Umeå-tråden

Umeå-tråden
Ang Isälvsleden gäller som vanligt att gärna skippa Hällnäs-Vindeln.
Bästa delen alla kategorier är såklart åsen - från Djupsund och en bit in i skogen.
Men man kör gärna en bit "norr" om Djupsund också.
Att snurra på lite runt "Abborrtjärnarna" gör man nämligen med stor behållning!
Efter att man passerat Djupsund (och rott över med båtarna) väntar ju den mest episka cyklingen.
Rekommenderar att man kör leden tills man kommer till Hällnäs såg - då kan man lika gärna kliva ut på 363'an ända till Hällnäs.

För de av oss som gillar flowiga snabba pumpande utförslöpor så tar man väl framme i Hällnäs in på leden till vänster strax innan alla växthusen. Observera att det kan vara värt att reka litegrann innan då det går tämligen fort utför. Tokkraschade för några veckor sedan pga vattnet eroderat bort en del av stigen och det höll på att sluta illa...
Efter den första utförskörningen tar man sig upp på åsen som ligger parallellt med 363'an och så får man lite skön pumpande stig som avslutning ner mot en parkeringsplats.

Förslag på liten slinga i Djupsund innan man tar båtarna över... Man skall köra medsols (Nog så rolig som att starta direkt från Åmsele.)
http://kartor.eniro.se/m/ICUoJ

Grovyxad kartbild av den sträckning jag pratar om i Hällnäs...
http://kartor.eniro.se/m/ICUrv

Skulle gärna följa med och köra, men har andra åtaganden i helgen.

Umeå-tråden
Jag hade också gärna hängt med dit i helgen men även jag har annat på gång. =/ Men Isälvsleden har funnits i bakhuvudet hela sommaren.... så den SKA cyklas innan snön lagt sig! Den bästa säsongen för Isälvsleden är ju hösten, så än sörjer jag inte... ;)

Umeå-tråden
Åh, jag är så sugen att jag nästan mår illa. Isälvsleden är ju rätt slät och snäll, skulle kunna gå... Om det blir en tur i Oktober också är jag på! (Fortfarande axelskadad om någon undrar vad jag svamlar om och mot förmodan bryr sig)

Umeå-tråden
Blir din axel bra körs det en tur Jon, oroen dig icke!

3 pers borde funka logistiskt, jag ska sätta mig in i kartorna noggrannare imorgon, jag antar att det är två bilar som gäller så vi bara behöver köra i en riktning. Avfärd från stan när, är kl 9 för tidigt? Vet någon hur lång tid rundan tar, Agassi kanske?

Umeå-tråden
söndag har jag viss (överhängande) risk för bakfylla, så jag tror lördag passar bättre för mig också, så siktar jag på fettocykling på söndag, det blir nog pushbike någonstans

Umeå-tråden
Är ny i stan och hittade till min stora glädje denna tråd när jag googlade lite på cykelleder i umeå. Skulle det kunna vara möjligt för mig att få följa med på Lördag? Har tyvärr ingen bil..

Umeå-tråden
CarlM: Kul, klart du ska med! 4 pers i 2 bilar borde inte vara några problem.

Jag gissar att 2 pers får vänta på att den andra bilen hämtas när vi ska hem, om vi bara cyklar i en riktning. Därför kan det vara bra att ha med sig något varmt att ta på sig medan man väntar

Umeå-tråden
Appropå rundor så kan jag tipsa om NM-banan i crosscountry, 6 km skoj-skoj. På NM kommer det att finnas möjlighet att köra i s k Sport-klass om man löser endagslicens för 75 kr. Rekommenderas varmt! Den som inte gillar att "tävla" kan alltid sticka dit på egen hand och nöta teknik, eller bara ta ut sig rejält. :)
Än är det inte snitslat, men bankarta finns här: http://www.bikeboost.se/mountainbike/bankartor.aspx
Igår var vi ca 8 st som körde tre varv, sista varvet gick det rätt bra att följa de gamla hjulspåren.

Umeå-tråden
olli: Den där lät lite intressant att kolla in, även om jag nog inte kommer köra själva eventet så är det nog kul att fara och kolla in stigarna, I20 har jag tyvärr ganska dålig koll på. Om inte annat kasnke man hittar någon ny kul stigsnutt man missat. Vart startar den, jag har lite svårt att tyda kartan. Är det typ vid dirtbanan eller?

