Umeå-tråden

Umeå-tråden
Halloj! Jag var på Gammlia idag och kan rapportera att det dessvärre är massa snö kvar på typ alla stigar. Hittade ytterst lite som var cykelbart egentligen. Dröjer nog veckor skulle jag tro..

Umeå-tråden
Tänkte ta en tur imorrn på mtb, runt 13-14 skulle jag tro, nån som vill hänga med? Blir nog och nöta fram o tillbaka på den korta stigen på nydala om ingen har något annat förslag på en bra stig

Umeå-tråden
Jag drog en kort kvällsrunda på I20 för att kolla snöläget. Det var ungefär som väntat. Fast det var såklart inte jättebegåvat att ge sig ut så sent att snön börjat frysa ihop. En hel del snö kvar i nordostlägen (uppemot 3-4 dm faktiskt), men helt OK i öppen skog och på sydvästsluttningar. Stigar/vägar som används vintertid hade mycket snö bitvis.

På Jaberget var det bra, likaså i snurren där BikeBoost-banan passerade, strax SV om GreenZone.
Förmodligen är det fullt åkbart på många av stigarna i Röbäcksskogen, och jag skulle tippa att man kan lattja runt en hel del på Hamptjärnsberget. MX-stigen parallellt med Kullavägen är garanterat bar den också.
Gammlia, Nydala och Grössjön skulle jag så här års inte ta i med tång ens. :)

Här är det jag körde idag: http://maps.google.com/?t=p&q=http:...63.84572,20.279217&spn=0.008683,0.038581&z=15

Umeå-tråden
Det blir en tur idag för mig ca 12:00

Någon som är sugen att följa ?
Kvittar om vi kör racer eller mtb !
Bor på Böleäng.

Mvh:Robert

INSTÄLLT blir löpning istället !

Senast redigerad av en moderator:
Umeå-tråden
I20 har tinat fram ganska bra nu. Fick ihop ungefär en mil ikväll som var i stort sett snöfri. Lite geggigt ibland men det är ju också skoj. Var till Hamptjärnsberget i lördags och då var det aningens mycket snö kvar för att det skulle vara jättekul.

Umeå-tråden
Dags att dra igång kvällsturer nu kanske?

Funkar onsdag för folk? Vi körde väl tisdag förra sommaren, men kayakpolosäsongen är inte riktigt över än så tisdagar är kört för mig iaf ett par veckor framöver.

Jag röstar för onsdag och att Patan guidar oss till snöfria stigar på I20, vad säger öviga församlingen?

Umeå-tråden
Jag åker från stan onsdag och är borta en vecka så det är kört för mig, tyvärr. Jag behöver nog jobba på grundkondisen lite också så jag inte bara agerar bromskloss.

Umeå-tråden
Ok, Patan, vi får ta det en annan gång då. Någon annan som har koll på snörfria stigar? JAg har skrämmande dålig koll i år, funderade lite på Tavelsjöleden mot hamptjärnsstugan men har inte kollat upp det.

achsas: Det tycker jag! Eller bli fetto och köp AM, som flera av oss andra :)

Yr verkar lova 20 grader på söndag, heldag på racer någon?

Umeå-tråden
Cyklade tavelsjöleden till Hamptjärnsstugan i fredags. Bitvis en del lös snö, men för det mesta riktigt kul! Efter stugan var det dock mest bara snö..

Umeå-tråden
Intressant läsning om olika spår runt Umeå,alltid uppskattat men det gäller ju bara att komma sig ut o hitta dit.
Min flickvän börjar intressera sig för mountainbike cykling,dock har hon ingen cykel o e väldigt kort så min funkar inte för henne.Ingen som har en cykel att låna för en kort tur i Gammlia,dock inte så lätt att hitta en cykel som passar henne (155cm)typ 15-15,5" ram?

Mvh Peter

Umeå-tråden
Tips om snöfria stigar uppskattas - tack mave!
Kan fylla på med att Gimonässpåren samt stigar väst/nordväst om Grössjön är INTE cykelbart, knappt det gick att springa där :) Men det var inte så oväntat kanske.

Kvällsturer på onsdagar kan ev. vara av intresse, måste få ordning på krånglande knän bara :(

Umeå-tråden
Jag utforskade lite på stigarna där igår kväll, var tungt vissa bitar i leran på eljusspåret, men vanliga stigar gick OK. Får man cykla stigarna i naturreservatet? Jag stötte på en skylt som basunerade "All fordonstrafik förbjuden" gäller det oss cyklister också?

quid skrev:
-------------------------------------------------------
> Tips om snöfria stigar uppskattas - tack mave!
> Kan fylla på med att Gimonässpåren samt stigar
> väst/nordväst om Grössjön är INTE cykelbart,
> knappt det gick att springa där :) Men det var
> inte så oväntat kanske.
>
> Kvällsturer på onsdagar kan ev. vara av
> intresse, måste få ordning på krånglande knän
> bara :(

Umeå-tråden
ricochet skrev:
> Jag utforskade lite på stigarna där igår
> kväll, var tungt vissa bitar i leran på
> eljusspåret, men vanliga stigar gick OK. Får man
> cykla stigarna i naturreservatet? Jag stötte på
> en skylt som basunerade "All fordonstrafik
> förbjuden" gäller det oss cyklister också?

