Umeå-tråden

Umeå-tråden
Jag fick alla prylar jag beställt från Chain Reactions nu. Swe--eet! Så nu finns det förutsättningar för seriöst mekande.

Jag satt och väntade på en grej här på jobbet så jag la in turtips. Fyll gärna på! Röbäck vore till exempel fint om någon kunde lägga upp info om. Det är ju svinenkelt. Jag tog en skärmdump från Hitta.se och tryckte dit lite duttar i Paint. Det räcker ganska långt.

http://happymtb.org/forum/turtips/index.php?cat=20&hide=0

Umeå-tråden
Hehe, jasså Gck finns fortfarande? Trodde det var över för länge sedan... Vad gäller för GCK nu för tiden?

Var förbi Cykelaffärn och Jula idag igen och mitt växelöra har kommit så jag ska ta å meka fast det senare ikväll eller imorrn. Köpte även lite andra saker till nya cykeln:

Cykeldator (Jula) 49:-
Buntband (Jula) 17:-
Verktygslåda (Jula) 59:-
Växelöra (Händige) 89:-
Bytte framskärm så det var en +- 0
Batteri till min gamla cykeldator 23:-

2007-05-29_INKP_003.jpg ht=544

När vet du om du kan köra ikväll utomjording?

Umeå-tråden
utomjording skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag fick alla prylar jag beställt från Chain
> Reactions nu. Swe--eet! Så nu finns det
> förutsättningar för seriöst mekande.
>
> Jag satt och väntade på en grej här på jobbet
> så jag la in turtips. Fyll gärna på! Röbäck
> vore till exempel fint om någon kunde lägga upp
> info om. Det är ju svinenkelt. Jag tog en
> skärmdump från Hitta.se och tryckte dit lite
> duttar i Paint. Det räcker ganska långt.
>
> http://happymtb.org/forum/turtips/index.php?cat=20
> &hide=0

OT,hur lång tid tills dom fick pengarna tills sitt konto?
Satte över mina pengar den 19/4 från swedbank och dom har fortfarande inte fått pengarna!

Umeå-tråden
Jag betalade med VISA så jag antar att dom drog pengar direkt. Andra gånger jag fört över pengar inom EU så har det gått inom 2 dagar så något är fel. Du får snacka med Swedbank om du inte gjort det.

Umeå-tråden
Blev inställt för mig och utomjording ikväll, om det var ngn annan som funderade på att tolka.
Vi var helt enkelt för upptagna båda två :) Det får bli en annan kväll. Kanske man kan dra ihop ett par stycken?

Umeå-tråden
Sådär, nu skyltar jag med ikväll igen :)
Ikväll har jag inte några andra planer så då kan jag cykla hela kvällen.
Hade planerat att sticka vid 7-tiden men är öppen för förslag. I20 är det som gäller.

Någon som har en fin karta över området med en fin rutt utritad? Om ni inte vill hänga på som guide dvs.

Umeå-tråden
Tja

Jag är sugen på en liten runda ikväll. Har cyklat på området en gång tidigare men hittade inget jättebra spår. Har en stukad fot och en ännu inte färdiginställd cykel men viljan är det inget fel på. Är du sugen på lite sällskap kan du väl slå en signal på 0737-184436

Mvh Henke

Umeå-tråden
Utomjording: Kul att ni testade leden. Hoppas du inte känner dig lurad av mina rekommendationer. Den kanske var bättre att springa än att cykla, eller vad tror du? Oavsett vilket fick ni ju iaf ett sjuhelsikes träningspass och därtill fin natur! Hade varit kul att vara med, men numera finns cykeln i Stockholm...

Umeå-tråden
Nä, fan, jag är supernöjd! Jag hade skoj!

Det går gissningsvis lite snabbare att cykla än att springa men, ja, det var ett fantastiskt träningspass! Det som talar mest mot en favorit i repris är böket med två bilar. En jävla massa mil blev det. Polarn som jobbar i Lögdeå ska cykla leden från kusten-hållet och undersöka hur det känns. Tydligen röjer kommunerna leden så om det har gjort så vore det mäktigt att få köra hela jäkla sträckan i en lång och sjukt jobbig dag. Kanske i slutet av sommaren... :)

Du får rapportera hur det är med cyklingen nere i Stockholm/Uppsala någon gång.

Umeå-tråden
Inga bilder... var inte så spektakulärt. Först var vi ute på massa småstigar inte så super min favorit var på vägen hem då vi hittade ett skidspår som vi följde (grön markering) bra med upp och nedförs backar lite mkt "på vägen" så att säga... hade kunna få varit lite trängre och mer stig men det gick an.

