Umeå-tråden

Umeå-tråden
Hade tänkt hänga med ut i helgen (ja, jag lever fortfarande :p) men lite oförutsedda händelser tvingar mig till annat.

När och var drar ni ut och kör annars?

Umeå-tråden
I would say sweet conditions for riding except the short day...a bit tricky roots, but fun otherwise...anybody for a holly ride to the church of nature tomorrow?

Umeå-tråden
På lördag lovas det uppehåll och till och med en gnutta sol. Hässingeberget är lerigt utav bara den, jag var där igår och pushade ett par timmar, sjukt kul!

Alla som vill drifta lite, köra på ställ, stänka lera eller bara fota andra som dyngar ner sig är välkomna, jag siktar på att vara där 10-15 ungefär.

Så plocka nu fram lerdäcken och fikat och var med på säsongens antagligen sista fina höstdag!

Umeå-tråden
marran skrev:
-------------------------------------------------------
> På lördag lovas det uppehåll och till och med
> en gnutta sol. Hässingeberget är lerigt utav
> bara den, jag var där igår och pushade ett par
> timmar, sjukt kul!
>

Hej, jag heter Patrik och är ny här på forumet. Kul att det är andra som gillar att skita ner sig i leran. Marran, har du någon vägbeskrivning till Hässingeberget? Funkar det att köra HT med sadeln i botten, eller behövs det fetare grejer?

/Patrik

Umeå-tråden
HT duger fint, stigen är rätt snäll och man kan välja själv hur mycket man vill ösa på. Det är minst en till som kör HT, så det ska inte vara någon fara.
http://kartor.eniro.se/query?mop=aq...at=map_adr&geo_area=h%E4ssingeberget%20ume%E5

Kör Nya Skravelsjövägen förbi Röbäck, fortsätt rakt fram där man passerar vägen mot travet och ta höger nästa, jag tror där är skyltat Skravelsjö. En bit in på den grusvägen så kan man stanna på vänster sida, där står nog en skylt "Hässingeberget naturreservat" eller liknande.
Rulla sen på stigen ner till bäcken, och sen upp till toppen, jag har för mig det är skyltat. Kör det ihop sig kan du slå mig en signal, nummer finns i profilen

Senast redigerad av en moderator:
Umeå-tråden
Patan eller ngn annan: Ska du fara ut till Hässningeberget nu idag? Killen jag skulle åka med skadade knät igår fick jag precis reda på, så nu står jag utan skjuts. Det går ju att trampa ut dit, men det vore rätt bekvämt om ngn har plats över i en bil :)

Edit: Det verkar ha löst sig, men jag kommer nog att bli ensam cyklist i ett gäng "grilla-korvare", så det vore fint om fler kommer ut!

Senast redigerad av en moderator:
Umeå-tråden
Tack för sällskapet och skjutsen hem förra helgen Patan!

Jag är lite sugen på pushbike igen på lördag, och eftersom det kanske fryser på kan det bli en riktigt fin xc-tur på söndag om någon är sugen. Eller har alla andra gått i ide?

Umeå-tråden
Jag la på dubbdäck direkt då första snön kom, men vad hände sen - jo allt försvann och himlen har varit grå i något som känns ett år... Jag kämpade mig runt Nydalasjön i söndags, blött mörkt och kallt, i övrigt har det inte cyklats mycket. Är i Övik i helgen, annars hade det varit skoj att ta en tur och träffa lite folk!

Umeå-tråden
marran skrev:
> Tack för sällskapet och skjutsen hem förra
> helgen Patan!
>
Tack själv för en trevlig dag. Mycket rolig cykling. Jag har inte gått i ide än, och om jag är hemma och det funkar kan jag nog tänka mig att pusha lite på lördag.
/Patrik

Umeå-tråden
Vädret har inte varit någe vidare, och jag håller på att bygga om lite hemma, så jag har hållt mig på motionscyklarna på IKSU.

Men snart borde det vara dags att komma ut igen. kanske jag får lite tid nästa vecka, om allt går som tänkt med byggnationer i helgen.

Umeå-tråden
Lite dåligt drag här tycker jag...jag sticker iaf ut nu på en lekrunda runt grössjön, hardtail med sadeln i botten blir det. Slå en pling om ni är på väg ut, så kanske vi kan mötas upp!

Umeå-tråden
Jag var nere vid Grössjön. Stigarna är frasiga och härliga, men surhålen har bara någon millimeter is på sig, och geggan har inte heller hunnit frysa ihop helt. Så räkna med att det kommer stänka upp dynga på cykeln som sen fryser fast.

Det var även ett antal spänger som var under vatten, och där det är lösa brädor blev det stundtals lite väl roligt.

Men på det hela taget var det riktigt fint tycker jag! Någon som är sugen på en tur imorgon? Jag kanske rent av ska köra med sadel som vettiga människor :)

Umeå-tråden
Jag var nere vid Grössjön. Stigarna är frasiga och härliga, men surhålen har bara någon millimeter is på sig, och geggan har inte heller hunnit frysa ihop helt. Så räkna med att det kommer stänka upp dynga på cykeln som sen fryser fast.

Det var även ett antal spänger som var under vatten, och där det är lösa brädor blev det stundtals lite väl roligt.

