Umeå-tråden

Umeå-tråden
När polaren var liten så hade de ett 1000L akvarium i lägenheten som sprack... där snackar vi vattenskada :D

Var förbi på nolia idag och inhandlade bl a. Jacka, donuts och en ny mobil, så nu ska jag sitta å fippla med min SE K810i hela kvällen :)

Umeå-tråden
Apropå hundar, cyklar och umeå, (tre flugor i en smäll) när jag gick en promenad med hunden tidigare ikväll vid 1800-1830 tiden mötte jag ett 20-25 tal racercyklister ute på tur antagligen på väg ur staden söderöver. Funderade på om någon av er var med i denna klunga? såg fantastiskt härligt ut, isf var det mig ni mötte efter ni svängt vid volvo lastvagnar, jag hade en gul t-shirt på mig och en liten terrier bredvid mig.

Och Jon, är det möjligtvis dig jag brukar hinna spotta längs strandpromenaden på den norra sidan av bron? Jag brukar utgå därifrån när jag motionscyklar och ibland blir jag omkörd/kör om/ser/viceversa av samma typ med en cykel som liknar din.

Jag öppnade en ny tråd angående en Ideal Megisto jag hittade på väg till jobbet igår, cykeln har nu lämnats till hittegodsavdelningen så ifall ni vet någon som blivit av med en sådan är det till polisen ni ska vända er.

/ Jonas.

Umeå-tråden
Sådär nu har jag kommit igång med hyllbygget, färdigbetsad nu, den får torka över natten sen så skall den borras och skruvas ihop :)

dsc00109.jpg ht=725

är två delar, mer bilder kommer imorrn :)

Umeå-tråden
Jon_F_B skrev:
-------------------------------------------------------
> Nä, jag cyklar i princip bara i Holmsund, om det
> är mtb du syftar på. Men det finns en till fat
> possum lx i umeå, vet jag.

Den har jag och jag tror mej inte heller ha cyklat där. Brukar hålla till på stadsliden eller i20 skogen, det har blivit pinsamt lite cykling i sommar men desto mer rödvin och grillat...

//Håkan

Umeå-tråden
jag har som sagt ingen aning om vad det är för cykel, det var nog bara nån liknande :-)
är det någon annan happyit som känner sig träffad?
hängde för övrigt på en kille på en vitrödaktig Ideal längs strandpromenaden för nån vecka sedan. smutsiga kläder och fet ryggsäck, såg ut som en riktig skogsmulle, nån happyit?

ikväll är det toto, nån som ska dit?

Umeå-tråden
Oooh, är det i afton. Hm... synd att man inte tänkt på det tidigare.

Förresten har jag köpt racer nu, så om det är någon som vill dra ut någon gång kan ni ju posta...

Umeå-tråden
Okaj!
Här kommer lite bilder från dagens bygge:

dsc00145.jpg ht=544

Markering för borrning

dsc00148.jpg ht=544

Borrning avklarad, 2 skruvar för ökad stabilitet

dsc00151.jpg ht=544

Första lamptestet med pendlarhojjen.

dsc00152.jpg ht=544

Fästpunkt för kontakthonorna (ursäkta bilden)

dsc00153.jpg ht=544

En till.. (ursäkta bilden)

dsc00154.jpg ht=544

Översikt undersida

dsc00155.jpg ht=544

Mer bild på anordningen

dsc00157.jpg ht=544

Close-up (med blixt)

dsc00158.jpg ht=544

Close-up 2 (utan blixt, mycket finare)

dsc00159.jpg ht=544

Från sidan efteråt... min mobil var inte så super på att ta bilder i mörker... tror man måste ha finkamera för det.

Jag kommer med en till bild när jag fått upp den på väggen.

Umeå-tråden
shuffle skrev:
> ikväll är det toto, nån som ska dit?

Jag var där, det var grymt. :) Rosanna var ju episk ungefär...

Umeå-tråden
rayy, jag vet allt vem du är, och nog såg jag dig. dock vet du nog inte vem jag är, men jag känner din kompis jonas som smått, spelade med honom som gatumusikant för två somrar sedan :P

så lite insatt i toto som jag är var det ju grymt kul, det var ju klassikerna jag ville höra, så jag är nöjd :-)

Umeå-tråden
Man går ju på Toto för att höra USS Phillips! :)

Förresten tänkte jag prova att hänga på Gimonäscyklisterna på racer imorgon. Om det är någon annan härifrån som vill hänka på går det säkert bra.

Umeå-tråden
Shuffle: Aha! Då kan jag tänka mig att jag såg dig med faktiskt, men man vet aldrig. Dom spelade bra, men inte helt hundra. Hur konserten var beror på vilka förväntningar man hade, vilket fack man placerar bandet i och så. äh.

