Umeå-tråden

Umeå-tråden
Imorgon är måndag, sista dagen min bil är i trafik, och det tänker jag fira genom att fara iväg ngnstans på eftermiddan och cykla. Jag siktar på att dra vid 4-tiden, men är flexibel.

Beroende på vad jag får för sällskap kan jag köra stig eller pushbike. Själv är jag nog mest sugen på pushbike i Tavelsjö, eventuellt Hässningeberget (som var sjukt fint idag, både i regn och sol)

Någon som vill hänga på?

Umeå-tråden
Spännande med Hässningberget, jag har bara kört i geggamojja där. Måste nog dit och testa någon kväll. Marran, var pushbikar man i Tavelsjö? Är det skyddcykling som gäller där?

Umeå-tråden
Häng med ikväll, det kommer nog vara torrt och fint.

I Tavelsjö kör du vänster vid den stora träskylten, efter ett tag kommer man fram till en parkeringspalts. Sen rullar man vidare på cykel och det är skyltat mot de olika spåren. Spår 3 och 4 är lämpligast för cykling, 4 är flowigt i en kraftledningsgata, 3 är stökigare men fortfarande rätt snabbt.

Spår 2 är väldigt tekniskt, mycket stora stenar, switchbacks, smal stig osv. Ingeet är särskilt brant eller läskigt, både 3 och 4 tar man sig lätt ner på xc-hoj också, det handlar bara om hur mycket man väljer att satsa. Lite på samma sätt som Hässningeberget alltså.

Umeå-tråden
går ni upp vid 1:an och cyklar ner dom andra eller brukar ni cykla upp fyran och ner igen på 2, 3 el 4?

marran skrev:
-------------------------------------------------------
> Häng med ikväll, det kommer nog vara torrt och
> fint.
>
> I Tavelsjö kör du vänster vid den stora
> träskylten, efter ett tag kommer man fram till en
> parkeringspalts. Sen rullar man vidare på cykel
> och det är skyltat mot de olika spåren. Spår 3
> och 4 är lämpligast för cykling, 4 är flowigt
> i en kraftledningsgata, 3 är stökigare men
> fortfarande rätt snabbt.
>
> Spår 2 är väldigt tekniskt, mycket stora
> stenar, switchbacks, smal stig osv. Ingeet är

> särskilt brant eller läskigt, både 3 och 4 tar
> man sig lätt ner på xc-hoj också, det handlar
> bara om hur mycket man väljer att satsa. Lite på
> samma sätt som Hässningeberget alltså.

-nisse som bytt sin meta till en reign ram!

Senast redigerad av en moderator:
Umeå-tråden
!:an är skapligt jobbig att knalla uppför, nedre delen består av stenbumlingar och övre delen branta hällar.
Jag har för det mesta går uppför den man ska åka, det är skapligt smidigt att ta sig mellan dem men det tar lite tid speciellt om man har fullfejskruka och sånt.

Umeå-tråden
Tack oJsan och Marran. Har lite golvläggning på schemat ikväll men annars hade det varit kul. Är det Hässningberget som gäller ikväll om man skulle komma på andra tankar?

Umeå-tråden
Det blev en kort sväng, jag tror bakdämpen pajade.
Stigarna var super och jag kände mig smutt, gnek gnek började det låta från dämparen. Suck.
Glapp är det också, igen. Jag bytte bussningar och hardware i början på säsongen, och det är redan tokglappigt. Någon borde göra något!

Umeå-tråden
Hej Umeå!

Jag undrar om det finns det några nybörjar MTB-folk som vill göra sällskap på lite mindre tekniska stigar till att börja med? Nu är min cykel i ordning, fint väder på gång men jag har ingen att cykla med och vill gärna träna ihop! Hör av er :)

Umeå-tråden
lite info ang bubergets bike park bygge så verkar det som det är snart för att börja bygga! men för att kunna få bidrag och lite tjing tjing till liften så den ska kunna vara igång så måste vi starta en klubb/förening som vi kan använda för att söka pengar via vindeln utveckling. tänkte kolla hur många som är sugen på detta och vill gå med! Det som är kvar att göra nu är att ge länstyrelsen kordinater över hur banerna kommer gå. lederna vi hade tänkt börja med att göra ser ut som bilden presenterar ( nej jag är inte picaso på windows paint) haha :P men hör gärna av er som sagt!
Namnls.png ht=291

Umeå-tråden
kaajsa skrev:
> Hej Umeå!
>
> Jag undrar om det finns det några nybörjar
> MTB-folk som vill göra sällskap på lite mindre
> tekniska stigar till att börja med? Nu är min
> cykel i ordning, fint väder på gång men jag har
> ingen att cykla med och vill gärna träna ihop!
> Hör av er :)

Låter som det skulle passa mig, jag brukar vara som ett drivankare efter de andra. och endå ligga på 130% av maxpuls hela tiden. (iochförsig är deet kanske så man förbättrar sin kondis :) )

Umeå-tråden
Häng med på happyrides annars, alla väntas in, ingen lämnas. Däremot får som DIRAVI skriver de som är lite långsammare jobba lite hårdare :)

Tekniken (och kondisen) kommer fort om man försöker hänga på någons bakhjul.

