Umeå-tråden

Umeå-tråden
Hej och välkommen hit Robert!
Jag hade vägarna förbi Svedjan (Svenska kyrkans lägergård som ligger på nordvästra sidan) för nån helg sedan och korsade då en ovanligt fin gångväg på vägen dit. Nu förstår jag vad det var! Just det partiet jag såg var väl inte så upphetsande i fråga om cykling, typ en tre meter bred grusad gång- och cykelväg. Men jag skulle tro att hela rundan säkerligen bjuder på fina vyer och det kanske inte är grusat hela vägen om man har tur.

Umeå-tråden
Hej Robert - välkommen hit :)
Måste börja med att säga att det är olyckligt att VK valde att kalla leden Tavelsjöleden, en sådan finns redan så det namnet är upptaget. Tavelsjön Runt verkar vara det officiella namnet annars, karta finns här: http://www.visitumea.se/product/gora/vandring/tavelsjon-runt/539594
Av vad jag kan utläsa från kartan så går leden längs asfalts- och grusvägar runt sjön. Kanske kul om man har en CX och gillar att tugga grus.

Umeå-tråden
Men KUNG!! Det börjar ju mörkna rätt tidigt, jag har en kunglig cykellampa men det har ju inte alla andra så jag föreslår relativt tidigt. Jobbar till fem, men är på efter det bara jag hinner byta om och trycka en macka (och köpa nödsnickers). Röbäck är klart funkis!

Umeå-tråden
Oja, snart måste vi köra pannlampsturer! Skoj! Men än är det lite tidigt att sätta batterierna på laddning.

Ska vi sikta på att starta från idrottsplatsen i Röbäck vid sex då? Då lär vi hinna täcka in det mesta i skogen innan mörkret faller.

Umeå-tråden
Tack för en ännu en mycket, mycket trevlig tur! Grymt fint i skogen idag. Några bilder:
Ruggen och Stok fick möta skräckhällan för första gången, men som väntat bjöd den inte på några större problem för herrskapet.
0816rbckR.jpg

0816rbckS.jpg

Jackson hade en otrolig förmåga att göra sig suddig idag, hon cyklade väl för fort som vanligt, men här ser man att hon är glad iaf :)
0816rbckJ.jpg

Fick blott en duglig bild på den sista hällan vi rullade. Ruggen körde stabilt.
0816rbckR2.jpg

Umeå-tråden
Ha ha, grym min där på Ruggen! Ja, det var ju sjukt kul och trevligt som vanligt, trots att jag ville spy mest hela tiden :). Roligt att hitta en ny hälla att rulla! Här kommer lite spam ur min skörd:

Först var det ju skräckhällan som sagt. Jag lägger bara till en bild här, vi har ju så många redan :). Stok var ju säkerheten själv, här och överallt annars.

IMG_0891.JPG

Vi körde förstås hällrajden som egentligen inte är nån hällrajd utan kanske mer stökrajd, men kul som satan ändå.

IMG_0895.JPG

IMG_0872.jpg

IMG_0873.jpg

Grymt rolig avslutning på hällarna runt IP:t! Ruggen började med att visa vart skåpet skulle stå, så sen var det ju bara att köra. Quid var ruskigt stabil som vanligt.
IMG_0903.JPG

IMG_0900.JPG

IMG_0901.JPG

Sjukt kul och grymt bra cyklat av alla! Tack och bock för hänget!
IMG_0896.JPG

Umeå-tråden
Det är väl till att ge sig in i tråden om man tänkt dyka upp någon dag.

Ramlade över en cykel för några dagar sedan och har som haft svårt att hålla mig borta från skogen sen dess. Dock inser jag ju att bankrån/lottovinst kommer krävas ganska snart när den här har knakat ihop. Kör ni nått längs leder också, eller är det mest bergspassen som bilderna ovan?