August: Jag hade hängt med om jag inte hade varit sjuk. Virus suger..

Umeå-tråden
Appropå fiskmåsar, vilken umebo var det som ställde sin grand canyonhojj, kittad med diverse XT-mysipys och en rebagaffel utanför Ica på mariehem efter 1800 idag? Den såg trevlig ut!

Umeå-tråden
Sådär... nu har jag flyttat vidare till luleå och kommer va rellativt permanent boende här framöver ett tag. Jag fortsätter skriva i tråden... så man vet vad som händer på hemmaplan :)

Umeå-tråden
Grymt! Hur känns det inför plugg och så?

Jag har ett virus i kroppen och hojjar inte mycket. Leker lite på gatorna med min pendel/XC-hojj utan att försöka få upp pulsen så mycket.
Jag funderar dock på att skaffa en trial eller streethojj. Hmhmhm. Jag vill kunna cykla till en spot och ha kul där liksom, men en streethoj känns lite tung nästan. En trialhojj skulle nog vara roligast, men den tar man sig inge vart med (speciellt inte när man bor på Mariehem som mig...)
Någon som har erfarenheter?

Senast redigerad av en moderator:
Umeå-tråden
Det känns bra... lägenheten ligger grymt bra till och det verkar finnas lite folk här som man kan cykla med under icke-studietid.

Kommer bli kämpigt att börja plugga igen men jag är faktiskt ganska peppad så med lite envishet så ska detta nog gå bra. Det konstiga är att det fortfarande inte har slagit mig att jag har flyttat hemmifrån :) kommer väl kanske efter ett par hemlagade måltider :)

Umeå-tråden
Cyklas det något i Umeå?
Själv tänkte jag försöka komma ut en vända idag eller imorgon. Eventuellt blir det med pannlampa ikväll. Hade säsongspremiär förra helgen, hur kul som helst.

/Johan

Umeå-tråden
Jag cyklade ruskigt mycket fram till i förrgår. Då kraschade jag med racern på en glashal, nyasfalterad sträcka på Tomtebo. Cykeln klarade sig ok, men höger metacarpale IV (ringfingrets handlovsben) gick av. Tog mig hem innan jag märkte att knogen sjunkit in en dryg centimeter. Nu blir det gipsuppehåll från cyklandet ett par veckor tyvärr... :(
Tänkte spendera delar av den tiden med att med vänsterhanden montera dit min sprillans xt shadow-bakväxel och ny bakdämpare på fetråttan :)

Jon.

Umeå-tråden
Jag var och snurrade lite stig på ön igår, finns en hel del fina släta singeltracks där. Cyklade gammal dålig HT men det var kul likafullt.

//Håkan

Umeå-tråden
Jon_F_B skrev:
> Jag cyklade ruskigt mycket fram till i förrgår.
> Då kraschade jag med racern ...

Aj, lät inget vidare. Hoppas det läker snabbt.

/Johan

Umeå-tråden
Hoppas att fingret läker Jon!

Jag har virus i kroppen, och blir inte frisk på ett tag verkar det som. Ingen cykelträning alls med andra ord, förutom lite cyklande i stan med mtbn..

Jag försöker dock fixa upp min gamla peugeot till att bli en schysst SSracer. Flatbar är påsatt, nu behövs ett franskt vevlager och ett nytt vevparti då jag (long story short - ) tacoifierade klingorna typ.

Ingen som har ett franskgängat lager som dom vill sälja i Umeå?

Umeå-tråden
Verkar som att det är förkylningstider igen... jag har dragit på mig något i samband med nollningen här uppe. Jaja, nu är det dags för förfest :)
Har en vecka kvar av nollningen!

Hoppas ni frisknar till snart!

Umeå-tråden
cyklade med en trevlig kille i iksu mundering idag. träffade honom halvvägs efter tavelsjöleden. tyvärr slutade hans cykeltur med brutet nyckelben...

han var visst funktionär för knäcket cyklade på en silverfärgad hardtail med foxgaffel. någon här?

tack för turen i alla fall... mvh nils med den vita commencialen

Umeå-tråden
Tänkte köpa fullface hjälm dom hade en bell bellistic på sporthuset men dom ville ha en tusing för den (695 på cc) finns det andra i stan? jag skulle kunna cykla omkring men slö som jag är frågar jag er som kanske redan har koll..
Sen skulle jag vilja ha kylie straght innan helgen men hittar dom bara utomlands.. nåt annat som ska vara bra, och med kortare levtid??

//Håkan

Umeå-tråden
CM Cykel & Allservice på Teg säljer Cratoni. Deras Ramp är billig och lätt men känns inte så förtroendeingivande (mjukt käkskydd). De har en hel del Crosskydd också. Har ingen koll men det kanske går att hitta något för ben och armbågar där.

ramp.jpg ht=438

/Johan

Umeå-tråden
Snabba svar... Har du inget jobb? Efter att ha tittat på bellen så.. nja.. den kändas inte helt förtroendeingivande heller. Inte så att den var njuk eller vek men byggkvalitet och känsla fanns inte där.