CarlM och övriga helgcyklister: Jag har inte kört där tidigare, men kika lite i kartorna här ovanför och sök tidigare i tråden så finns det nog något RR. Själv avsätter jag hela dagen, för säkerhets skull :)
Jag finns på Tunnelbacken, Grusove tror jag bor på Tomtebo. Båda vi två har bilar, så till 4 pers bör det räcka.
Vart bor du kasjaa?
Jag föreslår att vi åker två och två i bilarna, så blir det lättpackat och smidigt. Sen kastar vi ut 2 cylister där vi ämnar starta, kör med bilarna dit vi ska komma fram, lämnar en bil där och kör tillbaka den andra. När vi cyklat klart gör vi den omvända proceduren såklart :)

Förresten, Grusove, jag hade inte kört en heldagstur på ditt bakhjul. Har du verktyg för att flytta över kassett kan du få låna ett lite friskare av mig

Senast redigerad av en moderator:
Umeå-tråden
De yttre bultarna hande gått upp men jag har dragit åt dem nu så borde jag klara dagen i väntan på att reservdelarna dyker upp.

Jag har övertalat kaajsa att köra min bil då jag inte är säker på att jag är helt körvärdig i morrn. jag föreslår att vi möts kl 9 vid Ålidhem centrum.

Är riktigt taggad för i morrn, kul att carlM hänger med också!

Umeå-tråden
Hur många varv kommer NM-banan köras, eller är det flest varv på fix tid? Ingår NM i någon cup eller är det bara ett sätt att sortera bort eliten från söndagens Bikeboost?

Sen undrar jag även hur lång motionsbanan på söndag är?! =) Både 40, 44 och 50km nämns nämligen för långa varianten på hemsidan. Är det samma som ifjol?

Känns riktigt illa att missa helgens påhitt =( Jag käkar tårta på 50-årskalas istället, men ni får ha det så trevligt!

Några RR från Isälvsleden:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/432695/975099#msg-975099
Skakigt videoklipp:

Btw, Grusove: Visst var du på ClasOhlson för en halvtimme sedan? =)

olli skrev:
-------------------------------------------------------
> Appropå rundor så kan jag tipsa om NM-banan i
> crosscountry, 6 km skoj-skoj. På NM kommer det
> att finnas möjlighet att köra i s k Sport-klass
> om man löser endagslicens för 75 kr.
> Rekommenderas varmt! Den som inte gillar att
> "tävla" kan alltid sticka dit på egen hand och
> nöta teknik, eller bara ta ut sig rejält. :)
> Än är det inte snitslat, men bankarta finns
> här:
> http://www.bikeboost.se/mountainbike/bankartor.asp
> x
> Igår var vi ca 8 st som körde tre varv, sista
> varvet gick det rätt bra att följa de gamla
> hjulspåren.

Umeå-tråden
Jepp, turen var tänkt som fikatur. Kolla lite i tidigare RR:s för att få en bild av längden, jag har inte hunnit kika än så jag vet inte.

Ett tips är att ha med lite mackor eller liknande, ordenligt med vatten, lite extraslangar, pump och småverktyg. Även överdragskläder kan vara bra för fikapausen och/eller om man får vänta på transport när vi trixar med bilarna.

Umeå-tråden
oJsan skrev:
> Hur många varv kommer NM-banan köras, eller är
> det flest varv på fix tid? Ingår NM i någon cup
> eller är det bara ett sätt att sortera bort
> eliten från söndagens Bikeboost?
>
> Sen undrar jag även hur lång motionsbanan på
> söndag är?! =) Både 40, 44 och 50km nämns
> nämligen för långa varianten på hemsidan. Är
> det samma som ifjol?

4 varv för herrelit, 3 varv för övriga herrklasser. Damelit kör 3, övriga 2.
NM, Norrlandsmästerskapet, ingår inte i någon cup. Arrangemanget vandrar runt mellan distrikten, i år var det tydligen vår tur. Och då tyckte vi att det var rimligt att lägga det samma helg som Bikeboost, för att öka chansen att utsocknes orkar masa sig hit. Förhoppningen är att "elit"åkarna ska köra även motionsloppet, och att en del motionärer ska testa sportklassen på NM.

