Umeå-tråden

Umeå-tråden
I morgon rullar jag iväg till Nordmaling, med vagn och allt. Skall försöka undvika E4an! Borde gå bra till Hörnefors i.a.f.

De jag tänkte besöka i Fredrika och Lycksele hade inte vett att hålla sig hemma(?). :D
Hoppas på fortsatt finväder.

Umeå-tråden
Annars är det ju fint via rödbäck och gräsmyr, om du ska till nordmaling och slippa e4...
Vart bär det av vidare sen då? Vädret kan ju inte bli mycket bättre än såhär, ha en trevlig tur och kom ihåg att dricka mycket - både du och hunden! =)

Umeå-tråden
Hemma igen. Så här blev det: Fredag mitt på soligaste dagen for vi vi från M-hem via centrum och 150g hamburgare. Därefter fick jycken åka kärra då det var för varmt, vidare till Maxi, över Degernäs, Bussjö med bad, Norrmjöle med vattenpåfyllning (tre 75:or), ut vid Hörnefors för sötsaker, mot Norrbyn med grillning
DSC-0039.jpg ht=240

och mat i grillskjul (välordnat!).
Där kunde vi ha stannat,
DSC-0036.jpg ht=240

om det inte varit så ljust än. Vidare över Öre med folk som spelade wolleyball nere vid älven, och så hamnade vi istället i Håkmark, men på andra sidan E4:an. Somnade under öppen himmel, med hunden kopplad i sovsäckens fotände... En handduk över honom mot myggen, så sov vi båda gott! I stort sett "cykelspåret".

I morse (igår...) var det bara att vända om en bit in mot Håkmark igen, för att ta höger vid ett vitt hästhus där morgonkaffe bjöds av en trevlig karl. Sedan blir snart grusväg
DSC-0042.jpg ht=240

och tjädertuppar nära sjön,
DSC-0043.jpg ht=240

ner till Levar och avrättningsplatsen
DSC-0044.jpg ht=240

vid returstationen.

Passade på att hälsa på mormor i Nordmaling, serva rullatorn hennes och äta lite extra gott, efter att själv ha bunkrat upp nere på byn.

Tänkte sedan vidare på det om Gräsmyr och Örsbäck (antikboden öppet Fredagar 11-16)... (Fler tipsade om den vägen.) Fick se ett äldre duvhökspar cirkla runt, vid Korpsjö.
Huuuuuuuuu! Vilka dräpande uppförs-lut kring Gräsmyr,
DSC-0045.jpg ht=240

och överallt! Kan det verkligen gå uppför hela tiden? :D
Tänk nu 22 kg hund,
DSC-0040.jpg ht=240

Jula-cykelkärra med grovdäck, Trangiaköket, T-röd, tre 75:or vatten, Lite olika utifallattombyten och käk åt två. Dessutom en pakethållare i järn! Föga Hi-tech :p
-Vi gjorde 45km/h när det väl slutat luta uppför! Annars var det mera blygsamt tempo.
DSC-0046.jpg ht=240

Nu skall lillen sova!

Bilagor

• DSC-0041.jpg
    DSC-0041.jpg
    16.4 KB · Besök: 66
Senast redigerad av en moderator:
Umeå-tråden
Julakärran i sig får klart godkänt. Välj en mindre hund bara! :D
Vi var inte helt överens, om hur man behandlar sidoväggarna. Han ville gärna trycka ut dem mot hjulen mellan varven... Det hördes och bromsade bra. Ingen fara för hållbarheten, men trasigt blir det. Gaffatejp.

Trodde optimistiskt att jag skulle klara mig med enbart vagnen, men ändrade mig kvällen innan och monterade pakethållare och två packväskor bak. Gick precis fritt från bromsoket.

Jycken är det minsann full fart på, idag igen.... Orättvist. :p

Umeå-tråden
Häpp då var det måndag igen, vilket betyder att det snart är tisdag! Enligt yr.no ska det bjudas på mulet väder under dagen och sen kvällssol, perfekt för happyride med andra ord. Är tiden 1830 som vanligt? Vart vill vi cykla den här gången, sist var det tavelsjöleden och innan dess nydala+grössjön tror jag.
Det är ifs bara oJsan som varit med på båda de två senaste, hoppas det blir bättre uppslutning imorgon!