//Håkan

Umeå-tråden
Här har ni slutresultatet av min hylla, jag är riktigt nöjd och ska bara fixa "häng"-tråden med krok så är det färdigt :)

Tack för alla tips grabbar!

DSC00742.JPG ht=544

DSC00743.JPG ht=544

Umeå-tråden
jäklar så det regnade på måndagen och tisdagen. hårt cykelväder till och från degernäs. och kallt ute på bygget var det också. nån stackare som skulle cykla vid mariehemsängarna? såg vattnet när jag körde förbi med firmabilen.

/ Jonas.

Umeå-tråden
Cykla? Nej, jag gick ute med hunden några gånger per dag... Måste nog investera i stövlar till slut!
Åskan som (också den gick..) var lite underligt utsträckt, tätt mellan blixt och dunder, men de gick liksom i ultrarapid?
Fick mig förresten en skur idag med, från M-hem och ner till stan.. Effektivt genomdränkt. Solen sken!

Umeå-tråden
Nu var det tänkt färdigt, efter att ha sett de lokala priserna..
Skickade iväg beställningen till Bike-discount nyss! Väntar på Shadow-växel, XT dualaction-reglage, LX v-bromsar (snikade lite!) och ett par tjusiga LX-kassetter åt kompisen.. Hade jag haft behovet, skulle det ha blivit ett LX HT2 vevparti, bara för att det var så mycket billigare! :-D

Inget är som väntans tider, har det sagts. Tam, tam, tam....

Umeå-tråden
Brakastruten: Så du kommer inte och handlar av mig?! Chocken! : <
Shadwväxeln ser fin ut. Jag måste själv skaffa ett nytt vevparti, och ett hjulset. Tips någon? i och med att jag vill våga lämna hojjen på stan funderar jag på ett LX-vevparti, och typ ett par mavichjul. Frågan är ju hur det blir..

Tipstipstips?

Umeå-tråden
JojjeM, visst kör du med bashguard? Om det nu är så, kör du med alla tre drev fram och vilken bashguard använder du?
Fick just hem en ethirteen från CRC, men jag kan omöjligt se hur jag ska få den att lira med framväxeln, då den är ca. 2cm tjock. Nån som vill köpa den?

Brakastruten, jag monterade min nya shadowväxel idag. Ser finfint ut. Nu väntar jag bara på att handen ska läka så att jag får prova den också. Passade även på att montera ny kedja/kassett, bakdämpare och sadelstolpe. Kul med shopping...

Umeå-tråden
rayy: Har nog handlat där med ibland(Extreme 294). Men idag så var det tre gånger priset på somligt! Frågade om LX-veven bland annat... Där blev det chock! :-D

Jon: Japp! Shopping är riktigt trevligt på höstkanten! Studentreor, eftersäsong och allt vad det är..

Umeå-tråden
Våra LX-vevar är tyvärr "dyra", men saken är ju den att vi kör på rekommenderat ut-pris från leverantören.. Inga jättemarginaler för oss döljer sig i priset.
Tyskland är löjligt billigt ibland, nästan så man vill beställa därifrån själv.. bah

Umeå-tråden
Jon_F_B skrev:
> JojjeM, visst kör du med bashguard? Om det nu är
> så, kör du med alla tre drev fram och vilken
> bashguard använder du?

Visst gör jag det.
Men inte med tre klingor utan jag har som de flesta monterat bort min stora.

Blackspire har en stor. Finns att köpa på CRC http://chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=3953 .

Verkar vara värsta shoppingfebern här annars :)

rayy: kan man hitta en ca 75 mm styrstam för OS-styre hos er?

EDIT: Nån som ska cykla skog i helgen?

/Johan

Senast redigerad av en moderator:
Umeå-tråden
Då alla handlar kan jag berätta att jag och sonen var i övik igår igen för lite liftcykling, idag känner man sej ganska gammal och ledbruten men kul hade vi.
Jag norpade sonen från skolan vid lunch tid, var i övik vid halv tolv cyklade tre och en halv timme for på paradisbadet åkte vattenrutchkanor i 3 timmar bastade nån halvtimme blåste hem delade en flaska vin med frun och föll isäng.
Övik hade fått sin beskärda del av regnet också så det var lite blött i spåren och det syndes att det hade skurit på en del ställen men överlag så var det bra. Men jag är aldelens för rädd för denna typ av cykling hittade några nya nerfarter som folk tydligen cyklar men jag förstår inte riktigt hur. Nästan fritt fall och en massa sten rötter bök och stök.

//Håkan

Tillbaka
Topp