Umeå-tråden

Umeå-tråden
Jo, nu vill man ju cykla mer! Två mtb-turer inplanerade i veckan.

1. Onsdag 17.00 Hässningberget och ev. travskogen.
Hojtar man till i förväg kan man få skjuts dit med mig eller marran.

2. Tavelsjöberget i helgen. Lördag eller söndag beroende på folks preferenser. Tanken är väl 4-5 timmar med fika, kaffetermosar och KPML(r)-plakat om det blir på söndagen.

Pepp?

Jon.

Umeå-tråden
Det är bara indikation på platser, eftersom det heter "-berg". Eftersom vi är i Umeå är det dock kullar :)

I detta fallet är det vanlig stigcykling som kommer att bedrivas, med fokus på kul stigar i lagom tempo.

Menas det dedikerad utförscykling brukar det gå under namnet "pushbike" eller "puttcykling", då styr vi upp cykelarna för att inte bli onödigt trötta inför nerförskörningen, och oftast kör vi samma backe om igen tills vi blir less.

Umeå-tråden
marran skrev:
-------------------------------------------------------
> Pris för "snabbast ner, långsammast upp" gick
> till tand, som nog även hade tyngst cykel.
> Också värt att notera är att stok var i
> särklass jämnast med bara 2 sekunders diff
> mellan åken.

haha, ja, jag kan nog inte skylla på tung cykel, tyckte gianten inte såg tvärlätt ut den heller.
men gud vad tungt det gick, härligt att återuppleva uppförsbacken på film igen! men idag ligger jag i feber, så jag får väl ursäkta min dåliga kondis med det :P

men kul var det, jag är tycker som lantz att vi kör igen på hösten för att se vad som har hänt!

Umeå-tråden
Travskogen börjar vara riktigt fin nu. Körde på travsidan av berget/kullen ikväll och det var i stort sett snöfritt i många av dom roligare sluttningarna.

Umeå-tråden
Låter lovande för ikväll Patan, tanken är att vi ska parkera vid Hässningeberget, köra upp och ner där och sen snurra lite i travskogen.

xur: Betyder det att du gärna kommer men inte har transport?

Umeå-tråden
Ok, det borde gå att lösa. Frågan är om Jon har plats med 3 cyklar eller om vi ska ta 2 bilar. Min bil rymmer ifs 3 cyklar men man får pussla lite.

Vi kan ju ses hos mig och packa där, funkar 1645?

Gluntens väg 19 är det som gäller då.

Umeå-tråden
Tack marran och xur för idag! Finfin tretimmarstur i travskogen. 95% snöfritt!

I helgen blir det som sagt Tavelsjöberget. Avfärd från Umeå 11.00 på lördag a.k.a. Valborgsmässoafton.

Jon.

Umeå-tråden
Hallo!

Det här låter ju lovande! Jag är sjukt peppad nu! Karin kanske ville följa med också, om du hade en cykel till utlåning? Hur långt är det ungefär?

Drog en tur på landsvägen idag till Bullmark o tillbaka, den där slingan. Fantastisk asfalt nu! Slät o fin utan en massa vatten o smågrus! Kan varmt rekommenderas.

Umeå-tråden
PeAC: Cykeln finns till utlåning, hur lång är Karin förresten?

Det är väl ungefär 3 mil till tavelsjö, hur långt vi kör i skogen vet jag inte, har dålig koll på sträckor. Tanken var väl att det skulle vara ett antal timmar, så det är lönt att fika, men det anpassas ju såklart till hur trötta alla känner sig.

Om det är Tavelsjö på lördag skulle jag kunna tänka mig antingen lvg eller mtb på söndag, beroende på sällskap. Any takers?

Umeå-tråden
Summering inför morgondagen:

Avfärd från stan kl 11, transport med bil.

Deltagare:
Jon
marran
Christofer (oreggad, var med förra året), lite osäkert
Herr och fru PeAC

Det låter med andra ord som två bilar minst, förslag på samåkning?

Umeå-tråden
Hade gärna hängt med men jag måste vara hemma igen 14 och det kändes lite tight... Istället får jag önska er en god tur, själv blir det nog en runda på stigarna här runt byn.

Umeå-tråden
Hjälm fixar jag.

Christofer är ute ur leken pga trista knän. Jag föreslår att Jon rullar hit och plockar upp mig, och H+F PeAC åker i sin bil.

Vilken parkering tar vi?

Umeå-tråden
Grym tur idag, hoppas fotografen matar upp lite bilder snart :)

Imorgon är jag lite sugen på I20 till Hamptjärnsstugan, start vid typ 10-11
Vem vill med?

Umeå-tråden
Mini-RR:

Eftersom jag behövde vara hemma kl 14 igår utgick jag hemifrån och tog en egen tur här i krokarna. Hade ju varit roligare att cykla med sällskap, men det får bli en annan dag...

Efter lite knåpande med rutter i SportTracks hittade jag en fin runda med lagom blandning av stig, grusväg, timmerväg och elljusspår. Efter totalt 32km, två blöta och genomfrusna fötter och några mindre rivsår på benen smakade grillmaten väldigt gott!

Rutten:
bodbyn_mtb.png ht=676

Inspirerad av JojjeM gjorde jag en liten video... några bilder blev det tyvärr inte då allt batteri gick åt till filmandet.

Umeå-tråden
Förutom den lite fuktiga biten i början såg det ju kanon ut, jag gillar hällarna!

Onsdag är det happyride, eftersom jag inte kom iväg på I20 idag tänkte jag att vi kanske kan ta det då?
Alltså Tavelsjöleden från I20 till Hamptjärnsstugan, lite lek och skoj däromkring och sen tillbaka, brukar bli 2-3 timmars cykling ungefär. När vill vi starta, är 5 för tidigt?

Umeå-tråden
Klockan fem borde fungera bra för mig som det ser ut nu.

Letar lite däck, Är Schwalbe ngt att ha? Samma prisklass som Continental men svårt att hitta breda såna.. i huvudtaget har jag märkt.

Hittade ett par. Kommer med posten om ngn dag :)

Senast redigerad av en moderator:
Umeå-tråden
Fin hoj, men prophet är stoor i storlekarna. Kan kanske passa dig, du är ju rätt lång. Jag tror man får räkna med att lägga ett par tusen för att få den i skick, men det kanske det kan vara värt.

Tillbaka
Topp