Umeå-tråden

Umeå-tråden
Söndag den 24 juli tänkte vi ha cykel/arbetsdag i Bygdsiljumbacken. Kom och häng cykla och hjälp till. Arbete byts mot gratis lift!

Vi har tex ett gäng gamla skidboxar som ska modifieras och upp i backen, hopp ska byggas osv. Förhoppningsvis kommer wallriden upp i helgen och en box/hopp är uppe redan.

Hoppas vi ses där!

(drar till fjällen i en vecka nu och blir utan internet så undrar ni något så maila: downhill.bygdsiljum@gmail.com)

/anders

Umeå-tråden
Nu börjar cykelabstinensen bli alldeles för påtaglig. Vad sägs om att utforska Flottarstigen mellan Överklinten och havet någon dag i veckan? 2.5mil nyröjd stig längs Rickleån vore väl något? Kan ju till och med klaras av på en kväll.
http://www.robertsfors.se/default.aspx?di=1189&ptid=0

Beroende på hur många som är intresserade så skulle det kanske funka att lämna en bil vid havet eller ragga skjuts på något sätt, så slipper man trampa båda fram-åter.. fast det funkar ju också. 5 mil på en heldag är ju inget.
quid har visat intresset, någon mer?

Umeå-tråden
Fengir skrev:
-------------------------------------------------------
> nån här som är bra på skruva i en cykel mm
> elelr lära mig tänkte byta ut massa saker på
> min hoj.. byta upp till bättre saker

Finns många som är bra på att skruva här. =) Är det några speciella komponenter du tänker på så finns det en hel del mek-guider här på forumet men också under länken "Läsvärt" längst upp.

Umeå-tråden
Ingen mer intresserad av Flottarstigen?

Skulle kunna tänka mig att köra imorgon eller på fredag, helst på morgon/förmiddag? (vill inte missa tor dö frans).
Har bil med plats för ännu en cykel/cyklist.

Umeå-tråden
Jon_F_B skrev:
> Jag kan inte cykla så mycket i veckan. Har
> familjebesök och har dessutom skadat hälen på
> något mystiskt sätt.

Men nu är hälen bra eller...?
För visst var du och cyklade på Hässningberget idag? Tyckte mig känna igen cykel och tatueringar från bilder här på forumet...

Umeå-tråden
Oj, det verkar som att jag tappat mail-bevakningen på den här tråden av någon anledning? Vad sägs om ett försök imorgon f.m då quid? Inga fler?? Har folk tagit semester från cyklingen också eller är alla i åre? (eller har alla andra Umeåbor också tappat mailbevakningen kanske...?)

Umeå-tråden
marran den allsmäktige har talat, bäst att pallra sig iväg imorgon då!
quid: Ska vi lyxa med två bilar och arrangera så att vi bara cyklar en sträcka eller hur gör vi?
Jon: Ryktet säger att en Lida loop hade en deltagare med bara ett ben... med SPD fixar du väl ett par mil med en hälsena? =D

Umeå-tråden
Hässningberget igår, det var jag. Hälen strular fortfarande, men det drabbar varken löpning eller cykling, endast gång. Dock är jag i Skellefteå och försöker undvika trästocksfestivalen.

Umeå-tråden
oJsan skrev:
> marran den allsmäktige har talat, bäst att
> pallra sig iväg imorgon då!
> quid: Ska vi lyxa med två bilar och arrangera så
> att vi bara cyklar en sträcka eller hur gör vi?

Lyxarrangemang låter bra. Ställa en bil i Rickleå kanske? Och så följa ån nedströms från Överklinten och hoppas att arbetarna gjorde ett fint röjningsarbete på stigen.

Umeå-tråden
jag röstar för att ni åker från stan typ åtta om det är ok? Jag bor i Bodbyn så jag åker inte ifrån eller via stan. Jag kan köra till Rickleå så plockar ni upp mig där och lämnar en bil. Kanske finns något smartare alternativ... orkar inte tänka så smart just nu :) Har kombi med cykelställ.