Men på det hela taget var det riktigt fint tycker jag! Någon som är sugen på en tur imorgon? Jag kanske rent av ska köra med sadel som vettiga människor :)

Umeå-tråden
hehe sorry for this entry wanted to copy your post and translate and instead put it back here...

I wanna go tomorrow, but I don´t know if zyou wanna be bothered with my quiet brakes...I will do the decontamination procedre tonght again I think but I don´t know for how long it helps....

By the way has anybody open XT Shimano hydraulic brake pistons? Is there any sealing that could leak when it´s used?

Marran, wat kinda of brakes you ahve which one you recommend?

R

Umeå-tråden
Tack för rapporten! Som jag befarade dock, blött och kladdigt fortfarande. Inte för att jag har tid att cykla öht just nu, men kul att hålla sig uppdaterad ändå.

Umeå-tråden
marran skrev:
> Jag var nere vid Grössjön. Stigarna är frasiga
> och härliga, men surhålen har bara någon
> millimeter is på sig, och geggan har inte heller
> hunnit frysa ihop helt. Så räkna med att det
> kommer stänka upp dynga på cykeln som sen fryser
> fast.
>
> Det var även ett antal spänger som var under
> vatten, och där det är lösa brädor blev det
> stundtals lite väl roligt.
>
> Men på det hela taget var det riktigt fint tycker
> jag! Någon som är sugen på en tur imorgon? Jag
> kanske rent av ska köra med sadel som vettiga
> människor :)

Sweet!
Jag och bosse var ute en sväng över stadsliden idag, chilltrampade omkring lite. Dock mycket senare ute än dig.. Imorgon är det ju downhillmässa (skidor alltså.. se www.iksu.se för mer info) på iksu! Hinner man cykla då? ;)

Umeå-tråden
najkn skrev:
> what is that IKSU thing tomorrow, I didn' t get.
> Can you buy skis cheaper there or?

Yup. Something like that. It's a convention for buying used and new skis, and gear, quite cheap.. Both private people and a couple of stores will be there to display their things.. I've got a pair of skiiboots up for sale for example. And there's a railjam going on, plus free radicals new movie (free radicals 618) will be shown!
I think it will be a great day!

Umeå-tråden
Hade vart kul, men jag måste nog hålla mig lite närmre hemmet om jag ska hinna till downhillmässan.
Om någon är sugen på en tur så man hinner tillbaka till universitetet till 12 så kan jag kanske vara på, annars kör jag själv

Umeå-tråden
Igår var det fullt med nyfräscha Crescents m.fl. utställda i stan. Första med integrerat styrlager såg jag på Tegs-sidan av träbron, bredvid den slaktade Gianten och en renodlad gammal fyllecykel. Den andra, lite mindre med integrerad bakväxel, stod vid bågenhuset/ järnvägstunneln. Absolut i vägen för cyklister, och olåst. Med riklig frost på. Hade jag haft häderna fria, skulle ena hojen åkt till polisen. Kanske finns ngn. kvar i krokarna?
Många som lämnar "skiten", när wirarna frusit nu.. Blötvinter!

Umeå-tråden
Jag var ut på er runda ikväll, gud vad jag ångrade mig när jag råkade åka in i Nydalaskogarna på hemväg... Satan vad less jag blir på denna surskog... Isen ömsom bar, ömsom brast, skorna blev blöta och bromsarna frös. Kan det bli vinter nån gång?!!!!111!!½!!!!

Umeå-tråden
Quid: Kör upp bakom IKSU/Lilljansberget istället, uppe på kullen är det torrt och fint, dessutom lite stenhällar och höjdskillnader. Kan rekommenderas, även om där inte är så jättemycket stig, men det räcker i en timme eller så om man snurrar runt lite

Umeå-tråden
Tack för tipset. Ska kolla in det. Någon som snurrat på stigarna i Gammliaskogen nyligt? Det borde väl gå att få ihop en timme av stigcykling där också?

Umeå-tråden
I was out around Grssjön yesterday, it was OK. In some places the ice over the puddles was too thin, so you might get wet, but otherwise really nice and crispy.

I still have not recieved my light, so I will have to pass.

Umeå-tråden
I would really like to join you for the dark ride... but I have to be back at 17:40 and I have to eat before I go. Give me a call when you know which time to go... 0sju0-300.09.79

najkn skrev:
> Tjena,
>
> in some moments I will go out for Jultur and later
> when it gets dark test my lamp, not sure yet
> where. Anybody feels like to join?
>
> Robert

Umeå-tråden
Oh, sorry I´m back already and kinda frustrated, the brakes contaminated again after careful decontamination, so I might have to change the whole system and take some break from XC, hopefully wen I get back from home it will be snow for XC skiing already...

Röbäck was good, but too much ice on the trails, sometimes you cracked into the mudd and sometimes just slided on it so pretty dangerous I fell twice, once I got off the trail and run into birches :) but Häsnningeberget is nice.

Take care

Umeå-tråden
Hur är cykelföret i Umeå?

Jag är på väg upp för ett par veckors jullov och grunnar på om jag ska ta med en cykel eller om det är för mycket snö för att skogscykla.

/Johan

Umeå-tråden
Jag tror det kan bli ganska tufft att ta sig fram, men nerför går ju bra :)
Men på ett par dagar kommer nog folk att ha stampat till stigarna lite, då kan det bli riktigt fint!

Tillbaka
Topp