Söndagens motionsbana är inte 100% spikad ännu, och därmed inte uppmätt. Vi har inte lyckats få tillträde till skjutfältet och inte heller till den korta asfaltsträckan mellan Jaberget och skjutbanan, vilket vållat en del huvudbry. Ambitionen är givetvis att få med en värdig ersättare till det fina stigparti vi tappar längst uppe i norr. Blir det som jag hoppas och tror blir varvet ca 25 km. Facit kommer i helgen. :)

Umeå-tråden
Tack för den fina turen igår, det måste vi göra om! Ett alternativ skulle kunna vara att köra Hällnäs -> Djupsund -> Hällnäs, så sparar man in lite logistik. Jag spyr upp en hög bilder, okommenterat och oredigerat. Är någon road av photoshop är det bara att hojta till för att få dem i originalupplösning.

img-37.jpg ht=544

img-36.jpg ht=544

img-35.jpg ht=544

img-34.jpg ht=544

img-33.jpg ht=544

img-32.jpg ht=544

img-31.jpg ht=544

img-30.jpg ht=544

img-29.jpg ht=544

img-28.jpg ht=544

img-27.jpg ht=544

img-26.jpg ht=544

img-25.jpg ht=544

img-24.jpg ht=544

img-23.jpg ht=544

img-22.jpg ht=544

img-21.jpg ht=725

img-20.jpg ht=725

img-19.jpg ht=725

img-18.jpg ht=544

img-17.jpg ht=544

img-16.jpg ht=544

img-15.jpg ht=544

img-14.jpg ht=544

img-13.jpg ht=544

Umeå-tråden
Å! Det här ser precis lika roligt ut som det var, många tack för fin tur + fina bilder. Jag gillar "I'm the king of the world" bilden högst upp på hygget :)

Föresten så har jag fortfarande din hjälm Marran, får jag låna den en vecka till innan min bussgodssändning kommer? Om du/kompis vill ha tillbaka den så kan jag komma förbi, tror bestämt vi är grannar.

Hällnäs - djupsund - hällnäs låter som bra idé, blir fint när höstfärgerna är på plats!

Umeå-tråden
olli skrev:
> Torsdag kl 17.45 bjuds det på testkörning av
> årets Bikeboost-bana. Samling vid röda ladan
> invid E4-rondellen. Häng med! Om det finns
> intresse och dagsljus efteråt tid kan vi avsluta
> med ett varv på XC-banan som används på NM.
> Bankartor finns på
> http://www.bikeboost.se/mountainbike/bankartor.asp
> x för den som vill tjuvkika eller ta en tur på
> egen hand.

Hej!

Roligt, vad blir det för tempo?
Känns tråkigt om man ska ligga och sinka.

MVH

Halvtrött kille på dirtcykel.

Umeå-tråden
Cykelanders skrev:
> ...
> Roligt, vad blir det för tempo?
> Känns tråkigt om man ska ligga och sinka.

Förmodligen delar vi in oss i två grupper, en snabbare och en långsammare. Tempot styrs av den i gruppen som åker långsammast. Och nån ska ju vara sist. :)
Svårt att säga med andra ord. Men alla som kommer ska med!

Umeå-tråden
Jag är lite sugen på att köra Tavelsjöleden eller liknande stigcykling idag, eller eventuellt Pushbike. Siktar på att komma iväg vid 6 men är flexibel, någon som vill hänga på?

Umeå-tråden
Hej härligt!

Jag måste tyvärr passa denna sväng då jag har föreläsning som krockar!

Men jag ska hålla gluggarna öppen!

Hänger gärna med lite senare på torsdag kväll om det är någon som ska ut och trampa lite!

Bor på ålidhem

olli skrev:
> Cykelanders skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ...
> > Roligt, vad blir det för tempo?
> > Känns tråkigt om man ska ligga och sinka.
>
> Förmodligen delar vi in oss i två grupper, en
> snabbare och en långsammare. Tempot styrs av den
> i gruppen som åker långsammast. Och nån ska ju
> vara sist. :)
> Svårt att säga med andra ord. Men alla som
> kommer ska med!

Umeå-tråden
Klen uppslutning igår, jag körde själv. Hur ser det ut idag, jag är grymt sugen på en runda, antingen pushbike eller stigcykling. Kommer gärna iväg tidigt, funderar på att smita från jobbet redan vid 3-4 kanske, någon som är på?

Umeå-tråden
& jag håller på att flytta & har sociala åtaganden! God tur, sannerligen vackert cykelväder.

Carl! Står cykelkartställsutlånandeerbjudandet för lördag ännu kvar? Kanske jag kan dyka förbi imrg och låna? Du kan väl höra av dig till mig på 073 0660 828?

Tillbaka
Topp