Umeå-tråden

Umeå-tråden
Om jag inte sovit så fruktansvärt länge och haft så sjukt mycket att göra idag så hade jag kunnat avge en rapport... tyvärr blev det ingen cykling idag =(
Eftersom det inte varit varmgrader sen snön kom borde det vara rätt fluffigt och kul om man typ följer bredare stigar och motionsspår och är lite tjurig. Fast det är ju bara vad jag gissar...

Umeå-tråden
Aha, då låter det ju inte alldeles hopplöst :)
Packar nog med hojen. Om inte annat för att undvika panik vid tanken på att vara utan cykel i över två veckor.

I Uppsala var det svårcyklat tidigare i veckan men nu funkar det mycket bättre igen när folk promenerat och snön "satt sig".

/Johan

Umeå-tråden
Halvlångskott: Någon från Umetrakten som ska ner och köra Vasaloppet (öppet spår främst) och har bilplats för en körkortslös kartläsare som självklart betalar för sig? PMa gärna i så fall!

Umeå-tråden
Ni skulle bara veta hur nära jag var att bylsa på mig kläder och pannlampa i lördagsnatt =) Jag lyckades hejda mig själv och tog en tur på Gammlia igår f.m. istället.
Plattförs och utförs var det inget problem att cykla, uppförs var det dock svårt med greppet. Och där folk trampat gick det allmänt tungt... benen fick sig ett hårt pass. Sökte man sig in på de riktigt små stigarna var underlaget jämnare (otrampat) och det flöt på rätt bra. Men nu har det ju snöat ett dygn till, så du kanske bara blir besviken JojjeM.
Här kommer bild och filmsnutt.

20091220142.jpg ht=544

Umeå-tråden
Ho-hooo! Vad det snöar!!
Hoppar hunden av stigen, försvinner han helt under snön. Hemma är halva köksfönstret igensnöat. Hårda frasiga och lätta puderdun. :)

-Är det någon som har en beställning på g, från CRC eller liknande? Tänkte ett billigt vevparti med integrerade lager, till Specialized:en. Deore eller LX kanske. (Missade nyss Deoren för 500..)

Umeå-tråden
Idag blev cykelabstinensen för svår. Skogen var ju bara att glömma så det fick bli lite slirig grusväg söder om stan. Trodde 32/17 skulle bli för lätt men det visade sig ganska lämpligt.

Knappt två mil på en timme räckte för att jag skulle bli ordentligt svettig :)
jullov_07.jpg ht=624

Riksvägen på väg ut ur Röbäck
jullov_01.jpg ht=544

NN 2.4 funkade OK. Dubbar hade knappast gjort någon nytta.
jullov_02.jpg ht=725

E4-passage vid Stöcksjö
jullov_03.jpg ht=544

Funderade på att försöka cykla skoterspår men det var inte att tänka på
jullov_04.jpg ht=725

Ingen risk för fortkörning
jullov_05.jpg ht=544

Riktigt trevligt var det i alla fall så det blir nog några fler turer för att bränna lite julmat. Ska rota lite och se om det går att växla upp hojen en smula om det inte kommer mer snö.

/Johan

Umeå-tråden
Skoterspårsbilden var härlig! Så såg det ut, när jag tog ut cykeln igår... Den fick stanna hemma, tills idag. Blev en varm tur ner till Hemmakväll och tillbaka. Varvade ned, med laxmackor, mjölk, pizza och porter samt chips! En anledning att cykla mera!

Umeå-tråden
Någon som vet hur läget är i t.ex. Bygdsiljum nu? Har de byggt upp några hopp?
Jag var i Vindlen (Buberget) i söndags och de hade inte styrt upp ngn park än.

Umeå-tråden
Jag var i Bygdsiljum dagen efter annandagen och då hade de inte öppnat funparken. Bara stora och familjebacken. Bra med snö i skogen dock :)
Det lär ju stå på deras webb www.bygdsiljumsbacken.com

/johan på mobilen

Umeå-tråden
Jo det står att funparken är öppen, men inget om där är några hopp i den. Vad jag har hört skulle det komma ngn lirare från Åre och bygga hopp åt dem efter nyår, men jag fick aldrig besked på exakt när. I vilket fall blir det nog utflykt dit imorgon, alltid kul att åka lite.

Där är förhoppningsvis mer snö än i Vindeln i vilket fall

Umeå-tråden
Nu kan jag rapportera:
Bygdsiljum har fått igång parken, och den var rätt sysst.

Där finns 3 riktigt fina hopp, varav på de två övre kan man välja 2 olika linjer med olika långt gap, bra såhär i början på säsongen att det finns fegishopp.

De hade kunnat ha fler hopp, men där är rails istället, som jag gärna undviker iaf med finbrädan.