Dock så skedde det ju en olycka på vägen hem då utomjording flög över styret och med huvet rakt i marken. Tur att jag hade bil, det blev ingen stjuts hem utan raka vägen till akuten där jag lämnade honom. Vi får se vad som sker, förhoppningsvis gick det ganska bra iaf... han lär väl kontakta mig eftersom jag har alla hans grejer :)

Umeå-tråden
Min kondis var sämst i gruppen märkte jag ;) Brukar ta ung 1-2mån innan jag arbetat upp kondis och benstyrkan så jag ska satsa på att cykla 3-4ggr/vecka och äta bra.
Intervall är bäst för att öka konditionen va?
Jag hängde dock på hyffsat bra?... ge mig ett par veckor så är allt filbunke.

Umeå-tråden
2 st fixies spottade idag!

1. Vem cyklar på den röda crescentfixien med CroMostyre som stod en bit utanför SF idag?
2. Vem cyklar på den svarta, slitna, tejpade, koola 26"fixien med schwalbedäck och crank brotherspedaler som stod utanför Intersport halv sex?

Umeå-tråden
Hello!

Ja... det gick sådär med mig. Jag fick en fraktur på en kota mellan nacken och bröstryggen. Det var jävulskt jobbigt att ligga på en planka i 3 timmar medan det undersöktes, röntagdes och väntades. Sen fick jag stanna över och nu får jag vara sjukskriven en månad om jag vill och sen ytterliggare två månader innan det är helt stabilt. Så... inte någe mer MTB för mig i sommar. Ska totalvila ett par veckor men sen fick jag göra grejer som inte är så stötiga. Typ cykla landsväg.

Bogey, jag hämtar cykeln typ nästa vecka om det är OK?

Tjoho, nu ska jag gå lös på morfintabletterna.

Umeå-tråden
Det lät riktigt kasst detdär, grymt tråkigt att höra. Du får satsa på nästa sommar då!
Jodå, bara att höra av dig så får vi planera in upphämtning :)

Vem ska jag nu cykla med hela sommaren?

Umeå-tråden
Jag har hittat en grymt fin stig i skogen här i carlshöjds/carlshems/tomtebo/grössjö -skogen. Ska jobba nu kl 13 men bestämde mig för att ta en kortsväng i skogen iallafall. Var ute i ung 40min och hittade guld :)

Det är 9km-skidspåret jag pratar om, det är inte eljuspår utan stig och lite breddat där det växer småris av olika slag, bra blandad terräng med både sten,rötter och lera.

Det går en grusväg mellan carlshöjd och tomtebo, i mitten av denna så börjar man det står skyltat med en stolpe med skidspårstecken och en vriden grön fyrkant. Man följer skidspåret till mestadels och det går mycket bra att ta sig till carlshöjdsavfarten från grössjön härifrån. Så om man tar carlshöjdsavfarten från grössjön så tar man höger (ut från grössjön) där man kan svänga in på milspåret. Detta ger lite längre, roligare hemväg än att svänga ut på eljusspåret.

Personligen håller jag mig från grössjön tills vidare då jag tycker den är lite för blöt och lite för mycket stora rötter men för er som cyklar där är den riktigt fin. Annars är det bara att pinna på efter milspåret som jag cyklat efter tidigare och är riktigt roligt :)

Grössjöskogen är ett grymt fint område och varmt rekommenderat. Om det är någon som vill åka en runda så jobbar jag endast torsdag och lördag nästa vecka och är ledig resten. En sista sväng innan ni som studerar åker hem kanske?

Umeå-tråden
Jag gjorde det, tillsammans med typ 200 pers till :)

Man kunde ju köra 37, 75 eller 110 km och jag valde naturligtvis 110kilometern. Startade i den första klungan som drog iväg, tillsammans med min cykelpolare. Racet gick hyfsat lugnt i början men ganska ryckigt då klungan var lite smålång. Vi släpptes iväg 50 pers åt gången med motorcykel före (och efter?) klungan.

