Umeå-tråden

Umeå-tråden
Ok, såg din runda nu. Frågan är hur vägarna är. Umeå-Ersmark är väl sisådär, sen mot Sävar är lite trevligare men en lång stäcka med grov halvtrist asfalt uppe på hygget. Till Holmsund är det fint ända tills man trillar ut på Holmsundsvägen, men den är ok. Obbolavägen är ju inte jättekul men funkar, och sen mot Röbäck är ju fint och vidare resten av rundan antar jag.

Jag skulle nog hellre fara västerut och strunta i Ersmark-Sävar-Holmsund om det går att sy ihop på något sätt, jag ska kanske stirra lite på kartan senare.

Umeå-tråden
Jag ska cükla imorrn även fast jag känner mig rätt dassig och småförkyld...
Planerar dock att köra enkel väg till Vindeln och hälsa på lite folk, tillbaka söndag, så om nån är hugad på att inleda rundan med 57km på 363'an så är jag på (vill dock gärna hinna förbi team sportia när dom öppnar 10)

Umeå-tråden
Jag tänkte haka på trots bristfällig form. Jag och Martin pratade om att köra mot Vännäsby på södra sidan älven och sedan förbi Tavelsjö på vägen tillbaka.

Jon.

Umeå-tråden
Vi verkar bli en tremannaklunga iaf.

Pizza finns i vännäsby, annars borde slöjdstället på andra sidan älven ha öppnat tycker man, om det är kaffe som gäller. Universum kl 10, är det fortfarande tiden och platsen?

Vi ses!

Umeå-tråden
Jag är uppe och pigg, var en lugn om än en gnutta sen kväll, så jag skulle kunna starta kl 9 också :)

Har du förresten en flaska att låna ut, jag har lyckats slarva bort en av mina två, och jag tror det kan vara skönt med 2 st just idag.

Umeå-tråden
En sån dag!
Strålande solsken, vindstilla, varmt och en sprättig (i alla fall ibland) achsas. Fika på Slöjdens hus i Vännäsby, kan rekommenderas. vi landade väl på 13 mil i varierat tempo, från backkränkande till bonkat vinglande :)

Jag känner mig lagom mosig nu, tack för turen!

Umeå-tråden
Tack själv, marran!

Det var riktigt tufft där ett tag. Jag var ganska död när jag väl var hemma. Hann se sista 20 km av dagens Giro-etapp. Insåg att jag inte borde vara trött. Helt sjuk etapp - missade ni, föreslår jag cyclingtorrents.nl.

För den nyfikne var det förresten marran som stod för backkränkandet och jag för bonkadet. Även om jag måste medge att jag semi-mörkade där ett tag. I och med min lilla luring, kränkte (hehe) jag marran i en av de sista skyltspurterna. Konsekvensen? Ja, det räcker med att säga att jag var typ minuten efter marran till den prestigefyllda Umeå-skylten.

IMG_2155.JPG ht=408

Marran bakifrån. En inte helt ovanlig syn under dagens runda.

IMG_2153.jpg ht=725

Ja. Det var najs.

IMG_2170.JPG ht=407

Och gott.

IMG_2154.jpg ht=725

Och tungt.

IMG_2232.JPG ht=411

Och varmt. (Sorry för utvikningsbilden och formen)

Rutten vi körde var ungefär Umeå-Klabböle-Sörfors-Överboda-Gräsmyr-Vännäs-Tavelsjö-Flurkmark-Umeå. Ungefär, alltså.

Skrmavbild2010-05-15kl.19.06.22.png ht=349

Senast redigerad av en moderator:
Umeå-tråden
Grattis, till en fin tur!
Själv såsade jag på med en värmetrög hund, från M-hem till Grubbe via COOP-I20, och tillbaks längs älven och över Berghem. Vi är tvungna att leta vattenhålen, att kyla magen i.. Avslutades med kaffe och korvmackor på en solig farstubro.