Umeå-tråden
Cykeltur om ett par timmar, någon som är intresserad av att hänga med eller kan ge turförslag? Upp längs älven är väl ett säkert kort antar jag... skoterlederna lär ju vara för mjuka...

Umeå-tråden
Det här var mitt frukostbord på morgonen:
rovis001.jpg ht=544

rovis004.jpg ht=544

rovis007.jpg ht=544

rovis010.jpg ht=544

rovis024.jpg ht=544

Lutar åt sparvhöks-hona med det rostrandiga bröstet och skat-storleken, men blir skum på de vita fläckarna på "ryggen"/ vingarna?

Edit: Fel av mig! Sparvhök, ja. Hona: Nej! Honan ej roströd (grå) och inga vita fläckar. Hennes ögonbryn är kraftigare vitmarkerat. (Längre och bredare streck) Hon är dessutom närmare duvhök i storlek.
Nu så.

Senast redigerad av en moderator:
Umeå-tråden
Brakastruten skrev:
-------------------------------------------------------
> Lutar åt sparvhöks-hona med det rostrandiga
> bröstet och skat-storleken, men blir skum på de
> vita fläckarna på "ryggen"/ vingarna?

Det är nog en hane det där. Vad är det den har slagit?

sparvhk.jpg ht=497

Umeå-tråden
Tack quid! Tydlig plansch i den boken! Naturligtvis blev det en hanne, utan det kraftigare vita strecket över ögat.
I min tillgängliga bok (Alla Europas fåglar i färg, Bertel Bruun och Arthur Singer, Bonniers)saknades dock de vita vingfläckarna, och det grå ter sig för ljust... :(
Vad använder du för en?

Umeå-tråden
"Fågelguiden - Europas och Medelhavsområdets fåglar i fält" av Lars Svensson, Killian Mullarney m.fl. (Bonniers) Otroligt bra bok, rekommenderas!

Editering: En ny upplaga (2 uppl.) verkar vara på gång att släppas snart, i februari nån gång.

Umeå-tråden
Verkar som att skidåkning upptar umeåcyklisternas tid nu på vintern. Jag gjorde ändå ett försök att rulla några kilometer med specializen. Helt planlöst irrade jag mot Gamlia utan en enda tanke på att gångstigen hade någon cykling att erbjuda. Men tji fick jag, den preparerade gångstigen var i mycket bra skick för cykling! Jag smög mig runt drygt ett varv för att inte störa de många hundägarna. Glädjande nog var alla på bra humör och en äldre kvinna tyckte att det var helskoj att jag cyklade där... =) Däremot hade hon inte så höga tankar om skidåkarna som hävdade sina rättigheter i alla korsningar... men det är en annan historia. Av erfarenhet vet jag att det är lugnast att cykla på Gamlia väldigt tidigt på morgonen, eller sent på kvällen efter mörkrets intrång.
Helt klart så blir det flera turer där kvällarna framöver!
Av Lux (h*n hette visst så) husse blev jag tipsad om att en del grusvägar på I20 var uppkörda med bandvagn, så jag begav mig dit för att kolla läget. Inte lika hårda/vältrampade spår som Gamlia och inte lika genomtänkt "gatuplanering" men ändå helt ok. Mötte inga mänskliga varelser alls där, skymtade bara en handfull skidåkare längre in i skogen.

Hojta till om någon vill nöta lite vinterstigar någon kväll!

Umeå-tråden
Hallå

Var ett tag sedan man var här, iaf aktivt, ska försöka hålla igång med cyklingen längre denna gång, hade lite strul med gamla cykeln och det gick inte att laga den helt så det och annat ledde till att jag tog en paus, men nu med en ny cykel, Giant reign, så har jag inga ursäkter :)

Jag tog mig också en tur igår med en kompis, testade stigarna vid nydala och de var också okej, smala och lite guppiga av fotspår men riktigt kul ändå. Vi hade svårt att få upp ett bra tempo men det berodde nog mest på teknik och kondition. Tyvärr så är inte stigen som gick ut vid tomtebo upptrampad så vi körde stigen som fortsatte rakt fram efter bron över bäcken, vi kom från mariehemssidan alltså, den var bra men kort. Vi mötte bara en person, utan hund, så risken för utskällning var minimal.

Har ingen lampa så det blir tyvärr inga kvällsturer för mig, däremot lunch- och eftermiddagsturer istället

/Andreas

Umeå-tråden
Trampbåt:
Inte var det dig jag träffade utanför ica mariehem för typ nästan ett år sen, på din rosa fixie? Dura acevevar med stora pedalgängor osv..

Du har inte kvar den andra ramen du ville bli av med i så fall? :)

Umeå-tråden
Har vi alla frusit inne nu? Vad kör ni med för handskar, när ni inte vill frysa på ett tag?
Julas cykelkärra har jag redan nämnt? Dess tyg spricker i kylan..
-Så, nu har jag bumpat min förrådsrensning ovan! :)

Umeå-tråden
Cykelintresset verkar vara lika svalt som vädret. Är det någon som mot förmodan planerar att ta en tur i helgen? Släpa i så fall med mig, så jag kommer mig ut!

