö-vik den 14:e? Tyvärr rymmer min bil bara 2 cyklister och cyklar, men det brukar ju vara fler som ska fara.

Jon.

Umeå-tråden
Pax för plats i din bil Jon, kanonsjysst!
Christofer ska mäta styrtappen när han kommer hem idag, du borde kunna ha den i din hand på tisdag (Vi åker till Sthlm över helgen)

Umeå-tråden
Skrivet av spectralen
Aha, det såg ballt ut...måste prova det någon dag och skaffa lite nya fräscha blåmärken!

---------------------------------------------------------------------
haha så ska det låta!! :D

Umeå-tråden
skibike skrev:
> Men inte skall man parkera så.

:S aj då.. allri sett de e parkeringsförbud där.. men men de triggar ju o göra de offentligt åtminstone ;)

nån som e på o hoja en sväng innan helgen..?

Umeå-tråden
Välkomnar mig själv in på tråden ;)

Nyfiken på hur Tavelsjöleden är att cykla efter, hela vägen från I20 till Långforsen?

Ngn som kan göra mig upplyst...

Umeå-tråden
Blev en försiktig vägrunda igår, via Nydala/ Maxi/ centrum/ Berghem/ M-hem., med dubbla hundar i koppel. En före och den andra efter..
Den gästande hunden verkade väldigt nöjd efteråt! :)
-Nyklippta klor och urborstad. Det att ha små krav på livet.

Umeå-tråden
Välkommen hit otto! =)
Jag cyklade den sträckan i mitten av augusti ifjol, men åt andra hållet. Minns inte om jag skrev någon RR, men om det finns så borde den gå att söka fram från den 15 aug typ... I korta drag: stora delar är fin att cykla, medans vissa sträckor inte går att cykla alls (fråga waxweela, han vet.. ;)
Om du inte hittar någon RR så kan jag leta reda på några bilder lite senare (då jag inte surfar med mobilen...)

Umeå-tråden
Tackar, tackar oJSan!

Vore trevligt med lite bilder från leden! Planerar att ta en "övernattningstur", ToR Långforsen.

Skickar med en bild från gårdagens cykling i I-20 skogen.

Bilagor

• DSC02135.JPG
    DSC02135.JPG
    147.2 KB · Besök: 72
Umeå-tråden
Oj, har följt tråden lite dåligt på sistone men kan komma med dagsfärska bilder från sträckan Kassjövägen till Långforsen tur och retur. Det blev 32 km med ett snitt på 12 km/h exkl. pauser.

15.jpg ht=569

Här är den trevliga sträckan jag cyklade

1.jpg ht=544

Det var mestadels fina hällar med gles tallskog på berget, här på vägen upp mot Tavelsjöberget

2.jpg ht=725

varierat med fin singletrack mellan tallarna

3.jpg ht=725

Samt lite utmanade spänger med glesa brädor och etager, inget för personer med spångest

4.jpg ht=544

Trevlig vy från toppen av Tavelsjöberget

5.jpg ht=725

Mer av fin kuperad singeltrack

6.jpg ht=725

Lite mer fina hällar att rulla över

7.jpg ht=725

Ännu en trevlig vy nu från Torrbergsstugan

8.jpg ht=544

Norra entren till Tavelsjöleden

9.jpg ht=725

Rödålund-MTB verkade lovande men visade sig endast vara grusväg så jag tog av ner på vandringsleden istället

10.jpg ht=544

där det fanns det riktigt fin stig i granskogen

11.jpg ht=544

samt lite sandstrand

13.jpg ht=544

Vy på väg upp till Torrberget på hemvägen

12.jpg ht=725

Det gick inte att cykla överallt, här på väg ner från Torrberget var jag tvungen att bära cykeln ca 50 m

Sammanfattningsvis kan man säga att nästan allt är cyklingsbart förutom upp mot torrbergstugan men det är bara ett femtiotal meter. Jag hade iaf en underbar dag på cykeln.

/Jonas

Umeå-tråden
Tummen upp för den RR:en! Det var ungefär sådär jag minns den sträckan från ifjol också, riktigt fin.

otto_75: Jag verkar aldrig ha gjort någon RR på Tavelsjöleden och Muntis har ju gjort en fin på norra delen nu. Men jag måste kompletterar med en bild från Offerstensberget mellan Haddingen och Hissjö:
IMG_0882.JPG ht=640

Umeå-tråden
Jäklar i min låda! :)
Tackar för bilderna från Tavelsjöleden. Ser ut som att en rookie som jag kommer få jobba på bra där. Men, men...gör bara att ölen vid elden efter avslutad etapp kommer smaka extra gott!

Umeå-tråden
oJsan skrev:
> Men jag måste kompletterar med en
> bild från Offerstensberget mellan Haddingen och
> Hissjö:

jäkla offerstensberget :@ men de hade vart kul o hoja på sjelva tavelsjöberget

Umeå-tråden
Fantastiskt härliga bilder Muntis. Cyklingen såg riktigt fin ut även om bitar kanske var lite väl utmanande och vyerna gick inte av för hackor.

Oklart om jag har någon cykel i Umeå i sommar men det där såg lockande ut. Har du en GPS-track i något standardformat (mail i signatur)?

Snittfart på 12 km/h är ju dessutom mycket respektabel fart i sån där terräng.

/Johan

Umeå-tråden
Tack tack. Det var nog de många fotopauserna som gjorde att jag kunde hålla uppe tempot. ;) Har tyvärrr ingen gps-track då gps saknas. Fina punkterna har jag själv prickat in i paint, avancerat värre. ;)

Umeå-tråden
Muntis skrev:
> punkterna har jag själv prickat in i paint,
> avancerat värre. ;)

Haha, lurade mig i alla fall. Då åker du på att guida istället :)

/Johan

Umeå-tråden
Muntis skrev:
> Oj, har följt tråden lite dåligt på sistone
> men kan komma med dagsfärska bilder från
> sträckan Kassjövägen till Långforsen tur och
> retur. Det blev 32 km med en medelhastighet på 12
> km/h.
> Sammanfattningsvis kan man säga att nästan allt
> är cyklingsbart förutom upp mot torrbergstugan
> men det är bara ett femtiotal meter. Jag hade iaf
> en underbar dag på cykeln.
>
> /Jonas

Men oj vad fint! Känns som att det måste bli en trip till Umeå i sommar :-)

Umeå-tråden
Vi får satsa på en tur där i sommar. Jag guidar gärna men det är lätt att hitta i området då det är gott om skyltar och markeringar om det är någon som är sugen att ge sig ut på egen hand.

Umeå-tråden
Har inga bilder att tillföra men har cyklat södra delen av Tavelsjöleden från starten vid Regementet upp till Hissjö och det är väl passagerna över bergen som ställer till mest problem på den sträckan. Nåt parti är väldigt sandigt, en hel del spänger är det också, men även riktigt fina stigar bitvis.

Tillbaka
Topp