Umeå-tråden

Umeå-tråden
va sjelv uppe en sväng vid nydala ida o försökte mig på stigarna, sett ni vart där.. svårtåkt o segt tycke jag de va, knappt kul

ska bli skysst o få ny hoj te veckan, nått nytt o mekka med.. om de va nån som hade vevlager verktyg för integrerat lager så lånar jag übergärna

Umeå-tråden
Hur har vi det med helgens cykling? Det något mildare vädret har förhoppningsvis gjort snökristallerna lite mjukare, så att de lättare packat sig på stigarna.
Något soligare prognos lördag på lördag än söndag men för mig fungerar båda... fler intressenter?

Umeå-tråden
Håller på att låta mig ledas in i RC-träsket... Metanol och miljöförstöring, för nöjes skull. Började med Julas starter-kit på extrapris. Dummma, dumma! :-p

Men det borde gå att fika någonstans efteråt? Jag pinnar på med singelspeeden just nu. Upptäckte vad bedrövligt med mjölksyratålighet det var i benen. Ingen sadelstolpe och en massa tom-trampande. :-D

Umeå-tråden
Jag var ute i onsdags, då var det fortfarande trögt på stigarna, men det borde ha blivit bättre nu, inte minst med tanket på eftermiddagens goväder...

Imorgon är nog rätt kört för mig, söndag är nog det som gäller och då gärna förmiddag, typ 10 eller så.

Umeå-tråden
Tja

Jag kan nog hänga på om det blir nån tur imorrn, förmiddag passar bra för mig.

Har knappt cyklat nått sen turen för en knapp månad sen så det blir nog inte lika snabbt och långt för mig som sist.

/Andreas

Umeå-tråden
Takskottning är ju också roligt, eller iaf nyttigt :)

Som det ser ut nu siktar jag på 10 imorgon, antagligen inte lika långt som sist, jag tror inte det bjuds lika bra stig heller, men det kan nog bli trevligt ändå :)

Umeå-tråden
Jo har en sån längst till vänster på bilden, fick ett mail från cc så jag ska skicka tillbaka den. Nu måste jag hitta nån ny liknande, helst svart. Får väll slänga på den gamla med bockstyret tills vidare.

Tack alla inblandade för dagens tur, inte den längsta men det var bra tempo och längd för mig iaf. Synd att snön var lite för mjuk i bigjumpet bara :)

Umeå-tråden
Hej kära Umeå bor.

Hade tänkt att köra en liten träff för cykel intresserade. Det har med mitt examensarbete att göra, läs lite mer om det här, eller i alla fall diskussionen =)

http://happymtb.org/forum/read.php/1/1076522/page=1

Projektet har nu fått en egen sida, väldigt trögt uppdaterad hittills men nu när jag är tillbaks i umeå kommer det förhoppningsvis bli en daglig uppdatering.

http://examensprojekt.blogspot.com/

Tänkte börja med en rundvandring på skolan så får ni se vad vi arbetar med!

Samtalen under träffen skall inrikta sig på allt omkring cyklar och jag kommer även planera en liten workshop.

Om ni vill ha lite inspiration så titta gärna på:

http://www.core77.com/gallery/photos_search.asp?context_id=2&tag=future bicycles
och
http://trendspaning.welcom.se/

SJÄLVKLART blir det fika, så om ni är nöt eller gluten eller allergiker på något sätt skicka ett pm till mig.

Skicka gärna ett pm rent allmänt om ni skall komma, eller har frågor!

Datum: SÖNDAG 8/3, alltså nu på helgen! TID: 15.00 Tycker ni att datumet är helt galet, säg då till så kan vi styra upp fler möten!

Frågor? pm eller 07351 666 80

MVH/Daniel

Umeå-tråden
Trevlig värre! Ska bli kul att se vad som försiggår i grannbyggnaden. =)
Jag dyker upp, tiden passar för mig. Hoppas att fler umeåbor också ansluter!

Designhögskolan är det som gäller va..? stod inte i texten.

Umeå-tråden
Precis träffen blir på Designhögskolan!

Som sagt det blir en rundvandring på skolan, tycker ibland skolan kan va lite anonym utåt så de vore kul att visa vad vi gör också!

Vi har en riktigt grym verkstad bland annat med en STOR 3d fräs som kan fräsa saker i storleken lastbilshytt.

Lovar att alla kommer få idéer i huvudet på vad man kan göra för roliga saker...

MVH/Daniel

Umeå-tråden
Du är välkommen Muntis

som sagt, ni måste inte känna att ni skall komma fullproppade med idéer utan vi samtalar och jag visar lite tankar och idéer jag ahr så arbetar vi utifrån det!

MVH/Daniel

Umeå-tråden
Industridesigner. skrev:
-------------------------------------------------------
> Skall bara tillägga en sak, ta gärna med er
> cykeln ni cyklar på just nu, vore kul att se lite
> vinter utrustade pendlare.
>
> MVH/Daniel

Bilder kommer!

Umeå-tråden
Tänkte kapa tråden en gång till.

Jag studerar ju här uppe, men är ingen umebo från början, tänkte höra här om vilken cykelaffär som är bäst att ha att göra med. Ska beställa komponenter men vilka är snabbast och minst krångel med, kan beställa från nätet men ibland kan det vara skönt att snacka ansikte mot ansikte OM det blir krångel.

Samt, är på jakt efter telefonnummer till killen som hade cykelaffären i bågenhuset, 99% säker på att han heter Mattias. PM:a mig eller om ni känner han be han ringa mig på 07351 666 80. Har lite problem med delar till en KONA cykel.

Och det sista, är det någon som har en ram för 28" jul liggande, rutten, sliten, alu eller stål gör inget. Eller kanske till och med en komplett cykel, typ pendelhoj. Skänkes eller billig peng eller bud?