Umeå-tråden
I helgen är det Kittel som gäller, var där eller var fyrkantig som det brukar heta :)

I övrigt är det för nuvarande mest trainer och tangentbordscykling som gäller för min del. Jag funderar lite på att försöka masa mig till varmare breddgrader och rulla lite utförs + landsväg kasnke framåt vårkanten. Ligurien eller Pyrineerna t.ex. är vackert så det nästan gör ont, en vecka där i april-maj skulle jag kunna leva med, någon annan som har liknande planer/drömmar?

För övrigt hoppas jag det blir lite uppehåll ett tag, så hundägarna hinner trampa till stigarna. Återkom gärna med rapport oJsan om du far ut i helgen!

Umeå-tråden
När det nu är torrt och isfritt överallt, plockade jag fram den lilla lekcykeln med sina färska WTB MotoRaptor 2.14 däck. For en studsig sväng längs oplogade söndertrampade cykelbanor i går, tillsammans med hunden. En trevlig tur, med bra fäste!.
Väl hemma, och efter bastu, så lades istället Continental Gravity 2.3 på. Lite mulligare, lite mjukare väggar. Får se hur de känns, senare idag. Fälgbanorna är rätt smala i jämförelse!

Önskar jag hade ett skivbromsat enkelt svart bakhjul, till mitt dito framhjul.. Eller åtminstone ett svart fälgbromsat, i samma profil. :(
Skulle sitta fint på den leksaken! Kanske hinner bli, framöver? Bara CRC tar emot mitt Visa igen..

Umeå-tråden
Oy!

Är det någon som kan låna mig en sån här?

7841.jpg

Har fått en beg. Gary Fisher i julklapp som behöver fixas - och har inte råd att införskaffa verktyg nu. Behöver spänna åt lagerspänningen i bakre navet. 15-16mm ska det vara.

Umeå-tråden
Murruby: Har det ordnat sig med verktyg? Du behöver två sådana där konnycklar, till det jobbet.
Gärna ett skruvstäd också, alternativt kompis hållande en skiftnyckel..
Jag har konnycklarna, och vill gärna behålla dem.

Umeå-tråden
quid skrev:
> Bump!
> Det finns numera en karta över de skoterstigar
> som körs upp på Stadsliden här ...
> Någon som varit där nyligen och kan säga något
> om hur det ser ut ur ett cyklingsperspektiv?

Japp, jag sprang där imorse och det var grymt fint. Hårt, brett och bra. Dessutom är det ju grymt fint i skogen i största allmänhet just nu. I och för sig säger yr.no att det ska snöa en del inatt och imorgon fm, men med tanke på hur hårt jag upplevede att det var imorse så är det knappast något problem med några cm snö uppe på.

Umeå-tråden
Oj så härliga stigar! Fick ihop 12km fin cykling och det gick att stå på rätt bra på sina håll, toppnotering 25km/h på väg ner mot ängarna. Den andra rödmarkerade sträckan var också riktigt skön, har bara cyklat den i NO riktning förut.
De överkryssade sträckorna är inte skoterpreparerade men går att cykla än då, bra balansövning. =)
Se till att bli av mer era förkylningar så tar vi en tur i samlad trupp!
stadsliden.png ht=639

Umeå-tråden
Definitivt fostrande före igår, och idag lär ju inte vara bättre. Hoppas det blir lite trampat till veckan, det ser ut att blir lite varmare så folk vågar sig förhoppningsvis ut.

Umeå-tråden
oJsan skrev:
> marran på väg utför på Gamlia.. inte den
> bästa dagen för cykling (du hade rätt
> quid!)

Haha, hade det på känn =) Skulle tro att skidor passar bättre denna helg.

Umeå-tråden
Sådana där bilder borde in på "cykelbanor och snö", eller liknande gnälltrådar! Finns ju den med svart slask nu också... ;)
Själv fegar jag, och tolkar efter hund, på våra eminenta cykelbanor! Kalasvinter i år.

Umeå-tråden
Blev en sladdrig, spårig tur från M-hem centrum/Haga/Centrum/Grubbe/Centrum/Östra/ Mariehem igen. Hur kul som helst, med en hund som ligger på och drar hela vägen till Hartviksgården! Mera soft hemåt...
Mariedal förbi lådhusen och en bit av Berghem var inte helt lätt.

Umeå-tråden
Jag var ute igår på lunchen, Gammlia är helt farbart nu, om än med viss möda på sina ställen. Jag skulle gissa att Nydala borde bli okej tills imorgon, bra promenadväder idag. Ut med er och cykla nu :)

Tillbaka
Topp