Umeå-tråden

donTommazo

Aktiv medlem
Umeå-tråden
Med inspiration från dagens cykeltur som ordnades av Iksu Frilufts, så startar jag en tråd som kan bli lite av en samlingsplats för Umeås cyklister. Här kan man lägga ett inlägg om man till exempel söker folk att cykla med, eller kanske bara vill dela med sig av stigtips, roliga händelser eller snygga bilder.

Jag föreslår att alla som vill vara med skriver ett kort meddelande i tråden (en liten presentation kanske?), och kryssar i "Skicka svar i denna tråd till mig via e-post". Då kan tråden bli ett effektivt sätt att för oss att hålla kontakt och umgås.

Kanske ska föregå med gott exempel och presentera mig själv?
Jag heter då Tomas Tengnér och pluggar på civilingenjörsprogrammet i energiteknik. Jag har cyklat mountainbike sedan början av gymnasiet, men bara som glad amatör. Har kört Finnmarksturen ett par gånger, och i år ska jag försöka hinna med ett par långlopp. Jag kommer från Leksand, så det ligger ju nära till hands att köra Mörksuggejakten i Rättvik. Hemmastigar.
Vintertid åker jag helst snowboard. Toppturer gillas skarpt. Till alla som tror att man måste gå på randonee eller telemarkslagg: f e l !!! Faktum är att med ett par sköna TSL-snöskor under fötterna är man ofta uppe på toppen långt före ens skidburna kompisar. Så, brädåkare, TILL TOPPS!

Vill också passa på att tacka Lisa för en finfin guidning idag! Tack för en härlig tur!

Umeå-tråden
I sommar kommer jag att vara i Umeå och det vore kul att ordna några turer. Jag var med förra året med Iksu och det var toppen. Än så länge pluggar jag Turismvetenskap i Östersund, men dyker väl upp i början av juni. Alltid kul med nya stigar!

donTommazo: man kan fylla i info om sig själv i sin profil om man vill.

/Erik

Umeå-tråden
Drifter: jag vet, men jag tänkte att det kunde vara ett bra sätt att lägga ett första inlägg i denna tråd (så att man kan kryssa i "Skicka svar (...) via e-post"...) :-)

Jag kommer att vara i Umeå fram till midsommar, hör av dig när du kommit hit och är cykelsugen.

Umeå-tråden
Bra initiativ!

För att presentera sig sjävl då... Jag heter Love , är en 18årig åkare från Umeå som inte har någon cykel mer än en sunkig merida som bara är rolig på långturer. Är på väg för att köpa någon seriös hojj, troligtvis en xc-fulldämpad. Jag har testat lite olika sorters cykling men har fastnat för XC just för att man kommer ut i naturen så mycket mer än via bl.a. landsväg...

Vi borde ha någon cykelträff bara för att se vad folk gör och kör på i sommar!

Senast redigerad av en moderator:
Umeå-tråden
rayy: De har en fin Specialized Epic på Sporthuset på Ersboda. Fox-gaffel och grejer. Ett par år gammal, och nedsatt från 24 till 16 tusen. Fast jag antar att du redan spanat på den. :)

Umeå-tråden
Jasså det har dom? Jag har glott på den för ett tag sen, men det var så länge sen att jag inte minns ^^

Jag måste jobba i sommar/nästa år och få råd sen känner jag... Annars söker jag något åt det hållet, jag har glott på giants trance 2/reign2 annars. Någon erfarenhet om dom?

Jag funderar på om reign 2 blir för tjock för xc, jag ska lästa testet dom gjorde här på happy...

Vad kör du på föressten?:)

Umeå-tråden
Jag är ju en son av bygden även om jag numera bor i götet så finns en del av mitt hjärta kvar i Umeå.
Bra initiativ med en ume tråd, det är bara roligare att cykla tillsammans det är man väldigt bortskämd med här med minst tre organiserade turer per vecka och det precis i närheten av där jag bor.

Angående den där Specialized Epic så är det en storlek L. Passar det är det ett kap...

Ha det fint.

Ola

Umeå-tråden
Bra initiativ. Det har onekligen varit lite tyst från Umeå här på Happy.

Som husrenoverande småbarnsfar är ju inte cyklingen högprioriterad. Snurrar mest runt i Röbäcksskogen med vovven när det blir nån lucka. Vore dock riktigt roligt med (mänskligt) sällskap nån gång och kanske se nån ny stig.

