Umeå-tråden

Umeå-tråden
Igår var underbart, om man så bara lekte på cykelbanorna! Alla snöhopp som samlats under vägöverfarter och efter vägskrapor. Kombinera det med vackert väder och fantastiskt före.. Barn på nytt!
cyklar4.jpg ht=544

Den här med singelkit, bredstyre och 2.3Continental Gravity, skuttar jag på med i det stabila föret! Lämplig storlek för hunddrag, vintertid. Somliga av er känner igen ramen från tidigare sommrar.

Senast redigerad av en moderator:
Umeå-tråden
Nyss hemkommen från en maklig förkylnings-utdrivnings-tur upp till Brännland! Hoppas kroppen förstår att den inte ska vara sjuk nu när våren snart (jo det är nog ett tag kvar) är på gång....

För övrigt så ska jag nog montera ringklock (eller möjligen kompressorhorn) på cykeln innan jag cyklar strandpromenaden nästa gång. Jag slår vad om att det finns RENAR med bättre trafikvett än Umeås gångtrafikanter.

Umeå-tråden
Mm, kände också att strandpromenaden var ett mycket, mycket dumt vägval idag. Tjutande bromsar funkade delvis, men nåt vidare tempo gick det inte att hålla.
Jag var upp till Notvarpsbron, vilken fantastiskt fin dag!!! Tyvärr bar inte skoterspåret, så det blev till att putta/bära cykeln över till andra sidan.
notvarpsbron.jpg ht=480

Umeå-tråden
Jag puttade från Backenkyrkan och upp till sommarstugorna innan notvarpsbron. Lyckades, med lite ansats, cykla fram dit skoterspåret i din bild svänger.. då gav jag upp och vände och tog gamla riksvägen istället. Vilken tid var du ute, vi borde ju nästan ha sett varandra tycker jag? Jag drog iväg vid halv tolv ungefär.

Umeå-tråden
Jag försökte inte ens fortsätta nedanför Backenkyrkan, snön kändes alldeles för lös när den upplogade vägen tog slut. Åkte upp över kyrkogården istället och tog sen bilvägen ner mot sommarstugorna. Sen blev det som sagt puttning fram till bron och upp till energicentrum på andra sidan. Själva bron gick att cykla över.

For iväg vid 12-halv 1. Den enda cyklist jag registrerade mötte jag typ vid Lundåkern/Gran när jag var på väg bortåt. Skymtade som hastigast en svart/mattsvart cykel, märke okänt. Låter bekant?

Umeå-tråden
Nix, det var inte jag... Mig kan man inte missa. Röd cykel och neongul reflex-försedd löparjacka. Den enda cyklist jag mötte var något som kan liknas vid jultomten, hade röd-tonade brillor och cyklade på en bockstyre modell 80-tal =)

Umeå-tråden
Stigarna rapporteras inte helt oväntat vara hårda och fina, jag siktar på att komma ut imorgon vid 10-11, lungt komma igång efter förkylning - pass, någon mer som är sugen?

Edit: Förkylningen verkar inte ha gett sig helt, så jag vågar inte fara ut på förmiddagen. Eventuellt blir det en tur på eftermiddan, när luften är lite varmare.

Senast redigerad av en moderator:
Umeå-tråden
Jag passar på att utfärda en liten varning för någon idiot som går omkring vid IKSU och lossar på snabbkopplingar. Kika en extra gång om hjulen sitter fast innan du hojjar iväg när du varit på IKSU!

Umeå-tråden
IKSU verkar vara ett jäkla tillhåll.. Var det inte bara för ngt. år sedan, som man kom på en med att plocka hela komponentgruppen av en cykel?
Mycket tråkigare cyklar vid Tenton?

Just nu 20 plus utanför fönstret! (Igår plus 34, som mest...)

Umeå-tråden
marran: Blev det nån cykling igår? Eller nån annan också för den delen?

Jag kollade in skoterspåren vid Grössjön, cykelvänligt till 95%, fanns några mindre partier med slirig lössnö.

skoterspr.jpg ht=525

Umeå-tråden
Jag for bara ut på gatan och tränade trackstand och bunnyhops, kände mig fortfarande lite vek.
Jag är faktiskt på väg ut i detta nu, siktar nog på Nydala men då kanske jag glider ner till grössjön också, det lät ju lovande. Jag antar att det gäller att vara snabb innan solen töar upp snön för mkt

Umeå-tråden
Blev dryga timmen på stigarna runt nydala. Precis som utlovat var de riktigt hårda och fina, och kanterna är skoningslösa, så det gäller att hålla tungan rätt i mun.

