Umeå-tråden

Umeå-tråden
Den 12:e september bjuds det på ett stycke motionstävling i MTB. http://www.bikeboost.se/mtb.html
Idag testkörde vi den tilltänkta banan ännu ett varv och jag vågar säga att det är en jäkligt bra bana. ;)
Med risk för att bryta mot någon forumregel vill jag varmt rekommendera alla som tycker att det är OK att bli svettig, glad och trött av att köra mårtenbajk att masa sig ut och vara med.

Men. Nu till saken. Varvet mäter 21 km, merparten på stig förstås. En del av de stigarna skulle må fint av lite röjning/klippning/bättring för att bli optimala. Den som kan tänka sig att assistera i det arbetet kan skicka ett PM till mig. I utbyte får man såklart en fristart.

För övrigt så bjöd även min tur på kantarellbonus. Sweet. :)

Umeå-tråden
rayy skrev:
-------------------------------------------------------
> oJsan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 200kg MC + fot + fotpinne + stubbe = blå och
> > svullen fot. =/
> > Hjärnan vill cykla men foten mår nog bra av
> att
> > vila några dagar till... Jag hade gärna
> följt
> > med ikväll =( Om foten känns bättre mot
> slutet
> > av veckan så blir det nog en tur då
> istället!
>
>
> Shit! Inte kul. Hur lyckades du med det? I skog
> eller på landsväg (finns stubbar där ens? men
> 200 kg MC i skog lät tungt)?
>
> Hoppas du blir bättre snart!

Mittemellan typ =) Offroad på mindre grusväg/stig. Koncentrationen låg på att parera i den lösa sanden men egentligen borde jag ha spanat in stubben bredvid stigen. Och ja, den är tungkörd i skogen =)

20090815005.jpg ht=360

20090815006.jpg ht=360

Vilken tur blev det för er idag, samma som sist? Var det någon som stöp på stubben som fällde mig förra veckan? =)

Umeå-tråden
En fråga till er som var i Hemavan för ett tag sen. Jag ska dit nästa vecka och det blir väl iaf två halvdagar på cykel. En ren utförsdag med lift (har fått låna en kona Stinky) och en halvdag på stigarna med min Kona One20Primo. Frågan är hur är det att cykla efter kungsleden bort mot Viterskalsstugan? Dit och tillbaka borde man ju minst hinna på en halvdag eller är jag ute och cyklar? Haha.. kanske lite väl lågt :)

Umeå-tråden
Jodå, nog hinner du dit, det tog väl oss runt 2 timmar (?) med start vid hotellet, fuskar du genom astt åka upp i liften så går det fortare.
Ananrs kan du köra mot viterskalsstugan men ta vänster över träbron innan du kommer fra, och sen köra ner till vägen på andra sidan syterbäcken, den stigen är jättefin!
Jag tror det tog 2,5 timmar typ med start och mål vid hotellet.

olli: Verkar lite oklart, på hemsidan står det att det är 50/50 grusväg och stig, dessutom mestadels slät stig med något tekniskt parti. Du säger mestadels stig. Det hade varit intressant att se en karta så man vet om det är ngt för ett AM-fetto som jag. Kul initiativ är det iaf!
Jag kan säkert vara med och röja lite, dock inte nu i helgen eller nästa pga Åre-resa, men sen är det fritt fram.

Umeå-tråden
Kul att vi inspirerat någon att ta sig till Hemavan, hoppas du får det trevligt!
Jag kollade gps-loggen... det tog 35min för oss att cykla (och ibland styra) från hotellet och upp till toppen av norrliften. Därifrån tog det sedan 1h 5min bort till Viterskalstugan. Cyklar du ytterligare en timme till bör du hinna fram till renvaktarstugan som ligger mitt i syterskalet. Great views there!

Umeå-tråden
Jo, jag har köpt ny ram och en gravitydropper! Så här vart det (med gaffeln i branta läget):
100_1079.JPG ht=544

Jag bytte bakväxeln med ht:n, så nu synkar det snyggt med vevpartiet:
100_1081.JPG ht=544

Umeå-tråden
Fräsig Commencal. Har du hunnit provrulla så man får höra en jämförelse med GF:en (en singelpivot mot en annan). Var det fel mått för att flytta DHX:en?

/Johan

Umeå-tråden
Har inte rullat mer än ett varv runt kvarteret, så jag kan inte göra några rättvisa jämförelser ännu. Dock sitter ju pivot-punkten på ungefär samma ställe, så de borde likna varandra. Den primara anledningen till rambytet är storleken. Det blev väldigt uppenbart när vi var i hemavan att gf:en var för kort för mig. Tyvärr ryms ingen piggyback, därav dämparbytet.

Umeå-tråden
Jo det känner jag till har vandrat och skidat där förut. Kanske kör på en sväng in i syterskalet och sedan ner på andra sidan syterbäcken så slipper jag ifrån kungsleden och alla vandrare utför ;)

Umeå-tråden
What happened to the Sveriges skogen in those three weeks I haven´t been riding? Everything looks just different I couldn´t find my way today :) shit...and also my technical skills I gained disappeared with the good shape too...ah

Umeå-tråden
Hej Jonas,

kayakaing is cool, where did you go?