Umeå-tråden
Gaaah, så sjukt mycket mygg!! Cyklade vid Grössjön ikväll och höll på att bli knäpp av alla blodsugare.
Blev bra spångestterapi dock. Brukar vanligtvis fisåka över spängerna, men idag var det inte ett rimligt alternativ. Endera mesa över spängerna och bli uppäten av en miljard mygg eller sluta fega och bränna på. Valde alt. 2 och det gick faktiskt bra.

Umeå-tråden
Bra att du matat myggen idag quid, då kanske dom är mätta imorgon! =)
Jag cyklar gärna 18:30... men var? Röbäck har jag bara testat som hastigast i år, det kanske kan vara något..?

Umeå-tråden
Min erfarenhet av Röbäck (som begränsar sig till en enda tur) är att där är fint, men man nog vill ha en bra guide, jag misstänker att där finns många fina stigar som missades på grund av okunskap

Senast redigerad av en moderator:
Umeå-tråden
oJsan: Lite drygt lagom, känns det som just nu... :) Har mest tomcyklat tidigare, inte så mycket med last. Cykelspåret längs kusten funkade bra, med tanke på vatten och ätbart (Om man har med sig lite själv också).
Har nu hämtat ut turistkartor över Vindeln, Vännäs och Bjurholm. Ifall jag skulle få för mig något framöver! Vindeln känns mest lockande, med sin närhet och sina naturområden. Har gjort några tjurrusningar dit, för länge sedan. Kan vara skönt att bara ta det lugnt en gång. Hinna lukta på omgivningarna lite..

Umeå-tråden
Inte för att jag ska med på riden imorgon, men kan ändå inflika om Röbäck att där finns väldigt många stigar och det är väldigt lätt att åka vilse! Det finns sjukt fina stigar, men även stigar som får kullersten att likna ett salsgolv.
Finns en orienteringskarta över Röbäck långt tillbaka i tråden. Försökte orientera mig efter den för ett tag sen. Det har hänt en del sen -97 då kartan trycktes, men i stort sett stämde det mesta.

Umeå-tråden
Ja tack gärna, Tavelsjö var länge sedan! (Om inte cyklarna får plats eller om vi blir ännu fler så kan jag ta min bil). Hämta marran först, han hittar till mig.

Muntis: Gaah!! Fler bilder tack! (kullagren har föresten kommit nu, ska byta på min imorrn)

Umeå-tråden
Hej. Jag är en Ske-bo i förskingringen som cyklar mtb långlopp.
Jag försöker köra hela långloppscupen i år. Jag kommer att åka från
Skellefteå ner till Rättvik till Mörksuggejakten, och funderar om det är fler intresserade i krokarna?
Så kunde man samåka kanske.

pm eller maila isf.

//Micke

Umeå-tråden
Utan blåsten hade det varit olidligt mycket myggor, flugor och brems! Så länge vi rörde på oss gick det bra. Stigarna var härliga, jag gillade terrängen skarpt! (kan posta några bilder och karta senare idag)

Nersidan med tisdagsturen var att jag knäckte två växelöron inom en timme =/ I onsdags hämtade jag ut mitt CRC-paket innehållande två växelöron... reservdels-saldot oförändrat alltså.

Inte för att frakten är speciellt dyr, men om det är någon som vill sambeställa så tänker jag nog lägga en beställning från http://derailleurhanger.com/ ikväll eller imorgon... (eller är det någon som vet billigare alternativ?... hutlöst att ta så mycket betalt för en aluminiumbit....)

Umeå-tråden
Några bilder från i tisdags:

Grusvägstransport
IMG_1840.JPG ht=640

Över hällorna fanns det ibland flera spår att välja.. Jon utforskar.
IMG_1850.JPG ht=640

Fiiin stig
IMG_1853.JPG ht=640

marran trajlar!
IMG_1862.JPG ht=640

Paus på toppen
IMG_1863.JPG ht=480

Det lilla missödet...
IMG_1868.JPG ht=480

På sina håll fanns det fina utförslöpor:

Umeå-tråden
Nix, Torrbergsstugan hann vi inte med, det hade mekats växelöra, pratats i telefon, OTB:ats och fäktats med flugor och mygg så klockan blev mycket...
Rutten:
namnls.PNG ht=489

Tillbaka
Topp