RIMG0004Modified.JPG ht=544

Man ser för övrigt att våren är på gång, till och med ett par fläckar barmark vid den lilla träbron söder om sjön

RIMG0003Modified.JPG ht=544

Kroppen kändes för övrigt fortfarande lite som en disktrasa, men det borde ge sig framöver. Imorgon blir det lunchtur, upp på Liljansberget som det är farbart, annars troligtvis Gammlia. Sällskap är såklart alltid välkommet, bara att höra av sig!

Umeå-tråden
Snabb, intensiv och superskojig tur idag på Gammlia. Tack oJsan för sällskapet!

Stigarna blir nog inte bättre än de är nu, helt galet snabba, hårda och oväntat bra grepp även utan dubb

Umeå-tråden
Ni som har cyklat på Gammlia: är det många som promenerar på stigarna där? Vilka tider är bäst för minsta möjliga gångtrafik? Sura eller glada miner när det kommer cyklister?

Umeå-tråden
En del folk med hund, övervägande glada miner, en sur gubbe idag. För övrigt den andra jag träffat i den här stan när jag cyklat, någonsin.

Vid ett var det en del folk, vi hade möte kanske ett knappt tiotal gånger på vår korta runda. Inte så mycket att det var ett problem med andra ord.

Förra året körde jag och oJsan några rundor vid halv 7, då var det rätt fritt :)

Umeå-tråden
Grinig typ av kyla idag. Hade helt fel på händerna.. Drogs en tur upp till, och från, Umedalen. Trodde vi skulle få sol på oss. Inte det.Halva stan hängde däremot, som istappar under hundmagen. :p

Umeå-tråden
Om vädret håller i sig tänker jag försöka mig på en runda idag igen, siktar på Gammlia vid 14-tiden när luften hunnit bli varm, bara att höra av sig om man är sugen på att hänga med!

Umeå-tråden
Libet:Jo, jag hade en sådan kärra i nio månader. Kvalitén kunde synas i sömmarna från start. En del hörn var tagna för snålt, så där var inte tyget medtaget i sömmen. Det riktiga problemet kvarstår, även om de nu menar att det är metallen som utmattas.
Så snart det blir minusgrader, en tio stycken så där, då rämnar tyget! Jag hade även sönder utbytesvagnen, redan när den skulle monteras utanför Jula! Sämre passform på tygbitarna, och lika sprött tyg. De har också valt att minska ned på reflexen bak.

Men nyttjar man garantin, så blir det ändå en billig semesterkärra! Bara att spara kvittot, och få pengarna åter.

Umeå-tråden
Svarar här också: Jo jag siktar på kl 2, trampa runt i ungefär en timme på Gammlia, ska vi ses utanför Fysikhuset? Typ vid latbryggan på "baksidan" av MIT alltså

Umeå-tråden
Tog en tur på gammlia igår, var hårda, perfekta stigar, hittade en riktigt rolig stig som gick utförs på väg mot sandahöjd, dock farlig om man skulle få möte. Gäller att passa på när det är sånt före, hoppas att jag hinner med en tur i eftermiddag också.

Umeå-tråden
Låter fint, jag var på väg ut igår men jobbade istället. Blir tyvärr inget för mig idag heller, och jag är halvskeptisk till hur stigarna är efter snöandet.

Nästa vecka, då blir det cykel igen

Umeå-tråden
Agassi skrev:
-------------------------------------------------------
> Efter att ifjol ha gått på andras rekommendation
> hamnade jag hos Ulf Stenudd på umeå cykelsport.
>
> Jag rekommenderar numera också honom.
> http://gulasidorna.eniro.se/query/what/ip/advert_c
> ode/18471309/referring_what/all/from/web_comp_name
> /search_word/ume%C3%A5%20cykelsport/geo_area/ume%C
> 2%A8

Jag var bara in och skulle köpa ett par slangar, blev kvar i en timme och prata cykel med han :)
Han är inte bara kunnig, utan även väldigt trevlig

Umeå-tråden
Kanske är på imorrn också, beror på hur kroppen känns, verkar det vara risk för regn också, iförsig tidigare på morron och på kvällen, sen kanske mängden är försumbar.

Umeå-tråden
Stigarna var ganska hårda i början, märktes att de blev mjukare under tiden så mot slutet var det ganska mjukt, inget problem dock om det inte hade varit för min dåliga kondition.

Enligt yr ska det vara plusgrader hela natten, med tanke på det, och att jag troligtvis inte är i superform efter dagens tunga tur är det stor risk att jag bangar imorrn.

Umeå-tråden
Cyklade ner mot Sofiehem/ Maxi idag, från M-hem. Dubbla hundar på sidan om, VANSINNIGA canyons längs med miten av de nybelagda cykelbanorna på Mariehem!(Väl värda att fotas för insändare..) Var bara att se till så tassar och framhjul inte kilades fast i dem.. Ett tips så där.

