Umeå-tråden

Umeå-tråden
oJsan skrev:
-------------------------------------------------------
> Det verkar hända mycket skoj i Umeå idag,
> cykling och musik. Sen är det väl Kulturnatta
> också va?

Brakastruten skrev:

> Sedan, vad har hänt vid Östra gymnasiet? Skogen/
> parkeringen intill gympan är avspärrat med
> polisen blåvita band? Hoppas det inte är
> våldsbrott igen.

Var inte bara igår (lördag) det hände mycket.
Söndagen inleddes tämligen explosivt om man säger så...
Man kan nog lugnt påstå att den som rört sig i Umeå idag troligen inte kunnat undgå dagens "event" som bestod av tjuv och polis - på riktigt.
http://vk.se/Article.jsp?article=279930

Umeå-tråden
Agassi skrev:
> oJsan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det verkar hända mycket skoj i Umeå idag,
> > cykling och musik. Sen är det väl Kulturnatta
> > också va?
>
> Brakastruten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Sedan, vad har hänt vid Östra gymnasiet?
> Skogen/
> > parkeringen intill gympan är avspärrat med
> > polisen blåvita band? Hoppas det inte är
> > våldsbrott igen.
>
> Var inte bara igår (lördag) det hände mycket.
> Söndagen inleddes tämligen explosivt om man
> säger så...
> Man kan nog lugnt påstå att den som rört sig i
> Umeå idag troligen inte kunnat undgå dagens
> "event" som bestod av tjuv och polis - på
> riktigt.
> http://vk.se/Article.jsp?article=279930

Dessutom har våran katt varit borta lite väl länge nu... kan han ha något med rånet att göra? Han kanske ryckte in för den förlorade polishunden?

Söndagens stora händelse i Örnsköldsvik, med bilder en bit ner i tråden: http://happymtb.org/forum/read.php/1/1141756/1147872

Umeå-tråden
Jooo, jag har ju hört om det misslyckade värdepappersrånet, granne med polisstationen. Men ngn. logisk koppling till Östra Gymnasiet kände jag inte att det var. Däremot tänkte jag på den undanskymda stigen som går bakom gymnasiet. Att det kanske varit fler överfall..

Jycken min har slutat halta nu i alla fall. Får vänta ett tag till, innan han får springa igen. Tråkigt med den skjutna hunden. Så mycket arbete nedlagt, och en trogen kompis.

Umeå-tråden
Idag kom den stora dagen då min fru glatt följde med mig på en cykeltur! =D Efter en långvarig smygkampanj från min sida var hon till och med taggad på att följa med. ;)
Vi kryssade oss in på I20's grusvägar, klev på Tavelsjöleden i höjd med bilprovningen och följde leden en bit in i kullaskogen där vi vek av mot grustaget. Sedan följde vi cross-spåret ner mot klockarbäcken, passerade baggböle herrgård och tog sedan strandpromenaden hemåt.
3 mil och hon var fortfarande entusiastisk, så det blir nog fler turer verkar det som. =)

Ruggig balans för att bara ha cyklat till/från jobbet tidigare (hoppas ni har överseende med skärmar och reflexer... ;)
20090525001.jpg ht=360

20090525004.jpg ht=360

Umeå-tråden
oJsan skrev:
> Ruggig balans för att bara ha cyklat till/från
> jobbet tidigare (hoppas ni har överseende med
> skärmar och reflexer... ;)
>

den där flickhojen såg ju lindrig ut jämfört med den som står på balkong här ute :S hihi

3546256148_861b156eb4_o.jpg

Nån på att hoja i veckan så meddela mig, följer gärna med
Henke

Umeå-tråden
G'damn! så DÄR ska en riktig mtb se ut.

Henke: Jag är eventuellt på i veckan, torsdag möjligtvis om vädret är bra.. Tänkte dra mot hamptjärnsstugan i så fall.

Umeå-tråden
tjena! Sett att ni är rätt flitiga här så jag tänkte höra om en smått avdankad cyklist kan hänga på nån dag? har på nåt vis lyckats få plats med båda racern & mtbn i lägenheten så vill ni ha lite mer sällskap är jag lätt på!

ha de bra / Andreas

Umeå-tråden
waxweela: du går från klarhet till klarhet, den där var ju helgrym!