Umeå-tråden
vet inte hur långt ut leden går, men om man googlar på "klubben rickleå nettingforsen" får man upp en pdf med vägbeskrivning till en pplats vid klubben. Kan det funka?
Edit: Tog bor tel.nr

Senast ändrad:
Umeå-tråden
0800 blir ok för mig. Nån som är intresserad av samåkning från Umeå. Jag har cykelställ (som man kanske får upp 2 cyklar på) och kör isf från Röbäck. t ---.

Senast ändrad:
Umeå-tråden
oj, jag bor ju typ 2 km ifrån rikleå och har kollat lite på stigen alldeles vid havet där bron (som förövrigt har spolats bort i vårfloden..) går över till klubben. såg jätte fin ut men fick höra av en granne att stigen inte var cyklingsbar ifrån rikleå till havet.. vet inte om han bara är ouppdaterad om röjningen eller hur det är? Men jag hakar gärna på om ni tänkt köra typ samkvämstempo.. eftersom jag har rövig kondis och kommer cykla på en bottlerocket.

Ni kan förövrigt ställa en bil hos mig eller så kan vi cykla hit och lämna cyklarna så kan vi ta min bil tillbaka till överklinten.

mitt nr O73O 36 tjugo 45

Senast ändrad:
Umeå-tråden
Kul att vi verkar bli några stycken till slut! =) Din grannes besked lät ju inte så bra, men jag tror vi struntar i det och kör ändå. Enligt turistsidorna så ska hela stigen vara röjd, ända ut till havet och det ska vara gjort under 2008 nån gång. Iofs hinner det hända mycket på tre år, i värsta fall får vi väl ta någon av de många vägar som löper parallellt med ån.

Umeå-tråden
Hemma igen efter en varm dag längs Rickleån med trevligt sällskap och fina stigar! Vissa partier var bättre än andra. Håller man sig mellan Överklinten och Robertsfors borde man som stigcyklare inte bli besviken.

En GPS-plot och fler bilder kommer senare... kanske rentav en RR?
En av några bilder från dagens upptäcktsfärd:
278935_10150243960973790_588238789_7448125_6300171_o.jpg

Umeå-tråden
Ja det var en fin tur - tack för trevligt sällskap oJsan, tand och fr!
Den sista kilometern hade jag ju klarat mig utan, men utöver den så var Flottarstigen en trevlig ny bekantskap.

Umeå-tråden
På allmänhetens begäran kommer här en GPS-plot över turen längs Rickleån.

Vi startade alltså vid kvarnen i Överklinten och cyklade nedströms. På något sätt lyckades vi missa avstickaren upp i skogen efter ca 3km. Funderar fortfarande vad flottarna hade där uppe att göra?! Allt på den här första kartbilden var för övrigt väldigt cyklingsbart och inte alls svårt på något sätt. Det fanns några kortare backar uppför såväl som nedför som krävde att man styrde, men inga extrema tokigheter alltså. Ju längre ner mot Robertsfors vi kom ju bredare och mer vältrampad blev stigen. Från Åkroken (där vi cyklade på vägen några 100m) var stigen bitvis så bred att det gick cykla i bredd. Bilden jag postade här om dagen är från det partiet.
(ber om överseende med den liggande bilden, happy är inte så happy med bilder som är bredare än 725px så det fick bli såhär...)
flottarstigen1.png

Genom Robertsfos var det mest bara cykelvägar och vanliga vägar. Varning för gatuköket som man passerade farligt nära... man kände liksom doften av frityroljan. Det var först vid golfbanan som det blev stig igen.. eller jaa.. ibland gick stigen längs en åkerkant och vi fick alla rensa kassetten från gräs innan vi fortsatte in i skogen igen. Vid åströmskroken (allra nederst i kartbilden fanns tre alternativa vägar (svår stig, lätt stig och bilväg). Valet föll på lätt stig och det var nog rätt val för våra ben som faktiskt började bli lite möra.
flottarstigen2.png

Från Laxbacken tog grusväg vid, hela vägen ner till E4 och några kilometer till
flottarstigen3.png

