Umeå-tråden

Umeå-tråden
swap skrev:
-------------------------------------------------------
> aldrig som varit på travet, vart ligger de?

Travet är på teg. Vet du var Volvo lastvagnar är? Om du fortsätter rakt fram (parallellt med älven) kommer du till travet. Sväng vänster när du kört förbi själva arenan. Parkeringen är på höger sida vägen.

Umeå-tråden
Jag hade nog också kunnat klämma en större kaka, men gott vare!
En bra runda blev det, särskilt bra kört av swap som stiftade bekantskap med Umåker o Hässning för första gången :)

Umeå-tråden
Jättefin tur :) Jag hade också kunnat klämma större, alt flera småa godbitar :) Jag är nog rätt pepp på tavelsjö imorgon, har ju inte kört där borta och hört att det är rätt svårt där så det blir kul.

Umeå-tråden
Hejsan! Det var jätte roligt att cykla med er idag, alltid kul att träffa ny folk! Riktigt spännande att åka utförs, försöker fortfarande att bli van med att cykla i skog så tar det lite lugnt ;).

Kom på att du (quid) tog någon bild på mig, skulle du kunna skicka den till mig?

Senast ändrad:
Umeå-tråden
Imorgon är det förresten Tavelsjöleden unofficial marathon. Folk spring från Vännfors ner till I20. Så ni är beredda på att det kan vara en del folk i skogen.
Av väderprognosen att döma är jag för tillfället inte jättepepp, men det kan ändras ;)

Vad har du för mail swap?

Senast ändrad:
Umeå-tråden
Tänkte mig ut på torsdag och känna hur det känns inför lördag. Flexibel i tid men måste vara hemma senast kl 14. Plats enl överenskommelse. Nån intresserad?

Umeå-tråden
Jag är intresserad. Nu jobbar jag, men jag kan ju ta cyekln till jobbet och dra iväg en sväng om jag inte sitter fast i en massa jobb. Så en tur runt lunch passar eventuellt. Jag jobbar öst på stan, så gammlia passar bra geografiskt.

Umeå-tråden
Då kör vi torsdag, ska vi satsa på Gammlia? Känner mig alltid orolig att bli lynchad av arga hundägare eller annat fotfolk när jag cyklar där. Roliga stigar dock :)

Angående lördag. Om jag känner mig hel så kommer jag åka. Åker dock ner fredag så dottern hinner umgås lite med sin farfar under lördagen. Kan ta med en cykel om det underlättar logistiken på nått sätt. Vad är det annars som gäller, matsäck i backen, rulla in och äta på stan eller hur funkar det?

Umeå-tråden
snobbo skrev:
> Vad är det annars som gäller,
> matsäck i backen, rulla in och äta på stan
> eller hur funkar det?

FV kommer att ha en liten höstmarnad.
Så det kommer att finnas tex grillade hamburare att köpa utanför deras klubbstuga som ligger vid liftens mittstation.
Annars så finns ju restaurangen på toppen som kan servera ute på altanen bredvid liftavstigningen, eller MAX alldeles nedanför liften.
Matsäck i backen funkar ju såklart oxå.

Umeå-tråden
vi åker nog ett gäng från bygdsiljumbacken till ö-vik oxå. än så länge vet jag inte hur vi har det med bilplats men får vi nån över skriver jag här. ska bli så KUL!!

Umeå-tråden
snobbo skrev:
> Då kör vi torsdag, ska vi satsa på Gammlia?
> Känner mig alltid orolig att bli lynchad av arga
> hundägare eller annat fotfolk när jag cyklar
> där. Roliga stigar dock :)

Gammlia är kul! Även om jag höll på att lynchad av just en arg hundägare förra gången jag var där :/

Starttid runt 11 skulle passa mig bra. Vad säger övriga?

Umeå-tråden
Jag brukar bara träffa glada hundägare och hundar. Och en med såna där mördarhundar, som ser ut att äta barn till frulle på tisdagar. 2 st har han, de är aldrig kopplade och han knallar den typ "Fian och snutten". Ingen vidare koll har han heller på dem, obehagligt. Men förutom honom så har jag aldrig haft problem med någon surpropp alls i Gammlia

Umeå-tråden
Kl 11 funkar för mig. Ringde kommunen och kollade. Finns ett generellt förbud mot cykling i Gammlia. Om man vill cykla kan man göra det på cykelvägar som han uttryckte det. Allt detta grundar sig i ett mkt gammalt beslut. Dags att få detta beslutet omprövat.

Så alla som vill ha Gammlia öppet för alla bör skicka ett mail till:

stefan(punkt)hildingsson@umea.se han är ny chef för fritidsnämnden. Naturligtvis ska tonen vara trevlig och öppen i mailet men det behöver jag knappast säga då alla happyiter är sådana av naturen.

Dags för förändring!

Umeå-tråden
Cykling på Gammlia har diskuterats mycket tidigare i den här tråden. Det som sagts är väl att undvika området på helger, framförallt på vintern när det är mycket längdskidåkare.

Aldrig cykla i längdskidspåren, och om man korsar dem bunnyhoppa ellerlyfta cykeln för att inte skada spåren. På sommaren brukar det inte vara några problem, men man kan ju undvika helger ändå.

Umeå-tråden
Men vatusan.. är det bara jag som träffar på surkartarna och blir uppläxad i skogarna?

Hur som helst så kör jag gärna Gammlia på torsdag ändå.

Umeå-tråden
I helgen kommer jag och cyklar med er! Önskar mig en überlång och überfin XC-tur på söndag :). Überbra sällskap räknar jag stenhårt med att jag får på köpet.