Jag tänkte rulla lite chill i Grössjön i eftermiddag, kommer att bli rätt lugnt tempo och kanske 3 timmars fin stig, rotmattor, spång och antagligen lite lera.
Är någon sugen på att hänga på är ni välkomna, jag far nog runt 5 skulle jag gissa, kommer att uppdatera med mer exakta planer.

oJsan: Ta med frun till Grössjön i eftermiddag! Vill hon borde hon kunna låna Niklas cykel tror jag, och hon vill ha lite mer gung och så. Den har ju 130mm fram och liten smutt ram, typ som min. Dock bara 36t klinga. Hursom tror jag att den är till utlåning i eftermiddag, kan kolla upp det.

Vädret lovar mulet men uppehåll vad jag kan se, bra stigrullarväder med andra ord.
Hamptjärns på torsdag lät inte helt dumt Love, när på dagen då?

Senast redigerad av en moderator:
Umeå-tråden
*haha* Vilken skön tjejcykel =)

Välkommen till happy hertza! Du ska nog se att det blir många turer i sommar att hänga med på... Grössjön ikväll kanske? Jag är sugen, men 17 funkar inte, är nog äten och ombytt tidigast 18.
Det kanske får bli torsdag istället..

Umeå-tråden
Jag är flexibel, 18 funkar också :)

Vi får börja dra igång happyride varje vecka, som vi hade förra säsongen. Jag röstar på tisdagar eller onsdagar, så man hinner hämta sig från helgen cykling (eller öldrickande). Tid typ 18-19?
Vad säger ni?

Umeå-tråden
tackartackar! Idag hade varit toppen men Jonas Colting ska ha föreläsning kl 7 på skolan så då får man passa på. Gratis för dem som är medlemmar på IKSU om nån är sugen, annars kostar den 150kr!

Umeå-tråden
hehe, jag kommer till skogsturen alltså. oJsan missförstod också det där, jag var nog lite otydlig :)
Trevlig tur blev det iaf, grössjön är fint nu!

Umeå-tråden
Hur ser det ut inför morgondagen, Hamptjärnsstugan pratades det om. Hur tänkte du fara Ravy, ska du köra SX:en på tavelsjöleden? I så fall bjuder jag på dubbelsnickers :)
Jag är sugen på tavelsjöleden iaf, och sen rullar man runt hamptjärnsstugan så länge det är kul, och sen hem igen längs leden. Gärna eftermiddag/kväll, avfärd tidigast kl 16.

Vad säger ni andra, när och hur vill ni fara?

Umeå-tråden
Tjena!

Jag åker troligtvis helst ut på förmiddagen, men kan kanske styra upp till eftermiddagen kring 1600. Tänkte antingen trampa ut till hamptjärns eller åka bil till forslundaskolan (vid hamptjärns) och sen trampa därikring, tavelsjöleden kanske, och tillbaka hemåt..
Blir att köra SXen i alla fall, den heter ju just sx "trail" av en anledning...

Umeå-tråden
marran skrev:
> Ja just det, men det heter även "Maxxis minion"
> och "Deemax" :)

Nja, heter mer pro-pedal, u-turn och high roller med tre kilo tryck i nuförtiden ;)
syndmarran.jpg ht=467

Umeå-tråden
Då är det ju rena svettohojen det där, kommer att gå som ett skållat troll längs tavelsjöleden!
Nu sitter jag på jobbet, hela kittet ligger här, snart (typ 8,5 timmar) får jag byta om och dra iväg, yeeeha!

Är det förresten någon mer än jag i stan som behöver renovera sin gaffel? Jag jagade tätningar, och enduroforkseals var klart billigast på 20$, men frakten kostar 26$ så det vore sjysst om någon vill samköpa.

Jon behöver nog, jag har hört att du gillar att mecka gafflar :)

Umeå-tråden
Jag behöver packboxar, du såg väl mitt kletiga högra gaffelben marran? =) Jag såg dessutom att de har lagringskit för min baksving... kanske är lika bra att beställa. När ska du skicka beställningen?

Hoppas det blir några regniga dagar i sommar, annars kommer marran bara sitta och dagdrömma på sitt exjobb hela sommaren ;)

Umeå-tråden
Beställningen går iväg i helgen antagligen, du har pm. Klart du ska ha nya lager till hojen, bra grej att ha liggande!

mmm, idag vart det mycket dagdrömmande, men igår fick jag rätt mkt gjort å andra sidan :)

De hade förresten slang på macken, så nu ska det luftas bromsar också, antagligen på lördag så de är stumma och fina till på söndag.

