Jag gjorde det, tillsammans med typ 200 pers till :)
Man kunde ju köra 37, 75 eller 110 km och jag valde naturligtvis 110kilometern. Startade i den första klungan som drog iväg, tillsammans med min cykelpolare. Racet gick hyfsat lugnt i början men ganska ryckigt då klungan var lite smålång. Vi släpptes iväg 50 pers åt gången med motorcykel före (och efter?) klungan.
När hastigheterna tilltog lite från den långsamma starten så blev det lite sisådär i klungan. Först och främst så drog typ fyra personer ifrån och låg före, men det värsta var när den första vurpan inträffade. Jag låg efter ungefär 3-4 mil så att jag hade typ 10 av 50 personer bakom mig i klungan, och hörde helt plötsligt ett högt "pang!". Jag tittade upp, la fingrarna på bromsen och ser en cykel som ställer bredställ från mitten av vägen ut mot diket. Jag och dom runt mig tvärnitar och ser en kille gå omkull, han kröp ihop bra och lyckades med att inte bli påkörd vad jag såg. Det verkade som att han klarade sig förhållandevis bra.
Här började klungan splittras lite, det märktes att vissa ville köra fortare och vissa aningen långsammre. Efter en dryyyg backe vid bjännberg splittrades klungan i två-tre delar. En grupp gick upp och körde hårt, jag försökte jaga ikapp dom och lyckades hålla mig längst bak i den klungan. Efter ytterligare en till backe släppte dom framför mig, och vi biladde en grupp på fyra personer som körde bra. Fler och fler tillkom, när vi var två mil från mål var vi ungefär 10 pers tror jag. Jag fick i princip slut på vatten i Vännäs (2.5 - 3 mil kvar till målgång), och började stummna till men det gick att hålla sig till 10persklungan hela vägen till mål.
Vid sista målrakan (de 2-3 sista km) så blev det tyst, alla koncentrerade sig och ingen ville upp och dra. Jag blev less, tänkte "vad fan!" och försökte bryta ifrån med 1 km kvar. Resten hängde på mig, men lät mig ligga och dra själv 5 meter framför. Min astma tilltog rejält, jag svängde av och la mig som 5e person inför spurten. I spurten då vi 10 var riktigt utspridda körde jag upp till tredje plats av oss i klungan, det kändes grymt bra.
(Vi hade alltså fortfarande en halvstor klunga framför oss och några utbrytare som gick i mål före)
Kort sammanfattat, 11 mil kördes för min del på lite drygt 3 timmar och 4 minuter.