Umeå-tråden
He he, jodå, vi kör längs lederna, bara det att det är så roligt att fota när stigen vill gå över lite berg. Tavelsjöleden till Hamptjärn (inklusive hällrullning där) är frekvent bevistat, liksom leden som går över Hässingberget och stigarna på Umåker. Fotona ovan är tagna i Röbäck, där vi cyklade en del stigar som hör till Ryssvändan. De är tillräckligt stökiga :)

Umeå-tråden
Tjena peppad!
Häng gärna med på en tur framöver. Låt dig inte avskräckas av bergsbilderna ovan, de är något av en illusion ;) Umeå är relativt platt och det är de flesta stigar vi kör också (några undantag finns) men just i Röbäck finns det några bergshällar som sticker upp lite grand och de är roliga att rulla utför och de gör sig bra på bild. Mestadels körde vi bara vanlig stig.

Tillägg: och Jackson var förstås snabbare på tangenterna :)

Senast ändrad:
Umeå-tråden
Hej Peppad, kul att du är så peppad!

Jag har inte varit med på jättemånga turer, men de bilderna som visas här brukar oftast vara från de klippigare delarna av stigarna vi kör på. Där kan man stanna till och öva lite teknik, och då passar det ju bra att slita upp kameran och fota. Alltså blir det oftast mer/lika mycket stig som klippor, men då trampar man på och fotar inte så mycket. Så har det varit på de turer jag hakat på

Var bor du någonstans? Jag kommer cykla både imorgon (middagstid) och på söndag (när som), antagligen korta turer (1-1,5h) runt grössjön, gimonäs eller annat som ligger nära ålidhem. Du får gärna haka på om du vill. Jag brukar hålla ett ganska luffsigt och långsamt tempo, har än så länge lite svårt att hänga med i högre hastigheter. Men alla som hänger i Umeåtråden är aptrevliga och man lämnas aldrig långt bakom! Unna dig själv att hänga med på turer, det är riktigt kul.

Erbjudandet om att hänga med gäller såklart alla andra också =)

Umeå-tråden
Härligt med snabba och trevliga svar! Gör ju inte den magiska (maniska) känslan av att ha hittat ett nytt sätt att röra sig svalare. Som sagt, peppat.

Kommer just tillbaka från två timmar vid Grössjön. Råkade dock ta en för mig okänd väg in där som var mer myr än stig.. Stigen från Yttertavlevägen var ju dock underbart snabb. Har en far som ska firas, men ska hålla utkik och se när jag är tillbaka på söndag.

Umeå-tråden
Hej! Jag känner mig ganska förkyld och mör i kroppen efter en lång tur längs lögdeälven igår, så jag får nog skippa cyklingen idag tyvärr. Ha en kunglig tur!!

Umeå-tråden
Det blev jag och Trampbåt (var tvungen att kolla de gamla inläggen, minnet är inte vad det borde vara) som körde i perfekt väder runt Grössjön och sedan en liten sväng vid Nydalasjön. Fin tur!

Umeå-tråden
Blev ju en senare tur runt densamme, men nog så fint på kvällskvisten också.

quid: gillar bloggen! Dock så saknar du ju en spångtyp, runt västra sidan av sjön ligger ju nu kaos-spång! Varför sätta fast något när det kan ligga huller om buller?

Umeå-tråden
Ha ha ha, skönt att ha dig tillbaka Marran, men har du ens en cykel att cykla på nuförtin? Iofs, kanske tramshojen är ett bra vapen om du ska överleva platthetn här i Umeträsk efter dina eskapader i brattland? :)

@Stok, trevligt!! Tror att vi kan lura med oss AuL och Marrero också. Hoppas naturligtvis även på Quid... och Grusove förstås. Vad säger ni? Och vad har ni för preferenser om runda och tid?

Umeå-tråden
Jag har exakt en cykel, för ovanlighetens skull. Har jag turen att ha rätt längd på eker hemma och hinner bygga lite hjul ikväll kan båda vara operational tills imorgon. Det ryktas även från vissa håll att en ny ram till lekhojen kan vara på gång, så lekhojscykling känns inte helt inaktuellt så att säga.

Givetvis hoppas jag på stökiga stigar och stor uppslutning, vart den än bär iväg

Umeå-tråden
Nu så här jättepassande till flyt upp till umeå så har jag fått problem med min framdämpare av Rockshox Reba SL modell. Jag tänker ge mig på att fixa den själv, men är lite oroligt att det ska gå åt pipan. Finns det någon butik i Umeå med omnejd som kan gafflar? Är väl kanske för mycket att hoppas på? :(

Tillbaka
Topp