//Kristin

Umeå-tråden
snobbo skrev:
> Kl 11 funkar för mig. Ringde kommunen och
> kollade. Finns ett generellt förbud mot cykling i
> Gammlia. Om man vill cykla kan man göra det på
> cykelvägar som han uttryckte det. Allt detta
> grundar sig i ett mkt gammalt beslut. Dags att få
> detta beslutet omprövat.

Jag är skeptisk, det är nämligen inte förbjudet i de lokala ordnings- eller trafikföreskrifterna*, annat än i anlagda motionsspår. Hittar inget generellt förbud mot cykling i "parker" heller. Jag tror mer på sunt förnuft, men så är jag lite partisk också.

Det kan ju ändå vara bra att maila och visa att det finns fler som använder/vill använda stigarna.

* http://www.umea.se/download/18.7403cc4f119133c9c2f80001043/antagna_ordn1.pdf https://rdt.vv.se/rdt/AF06_Search.aspx?UseStfs=1

Umeå-tråden
Stok skrev:
> snobbo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kl 11 funkar för mig. Ringde kommunen och
> > kollade. Finns ett generellt förbud mot cykling
> i
> > Gammlia. Om man vill cykla kan man göra det
> på
> > cykelvägar som han uttryckte det. Allt detta
> > grundar sig i ett mkt gammalt beslut. Dags att
> få
> > detta beslutet omprövat.
>
> Jag är skeptisk, det är nämligen inte
> förbjudet i de lokala ordnings- eller
> trafikföreskrifterna*, annat än i anlagda
> motionsspår. Hittar inget generellt förbud mot
> cykling i "parker" heller. Jag tror mer på sunt
> förnuft, men så är jag lite partisk också.
>
> Det kan ju ändå vara bra att maila och visa att
> det finns fler som använder/vill använda
> stigarna.
>
> *
> http://www.umea.se/download/18.7403cc4f119133c9c2f
> 80001043/antagna_ordn1.pdf
> https://rdt.vv.se/rdt/AF06_Search.aspx?UseStfs=1

Ja man borde alltid kunna hänvisa till sunt förnuft, synd att snubben på kommunen inte förstod det. Utan att läst din länk så borde det vara svårt att förbjuda cykeltrafik på små stigar oavsett vars de ligger det säger det sunda förnuftet :)

Umeå-tråden
Läser man Stoks länk så känns det självklart att förbudet gäller anlagda motionsspår. Stigar som uppstår av enträgna hundägare, lokala älgtjurar eller galna cyklister är inte listade. Bara att skriva ut och visa arga fotfolk man stöter på i skogen. Ett mail till fritidsnämnden skadar förstås inte heller :)

Umeå-tråden
Morsan är hundtant och går mycket i Gammliaskogen (bor på Skogsbrynet). Enligt henne är hundfolket en smula irriterade på cyklister i skogen men jag tror det rör sig om de som kör fort just på motionsspåren. Tanter och farbröder blir helt enkelt skrämda av en snabb tyst cyklist som svischar förbi (även om cyklisten säkert har full kontroll på situationen).

Min erfarenhet från stadsnära skogar i Umeå och på senare år Uppsala är att om man visar hänsyn (saktar ner och/eller håller åt sidan) och hejar glatt så är det OK och folk kan till och med vara lite nyfikna på skogscykling.

/Johan

Umeå-tråden
+1
Att sakta ner till nästan gångfart, och ibland kliva av och släppa fram är ju en självklarhet trodde jag, likaså att heja glatt på matte/husse.

Senast ändrad:
Umeå-tråden
marran skrev:
> Att sakta ner till nästan gångfart, och ibland
> kliva av och släppa fram är ju en självklarhet
> trodde jag, likaså att heja glatt på matte/husse.

Tyvärr inte för alla (återigen enligt morsan och hennes hundpolare) och som vanligt räcker det att någon missköter sig för att det ska etableras en uppfattning att cyklister är livsfarliga huliganer. Men fortsätt hoja i skogen och heja glatt så kan bilden ändras :)

/Johan

Senast ändrad:
Umeå-tråden
Ska vi mötas upp och ta turen över iksuskogen till Gammlia quid? Alltså ses typ 10.30 vid Åludhemscentrum. Samling kl 11 vid kvarnen för andra intressenter från annat håll. Funkar det?

Umeå-tråden
Jag cyklade i Gamliaskogen med pannlampa i måndags vid 21:30. Inte så mycket folk ute då och fint väder. Även kul att cykla på relativt okända knöliga stigar i högt tempo med dålig sikt.

Mötte en helvit hund utan ägare som stirrade på mig. Även om den var ganska rund och fluffig så kändes det som en scen från någon film där huvudpersonen möter en vit varg och de stirrar ut varandra. Den här ulliga "vargen" sprang av från stigen när 1000 lumen Kinalampa cyklade rakt mot den och då hörde jag även husse/matte ropa glatt ifrån någon buske.

Annars så har jag aldrig haft besvär av cyklister när jag åkt skidor på vintern. Däremot vissa hundägare och löpare gillar att gå i skidspåren.

Hejja glatt är en bra metod.

Umeå-tråden
Jag ger slutgiltigt besked imorgon före kl 10 om jag kommer loss. Så ni kan ju kika in här innan ni far. Så vet ni om ni behöver vänta på mig eller inte. Jag gör mitt bästa för att vara där kl 11 om jag kommer.

Umeå-tråden
snobbo skrev:
> Ska vi mötas upp och ta turen över iksuskogen
> till Gammlia quid? Alltså ses typ 10.30 vid
> Åludhemscentrum. Samling kl 11 vid kvarnen för
> andra intressenter från annat håll. Funkar det?

Låter fint det!

peken: jag kollar in tråden just innan avfärd!

Tillbaka
Topp