Umeå-tråden
Ni verkar ha haft det fint. Jag kom just hem från en sjuklingstur till sävar och tillbaka. Långsamt och vackert. Jag såg också dagens etapp på eurosport. Helt sjukt! Som ett cx-maraton, typ.

Umeå-tråden
Jag bumpar här. Vädret ser ut att ta sig, jag är halvsliten i benen och således sugen på en lugn runda, mtb eller racer spelar ingen roll

Umeå-tråden
Nästan hundra inlägg och inte en bild... hade tänkt styra upp det där i torsdags med bilder från min XC-runda men Achsas hann före. Ni verkar ha fått en fin landsvägstur i ryssvämen! (Ett visst begär efter racer börjar faktiskt smyga sig på....)
Här kommer en ensam bild från trakterna av Bodbyn... schysst stig bitvis men dessvärre rätt korta sträckor åt gången. Bilden från den sjukt blöta skoterleden försvann spårlöst. =/
20100513124.jpg ht=544

Umeå-tråden
Diravi: Måndag = Recreation day, har för många dagars cykling i benen.

oJsan: Det där ser ju trevligt ut, har ni lite höjdskillnader och så också? Säg till när du scoutat en fin runda så kommer jag och cyklar den :)

Umeå-tråden
Såg för första gången tempocyklar idag med diskhjul, tempostyre och självklart struthjälmar på ägarna. De stod och hängde vid Volvo på Böleäng i GCK-outfit. Tydligen finns det nåt som heter Gimotempot som går av stapeln varje måndag där i krokarna. Aldrig hört talas om det innan.
Någon som har ytterligare info om dessa lopp? De säger att cykelkorgar likväl som tempohojar är välkomna, men hur brukar det se ut i verkligheten? Gör man bort sig om man kommer med en hybrid och puttrar på i 25 km/h? Krävs medlemskap i GCK el motsv?

Umeå-tråden
quid: Vad jag har hört ska alla vara välkomna, det är nog bara att fara dit.

Så här såg stigarna runt Grössjön ut i söndags:

rimg0052Modified-1.jpg ht=544

Jag röstar för Happyridepremiär onsdag eller torsdag, vad säger ni? Tavelsjöleden är bra, Grössjön blir torrare för varje dag och nog borde det vara fint i Röbäck/travskogen också?

Umeå-tråden
Var förbi Röbäck en snabbis i helgen, så vitt jag såg var det jättefint! Grössjön var jag inte lika imponerad av, spängerna är mer ruttna än någonsin, men det finns ju uppenbarligen fina partier också!

Ska försöka hänga på framöver, nästa vecka kanske? Men passar denna vecka pga Blodomloppet.

Umeå-tråden
quid skrev:
-------------------------------------------------------
> Såg för första gången tempocyklar idag med
> diskhjul, tempostyre och självklart struthjälmar
> på ägarna. De stod och hängde vid Volvo på
> Böleäng i GCK-outfit. Tydligen finns det nåt
> som heter Gimotempot som går av stapeln varje
> måndag där i krokarna. Aldrig hört talas om det
> innan.
> Någon som har ytterligare info om dessa lopp? De
> säger att cykelkorgar likväl som tempohojar är
> välkomna, men hur brukar det se ut i
> verkligheten? Gör man bort sig om man kommer med
> en hybrid och puttrar på i 25 km/h? Krävs
> medlemskap i GCK el motsv?

http://gimonasck.se/dokument/Gimotempot2010.pdf

http://www.gimonasck.se/jo2/

Umeå-tråden
quid: Det går fint att köra Gimotempot med hybrid. Själva tillställningen försöker vi i GCK göra så opretentiös som möjligt. Kom dit, cykla så fort du vill (eller kan) och snacka lite cykel. Vi kör två måndagar till nu i maj. På hemsidan (www.gimonasck.se) hittar du all info. Där ser du säkert också nåt foto som visar att det också går bra att köra Gimotempot med barnsits bak på cykeln...

Umeå-tråden
Jag är dock mycket positiv till att dra igång happyride-åkandet i nästa vecka. Jag föreslår tisdagar eller torsdagar, om folk skulle få för sig att åka med Gimonäs på onsdagar.