I finally took the Tavelsjöleden all the way from Umeå to Långrorsen. Oh shit neverending story. back took the road and Umeleden from Blaabböle. What a painfull way back without water and food. In Blabböle I had to eat last 5 raisins to be able to get back to Umeå :))) 105km with a 10 km warm up while searching for pump to buy in the town. Around 60km mtb, 2 bruces. I´m totally wasted, I think I can only go fishing or something easy tomorrow if I evere get out of the bed.

Isälvleden still waiting to be conquered.

P.S.: DOes anybody pick the mushrooms in Sweden? I think I could pick up like big sack of them today. THey stared at by the trails plate-size ones.

God natt

Robert

Umeå-tråden
najkn: Some mushrooms are edible, or even delicious! However, many taste like shit and a few are even poisonous... So I advice you to do some reading before going there. The most popular mushrooms to pick are chanterelle and porcini, because they taste good and are easily recognised.

Umeå-tråden
Yeah I know, the species here are pretty much the same as in Slovakia, but just bigger size (I guess because in Slovakia people pick them before they can get bigger :)) Especially this Orange birch bolete are so huge here. And they are pretty popular in Slovakia. But I was suprised when my boss told me that the Boletus - porcini is not tasty and good to pick. And that one is the most popular in Slovakia :)

But anyway had some great views from Tavelsjöberget...being above the table after long time :)

Umeå-tråden
Hello friends! Breaking news: I've bought a hardtail. Hopefully I'll bring it to Umeå when I return in a couple of weeks. No serious riding here in California yet.

Umeå-tråden
My bike has been STOLEN, a black CUBE AIM.
Could all of you please keep an eye open and send me a PM if you see it.

stulenCube.jpg ht=544

The picture was taken when it was brand new, it´s a lot dirtier now.
It´s not a fancy bike, but I like it a lot.
It was stolen from a bicycle parking lot in the hospital area some time between Sunday morning (23 Aug.) and Wednesday evening (26 Aug.)
Fork: SR Suntour XCM
Rear derailleur: Shimano Alivio
Shimano Deore v-brakes

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Senast redigerad av en moderator:
Umeå-tråden
Hej!

Någon som är sugen på en lite svettorajd ikväll?

Runt 18-19tiden skulle passa mig bra, så någon som vill ta med mig på en lite guidning?
Gärna småstigar! Trampa grusväg är inte min grej.

Kommer från Övik men studerar!

Ring gärna 0705527988

MVH
Anders

Umeå-tråden
Hej alla glada! Har just anlänt Ume igen efter en sommar i exil. Har i sommar gått och skaffat FS och är därmed oerhört sugen på att kasta mig ut i skogarna fredag eller lördag, hakar gärna på någon som har lite koll!

Umeå-tråden
Have been busy last weeks, but after a little bit of work tomorrow morning I might get out for a ride in the afternoon. Would be nice to hang out with somebody else than colleagues.

Any suggestions?

robert

Umeå-tråden
Cykelanders skrev:
> Hej!
>
> Någon som är sugen på en lite svettorajd
> ikväll?
>
> Runt 18-19tiden skulle passa mig bra, så någon
> som vill ta med mig på en lite guidning?
> Gärna småstigar! Trampa grusväg är inte min
> grej.
>
> Kommer från Övik men studerar!
>
> Ring gärna 0705527988
>
> MVH
> Anders

hahahaha...ska du åka öviks-xc med dom? Ta det lugnt så du inte skrämmer dom bara :P

Umeå-tråden
Besökta flyingball idag och dreglade en hel del.. ca 60st fullvärdiga MTB till vänster, 20 racers på höger sida. En annan avdelning med kläder, ramar, gafflar, hjul och reservdelar. En riktigt godisbod om man har spenderarbyxorna på sig. Cannondale var största märket (skulle vilja se marran där, haha), sen fanns det en del Yeti och Ibis också. Cannondaleracern jag ville köpa var för stort för resväskan och några Fox-bussningar hade de inte, så det fick bli en tröja och en framväxel som tröst. =)
_MG_4548.jpg ht=466

Umeå-tråden
Plush skrev:
> Cykelanders skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hej!
> >
> > Någon som är sugen på en lite svettorajd
> > ikväll?
> >
> > Runt 18-19tiden skulle passa mig bra, så
> någon
> > som vill ta med mig på en lite guidning?
> > Gärna småstigar! Trampa grusväg är inte min
> > grej.
> >
> > Kommer från Övik men studerar!
> >
> > Ring gärna 0705527988
> >
> > MVH
> > Anders
>
>
> hahahaha...ska du åka öviks-xc med dom? Ta det
> lugnt så du inte skrämmer dom bara :P

"Öviks-xc" - innebär det att man _cyklar_ upp på varvsberget och sen dörnar ner? =)

Umeå-tråden
Hej Alla som är sugna på Bikeboost
Någon som kan lotsa runt och visa banan för Bikeboost ?
Jag och 2 polare var och testade idag men det är mycket svårt att hitta !
När blir den utmarkerad någon som vet?
Skulle vara kul att testa köra ett eller 2 varv för att se vad som känns rimligt välja på tävlingsdagen.
Hittade en sträcka som det var röjt lite på och den var mycket rolig hoppas att man ska köra där.
Finns det fler som är sugna att träna lite på banan ?
Det kanske är en ide att lägga fasta träningstider som dom som vill kan komma och köra ?

Mvh:Robert

Tillbaka
Topp