Jag håller ögonen på tråden.

/Johan

Umeå-tråden
Jag cyklar gärna någon gång eller flera från fredagen den 9:e juni till den 11:e juni. Vilka stigar var ni på ni som körde med Iksu? Själv är jag lite sugen på att cykla i Röbäckskogen och Nydala, men jag är öppen för förslag!

Nu måste jag bara försöka bli frisk i axeln och hitta en ersättare till min spräckta hjälm.

/Erik

Umeå-tråden
Dags att visa upp sin existens i Björkarnas stad år 2006. Bor en bit utanför själva stadskärnan men kan lätt och gärna transportera mig till centralare delar vid någon aktivitet. Sommarens/höstens mål är minst ett långlopp med bättre resultat än fjolåret. Har ganska bra koll på vägar/stigar SV om Umeå.

/Robert

'Cuius rei demonstrationem mirabilem sane detexi hanc marginis exiguitas non caperet'

Umeå-tråden
Hej!
Tomas heter jag, är 18 bor i hörnefors 3 mil söder om hörnefors (4 mil om man inte vill cykla längst E4!)
Jag kanske inte är så aktuell för happyrides, då jag inte har nån MTB eller har planer på att skaffa :)
Jag cyklar på ett hjul lite här och var, på en röd 29" eller vit trialcykel.. eller en svart muni.
Och så är jag även fixiecyklist sen några veckor tillbaks.

Och om sanningen ska fram så har jag inte alls nån vidare bra kondition, så jacg ä nog inte så jättekul att cykla runt med på 2 hjul på landsväg heller, iaf inte i motvind ;)
Men om vi cyklar på ett hjul så slår jag er!

Om ni ser mig nånstanns så säg hej.

Umeå-tråden
Skoj att höra lite från er i Umeå. I Övik kan vi samla ihop ett gäng glada cyklister i varierande åldrar (dock fläst under 25år). Kom gärna förbi på nån av våra turer, brukar försöka bli ganska mycket stigcykling, men vissa vill leka i stan mer. Är även intresserad att fara upp till er om ni fixar träff då man har möjlighet att komma och slipper jobba.

Umeå-tråden
Bra med Umeå-tråd ( snöre eller vad det nu hette, Lisa ;) ).

Oskar heter jag i alla fall. Jag ska bli jägmästare när jag blir stor.
Jag cyklar både racer och MTB.
Vi är några i klassen som regelbundet cyklar tillsammans, men vi ska försöka hålla koll här på tråden oxå, ju fler desto bättre.

Umeå-tråden
Här är ytterliger en Umeåbo. Jag cyklar både MTB och racer. I vår har det mest blivit racer då jag ska cykla vättern. Snart tänker jag mig dock att börja använda MTB mer. Även jag har vissa funderingar på att köra Mörksuggejaken.

//Jocke

Umeå-tråden
Kul att det blev så många svar i den här tråden!

Jag skriver här lite senare när jag kommit till Umeå så kanske vi kan anordna en liten happy ride.

Hur många var det som cyklade med Iksu i år?

/Erik

Umeå-tråden
Jag är helt klart intresserad av en tur eller flera framöver.

Missade tyvärr iksu-turen men det vore kul att höra var den gick donTommazo.

/Johan

Umeå-tråden
Tjenare, jag bor också i Ume (närmare bestämt på Ålidhem) och pluggar datavetenskap på universitetet. Cyklar mest lvg men skaffade nyligen min första ordentliga mtb. Hänger gärna med på både lvg- och mtb-turer under sommaren.

Umeå-tråden
Hej hej

Har äntligen blivit stolt ägare av en underbart läcker liten mtb, min nya kärlek...

Är Umetjej från början, men har varit runt lite i landet, men är nu åter. Pluggar nu tillsammans med donTommazo.

Är än så länge i nybörjarstadiet, men har stor lust och hoppas att inom en framtid ha både teknik och flås...

Gärna sugen på en tur, men har inte hunnit bli galen... än...

Umeå-tråden
Idag var jag och körde milspåret på I20. Tyvärr så har de förstört detta roliga spår genom att täcka över alla stenar och rötter med bark. Nu är det som att cykla ett elljusspår :-(

//Jocke

Umeå-tråden
Varför skall det envisas med seg bark på stigarna? Det är synd. Jag brukade cykla där rätt mycket förut, Fast det finns väl en hel del fina stigar i Röbäck som någon här känner till va?