Jag kommer för övrigt att åka bil till hamptjärnsstugan nu i eftermiddag, så vi är där vid 4-snåret. Det är bara att ansluta sen när du kan, så tar vi leden hem!

Umeå-tråden
idag är det ju yran, jag ska dricka ljummen öl och titta på brännboll. Imorgon är det racer, jag tänkte försöka få till 15 mil kasnke, beroende på hur vi känner oss, kanske tom 20...aja, man ska inte ta ut ngt i förskott, vi får helt enkelt se vad det blir. Goväder kommer det att vara iaf!

Umeå-tråden
Är du galen människa? Jag har inte lovat några 15-20 mil... fast är det finväder och pizzastopp, så kanske ändå! Jag hade för övrigt misstagit mig om datum för tentafesten, som visat sig vara ikväll. Det är alltså morgondagens cykling som jag gärna inte ställer väckare till.

Jon.

Umeå-tråden
Jag har väl aldrig uteslutit ett pizzastop?
Med det govädret som verkar utlovas gör det ju inget om vi håller på att rulla till kl 8 på kvällen :)
Jag föreslår avfärd runt 12, eller om det går liiite tidigare :)

Umeå-tråden
OlaDanskavägen skrev:
> Jag tycker det är för lite bilder i den här
> tråden.
>
> /born and raised Västerslätt

Nöjd? Ok, vi ska skärpa oss och lägga in fler bilder! =)
pizza.jpg ht=312

Umeå-tråden
Bra jobbat oJsan! Hur går det med surfandet efter packningar, får inte du slösurfa på jobbet?
Det här vädret är inte bra för min produktivitet känner jag, tur det är så mkt vinter här...

Umeå-tråden
Nu är tentan avklarad och jag börjar kunna visualsera en riktigt lång tur imorgon. Inte så jävla snabbt bara. Jag har varit slö under vårsäsongen.

Någon fler som vill med?
Förslag på riktning?

Jon.

Umeå-tråden
Vad sägs om den vägen vi körde sist över tavelsjö till vännäsby, det var ju riktigt fint
Gräsmyr är vär fortfarande uppgrävt?

Vi håller ju sånt tempo så alla orkar hänga med, vi ska inte ställa av någon längs vägen. Är man pigg drar man mer bara

Umeå-tråden
Happyride: De som inte sysslar med brännboll en kväll som denna får gärna hänga med mig (och förmodligen August) på en kortare XC-tur runt 19:30.

Umeå-tråden
oJsan skrev:
> Happyride: De som inte sysslar med brännboll en
> kväll som denna får gärna hänga med mig (och
> förmodligen August) på en kortare XC-tur runt
> 19:30.

jag är med.. vars samling..??

Umeå-tråden
August bestämde precis att han dyker upp hos mig 19:30. Får se om jag hinner få ihop cykeln tills dess... blev tvungen att justera bakre hjullagret också.
Andra intresserade kan leta sig mot dagiset på Öbacka, så borde ni se oss där.

Umeå-tråden
Solen gassar, Ålidhem dansar och ler, Yran är igång - kan man då göra något bättre än att dra ut på en solotur i skogen? Nä, tänkte väl det. Ser att det är fler som ska ta sig ut ikväll, hoppas ni får en trevlig tur också, för det fick jag!
Fler bilder efterlystes, bjuder på två, ursäkta undermålig mobilkvalitet.
Knöliga rötter.

skogstur.jpg ht=640

Och så lite spångestterapi, det går bättre och bättre, känns bra att träna på spänger som nästan ligger i markhöjd, slapp dramatiska avåkningar.

terapi.jpg ht=640

Umeå-tråden
Men? *kliar mig i skallen* Var har du varit och cyklat quid? Jag skulle gissa på Grössjön men jag känner inte igen spångpartiet...
Vår tur gick upp efter Tavelsjöleden och hem längs kullavägen. Vi gjorde även ett försök att hitta någon intressant stig bakom Piparbölesjön men misslyckades och hamnade på grusväg. Men då kom jag å andra sidan ihåg att hiva fram telefonen och ta en bild (kände mig tvingad efter viss påtryckning här i tråden ;) ).

Vad är väl brännboll när man istället kan cykla i kortbyxor och t-shirt i kvällsolen =D (och nästa gång måste vi samordna våra turer bättre!)