Som befarat, var det blött och skitigt, gådrullar precis så mycket i vägen som möjligt, och en helt underbar vårdag. Nu har jag drygt hälften av vinterns sandning hemma på golvet.
Resten är ert! :)

Umeå-tråden
Då var det dags att vakna ur vinterdvalan! På onsdag om exakt en vecka tänkte jag göra racerpremiär, med kolfifer, 23mm däck och hela baletten.

Jag siktar på att fara ut när det är som varmast vid 12-13-tiden, och vara ute i minst 2 timmar, gärna längre.

Givetvis med reservation för väder, men just nu ser det lovande ut, yr spår strålande sol och 9 plusgrader, det blir grejer det!

Hoppas folk har möjlighet att hänga på, sen drar de sedvanliga lördags- och söndagsturerna igång lördag den 17:e.

Umeå-tråden
Hej friends,

I am new in Umeå. Just wanted to ask where is some nice forest paths to go for trainings. Maybe when I will have more free time I can join to someone for some nice ride?

Also I was looking for some good bicycle shop and service. So far I have seen Cykel & Mopedhandlaren and Händige Herrn. Maybe here are some other places which would be worth to visit?

And the last thing, is there and if is, than when, some MTB XC races close to Umeå? Maybe something is going on in Finland as well?

Umeå-tråden
ni har de inte lätt asså :D jag har race'at barmark i en månad nu, smått deprimerande o komma upp hit o se all snö.. ni kommer ju inte kunna hojja barmark på ytterligare en månad här :D haha.. give it up guys ;]

Umeå-tråden
waxweela skrev:
> ni har de inte lätt asså :D jag har race'at
> barmark i en månad nu, smått deprimerande o
> komma upp hit o se all snö.. ni kommer ju inte
> kunna hojja barmark på ytterligare en månad här
> :D haha.. give it up guys ;]

Det är därför man kör snöskoter vintetid, skulle inte vilja vara utan riktig vinter, det är deprimerande.

Umeå-tråden
Tjohoo! Våren är här, och alla vattenfyllda tunnlarna med den. :)
Bäcken på Mariehemsängarna närmar sig Amazonas-bredd.. Underbart! Funderar på hur seg vårförkylning jag skall dra på mig i år?
Har tre bekanta som blivit smittade av cyklism i år! Tror att det är mitt fel.. Det vill inte gå över heller.

Umeå-tråden
Kalvis skrev:
> Hej friends,
>
> I am new in Umeå. Just wanted to ask where is
> some nice forest paths to go for trainings. Maybe
> when I will have more free time I can join to
> someone for some nice ride?
>
> Also I was looking for some good bicycle shop and
> service. So far I have seen Cykel & Mopedhandlaren
> and Händige Herrn. Maybe here are some other
> places which would be worth to visit?
>
> And the last thing, is there and if is, than when,
> some MTB XC races close to Umeå? Maybe something
> is going on in Finland as well?

In the forest south of Röbäck there should be some tracks, se a map at: http://happymtb.org/forum/read.php/1/432695/page=5
See another trail in map at http://happymtb.org/forum/read.php/1/432695/913283

In the pictures below I have marked some other trails and areas where there are many trails. These trails are funny in the beginning, but now after a few years I´m beginning to think they are boring :(

Cykellednorr.jpg ht=401

cykelledsder.jpg ht=349

Sometimes there are rides called "Happy Ride" where anyone can joine. They are announced a few days ahead of the ride, in this thread.

The only two shops I´m using is Intersport at Mariedal and Team Sportia nearby. They are quite good.

Umeå-tråden
Hjälp! Gamla racers från 80/90-tal verkar vara hårdvaluta. En Bianchi på Umedalen hade köpts av en Malmöbo 2h efter att den dök upp på blocket, frakten lär ha kostat mer än cykeln. En Monark som dök upp igår kväll var såld i förmiddags.. säljaren meddelade uppgivet att "jaaaa, den är såld".

Så - någon som har en lämplig racer, cx eller kanske bara ram i 56/L. PM:a! =)

/Han som har som ambition att cyklelpendla 22km enkel väg åtminstone någon gång i sommar (ja, så ofta jag orkar helt enkelt)

Umeå-tråden
22 km borde inte vara några problem. Jag cyklade 45 km enkelväg till jobbet en gång förra sommaren när jag jobbade eftermiddag (14-22) Hade ambition att cykla hem på kvällen också men efter en fet krash utför ÖK så ringde jag bärgning.. Kanske blir nytt försök denna vår.

Tillbaka
Topp