/Erik

Umeå-tråden
Bark ja. Förutom det redan nämnda så blir det ju så jobbigt. Jag var häromdagen i samma nämnda I20-spår och måste erkänna att den sköna fartkänslan uteblev, minst sagt.

För den som är böjd åt ganska teknisk terräng kan jag rekommendera att cykla längs väg 363 mot Tavelsjö och sedan vika av höger vid något som heter ungefär naturstig. Det var hårda hällar och stenar. Den kreative fixar en terrängväg nästan hela vägen tillbaka till Umeå.

Med reservation för dålig vägbeskrivning och att det var ett år sedan jag var där.

Umeå-tråden
JojjeM skrev:
-------------------------------------------------------
> Kom på att det är läge att posta denna pdf med
> lite tips på leder kring Umeå. Den kommer
> ursprungligen från en artikel i lokalblaskan VK
> men hag tror inte att den finns kvar på deras
> webb.
>
> http://hem.bredband.net/b303793/Mountainbike.pdf
>
> /Johan

Snyggt!

Hamptjärnstugan var det jag syftade på. Som sagt så finns det möjligheter att cykla nästan hela vägen och ansluta till grusvägarna kring I20. Fick dock kliva av cykeln ett par gånger, men det fixar säkert den som är mer teknisk.

Umeå-tråden
skaparn skrev:

> Hamptjärnstugan var det jag syftade på. Som sagt
> så finns det möjligheter att cykla nästan hela
> vägen och ansluta till grusvägarna kring I20.
> Fick dock kliva av cykeln ett par gånger, men det
> fixar säkert den som är mer teknisk.

Låter intressant. för en eventuell Happyride tycker jag.

/Johan

Umeå-tråden
Det var som tusan Tomas, du dyker upp lite här och där ;)
Är väldigt nära att köpa en mtb, kanske redan till helgen...
Hör av mig när det är klart.
/Tröttpatrik

Umeå-tråden
>
> Hamptjärnstugan var det jag syftade på. Som sagt
> så finns det möjligheter att cykla nästan hela
> vägen och ansluta till grusvägarna kring I20.
> Fick dock kliva av cykeln ett par gånger, men det
> fixar säkert den som är mer teknisk.

Det är tavelsjöleden. Den börjar vid I20 och går sedan hela vägen till Tavelsjö (dock inte cyklingsbar hela vägen). Första biten från I20 till Hamptjärnsstugan kan vara rätt blöt på sina ställen men är ganska kul att cykla. Dock brukar det vara riktigt mycket mygg...

//Jocke

Umeå-tråden
T-bone: Tjena Tröttpatrik, väldigt trevligt att träffa dig här på Happy! Låter stabilt att du går i mtb-köpartankar, vad lutar det åt? Ja, har av dig! Jag tror vi blir ett par tre stycken som ska ut och hoja på torsdag eftermiddag, har du hunnit köpa hoj till dess är du varmt välkommen!

Föresten, någon annan som vill med på torsdag?

Jag knäckte framväxeln häromdan, någon som har en extra liggande? (jo, det har jag själv också, men i Leksand.)

Umeå-tråden
Hej!

Kul att höra från så många cyklister! Jag heter August och var också med på den mycket trevliga iksu-touren i lördags. På iksus hemsidag kan man redan nu anmäla sig till en lite längre tur på isälvsleden i höst, se
http://www.iksu.se/iksu_templates/Page____12627.asp .

För torsdagscyklingen föreslår jag möte 1530 vid vändplatsen utanför Universum, så kanske vi kan dra ut till till exempel Röbäck eller annorstädes.

don Tomas: Om du verkligen är desperat efter en framväxel har jag en alivio på en annan hoj som du kan låna. Sen behöver jag nog lite råd angående navet mitt, så jag vet vad/om jag ska skaffa nytt.

August

Umeå-tråden
Åkte en sväng i Röbäcksskogen på lunchen idag.
Note to self: köp däck med bättre grepp på hala stenar och rötter :)
Ganska stenigt och några surhål är det men trevligt om man inte hellre ligger på stora klingan.

Ungefär så här körde jag:
lunchtur.jpg

Hade inte kameran med men det ser ut ungefär som i höstas:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/286077/

/Johan

Senast redigerad av en moderator:
Umeå-tråden
Set ut att ha varit en trevlig tur. Det finns en del väldigt trevliga stiga på röbäck. Tyvärr så blir det rätt sällan jag cyklar där då det är en transportsträcka på nästan 1 mil från Berghem och ut dit.