Med hjälmen på sniskan:
20090529002.jpg ht=544

Umeå-tråden
oJsan skrev:
> Men? *kliar mig i skallen* Var har du varit och
> cyklat quid? Jag skulle gissa på Grössjön men
> jag känner inte igen spångpartiet...

Stämmer, det är Grössjön runt-stigen. Bilderna är från den lilla snutten som är rödmarkerad:

grssjn.jpg ht=666

Umeå-tråden
Vet inte om ngt. gått lokalt, men har just klarat av en risig vecka med grand final a´la magsjuka..
Blev att sitta olugnt i solen och låta sig stekas med en liten bok: hela sagan om ringen! Inget man ligger på rygg och läser... Har gått åt en del vatten idag.

Jycken är fri sin hälta, och vi har hunnit en tur runt stan, innan brännbollen började. Skönt!
Ännu bättre väder är att vänta i morgon, sa "de"! :D Ha så trevligt, ni som skall ut.

Umeå-tråden
Blev solotur:
Rullade ut över ängarna vid Degernäs som vanligt, och sen Bussjön-Stöcke-Röbäck svängen. i Röbäck tog jag vänster längs stora vägen till Djäkneböle och norrut igen mot Sörfors och Brännland.
Vägen precis där är lite sisådär, men sjukt vackert.
Jag lagade punka precis nere vid älven vid Brännland, tur man hade reservslang. Klockren snakebite.

Sedan rullade jag vidare upp till Kassjö och Tavelsjön, där är ju fint nästan så det gör ont.

Sen tänkte jag att jag skulle kolla om någon jag kände paddlade vid Rödåsel, så jag rullade upp dit. Givetvis svängde jag fel i korset (Jag tog "mest vänster") och rullade halvvägs till Vännäs innan jag gav upp och insåg att forsen vid bron inte var åt det hållet. Väl tillbaka vid korset igen tog jag "inte lika mycket vänster" sett från Tavelsjö, och då ser man ju bron från korsningen. Rullade ner dit men där var ingen.

Jag hade tänkt fika där om jag hittade ngn jag kände, men det gjorde jag ju inte. Då tänkte jag att har jag cyklat så här långt på bara vatten kan jag lika gärna cykla hem också. Innan jag var uppe i korsningen igen bonkade jag :)
"Umeå 37" stod det på skylten och ordentlig medvind gjorde att jag tuggade på ändå, och sket i att äta. Sista biten från Forslunda och upp på Ålidhem vinglade jag över nästan hela vägen, inte mycket socker kvar i den killen. En ordentlig grillmiddag senare känner jag mig helt ok, och det var en grym tur, bättre väder kan man inte få. Medvinden på hemvägen var kanon, trots att jag knappt visste vad jag hette kunde jag ändå ligga på typ 53-18 i stort sett hela vägen, sjukt gött!

Summa summarum så var det en rejäl tur, när jag får tid ska jag räkna ut den totala sträckan och medelhastighet, jag skulle gissa på runt 30km/h och mer 15 än 12 mil, men jag har ju ingen cykeldator så jag kan ju bara gissa baserat på hur jag cyklat med andra tidigare.

Umeå-tråden
quid: Aha! Nu börjar minnet klarna ;)

Brakastruten: Skönt att höra att jycken piggat på sig, så ni kan göra den planerade cykelsemestern i sommar!

marran: Du det där var ingen pjåkig tur.. maps.google.com är bra om man vill mäta avstånd (så länge man håller sig på vägarna, länsstyrelsens kartor är bättre för XC-mätningar).
Jag blev så nyfiken på var du egentligen cyklat, så jag ritade ut din rutt och det blev rätt precis 15 mil om jag fattat rätt: http://maps.google.com/maps?f=d&sou...3.899637,20.273895&spn=0.159199,0.615234&z=11

Strongt trampat!

Själv for jag och frun till Hällnäs och cyklade Isälvsleden upp till Djupsund och sen ner samma väg igen. Vilket makalöst väder det var idag!!

På väg ner mot en bäck
_MG_3017.JPG ht=725

"Kammen"
_MG_3051.JPG ht=725

mjo... skärpan var någon annanstans.
_MG_3078.JPG ht=725

Vad gäller för morgondagen? (känns osannolikt att ingen tänker cykla liksom...)

Edit: la till google maps-länken...

Tillbaka
Topp