Umeå-tråden
Jag kör gärna häppyrajds framöver. Mån-Tors funkar för mig, bara jag får veta det senast dagen innan så jag får med mig cykeln in till stan. Vilken tid körde vi ifjol? Vore fint med 18 så hinner man få sig något i magen innan också.

Umeå-tråden
18 är en funkis tid för mig.
Måndag tycker jag generellt är en dålig dag, iaf jag är rätt bra på att kränka mig själv under helgen, och då kan benen må bra av vila på måndagen. Tisdag-torsdag är funkis, för mig är det vilket som.

Ska vi säga torsdag den här veckan? Jon och quid är av, oJsan på (?) och jag på. Blir vi fler?

Umeå-tråden
Håller med, måndagar är nog en dålig dag. Resten av arbetsveckan blir lidande om man tar ut sig för mycket ;)
Torsdag den här veckan ställer jag mig tveksam till... det kan funka, men det vet jag först på torsdag. Söndra ISKU-entrén är det väl som gäller även i år va? =)

Umeå-tråden
Jag hänger nog gärna med på happyturer på kvällar, tisdag/onsdag/torsdag spelar inte så stor roll men då jag jobbar till 19 kan i alla fall inte jag hänga på tidigare än så. Onsdagar dock, då kanske det går med 18 för min del!

Tisdagar skulle vara fint annars, typ?

Umeå-tråden
Södra iksu-entren är sen gammalt :)

oJsan: Bara att höra av sig när det närmar sig, jag lär cykla i vilket fall.

Jobbar du till 19 på tisdagar också Love? Annars låter ju onsdagar bäst.

Umeå-tråden
Marran: Yes, till 19 tisdagar med! Dock ledig de flesta onsdagar.

Blir ev. en street-tur imorn föressten. Någon som är på att dra på dagen och köra/leka lite?

Umeå-tråden
Ser fram emot happyride-premiären, ska bli intressant om vi kan slå förra årets deltagarrekord under sommaren?

Det kryllade förresten av racercyklister på väg hem från jobbet idag, mötte och körde om mer än sex stycken efter 364:an. Blir riktigt sugen... och förhoppningsvis får jag hem en gammal provapå-crescent-racer inom kort! Jiha!

Umeå-tråden
marran skrev:
-------------------------------------------------------
> på dagen jobbas det.
>
> Hur ser det ut i helgen förresten, en tripp ner
> till Övik och pusha lite (mycket)?

Blir jobb i helgen för min del.
Får se om jag drar ut på street imorn på dagen och lite xc på kvällen? ska nog gå bra.

Umeå-tråden
Logistiken håller inte, kan inte hänga med imorgon kväll. Får bli en tur här hemma i byn istället. Men alla är självklart välkomna, vi kan säga 19:00 vid tennisplanen i Bodbyn om någon känner sig manad ;) Vänta bara, snart startas "Bodbyn-tråden", haha =)

Umeå-tråden
haha, låter lovande. Är det nå kuperat där uppe?

efter gårdagens soldränkta självkränk på racer duger mina ben bara till att grilla och dricka öl tror jag, så jag gör nog också en happy på ikväll.

Umeå-tråden
Hej Houka!
Jag försökte leta reda på gamla kartor i tråden men hittade tyvärr ingen bra... Bara den här: http://happymtb.org/forum/read.php/1/432695/1152697#msg-1152697
jag har några gps-loggar på min server men den är tyvärr offline för tillfället.

Enklast är nog att ta sig till carlshöjdskolan och följa el-ljusspåret inöver (man får egentligen inte cykla på elljusspåret... kände att jag var tvungen att säga det iaf =) Sikta på den stig som går från eljusspåret och rakt mot toppen av det röda strecket i det länkade inlägget. Därifrån brukar det var fint att cykla ett varv runt sjön. Det finns två varianter att välja på, inre eller yttre.
Fråga marran om guidning, han kan det där området bra! ;)

Tillbaka
Topp