När hastigheterna tilltog lite från den långsamma starten så blev det lite sisådär i klungan. Först och främst så drog typ fyra personer ifrån och låg före, men det värsta var när den första vurpan inträffade. Jag låg efter ungefär 3-4 mil så att jag hade typ 10 av 50 personer bakom mig i klungan, och hörde helt plötsligt ett högt "pang!". Jag tittade upp, la fingrarna på bromsen och ser en cykel som ställer bredställ från mitten av vägen ut mot diket. Jag och dom runt mig tvärnitar och ser en kille gå omkull, han kröp ihop bra och lyckades med att inte bli påkörd vad jag såg. Det verkade som att han klarade sig förhållandevis bra.
Här började klungan splittras lite, det märktes att vissa ville köra fortare och vissa aningen långsammre. Efter en dryyyg backe vid bjännberg splittrades klungan i två-tre delar. En grupp gick upp och körde hårt, jag försökte jaga ikapp dom och lyckades hålla mig längst bak i den klungan. Efter ytterligare en till backe släppte dom framför mig, och vi biladde en grupp på fyra personer som körde bra. Fler och fler tillkom, när vi var två mil från mål var vi ungefär 10 pers tror jag. Jag fick i princip slut på vatten i Vännäs (2.5 - 3 mil kvar till målgång), och började stummna till men det gick att hålla sig till 10persklungan hela vägen till mål.

Vid sista målrakan (de 2-3 sista km) så blev det tyst, alla koncentrerade sig och ingen ville upp och dra. Jag blev less, tänkte "vad fan!" och försökte bryta ifrån med 1 km kvar. Resten hängde på mig, men lät mig ligga och dra själv 5 meter framför. Min astma tilltog rejält, jag svängde av och la mig som 5e person inför spurten. I spurten då vi 10 var riktigt utspridda körde jag upp till tredje plats av oss i klungan, det kändes grymt bra.
(Vi hade alltså fortfarande en halvstor klunga framför oss och några utbrytare som gick i mål före)

Kort sammanfattat, 11 mil kördes för min del på lite drygt 3 timmar och 4 minuter.

Umeå-tråden
Någon sa något om att de första som kom i mål gick in på 3 timmar 52 - 53 minuter, men det var nog utbrytningen (om klungan inte kom ikapp dom till slut).
Något åt det hållet i alla fall, jag blir dock fundersam eftersom att en funktionär skrek "1 minut till nästa grupp" (nästa grupp= stora klungan typ?) när vi var 1.5 mil från mål..

Någon annan som körde?

Senast redigerad av en moderator:
Umeå-tråden
Jag körde också. Körde stargrupp två. Låg med "tätklungan" i den gruppen till Strand. Jag tror snittet låg på ca 36 km/h dit. I strand stannade jag för att vänta in en kompis som släppt ett tag innan Gräsmyr. Jag väntade ett tag och vände sedan tillbaka för att möte honom så det blev en mil extra. Tyvärr så stötte jag aldrig på honom då han tyvärr brutit. Körde sedan tillbaka själv i tre mil i motvinden. Snittet hamnade just under 35 km/h

//Jocke

Umeå-tråden
Hastigheten på den andra startgruppen som släpptes iväg var så hög alltså? Kul! Blev det några vurpor i er grupp?

Det var verkligen grymt väder för att cykla idag, riktigt grymt. Cyklistbrännan har börjat visa sig redan..

Umeå-tråden
rayy skrev:
> Hastigheten på den andra startgruppen som
> släpptes iväg var så hög alltså? Kul! Blev
> det några vurpor i er grupp?
>
> Det var verkligen grymt väder för att cykla
> idag, riktigt grymt. Cyklistbrännan har börjat
> visa sig redan..

Det var en krasch en bit bak i klungan rätt tidigt. Kanske 10-15 min efter att motorcykeln släppt oss (vet ej exakt när). Jag hörde bara kraschen, såg inget. Enligt uppgift var ett upp mot 10 st som var inblandade.

//Jocke

Umeå-tråden
Ojdå! Det lät ju lagom skojj. Som sagt såg jag en kille som kraschade, han kröp dock ihop och verkade klara sig hyfsat. Vi var många som fick väja och bromsa rejält. Förutom den vurpan såg jag en kille liggandes med ansiktet neråt i vägrenen, med en kille springandes mot honom. Han klarade sig tydligen bra sa han som hjälpte honom, såg dock inte kul ut.

Umeå-tråden
Verkar vara tradition med vurpor på volvo-trampet....

Jag gjorde min första och kanske sista start i detta lopp förra året, då så kraschade minst 10 pers av 100 startande. Diciplinen i klungan var katastrofal, hela tiden var det incidenter. Till sist, 15km innan mål krokar 2pers i förstagruppen ihop framför mig å jag far i backen med mosat framhjul som följd. Kanske onödigt att kasta skit på skidåkarna, men de som var värst var faktiskt dom, skidåkarna har tillräckligt bra kondis för att kötta med, men inte nog med rutin........

Så idag cyklade jag alnötrampen istället!