//Jocke

Umeå-tråden
Jocke skrev:
> Set ut att ha varit en trevlig tur. Det finns en
> del väldigt trevliga stiga på röbäck. Tyvärr
> så blir det rätt sällan jag cyklar där då det
> är en transportsträcka på nästan 1 mil från
> Berghem och ut dit.
>

Du satsar på långloppscupen i år eller?

Ja, jag var dryg, men kunde inte hålla mig...

Umeå-tråden
>
> Du satsar på långloppscupen i år eller?
>
>
>
> Ja, jag var dryg, men kunde inte hålla mig...

Ja precis ;-)

Snarare är det väl så att bor man 300 m från Gamlia och 2 km från I20 så blir det ju lätt att dessa områden går före. Fast det vet du ju redan.

//Jocke

Umeå-tråden
Möte torsdag 1530 utanför Universum (vändplanen). Då var det klubbat.
Alla cyklingsugna är välkomna!

August: Tack så jättemycket, men så desperat är jag inte. ;-)
Du behöver ju din alivio-hoj. Ses i morgon!

/ Tomas

August skrev:
> Hej!
>
> Kul att höra från så många cyklister! Jag
> heter August och var också med på den mycket
> trevliga iksu-touren i lördags. På iksus
> hemsidag kan man redan nu anmäla sig till en lite
> längre tur på isälvsleden i höst, se
> http://www.iksu.se/iksu_templates/Page____12627.as
> p .
>
> För torsdagscyklingen föreslår jag möte 1530
> vid vändplatsen utanför Universum, så kanske vi
> kan dra ut till till exempel Röbäck eller
> annorstädes.
>
> don Tomas: Om du verkligen är desperat efter en
> framväxel har jag en alivio på en annan hoj som
> du kan låna. Sen behöver jag nog lite råd
> angående navet mitt, så jag vet vad/om jag ska
> skaffa nytt.
>
> August

Umeå-tråden
JojjeM skrev:
> Bestäms stigval på plats i morgon? Jag är
> fortfarande osäker på om jag kan hänga på.
>
> /Johan

Ja, vi bestämmer väl stigval på plats i morgon. Själv är jag lite sugen på röbäcksstigarna. Har du några speciella önskemål?

Umeå-tråden
Allt utom röbäck :)
Nej, allvarligt så vore det ju ett lyft att cykla med sällskap så det spelar inte så stor roll. Jag är lite nyfiken på Tavelsjöleden ut till Hamptjärnsstugan och MTB-spåret där. Men det blir väl mer än en tur hoppas jag.

Bäcksjön runt har ju också nämnts tidigare på Happy.
/Johan

Umeå-tråden
Nu är vi tillbaks!
Jodå, vi hade det riktigt skoj.
Träffades vid Universum, fem glada cyklister slöt upp. Åkte genom stan, förbi kajen och över cykelbron. Sedan Teg-sidan av älven, ut på holmarna och på stigar och lite asfalt upp till "Energicentrum". Hängbron över till Baggböle, från herrgården vinkelrät upp från älven bort till Olles spår. Fick leda cyklarna genom några sandhål, passerade vattenverket och upp till Hamptjärnsstugan. Ner på andra sidan, och så I20-skogen tillbaks. Precis i slutet, i Gammliaskogen, tappade vi bort den nyblivne pappan från Tomtebo. Vart tog du vägen? Vi for tillbaks och letade ett tag, men insåg snart att det var lönlöst. Du hittade väl hem själv, men tråkigt att vi inte hann säga 'hejdå och på återseende!'
Jag har ingen cykeldator, men jag tror det blev ungefär 4 mil.
Hoppas ni andra tyckte det var lika roligt som jag!

/ Tomas

ps. Tyvärr hade ingen kamera med sig. Hade nog behövt vara en undervattenskamera på den här turen i så fall.. ;) Ganska blött.

Umeå-tråden
Hej! och tack för en trevlig tur.
Orken försvann totalt i gammlia skogen... var tvungen att stanna och äta lite choklad.
Tog vägen över berghem, iksu, ålidhöjd, och tillslut tomtebo.
Blöt som en säl och riktigt slut efter årets första riktiga tur.
Vi får försöka flera gånger.
Mvh, Björn.
(Det blev 42km för mig.)

Tillbaka
Topp