Med bara drygt en 1km kvar till ena bilen (röd stjärna) vek leden återigen in i skogen och till en början var det en fin och cyklingsbar stig. Vid den stora anhopningen av autopaus-tecken försvann stigen helt i slyn. Bävrarnas små stigar var i jämförelsen rena motorvägen. Vi släpade cyklarna några hundra meter genom gräs, buskar och nässlor och började tillslut skönja stigen igen. Nu blev den återigen större och tydligare och tillslut kom vi fram vid bilen. quid lastade cykeln och sig själv i bilen och vi andra trampade vidare hem till tand där den andra bilen väntade. Den här sträckan ingår inte i flottarstigen men var nog så fin ändå, hälften grusväg och resten på en gammal byastig genom gammal fin skog.
flottarstigen4.png

Umeå-tråden
Det var en trevlig tur och tack för lånet av framdäcket! För er som inte såg eländet så hade däcket smält när cykeln hängde bakom bilen och hamnat för nära avgasröret. Som tur var så fick jag låna ett däck av den lokala cyklisten och efter att ha tillverkat ett fäljband av eltejp så var man med i matchen igen.

Umeå-tråden
roligast av allt var ju ändå när fr's bakdäck började vissla när vi stod och skulle lasta bilarna på vägen hem... medan vi stod och tittade på däcket pös luften ur och det blev plattare än plattast!

Jag har också lite krångel med bilderna (att få över dom från mobilen till dator). Återkommer med en bildkavalkad när jag fått tålamod att gorma med min SKIT-NOKIA-E75!! (såja, lite badwill)

Umeå-tråden
Såg intressant ut det där, har svärföraäldrarna i Robertsfors så där är man ju då och då. Så det blir nog till att pröva den där svängen. Brukar cykla dit härifrån Sävar via Bullmark och Överklinten så det kan bli en lite roligare avslutning än bara asfalt :)

Umeå-tråden
I väntan på oJsans bildkavalkad:
Paus på en av flera bropassager över Rickleån
IMG_9010.jpg

IMG_9011.jpg

Under stigcyklingen så låg kameran mest i fickan, men fångade iaf oJsan och tand på ett stycke fint slingrande stig.
IMG_9013.jpg

IMG_9014.jpg

Informationstavla längs leden. Kartan hade dock sett bättre dagar.
IMG_9016.jpg

Transportsträcka längs GC-väg i Robertsfors.
IMG_9020.jpg

Andhämtnings- och justeringspaus efter den "lätta" stigen förbi Åströmskroken.
IMG_9022.jpg

Umeå-tråden
Kul att se att du fick igång hojen oJsan, fina bilder.

Och du Marran... ät en dubbelfrukost så du kan köra med dom andra :P

Umeå-tråden
några bilder ifrån bygdsiljumsbacken idag. mycket jobb återstår..

mossan.jpg

"mossan"

lilladroppet.jpg

lilla droppet/hoppet

wallriden.jpg

wallriden, inte så högt men skönt vare!

snehoppet.jpg

snehoppet på stenen

snehoppetigen.jpg

snehoppet igen

hmm intressant nog ser jag skitnödig ut på bilderna.. det måste vara kameran!

Umeå-tråden
Japp det är stenen i familjen. Finns mkt roligt att göra på den! Tyvärr tyckte jag inte vi fick till hoppet riktigt bra så det ska nog justeras. Men kul blir det!

Umeå-tråden
Såg bra ut i Bygdsiljum, det kanske man måste besöka med HT:n nån gång :)

På tal om nåt helt annat, är det någon som har hört nånting om det blir nåt Bikeboost i höst, så man vet när man ska formtoppa :P

Umeå-tråden
Hejsan alla umebor

Slänger in en liten trevare...

Padjelanta, Jämtlandstriangeln eller Järvsö

Vi är ett par Skelleftebor som har tänka att försöka oss på att cykla Padjelantaleden nästa vecka.