MVH/Daniel

Senast redigerad av en moderator:
Umeå-tråden
Är väl bara till att knata runt i de olika butikerna och se var man har tålamod med just dig... :-)
Från älven är det inte långt upp till Cykel och Mopedhandlarn t.ex. Håkan där är inblandad i Cykloma, som tar in IDEAL-cyklarna till Sverige. Man hoppas på ett uppsving för sina Skeppshultscyklar i år, i.o.m. att kronkursen och tillverkningen är var den är.
Man är fantastiskt bra på att surra! :-D

Ta med något gott att tugga på, så har du gissningsvis vunnit en handfull nya vänner! Skrot blir de så gärna av med också... ifall det finns en intressant tanke bakom.

Umeå-tråden
alidhojd!

Tack så mycket!

Brakastruten

Haha, jo har fått i alla fall bra kontakter på två cykelaffärer hittils. Bra de där med fikat, ska köpa med nått riktigt kladdigt och ta mig runt.

Tack så mycket!

ps. Glöm inte träff på designhögskolan på söndag 15.00 för dem som vill komma.

/Daniel

Umeå-tråden
Industridesigner. skrev:
-------------------------------------------------------

> Samt, är på jakt efter telefonnummer till killen
> som hade cykelaffären i bågenhuset, 99% säker
> på att han heter Mattias. PM:a mig eller om ni
> känner han be han ringa mig på 07351 666 80. Har
> lite problem med delar till en KONA cykel.

360 Norr i vännäs är enda auktoriserade konaåterförsäljare i västerbotten och han är rätt bra att ha att göra med också :)
http://www.360norr.se/

Umeå-tråden
Egentligen var det planerat skidåkning idag men p.g.a smärre missförstånd blev jag utan transport till skidspåret och istället fick det bli stigbesiktning medelst cykel:

Gamlia - Utmärkt, här gick det undan må ni tro! Beagles, stövare och tvåbenta kreatur fick maka på sig när jag svischade fram på hårt trampade skoterspår. Lite lönnhalt i vissa kurvor, men det skapade bara lite lagom spänning =)

Nydala - Nydalabadet->Kinabron var smal och bitvis riktigt smal. En urspårning där ledde oftast till minst en halv OTB (kramsnön suuuger fast framhulet). Kinabron->"Myrdammen" var rätt hyffad. Smal men rätt vältrampad. Myrdammen->Tomtebo var helt okey, helt okey sista biten mot Tomtebo.

Grössjön - Nitlott! Entré Tomtebo (precis i början av cykelvägen mellan Tomtebo och Carlshem) var schysst några hundra meter, men där tallarna blev glesare hade den senaste tidens drevsnö packat igen spåret. Tjurig som jag var styrde jag cykeln en bit och vek in på ett skoterspår som nästan bar att cykla på. Hamnade snart vid norra änden av Grössjön och snäll som jag var tog jag inte skidåkarnas fina spår mot Carlshem utan tog istället skoterspåret under kraftledningsgatan, i riktning mot Yttertavle. Efter en mycket slaskig transport från Yttertavla fick både jag och cykeln en välbehövlig dusch!

Usch, jag ser verkligen inte fram emot de närmsta månadernas slask.

Umeå-tråden
Härligt med lite stigrapporter, själv sitter jag förkyld så det blir inget för mig i helgen...
Ska dock få trainer till racern så jag kan "torrsimma" under slaskperioden
Norrmännen spår plusgrader så långt ögat kan se, kan det vara så att det är vår?

Umeå-tråden
Jajamen... ÄNTLIGEN kommer våren, jag älskar slasket för då vet man att sommaren snart kommer och därmed också domdär fina stigarna... shit jag är så ivrig att jag snart kommer att klättra på väggarna tillsammans med panther
file=89336

Vi var ut en sväng idag och trampade också i snön, rätt tungåkt med några trevliga partier blev det iallafall.
En förvarning, se till att ni fixar till cyklarna snart... man vet aldrig vad som händer i "cykel-Övik" i vår ;-)

Umeå-tråden
Kul att folk cyklar, själv har jag köpt längdskidor så det har blivit mer av det än cykling på sistone.

Framnavet på min pendlare har fått nya kulor och lagerkonor. Dock behöver jag en 13 mm konnyckel för att justera lagret ordentligt. Är det någon här som har en sådan att låna ut?

//Jonas

Umeå-tråden
Konnyckel? En tunn blocknyckel eller? En sån använde i alla fall jag för att fixa med mitt framnavslager. Du får gärna låna av mig, men jag kommer inte hem förrän nio-tiden ikväll.

Umeå-tråden
halloj

jag kom just hem efter en tur på Sunn'en.. nydalastigarna först - där var de helt klart åkbart, hårda o smala stigar i skogen, men tyvärr mjuk kramsnö bitvis längs sjön.. jag satsa lite på dessa stigar o for över styret 2ggr då framhjulet skar ut i djupsnön.. men rätt skoj ändå :) sen trampa jag till gamlia, o där gick de undan som fasen på stigarna.. tösnö endast intill husen vid berghem.. annars vare snabb hård jämn packad bred o bitvit glatt spår a la rodel typ.. jag skulle tippa att de går att trampa riktit fint runtom umeå på skoterleder nu, iallefall på förmiddaggen innan de blitt tösnö på myren.. så är nån sugen så skriv ett inlägg.. hade vart kul med en lite längre tur, förslagsvis på skoterleder, upp mot tavelsjö eller nått typ.. trampa iväg på morgonen o va tillbaks vid lunch.. hur ser tavelsjöleden ut på vintern? skoter eller skidspår där då..??

MVH
Henke

Tillbaka
Topp