Umeå-tråden
Körde oxå Volvotrampet - gnetade runt på ca 3:04 enl cykeldatorn, körde efter Björn Linds ryck i en av backarna tillsammans med 4 andra som minskade till två innan mål. Vi tre som körde ihop fick till ett riktigt bra samarbete in mot mål. Tack för det!
Annars - alldeles för varmt och för mycket pollen i luften för min del - var är vintern?
Men fy för alla skidåkare(? ;-) ) på cykel - bara kondition och ingen klungteknik!!
Har aldrig varit med om maken till cykelåkning - bromsplågade renar kavar inte tvärs över vägen som vissa gjorde idag - inte konstigt att det inträffar olyckor när folk inte har förstånd att hålla sitt "spår".
Först över mållinjen (och spurtslåendes en 2faldig *guldmedaljör, dock i skidor men ändå) var Luleå CK...

edit: *olympisk
edit2: Täten körde på 2:56

Senast redigerad av en moderator:
Umeå-tråden
olli skrev:
> Låter som att du var i min grupp på slutet ravy.
> Och i så fall fick jag spö i spurten. :/

Jasså? Det var jag som var på crescentracern i alla fall, hade svarta kläder med intersporttryck.
Jag tyckte att vi körde rejält bra i gruppen. Jag och tre andra bildade gruppen vid gräsmyr, sen hängde fler och fler på.
Sista rakan innan mål där, då jag märkte att ingen ville gå upp och dra bröt jag och ville spruta ifrån. Som sagt gick inte det så bra, jag fick släppa efter men kom igen i spurten :)

Hur såg du ut höll jag på att skriva.. Men.. ja..? Vilken hojj hade du, eller vilken tröja?

Och MickeS: Var det ni som kom in alldeles just efter eller innan vår klunga kanske? Jag minns iaf. att några grupper om två/tre pers susade förbi när jag klivit av cykeln.

Umeå-tråden
rayy: Vi kom alldeles säkert i mål just innan eller just efter er:-)
Jag hade LuleåCK kläder och så var det en i ljusblå tröja och en i gul/svart...
Innan oss borde nån Gimonäsare och nån mer i gult ha gått i mål, de körde ifrån oss efter att det spruckit upp i backarna.

Tydligen så klarade Gimonäsaren som synade asfalten sig hyfsat bra - bara skrubbsår som skulle åtgärdas på akuten efteråt, fick vi veta i bilen hem. Men när han dunkade i asfalten trodde jag att han skulle behöva ambulans allraminst - redig krasch i 45-50 :-(

Umeå-tråden
MickeS skrev:
> rayy: Vi kom alldeles säkert i mål just innan
> eller just efter er:-)
> Jag hade LuleåCK kläder och så var det en i
> ljusblå tröja och en i gul/svart...
> Innan oss borde nån Gimonäsare och nån mer i
> gult ha gått i mål, de körde ifrån oss efter
> att det spruckit upp i backarna.
>
> Tydligen så klarade Gimonäsaren som synade
> asfalten sig hyfsat bra - bara skrubbsår som
> skulle åtgärdas på akuten efteråt, fick vi
> veta i bilen hem. Men när han dunkade i asfalten
> trodde jag att han skulle behöva ambulans
> allraminst - redig krasch i 45-50 :-(

Då såg jag nog dig där någonstans faktiskt. Jag stod dock mest och astmaflåsade direkt efter målgång :)

Det lät bra att gimonäsaren klarde sig, vår lillklunga anslöts av killen som hade stannat och tagit hand om honom, han sa att det hade gått bra. Det såg läskigt ut när jag såg gimonäsaren ligga med ansiktet neråt backen, halvt utanför vägen.. hm.

Umeå-tråden
ravy, den enda du såg på hela dan med trekvartslånga brallor, det var jag. :) tur för mig och mina knän att det inte stod nån stilpolis stod längs vägen.

jag väntade in din grupp nån mil innan vännäs om jag jag fattar det hela rätt. när ni kom ikapp var det tre Gottne-åkare som drog, kan det stämma? efter det turades jag och en av dem om att dra fram till Sörfors, typ. med några undantag här och var förstås. synd att vi inte fick lite bättre rotation i gruppen, det hade förmodligen varit bra för snittfarten. inte för att jag försökte bidra till det direkt, men ändå.
kul att prova på en cykeltävling, det var skoj. till nästa gång ska jag planera upp spurten i god tid, så att det inte blir samma debacle som idag. ;)

Umeå-tråden
olli skrev:
> ravy, den enda du såg på hela dan med
> trekvartslånga brallor, det var jag. :) tur för
> mig och mina knän att det inte stod nån
> stilpolis stod längs vägen.
>

Även jag körde med trekvartsbyxor, eller rättare sagt knävärmare. Kör nästan alltid med det då jag har lite känsliga knän

//Jocke

Tillbaka
Topp