Sträckan än ca 150 km enkel väg. från Akkastugorna till Kvikkjokk. Det är mest singeltrack, mycket spång och en del bära cykel. Vi cyklar med minimalt med packning och övernattar i stugorna längs vägen. Logostiken består av en husbil och en vanlig bil.Vi räknar med avfärd onsdag kväll och kör då upp till kvickjokk och övernattar där. Torsdag morgon lämnar vi en bil och kör vidare till ritsem där färjan går över Akkajaure 12.10. Förhoppningsvis är vi tillbaka till civilisationen lördag kväll.

Just nu är vi bara 2 säkra kort, vi trodde det var fler härifrån som ville hänga med men det är svårt att få allt att stämma. Det skulle funka att vara 4, max 5 personer.

Just nu så är väderprognåsen inte överdrivet possitiv. Skiter sig vädret norrut så siktar vi på jämtlandtriangeln+ en dag i åre eller 3 dagar i Järvsö. Boende i husbilen.

Är någon intresserad? I så fall bör du vara en ganska driven cyklist och cykla en heldämpad cykel.

Hör av dig i så fall till Stojje 070 2972929

Umeå-tråden
Tänka sig, 27 aug 2009 gjorde jag ett inlägg här om att min vardags/vintertränings-MTB blivit stulen.
Idag när jag var ner på Ica Maxi för att handla så står den plötsligt där, min gamla stulna cykel! I två år har jag spanat efter den, trodde den lämnat stan, men icke. Tyvärr såg den rätt misshandlad ut, repig och rostig, ingen vajer till framväxeln, framhjulet var ett annat. Fastlåst blott med ett enkelt vajerlås genom framhjul och cykelställ. "Snipp-snipp", sa polisens bultsax, nu är den tills vidare beslagtagen. Undrar om jag får se den igen...

Lustigt dock att hållaren till mitt gamla bygellås satt kvar på sadelröret, men låset var förstås borta, och Cateye framlampsfästet var kvar på styret. Själva lampan ligger kvar i en låda här hemma, värdelös utan sitt fäste.

Umeå-tråden
Grattis quid!
Alltid något även om det var trist att den inte var i så rolig form.

Själv är jag tebax i stan och är sugen på att cykla! nån som vill köra i morrn eller på onsdag?

Umeå-tråden
Jag skulle kunna tänka mig en guidad tur nånstans kring Umeå måndag den 22:a (inte imorgon men nästa måndag) Slutar 17 och kan väl ta mig in till 1730-1745 beroende på vart det blir. Är sugen på antingen I20, tavelsjöleden eller röbäck. Men andra förslag välkomnas också. Börjar bli lite less på skogarna kring Sävar nu :P + att jag kanske har hunnit få nycykeln som man måste få köra in :)

Umeå-tråden
Jag är med den 22:a om det inte blir så högt tempo, är en gammal gubbe.. =) (36år)
Hade varit trevligt att cykla något nytt.
Tog en tur över tavelsjöberget idag, superhärligt i det fina vädret.

Umeå-tråden
Är väl själv ingen ungdom längre så ett lagomt tempo får vi väl sikta på. Vi får väl höras närmare måndag om tid och plats, under förutsättning att det inte spöregnar, man vill ju inte smälta bort. Fick nycykeln igår så man är ganska sugen på att få köra in den lite :)

Umeå-tråden
Hej!

Lördagen den 10 september kommer vi ha en form av avslutnings dag/helg i Bygdsiljumsbacken. Nu har vi jobbat en del med stigarna och fått upp lite kul och allmänt försökt förbättra cyklingen. Mycket arbete återstår men nu finns det en början! Vi tänkte bolla lite ideer och få höra era synpunkter och ideer om framtiden.

Alla är välkommna! Hör gärna av er på downhill.bygdsiljum@gmail.com om ni vill komma men givetvis går det bra att bara dyka upp. Mer info kommer senare.

För övrigt är vi nog ett gäng som drar till Hemavan nu på lördag, alltså den 20 aug. Vet inte riktigt hur det ser ut med bil statusen men haka gärna på. Ju fler desto roligare.

Mitt nr: O73O-36tjugo45 om någon är sugen.

Tillbaka
Topp