Aha, då kanske det har smält undan en del sen jag var ute. Såg att delar av 9 km-stigen var riktigt fin, men stötte på stora snöfält på väg ut från området.

För ordningens skull så kan det kanske vara bra att säga att cykling på motionsspår är förbjuden enligt lokala ordningsstadgan. Kan vara bra att veta. Nu när det är lerigt blir det rätt fula hjulspår, så jag skulle inte rekommendera att cykla där. Men det är ju upp till var och en förstås att göra sin bedöming.
Tror inte cykling är uttryckligen förbjuden i reservatet, det är väl snarare så att de inte vill ha in skotrar på området, går ju skoterleder alldeles intill reservatsgränsen.

Umeå-tråden
Låter kanon :-) Någon gång nån timme under helgen skulle funka fint,bara vädret inbjuder till det iaf :-)
Känns lite drygt att beställa en vettig Cube eller Radon för tusentals kronor innann man vet om mountainbike cykling e något för henne.

Umeå-tråden
Här har det hänt grejer!
Grössjön verkar alltså ok? Då kanske jag far dit idag, jag och en kollega ska ut vid 1530, om någon vill hänga på så dyk upp vid lastkajen vid UMDAC på baksidan av MIT-huset på campus.

Hur ser det ut med kvällstur ikväll då? Jag kan nog tänka mig att cykla hela eftermiddagen och kvällen, så om det blir ride ikväll är jag nog på.

mcswede: Hojen står på tunnelbackne, bara att höra av sig. Jag har tyvärr bara ett par pedaler (plattisar), så det vill till att jag inte ska cykla mtb samtidigt om du inte lyckas fixa fram ett par extra pedaler.

Umeå-tråden
Marran, det var såklart snö på vissa ställen och jag fick vända på någon stig, men om man är beredd att slita lite och vända om på vissa ställen så går det nog bra :). Sen vet jag ju inte hur det ser ut längre in i Grössjön, jag cyklade aldrig in i reservatet.

Umeå-tråden
mcswede:
Ok, vi hörs!
Hojen har helt vanliga xt-vevar så vanliga pedaler passar.

ricochet:
Ok, det är ju stigarna i reservatet som jag är mest intresserad av, så då siktar vi nog på tavelsjöleden i eftermiddag.

JojjeM: Jag tror sydsluttningar är kanon, och det börjar nog ta sig även på platten. Klart du ska ta med en skogshoj!

För övrigt ser det mest lockande ut att köra racer på lördag enl. senaste rapporterna, vad säger racerfolket om 19 grader och solsken?

Umeå-tråden
marran skrev:
> JojjeM: Jag tror sydsluttningar är kanon, och det
> börjar nog ta sig även på platten. Klart du ska
> ta med en skogshoj!

Det låter ju lite lovande. Siktar på att ta med lite stelt stål om inte annan packning går före.

/Johan

Umeå-tråden
marran skrev:
> För övrigt ser det mest lockande ut att köra
> racer på lördag enl. senaste rapporterna, vad
> säger racerfolket om 19 grader och solsken?

Jag säger: JA. Och jag hoppas att vi blir fler än två - vore skitskoj!

Umeå-tråden
Jag kan rapportera att Tavelsjöleden mot Hamptjärnsstugan är snöfri nästan hela vägen till vindelvägen, och dessutom förvånansvärt torr.

Imorgon verkar det bli fint väder fram till någon gång på eftermiddagen, någon som vill ut på förmiddan eller efter lunch och köra lite? Mtb eller LVG är vilket som, så länge jag får cykla och får sällskap!

achsas: Gött, då är vi två i alla fall. Vore kul om fler anslöt. Bäst man passar sig, du kan vara giftig nu med alla backintervaller, jag har ju inte kört lvg sen du och jag var ute sist

Umeå-tråden
Härligt. Jag tar ledigt från plugg så att jag kan hänga på hela rundan. Start vid tio så att vi inte kommer hem särskilt sent? Enligt YR.no ska det vara ganska varmt redan då.

Umeå-tråden
Jo jag såg det, blir perfekt.

Alltså, LVG lördag kl 10, vi kan ses utanför Universum så slipper vi köra upp till IKSU. Vore kul om fler hänger på, det kan läggas en runda där man kan hoppa av vid lämpligt tillfälle om man tycker 10-15 mil låter långt

Umeå-tråden
Umeå-Ersmark-Sävar-Holmsund-Röbäck-Rödtjärn-Umeå ger typ 15 mil. Dock befinner man sig aldrig särskilt långt ifrån Umeå och det finns tre tillfällen att "kliva av".

Umeå-tråden
Låter fint!

Jag kastar ut en liten trevare här, är det någon som vet någon som kan fixa rostiga trösklar på bilar i eller runt umeå?
Cyklomobilen, min Citroen XM kombi, är tydligen helrutten i trösklarna på båda sidor :(

Tillbaka
Topp