Umeå-tråden
Det låter sannerligen sympatiskt att väntas in, jag har inte något emot hög puls och tänker att det mest är i bristande teknik det sitter :) Jag följer gärna med och testar och svettas i kapp... Annonserar ni happyrides här eller är det något särskild koncept?

Diravi, bor du i umeå eller utanför ngnstans? Gärna en cykeltur :)

Umeå-tråden
De annonseras här, vi siktar på varje tisdag (men igår blev det inget).

Jag ska fara ut en sväng i eftermiddag/kväll, om någon är sugen på att hänga på.

Umeå-tråden
kaajsa skrev:
> Hej Umeå!
>
> Jag undrar om det finns det några nybörjar
> MTB-folk som vill göra sällskap på lite mindre
> tekniska stigar till att börja med? Nu är min
> cykel i ordning, fint väder på gång men jag har
> ingen att cykla med och vill gärna träna ihop!
> Hör av er :)

Låter som nåt för mig också. Är varken teknisk eller snabb, tycker bara det är j-ligt kul att cykla i skogen :)

Umeå-tråden
Det här med happyrides verkar som en trevlig grej. Ska kanske våga mej på att hänga med nästa gång. Är tyvärr varken snabb eller teknisk men det låter ju som att det finns hopp för att alla inte är superfräsare :)

Umeå-tråden
ravy: Jag kanske dyker upp beroende på väder och sug. Jag har haveri antingen i bussningarna eller själva bakdämparen, så det bli hardtail för mig. Alternativt så meckar jag sönder cannondalen och ser vad som är fel, om vädret är sämre.

Umeå-tråden
På lördag blir det stigcykling i tavelsjö, jag kommer köra hardtail med sadeln i botten så tempot blir nog inte allt för hetsigt. Stigcykling deluxe utlovas!

Umeå-tråden
Jag kan tänka mej en tur i Tavelsjö på lördag (inte helt säker men 75% chans iaf). Vilken tid och plats? Har plats för en extra cykel och person i bilen.

Umeå-tråden
Plats tror jag är där tavelsjöleden korsar 363:an, där är en grusparkering på vänster sida. Tidigare i tråden har ngn lagt upp en karta tror jag. Tid är inte spikad, men jag skulle gissa förmiddag, typ 10-11 kanske.
Jag skriveer mer när jag vet

Umeå-tråden
Marran,

Jag hänger gärna på så gott jag kan i Tavelsjö på lördag! Antingen cyklar jag ut eller så kanske jag kan tigga skjuts m dig Ove, ifall du ska. När jag kollar en karta ser jag att tavelsjöleden korsar 363:an på 3 ställen. En gång strax efter hamptjärnsstugan, och sedan två gånger före och efter haddingen.. kan det månne vara sista gången?

http://www.umea.se/download/18.4410ccd11120b16057b800030289/Tavelsjö+kartskylt.pdf

Umeå-tråden
kajsaa: Det är sista korsningen jag syftar på, man kommer nerför en flack backe och vägen svänger svart åt vänster efteråt, parkeringen är på vänster sida. Kommer man till Långviksvallen har du kört för långt.

Sist vi körde rundan i skapligt lungt tempo (men utan pauser) tog det väl 3,5h så bil är nog ganska trevligt.
Jag kommer åka med en kompis, jag skriver här när jag vet om vi har platser över.

Ta med fika, så vi kan sitta och götta oss högst upp på berget.

Umeå-tråden
Helgens planer är inte 100% spikade ännu, men det skulle vara trevligt med en solig fikatur i Tavelsjö på lördag! Återkommer närmare helgen om hur jag gör...

För att inga tvivel ska råda: Här är gps-plotten från förra turen på samma ställe, där framgår var starten är. (autopaus is the shit!!)
tavelsj.png ht=612

EDIT: WHOHOOOOOO!!! Inlägg 4000 i Umeå-tråden, vad vinner man?

Umeå-tråden
Haha, det syns var det var lättcyklat iaf :)

Jag funderar nästan på om man ska köra ner på spår 3 istället och upp spår 4, sen tillbaka samma väg som vi kom. Då slipper man den kladdiga biten längst nere i dalen.

Från spår 4 och tillbaka till leden är det riktigt fin stig som jag minns det.

Grattis till 4000 förresten, rent statistiskt tycker jag att jag borde ha fått det :)

Umeå-tråden
Richard och jag tänker köra pushbike i någon form på lördag kväll, 18:00 och framåt. Är det någon är sugen på att visa Hässningeberget eller lederna i Tavelsjö? Det vore grymt kul i så fall, annars tar vi nog spadar och drar till Bräntis.

Umeå-tråden
Jag kan på lördag, När det kom in fika i bilden blev det helt plötsligt enklare att prioritera :)

Jag har plats för en extra person + cykel så du kan få åka med mej Kaajsa. Du kan ju slå en signal i morrn, mitt nr står i profilen.

Umeå-tråden
För mig blir det några tusen tallplantor som skall ner i backen på lördag, åsså har vi en del övertid frammöver på jobbet, får se hur mycket cykel jag kommer hinna med.

Umeå-tråden
Jo, jag tackar inte nej till bilskjuts :-) Gött att vara pigg i benen innan vi ska ut. Fika låter topp! Yes, jag slår en pling imrg Ove. Trist Diravi, men att lägga plant har sin charm med. . .

Tillbaka
Topp